Spring naar inhoud

- - - - -

Korstje tussen nagels: vuil of wondje?

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#1 Geplaatst 22 september 2015 - 13:25

Het is vandaag het ene na het andere met Pluis. Vanochtend had ze een vuile broek dus moest ik haar achterna zitten om die proper te krijgen. Bijknippen kan ik niet op m'n eentje, daar heeft ze een hekel aan en manlief is weg. Om haar frustratie af te reageren is ze dan maar op Saga gaan jagen, even later viel ze van de kast omdat ze te enthousiast aan het meppen was. Misschien op haar rug, maar ze schoot meteen weer rond en ik mocht er niet aankomen (da's normaal, aan voelen heeft ze ook een hekel).

En dan waar het eigenlijk over gaat: daarnet was ze gekalmeerd en kwam op mijn schoot liggen. Ze strekt haar pootje uit en ik zie iets vuils aan haar nagel hangen, dus ik pak het vast maar het stukje bleek nog een beetje vast te zitten. Na een paar pogingen heb ik twee kleine korstjes van tussen haar nagels gehaald. Aan de andere kant van dezelfde nagel zit er nog een groter korstje, maar ik mag er niet aan komen. Pluis is heeeeel erg gevoelig aan haar pootjes. Voor zo ver ik heb kunnen zien (met mijn arm en neus vol krabben als getuige) heeft ze het niet aan haar achterpootjes, daar zit gewoon een beetje vuil aan de nagels. Maar ik heb net haar tweede voorpootje te pakken gekregen, en daar zit ook zo'n bruine korst aan een nagel/het voetkussentje. Haar voetkussentjes leken me niet gezwollen of warm, maar het zou wel kunnen dat de nagels grijzer zijn dan de andere. Ze likt er niet vaker aan en er is geen geur.

Ik ben gek op haar harige teentjes, maar het nadeel is natuurlijk dat ik bijna niets kan zien. Ik vind het raar dat de korstjes zo rond een nagel zitten, zouden het oude wondjes zijn, van afgebroken nagels misschien? Ik heb ook wat gelezen over nagelinfecties, maar dat lijkt me niet het probleem te zijn. Misschien is het gewoon vuil, maar waarom zit het dan aan die twee nagels? Ik heb recent wel een paar nagelhulzen gevonden, maar daar was niets abnormaals mee. Uiteraard zie ik dit weer net als ik er alleen voor sta... :catscratchhead

Ik kan de korstjes helaas niet scherper fotograferen, ze zijn te klein.
Geplaatste afbeelding

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 22 september 2015 - 13:59

Kan het niet zijn van de diarree onder te graven? Dat dit tussen haar pootjes is blijven zitten?

Bij Sam moest ik ook steeds iets bruin van rond zijn nagels halen. Niet dat ik er veel van mocht afhalen. Hij had veel huidsmeer en o.a. door krabben hoopte dat zich daar op, dus vuile nagels. Werd ook wat harder, maar niet echt korstig. Zat echt tegen die nagelrand aan rond zijn nagels.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#3 Geplaatst 22 september 2015 - 14:03

Dat was mijn eerste idee, maar het ziet er niet uit als aangekoekte kattenbakrestjes, en Pluis graaft alleen plasjes onder. Ze hebben geen van beide diarree.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#4 Geplaatst 22 september 2015 - 17:38

Kan het geen verdroogde voeding zijn, misschien met haar pootje in het eten gestaan?
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#5 Geplaatst 22 september 2015 - 18:04

Bekijk berichtInge91, op 22 september 2015 - 17:38, zei:

Kan het geen verdroogde voeding zijn, misschien met haar pootje in het eten gestaan?
Dat zou kunnen, hoewel ze nooit met haar pootje in het natvoer gaat staan, moet ze wel brokjes eten met haar pootjes. Ze krijgen hier enkel voerpuzzels. Misschien komt het wel daardoor, brokjes zijn erg vettig. Goed bedacht! :)
Ik zou er graag wat beter naar kunnen kijken en er nog een korstje proberen aftrekken, als het vast zit aan haar velletje moeten we naar de da. Maar tenzij Pluis flauwvalt komt er van dat kijken weinig in huis :louche:

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#6 Geplaatst 23 september 2015 - 14:22

Bekijk berichtMachteld., op 22 september 2015 - 18:04, zei:

Dat zou kunnen, hoewel ze nooit met haar pootje in het natvoer gaat staan, moet ze wel brokjes eten met haar pootjes. Ze krijgen hier enkel voerpuzzels. Misschien komt het wel daardoor, brokjes zijn erg vettig. Goed bedacht! :)
Ik zou er graag wat beter naar kunnen kijken en er nog een korstje proberen aftrekken, als het vast zit aan haar velletje moeten we naar de da. Maar tenzij Pluis flauwvalt komt er van dat kijken weinig in huis :louche:

Ik denk niet dat je naar de da moet, als je zou zien dat ze er pijn aan heeft zou ik wel gaan. Als het voeding is zal het er binnen een paar dagen wel afvallen ;)

Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#7 Geplaatst 25 september 2015 - 09:01

Ik heb haar pootjes gewassen, maar dat had geen effect (behalve een nijdige poes). Morgen nog eens naar proberen kijken als manlief thuis is. Omdat ik niet aan haar pootjes mag komen, weet ik niet of ze pijn heeft, ze trekt ze sowieso weg.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 27 september 2015 - 20:05

Ziet het er ongeveer zo uit:

granuloom.jpg

Ik wil je niet bang maken maar ik zou toch eens langs de DA gaan. Ik vond de foto bij de aandoening: eosinofiel granuloom. Diarree kan zich daar ook bij voordoen. Eet ze nog goed? Heeft ze soms zweertjes in haar bekje of op de lippen? Ik zou in ieder geval niet meer aan de korstjes trekken want dat kan pijnlijk zijn.
Ik duim voor jou dat het dat niet is hoor maar wilde je dit toch laten weten. ;) Hopelijk zit ik er ver naast.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#9 Geplaatst 28 september 2015 - 10:03

Bekijk berichtARIZONA, op 27 september 2015 - 20:05, zei:

Ziet het er ongeveer zo uit:
Bijlage granuloom.jpg
Ik wil je niet bang maken maar ik zou toch eens langs de DA gaan. Ik vond de foto bij de aandoening: eosinofiel granuloom. Diarree kan zich daar ook bij voordoen. Eet ze nog goed? Heeft ze soms zweertjes in haar bekje of op de lippen? Ik zou in ieder geval niet meer aan de korstjes trekken want dat kan pijnlijk zijn.
Ik duim voor jou dat het dat niet is hoor maar wilde je dit toch laten weten. ;) Hopelijk zit ik er ver naast.
Daar heb ik ook al wat over opgezocht, maar er is geen enkel teken van ontsteking te bekennen, geen roodheid, geen warmte of afscheiding, geen geur. Ze eet flink en er zijn geen gedragsveranderingen. Bekje ok. Gelukkig ziet het er helemaal niet zo uit als de foto, het zijn losse stukjes korst die eerder vast zitten in de haren dan aan de huid. Anders was ik al lang bij de da geweest ;)
Natuurlijk, als ze niet verdwijnen of er iets verandert gaan we naar de da. Ik heb samen met manlief nog een paar keer proberen kijken en het lijkt (als het geen vuil is) eerder een nagelprobleem omdat die zo grijzig zijn.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 28 september 2015 - 11:02

Bekijk berichtMachteld., op 28 september 2015 - 10:03, zei:

Daar heb ik ook al wat over opgezocht, maar er is geen enkel teken van ontsteking te bekennen, geen roodheid, geen warmte of afscheiding, geen geur. Ze eet flink en er zijn geen gedragsveranderingen. Bekje ok. Gelukkig ziet het er helemaal niet zo uit als de foto, het zijn losse stukjes korst die eerder vast zitten in de haren dan aan de huid. Anders was ik al lang bij de da geweest ;)
Natuurlijk, als ze niet verdwijnen of er iets verandert gaan we naar de da. Ik heb samen met manlief nog een paar keer proberen kijken en het lijkt (als het geen vuil is) eerder een nagelprobleem omdat die zo grijzig zijn.

Oef, dat is een opluchting dat het geen eosinofiel granuloom is. :dancer:
Ja, je kan niet meer doen dat het opvolgen hé. ;) Hopelijk verdwijnt het weer even snel als het is gekomen.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 06 oktober 2015 - 19:45

Hoe gaat het hier ondertussen mee, heeft Pluis nog last?

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#12 Geplaatst 06 oktober 2015 - 21:19

Bekijk berichtMurron, op 06 oktober 2015 - 19:45, zei:

Hoe gaat het hier ondertussen mee, heeft Pluis nog last?
Als er een vrijwilliger is om bont en blauw gemept te worden en tussen haar teentjes te proberen kijken... :mrgreen:
Ze had er sowieso geen last van denk ik, maar het is me niet meer gelukt om er goed naar te kijken. Dit weekend nog eens proberen met manlief.