Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuwkomer Finne! Update: ze zitten samen!

• Log in om te reageren
45 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 3.948 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 26 september 2015 - 14:37

Ze klinkt superlief :).

Kan je in de keuken niks bijzetten dat ook hoog is en waar ze wel op kunnen? Klein tafeltje, smalle krabpaal,...?

Qua confrontatie kan ik er niet veel over zeggen (ik heb nog niet echt met trage intro gewerkt), maar als Jaro weet dat er een andere kat zit, is het normaal dat hij wat van slag is natuurlijk. Het zal wel wat moeilijk zijn voor hem, vooral omdat hij niet overal mee kan, maar het is maar tijdelijk.

En dat Finne zo miauwt, Annabelle had dat ook toen ze hier kwam. Constant miauwen (piepen eigenlijk, ze kan niet miauwen :d. ). Ik denk zelf dat het wat verlatingsangst is. En Annabelle doet het nog (ze heeft het liefst dat of Marlee of ik bij haar zijn, dan is ze rustig) als ze plots het idee heeft dat ze helemaal alleen is, maar het is al een stuk minder.
Finne heeft ook al wat meegemaakt he, ze is waarschijnlijk helemaal in de wolken met alle aandacht, en alle zachte dingetjes. Misschien dat het mindert als ze wat vertrouwen krijgt dat alles zo blijft.
Those who don't believe in magic, will never find it

juleken
juleken
  • 7.238 berichten

#17 Geplaatst 26 september 2015 - 15:12

Ik weet niet of het praktisch gezien haalbaar is maar je beperkt "de kat des huizes" best zo weinig mogelijk, de nieuwkomer kan je de eerste tijd wel nog toegang tot verschillende ruimtes ontzeggen. Als je oorspronkelijke kat plots in verschillende ruimtes niet meer kan, en dan ook nog eens door heeft dat er een vreemd poezenbeest in huis zit, geeft dit enkel meer stress.
Maar ik begrijp ook wel dat dat niet in ieder huis mogelijk is...

Voor de rest, het is de eerste dag he, zulke dingen hebben tijd nodig.
Probeer in de mate van het mogelijke Jaro ook heel veel aandacht te geven, wat natuurlijk niet makkelijk is gezien Finne ook gesteld is op jouw knuffels  :)

Fijn dat ze niet bang is! Ik hoop echt dat zij en Jaro dikke vriendjes worden en je in de toekomst met twee knuffelige katjes in de zetel kan liggen  :love4:

Steffie_G
Steffie_G
  • 14.039 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 26 september 2015 - 17:10

Wij hebben ons Nena toch een kleine 2 weken in de slaapkamer gezet en ons Nekko de rest van het appartement gegeven.
Zo kan de nieuwkomer op het gemak gewend geraken aan alle nieuwe geuren en geluiden en rustig die ene ruimte verkennen en heeft de andere kat er niet teveel 'last' van.
En eens ze gewend zijn in hun 'basis kamp' kun je beginnen met ze van kamer(s) te verwisselen.
Ons Nekko was de eerste 2-3 dagen ook heel erg van slag en bleef in haar hoekje zitten aan de krabpaal.
Maar geef dat wat tijd, op den duur zullen ze wel nieuwsgierig genoeg gaan worden.

Maar de kat des huizes ineens gaan beperken in ruimte is zo al moeilijk genoeg, laat staan dat er dan nog de geuren en geluiden van een nieuwe kat bijkomen ...
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#19 Geplaatst 26 september 2015 - 19:47

Ik kan niet anders... mijn kamer is de plek waar Jaro veel is en zich veilig voelt. Als de bel gaat, er bezoek komt of er een luid geluid is, vlucht hij naar mijn kamer, op of onder de krabpaal. Ik zit daar ook veel, omdat ik natuurlijk met 2 huisgenoten woon. Heb er een zetel enz. Een andere aparte kamer is er niet. Mijn kamer van Jaro afpakken zou pas moeilijk zijn. Hij slaapt ook bij me elke nacht.

Vind het wel zielig, maar het minst erge. Kan ze ook niet in de badkamer opsluiten.

Jaro doet het al bij al niet slecht nu.

Foto's?

Eerst Jaro en wat hij ervan vindt.
Dan Finne, ze speelt al!IMG_20150926_142845.jpg IMG_20150926_131124.jpg IMG_20150926_130917.jpg

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 27 september 2015 - 14:28

Finne mauwt nog hard als ik weg ga bij haar. Ze kan niet goed alleen zijn. Ze volgt elke stap die ik zet.
Vannacht heeft ze toch gemiauwd regelmatig.

Jaro slaapt nu in het holletje van zijn krabpaal. Is hij lekker veilig en beschermd. Maar, hij loopt ook door de gang en gaat mee naar badkamer en toilet als ik rondloop en hij wakker is. Knuffelen kan ook. Hij reageert al niet meer zo verschrikt op mij en de geur van Finne. Ook het miauwen heeft hij natuurlijk al veel gehoord. In de kamer wil hij ook snoepjes eten, en natvoer. Brokjes eet hij even niet veel. Ik zit nu bij hem, ik moet afwisselen tussen beiden.

Daarstraks is er al wel iets gebeurd dat ik nu niet op dag 2 wilde. Jaro kijkt vaak naar de deur tussen gang en living. Ik ging naar de living, hij volgde en bleef op 1,5m van die deur staan. Hij was zo nieuwsgierig om iets te zien. Dus ik liet hem van op afstand door een kier kijken. NAtuurlijk loopt mevrouw Finne al prrrr'end naar beneden van de trap omdat ze blij was me te zien. En voor ik het wist liep ze voorbij de deur. Dus Jaro heeft haar gezien... Ik ben dan rustig naar Jaro gegaan en heb hem nog veel complimentjes gegeven en geknuffeld in de kamer. Hij was naar de kamer gevlucht, al smakkend en slikkend (stress, misselijk...). Hij maakte zich eerst even groot. Maar geen blaas of grom...

Genoeg voor vandaag!

Finne heeft al ontmoet: mij, mijn zus, mijn vader, mijn 2 huisgenoten, neef van huisgenoot. En iedereen, iedereen! moet geknuffeld worden.
Ze weet ook goed dat je niet met nageltjes slaat naar een speeltje in de handen van een mens.
Ze is erg speels. Kon nu gelukkig al eens slapen terwijl ik in de zetel zat (gisteren kwam ze niet tot rust). Ze is ook in de kattenbak geweest. Ze is ongelooflijk flexibel. En ze reageert totaal niet op Jaro zijn geur, maakt haar allemaal niet uit.

Steffie_G
Steffie_G
  • 14.039 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 27 september 2015 - 15:08

Nena had dat in het begin ook, die beet gewoon in onze enkels als we naar de slaapkamer deur gingen omdat ze wist dat we weg gingen.
Maar eens ze meer en meer van het appartement kon gebruiken en regelmatig uit de slaapkamer mocht minderde dat. En nu ze overal toegang heeft is dat gebijt volledig weg.
Wij hebben ook een paar ongelukjes gehad tijdens de intro hoor, dat ze elkaar zagen terwijl dat helemaal de bedoeling nog niet was.
Maar gelukkig is dat wel goed gekomen mits een paar aanpassingen en er 1000% voor zorgen dat ze elkaar echt niet meer konden zien.

Wel goed dat Finne zo een speelvogel is en zo flexibel!
Hopelijk gaat de intro voor de rest vlotjes.
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 27 september 2015 - 16:54

Jaro heeft haar nu gezien en wil er echt bij. Daarstraks glipte hij in de living, Finne lag gelukkig te slapen. Dus Jaro rustig terug opgepakt (niks aan de hand, Jaro, relax) en in de gang gezet.
En nu stond hij naar de deur te mauwen. En Finne aan de andere kant. Wat bedoelen ze daar nu mee? Jaro ziet er niet ontspannen uit, hij sluipt een beetje, schrikt snel en staart naar de deur. Soms smakt en slikt hij als het te moeilijk wordt. Maar hij gaat wel telkens terug om te kijken.

Zijn natvoer at hij vlak na het naar de living glippen wel graag op, hij was ervoor aan het miauwen. Hij at een beetje brokjes en we speelden een beetje in de gang. Dus hij heeft stress, maar dit zijn goede tekens dat hij het nog aankan.

Steffie_G
Steffie_G
  • 14.039 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 27 september 2015 - 17:11

Ik zou daar toch voor opletten, lijkt mij alsof hij haar wil aanvallen als ik dat zo lees. Maar ik ken er niet zoveel van.
Je kan de eetkommetjes aan weerszijden van de deur zetten als je dat al niet gedaan hebt. En ze op bepaalde tijdsstippen voederen ipv continue brokjes te laten staan.
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 28 september 2015 - 22:44

Hey Steffie, ja dat aanvallen kan gebeuren. Er kwam zo'n miauwtje, maar nog niet zijn strijdkreet (heeft zo'n enge mauw als hij boos wordt en wil aanvalen). Kan wel plots omslaan.

Maar Jaro blijft dus nieuwsgierig. Elke keer als ik die deur gebruik, en da's veel met het op en neer lopen, wil hij er eens door kijken. Als Finne toevallig ook wil kijken, staat ze vlak voor hem. De laatste keer als ze in de buurt was en terug keek, duurde het even voor de blaas van Jaro kwam. Dan doe ik rustig de deur dicht. Jaro is dan meteen terug gewoon, staart omhoog en aaitjes willen. Daarjuist at hij snoepjes op een meter van de deur, met miauwende Finne aan de andere kant. Ik schoof dan snoepjes onder de deur door, maar madam Finne eet geen catisfactions, of ken het concept snoepjes krijgen niet (ze snapte het niet goed).
Finneke schrok lichtjes van Jaro zijn geblaas, ze is er zich nu goed bewust van dat daar een andere kat zit. Ze zal ook al wel eens een mauw van Jaro gehoord hebben.

Natvoer eet hij in de gang nu, aan de deur van mijn kamer. We hebben even een stukje terug moeten gaan nadat Finne begon te miauwen. Zij eet nu ook minder dan een meter van de deur. Jaro moeten we nog 2m verder krijgen. Jaro speelt vlakbij die deur met mij...

Machteld.
Machteld.
  • 3.098 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 29 september 2015 - 09:53

Ik heb Saga (ex-straatkat) ook moeten leren wat snoepjes krijgen is. Hier is het gelukt met leverworstcrème, dat bestaat van verschillende merken, wij hebben Miamor. Eerst moest ze dat ook niet hebben, maar in tegenstelling tot een snoepje kan je de crème op hun neusje wrijven. Eens geproefd was ze niet meer weg te slaan :lachen: Intussen eet ze ook harde snoepjes, dat wou ze lang niet eens proberen. Ik liet er af en toe eentje achter op haar slaapplekje en op een dag heeft ze het dan toch opgegeten. Zelfde verhaal, meteen verslaafd.

Fijn dat Finne zo sociaal is en Jaro toch nieuwsgierig lijkt :)

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 29 september 2015 - 13:03

Bekijk berichtMachteld., op 29 september 2015 - 09:53, zei:

Ik heb Saga (ex-straatkat) ook moeten leren wat snoepjes krijgen is. Hier is het gelukt met leverworstcrème, dat bestaat van verschillende merken, wij hebben Miamor. Eerst moest ze dat ook niet hebben, maar in tegenstelling tot een snoepje kan je de crème op hun neusje wrijven. Eens geproefd was ze niet meer weg te slaan :lachen: Intussen eet ze ook harde snoepjes, dat wou ze lang niet eens proberen. Ik liet er af en toe eentje achter op haar slaapplekje en op een dag heeft ze het dan toch opgegeten. Zelfde verhaal, meteen verslaafd.

Fijn dat Finne zo sociaal is en Jaro toch nieuwsgierig lijkt :)

Gek hé... ze eet ze wel op als ze in haar bakje liggen, gewoon als ze wil eten.
Naar uw bord staren, zelfs braaf wachten (na een keer proberen) en als je klaar bent erin springen, dat heeft ze wel geleerd blijkbaar... En in de keuken allerlei restjes krijgen ook. Dat gebeurt hier niet, dus ze zal wel leren dat ze niet achter me aan moet lopen.

Het gaat hier veel sneller dan ik zelf had voorzien.
Gisteren at Jaro snoepjes tegen de deur. Ook als zij daar miauwt.
Vandaag speelde ik met een lang breder en plat touwtje onder de deur heen. Jaro zat bij mij, ik schoof het onder de deur, Finne ving de andere kant. Jaro keek toe naar mij. Verder speelt hij daar wel met mij.

Jaro blijft erg nieuwsgierig en wou er echt eens terug bij in de living en keuken. Dus we hebben heel eventjes een wisseltje gedaan. Er is heel wat afgesnuffeld! Dat ze in de badkamer even zat te mauwen, vond Jaro iets minder, zijn terrein!!
Ze hebben elkaar al meermaals gezien door een kier van de deur. Ik probeer te stoppen als de stress groter wordt, voor het blazen komt. Finne is nog onzeker naar Jaro toe, ze weet nog niet wat ze denkt maar is op haar hoede.

En de grootste gebeurtenis van de dag! Jaro glipte door zo'n kier... hij duwt altijd maar tegen de deur aan met zijn poot, maar ik hield natuurlijk tegen. 1 keer de kier iets te groot gemaakt... Jaro dus de living in, hij begon rond te snuffelen. Hem meteen oppakken en snel terug weg doen, vond ik een verkeerd signaal. Dus ik liet hem rondsnuffelen. Finne zat op de krabpaal te kijken. Toen Jaro dat zag, heeft hij een paar kleine miauwtjes naar haar gegeven. Daarna heeft hij zijn rug naar haar gedraaid (!) en is hij verder gaan snuffelen. Finne kwam van de paal naar Jaro toe, ik wou er gaan tussenstaan. Maar ze zijn dus voor elkaar gaan staan, ze hebben elkaars neus besnuffeld! Dan begon Jaro met zijn miauws, maar die begonnen lelijker en agressiever te klinken. Dus toen was het gedaan.

Vanavond weer eetkommetjes dicht bij elkaar. En als Jaro zelf weer vraagt om te kijken, mag hij. Eventueel wisselen we nog eens van kamer. Nu moeten ze beiden rusten.

Jaro is altijd meteen terug vrolijk met staart omhoog, na de stressmomentjes.

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#27 Geplaatst 29 september 2015 - 22:55

Ze hebben elkaar al een paar keer gezien, en al bij al, lijkt het me toch goed gegaan. Jaro is toch ook wel nieuwsgierig naar Finne, gelukkig zijn
katjes nieuwsgierige aagjes, zo komt 't wel in orde. Fijn dat Jaro na wat stress toch weer vrolijk is :goofy:

juleken
juleken
  • 7.238 berichten

#28 Geplaatst 30 september 2015 - 20:09

Komt volgens mij helemaal goed!

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#29 Geplaatst 30 september 2015 - 21:27

Ze zitten al bijna heel de dag samen. Dit is ongelooflijk! Nooit van durven dromen!!

Ieder doet zijn ding, ze komen elkaar regelmatig tegen en neuzen dan. Daarstraks kwamen ze beiden mee in mijn kamer liggen. Op een afstand, maar toch beiden zich wassen. Ik denk dat Jaro stiekem wil meespelen met Finne. Dus ik verwacht dat dit nog komt.

Jaro miauwt vaak, maakt geluidjes en wil meer spelen.
Finne heeft het nodige respect voor grote Jaro, wat super is om hem niet te doen schrikken of zich verdedigen.

Vannacht gaan ze terug apart, natuurlijk. Ook als ik weg ben.

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#30 Geplaatst 30 september 2015 - 22:13

Oooh maar dat gaat al heel goed dan, beter dan je zelf gedacht had, niet ? :loveshower: :loveshower: