Spring naar inhoud

- - - - -

De eerste stappen in KVV

• Log in om te reageren
110 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#1 Geplaatst 18 september 2015 - 18:15

Hallo,

Ik heb om te proberen nog eens 2 worstjes van 200 gram KVV gekocht.
Veel kans dat ik het bij mijn poezel niet binnen krijg, maar tis maar om eens te proberen.

Nu vroeg ik me af, hoe snijden jullie die bevroren dingen?
Wij hebben nu een broodmes gebruikt en dat ging, maar zijn er geen gemakkelijkere manieren?

Het is konijn geworden en een mix van paard/konijn/rund/vis.
Er ligt nu een stuk konijn in de ijskast en morgen gaan we eens proberen.

Alvast bedankt,
Evy

Bewerkt door BlackScorpion, 20 september 2015 - 19:32.

Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#2 Geplaatst 18 september 2015 - 18:25

Ik heb een elektrisch  mes, maar gebruik dat eigenlijk nooit.
Die kleine rolletjes zijn  heel makkelijk door te snijden met  een broodmes, zo doe ik het ook met de rollen van 500gr.
Als je ze even  laat liggen, gaat het vanzelf.
Je kan het best niet te koud serveren. Even op voorhand uit de koelkast nemen.
Al gebeurt dat hier niet altijd :)
Je kan er wat Viyo over gieten, dat hebben ze hier ook wel graag,  met een sausje ;)

Bewerkt door lilymaya, 18 september 2015 - 18:39.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 18 september 2015 - 18:31

als je het zo onder de neus van je kat schuift heb je inderdaad dikke kans dat ze je aankijken alsof je ze wilt vergiftigen of verhongeren. ;)

als je ze graag over wil zetten op vers, de kvv dus, dan kun je het beste steeds een heel klein beetje mengen met het eten dat ze nu krijgen. Met een natvoer gaat dat het beste en makkelijkste, maar met brokjes kan het ook ;)

Heb je nu altijd brok staan? Of krijgen ze al meerdere keren per dag eten ipv 24/7?

het snijden kan idd door het even te laten staan tot het wat zachter is, met een goed scherp (brood)mes de rol in porties snijden en dan wat je niet nodig hebt terug de vriezer in :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 18 september 2015 - 19:01

Dus toch met een broodmes ofzo? Maar kan het geen kwaad als je het even laat staan om zachter te worden? Allé, ik heb altijd geleerd dat je iets dat bevroren is en ontdooit, niet terug mag invriezen. Je ziet het, leek hier :-) .

Ik was niet van plan om haar het ineens helemaal te geven hoor. Die fout heb ik vroeger gemaakt met een rolletje gemalen kippennekken. Het plan is om een heeeel klein beetje te geven bij haar natvoer. Brokken eet ze niet meer, want dat verteerd ze niet meer. Het is alsof de brokken 10 keer trager verteren dan zij ze eet, waardoor haar maag helemaal vult tot er niets meer bij kan. Het is dus altijd natvoer, maar wel heel vaak. Ze kan niet veel in 1 keer eten, waardoor ze kleine porties krijgt, maar nooit voldaan is. Hierdoor vraagt ze echt heeeeeel vaak om eten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 18 september 2015 - 19:47

met vlees zal ze langer vol zitten, dus dat vind ik een goed idee van je ;)

langzaam overstappen is perfect :) als je vragen hebt, stel ze gerust!

en nee, het is niet erg als je het even uit de vriezer hebt om te kunnen snijden. Zolang je het niet helemaal laat ontdooien kan het prima.
en het ontdooien in de koelkast doen he, nooit op het aanrecht

o ja! niet schrikken als haar buik langer vol zit. Dat komt door het vlees. daar zitten ze langer mee vol, maar dat is niet slecht. Ze zal minder eten nodig hebben en minder zeuren om eten.
als wij hier een kat om 8 uur in de avond naar de da moeten dan kan er nog steeds een beetje vlees in de maag zitten. En dan krijgen ze hier voor 7 uur in de ochtend eten ;)

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#6 Geplaatst 18 september 2015 - 20:16

Je mag toch een kleine portie voor het geven even 'warmer' laten worden buiten de koelkast? Het beetje dat je geeft bedoel ik? Of moet ze het koud krijgen? Er ligt nu een schijf in een potje in de koelkast, maar als ik het recht uit de koelkast geef, zal ze het denk ik te koud vinden. Haar natvoer staat gewoon in een kast.

Bewerkt door BlackScorpion, 18 september 2015 - 20:17.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#7 Geplaatst 18 september 2015 - 20:56

Bekijk berichtBlackScorpion, op 18 september 2015 - 20:16, zei:

Je mag toch een kleine portie voor het geven even 'warmer' laten worden buiten de koelkast? Het beetje dat je geeft bedoel ik? Of moet ze het koud krijgen? Er ligt nu een schijf in een potje in de koelkast, maar als ik het recht uit de koelkast geef, zal ze het denk ik te koud vinden. Haar natvoer staat gewoon in een kast.
Recht uit de koelkast is eigenlijk te koud
Even laten staan mag zeker hoor.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 18 september 2015 - 21:07

Ok, dat is goed, hoelang mag het uit de koelkast staan voor het opeten?
Kan nog wel ingewikkeld worden, want ze vraagt eten wanneer ze wilt, niet op vaste tijden.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#9 Geplaatst 18 september 2015 - 21:16

Dat mag echt wel een hele tijd hoor.

Ik denk trouwens dat katten wel weten wanneer ze het niet meer mogen eten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 18 september 2015 - 23:54

je mag het wel uit de koelkast even laten staan hoor :) alleen niet de hele rol buiten de koelkast laten ontdooien. Dus het hele ontdooien zelf doe je in de koelkast en daarna, vlak voor het geven, zet je het er even uit
je kunt het ook mengen met wat warm water. Dat kook je eerst, laat afkoelen tot het lauwwarm is en dan wat erdoorheen doen. Dan is ook de kou er vanaf

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#11 Geplaatst 19 september 2015 - 08:05

Maar dan is het toch wat papperig en heel nat?
Dat moet mijn poezebeest dus niet hebben.
Ik doe soms een beetje water over haar natvoer om meer vocht in haar te krijgen.
Maar dat mag echt maar een heel klein beetje zijn, paar druppels.
Beetje meer en ze weigert haar natvoer op te eten :p

Subiet / straks eens een heel klein beetje uit de ijskast zetten om door haar natvoer te mengen, ik ben benieuwd...

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#12 Geplaatst 19 september 2015 - 09:16

Ik heb ook zo'n rollen van 500 gram maar kijk er telkens tegenop om dat te snijden...duurt zo lang he.
Had toen 2 schijfjes afgesneden van 1 cm en die waren binnen de halve minuut opgegeten.

Maar zag het niet zitten om weer een kwartier te staan zagen met da mes :)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#13 Geplaatst 19 september 2015 - 09:34

Ok, eerste poging al mislukt. Ze krijgt altijd ongeveer 15 a 20 gram denk ik natvoer (Schesir).
Ik had net een rijstkorreltje konijn erdoor gedaan (ontdooit in de ijskast en dus rijstkorreltje grootte op het aanrecht laten opwarmen.
Ik had dat rijstkorreltje konijn door haar Schesir tonijn gemengd, ze snuffelde en liep weg.
Zelfs als ik maar de helft van een rijstkorrel grootte er in liet en terug mengde, moest ze het niet hebben.

De 15 a 20 gram natvoer met rijstjorreltje konijn KVV staat er nu te staan en zij is terug in haar deken gekropen.
Ik laat het staan, tot ik vind dat het niet meer gezond is (je kan natvoer geen hele dag laten staan).
Heb terug een rijstkorrel grootte op het aanrecht gezet om in een volgende portie natvoer te mengen.

Ter informatie, meer dan 15 a 20 gram natvoer kunnen we haar niet geven, dan komt het er terug uit.
Dat heeft ze zinds een extreem zware maagontsteking zo een 2 a 3 jaar geleden.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 19 september 2015 - 11:51

weghalen en later nog eens aanbieden. En niet zwichten! Als ze echt wil eten dan eet ze het wel.
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#15 Geplaatst 19 september 2015 - 12:06

Het is gewoon blijven staan. Ze kwam daarnet weer vragen en ze weigerde het opnieuw. Dan de natvoer brokjes van RC gegeven (zonder KVV) en die wilde ze eerst ook niet, ze betrouwde het niet. Die heeft ze na een tijdje wel opgegeten, maar het natvoer met de rijstkorrel KVV laat ze staan. Haar echt niets geven durven we niet, ze heeft zo een gevoelige en problematische maag. Als ze lange tijd zonder moet, gaat ze weer maagproblemen krijgen :(

Bewerkt door BlackScorpion, 19 september 2015 - 12:06.