Spring naar inhoud

- - - - -

Problemen met chip/identificatie

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 28 september 2015 - 15:17

Zoals jullie misschien al weten hebben we vorig weekend ons Luna geadopteerd.
We kregen van de vorige eigenaars een paar stickers mee met het chipnummer, haar Europees paspoort, een voorlopig identifiactiebewijs en hebben de "verkoop" op papier laten zetten.
Vandaag wou ik even kijken of ik de adresverandering kan doen via idchips op internet.

Toen ik het chipnummer invulde op idchips kreeg ik de naam van hun andere sphynx en deze staat ook niet op hun adres.
Ik keek nog eens naar haar voorlopig identificatiebewijs en merkte dat onder de naam van "Luna" de naam van hun andere kat leesbaar was ("Luna's" naam is erover geschreven). Hetzelfde geldt voor het adres en de naam van de vorige eigenaars : de naam van de persoon waarop hun andere kat terug te vinden is op de site staat onder hun naam en adres geschreven.
M.a.w. hun eigen kat staat ook niet geregistreerd op hun naam.

Ik nam contact met hen op en ze waren hiervan niet op de hoogte en verschoten natuurlijk ook dat hun eigen kat niet geregistreerd staat op hun naam.
Ze hebben beiden geadopteerd via iemand op facebook.

Nu hoop ik dat ons Luna niet gechipt is.
Dat zou het beste zijn i.v.m. problemen te voorkomen voor ze op onze naam te zetten ; eerste chip, eerste registratie.
Morgenavond weten we hier meer over, sowieso was het toch gepland om Luna eens volledig te laten nachecken.

Als ze wel gechipt is wordt het ingewikkelder natuurlijk...
Dan staan we voor hetzelfde probleem als de vorige eigenaars met hun andere kat.
Zij gaan morgen eveneens naar de dierenarts om zeker te weten dat hun kat wel gechipt is.

Tips zijn altijd welkom.
Voorlopig vermoed ik dat er destijds maar 1 van beiden gechipt werd (doordat het voorlopig identificatiebewijs overschreven werd) om kosten te besparen of weet ik veel.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 28 september 2015 - 15:29

Ja.. Is een lastige zaak... Door te laten checken op chip weet je in iedere geval al over welke kat de papieren gaan en op wie de andere kat geregistreerd is...
Wij hebben hier al 2 katten gehad met chip (waren 5j) maar die chip was niet geregistreerd... Dus konden we ze gewoon registeren...

Beste is, indien wel gechipt, een mail sturen naar IDchips... Die kunnen je de beste raad geven en zijn via mail steeds vriendelijk ;)

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#3 Geplaatst 28 september 2015 - 17:24

Lijkt me dik gesjoemeld mee. En veel kans zit erin dat je in de luren zijt gelegd.
Ga naar je dierenarts laat nazien of de kat wel echt gechipt is en laat ze anders chippen of de chip overzetten op u naam. Kost je 15€ om te laten registreren.
Je kan dat nooit zelf aanpassen via ID chips je moet daar altijd naar een DA voor.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#4 Geplaatst 28 september 2015 - 17:33

En als ze niet gechipt zou zijn, zijn ze nog eens dik in de fout. Chippen is verplicht voor vertrek.

Bewerkt door catherine, 28 september 2015 - 17:35.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 28 september 2015 - 17:39

Gewoon effe langs je dierenarts gaan (ik zou daar niet te lang mee wachten)

Toen ik vorig jaar met Soekie ben gaan kennismaken hadden we een paar dagen later afgesproken om hem op te gaan halen en op die moment had ik ook ineens een afspraak met de dierenarts gemaakt.  Meteen laten checken, herhalingsvaccin gehad en FIV/FeLV test , ook meteen de chip laten overzetten.  Verder was bij hem wel alles in orde qua papierwerk, had ik ook van te voren al gechecked want wat je tegenwoordig allemaal leest over gestolen dieren en zo.

Succes ermee, hopelijk is het snel opgelost.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 29 september 2015 - 00:10

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 28 september 2015 - 15:29, zei:

Ja.. Is een lastige zaak... Door te laten checken op chip weet je in iedere geval al over welke kat de papieren gaan en op wie de andere kat geregistreerd is...
Wij hebben hier al 2 katten gehad met chip (waren 5j) maar die chip was niet geregistreerd... Dus konden we ze gewoon registeren...

Beste is, indien wel gechipt, een mail sturen naar IDchips... Die kunnen je de beste raad geven en zijn via mail steeds vriendelijk ;)
Ja dat is inderdaad ook een mogelijkheid : ze is gechipt maar niet geregistreerd. Aangezien er op dat één formulier toch gesjoemeld is vermoed ik eerder dat er uitgespaard is op chip zelf.

Bekijk berichtcatherine, op 28 september 2015 - 17:33, zei:

En als ze niet gechipt zou zijn, zijn ze nog eens dik in de fout. Chippen is verplicht voor vertrek.
Volledig mee eens. Bewust is het bij de vorige eigenaars volgens mij niet, zijn die eerder wat onwetend (zoals wij) te werk gegaan en hebben zij zich als eerste in de loeren laten leggen. Dit vermoed ik omdat ik anders niet begrijp waarom ze de registratie van hun eigen kat niet in orde brachten ;)

Bekijk bericht*bonnie*, op 28 september 2015 - 17:39, zei:

Gewoon effe langs je dierenarts gaan (ik zou daar niet te lang mee wachten)

Toen ik vorig jaar met Soekie ben gaan kennismaken hadden we een paar dagen later afgesproken om hem op te gaan halen en op die moment had ik ook ineens een afspraak met de dierenarts gemaakt.  Meteen laten checken, herhalingsvaccin gehad en FIV/FeLV test , ook meteen de chip laten overzetten.  Verder was bij hem wel alles in orde qua papierwerk, had ik ook van te voren al gechecked want wat je tegenwoordig allemaal leest over gestolen dieren en zo.

Succes ermee, hopelijk is het snel opgelost.
Morgen gaan we ermee langs. Sowieso was dit toch al gepland om even een check-up te laten uitvoeren en i.v.m. haar diarree.
De dag zelf gaan is inderdaad nog beter, dit lag wat moeilijk voor ons in het weekend en ook wilden we haar eerst even laten wennen.
We hebben er in ieder geval een lesje geleerd, weten nu beter wat we allemaal moeten nachecken bij aankoop.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 29 september 2015 - 00:15.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 29 september 2015 - 21:02

Het is in orde gekomen :catwalk
Alléé "in orde" ; Luna was dus niet gechipt en er is duidelijk gefraudeerd met de papieren van die andere poes.
Het is wel even een kost meer nu wij ze laten chippen hebben maar de angst voor eventuele problemen indien ze wel gechipt was maar nog op een andere naam stond dan de personen waar wij ze bij kochten valt weg.

De dierenarts kon er niet mee lachen, vooral doordat het voorlopig bewijs vals was (andere naam eigenaar en adres) en ze hebben de gegevens genoteerd.
Geen idee of er daar nog gevolg aan gegeven wordt, heb het ook niet specifiek gevraagd...

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#8 Geplaatst 29 september 2015 - 22:08

Gelukkig is alles in orde gekomen, nu Luna nog zonder diaree en jullie zijn een gelukkig gezinnetje :goofy:

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 30 september 2015 - 07:17

Toch eiglk niet te geloven dat mensen zich daarmee bezighouden vind ik.. Echt stom en niet leuk!!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 30 september 2015 - 21:59

Dat kostte ons op 2 dagen tijd best wel wat angsten en twijfels...

We begonnen nu ook te twijfelen of de stamboom en het eerste boekje van de da die we meekregen wel van haar was.
Vooral omdat we graag wilden weten of haar leeftijd klopt.
We contacteerden de dierenarts wiens stempel in het boekje staat en hij herinnerde zich onmiddellijk dat hij in het voorjaar een gedeeltelijke amputatie gedaan had bij een Sphynx.
Hij zocht het even op en inderdaad de naam van deze Sphynx stemt overéén met die van Luna.

Van de vorige eigenaars hoorden we vandaag dat hun kat wel gechipt is en het nummer klopt. Ondertussen hebben ze haar ook op hun naam laten zetten.
Ze hebben dan de persoon gecontacteerd bij wie ze hun 2 sphynxen kochten en uiteindelijk gaf deze toe dat ze gesjoemeld had met de papieren. Daarna blokkeerde de sjoemelaarster hen op facebook.
Ik vind ze nog terug en klopt dat ze nogal veel dieren verkoopt, van katten tot pappegaaien.

We zijn nu wel blij dat Luna effectief 2 jaar oud is en op onze naam staat.
Toch twijfel ik nog of ik verder iets zou ondernemen tegen die fraude, want die persoon zal er wellicht mee doorgaan totdat ze tegen de lamp loopt.
Ik wil wel geen problemen voor de mensen waar we Luna kochten omdat ze toch niet gechipt was (niet gechipte katten mogen toch niet meer verkocht worden dacht ik). En als het dus mogelijk zou zijn om dat te melden zonder dat die personen problemen krijgen, kan ik dat via het FOD doen klacht indienen?

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#11 Geplaatst 01 oktober 2015 - 13:09

Hier kan je klacht neerleggen.
Je moet wel genoeg informatie hebben en bewijzen.

http://www.vlaandere...handelde-dieren

http://www.belgium.b...ijn/huisdieren/