Spring naar inhoud

- - - - -

Sproeien

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#1 Geplaatst 03 oktober 2015 - 08:28

Mijn bengaaltje en ik zijn ondertussen al 4 jaar onafscheidelijk.   Ze is ondertussen 6 jaar.   Sinds ong. 2 maanden sproeit ze.
Een 4-tal weken geleden merkte ik in de kamer van de zoon een klein plasje naast het nachtkastje.  Ik dacht eerst dat het had binnen geregend.  2 weken geleden dan ongeveer klaagde mijn zoon over stank in zijn kamer en was er weer een opgedroogd plasje, op dezelfde plaats.  Nog steeds was het kwartje niet gevallen.  Ik dacht dat ze misschien wat had overgegeven, maar gisteren ochtend heb ik haar betrapt! Staart in de lucht en jaja, sproeien maar...
In grote paniek heb ik dan de dierenarts gebeld en die heeft Feliway spray en een Feliway verdamper meegegeven. Iemand ervaring daarmee?
Of zijn er andere manieren om dit af te leren?
Volgens de dierenarts zou het een gevolg zijn van stress... ik voel me hierdoor wel wat schuldig, want ik zit momenteel zelf in een stressvolle situatie en ben bang dat dit op ons Fem is overgeslagen.  Ik zou anders geen reden kunnen verzinnen.  We zijn niet verhuisd, er is niets verandert in onze situatie.  Wel zijn we deze zomer op reis geweest en heeft ze een weekje doorgebracht in een kattenhotel. Toen ik haar ging halen is ze een hele week anders geweest in haar gedrag. Ik had me dan ook al voorgenomen om haar niet meer weg te brengen maar oppas thuis te zoeken.
Kunnen jullie me raad geven?? Ik zou zo graag hebben dat mijn poezel terug fijn in haar pelske zit.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 03 oktober 2015 - 12:13

Zelfs al is het sproeien en niet plassen, ik zou toch een urineonderzoek vragen voor de zekerheid.
En is ze gecastreerd?

En als het toch stress is, dat kan van vanalles zijn. Weet niet of ze buiten kan?

Sproeit ze nog op andere plaatsen, of enkel daar? Als het enkel daar is, zou je eens kunnen proberen de deur van die slaapkamer te sluiten. Kijken of ze dan ergens anders begint.

Het is iig niet iets dat je 'afleert'. Op zich is het voor een kat natuurlijk gedrag, bijvoorbeeld als ze zich niet veilig voelt. Je mag haar er zeker ook niet voor straffen, dat werkt alleen maar averechts.

Zeker ook goed schoonmaken, groene biotex bv en water. Anders blijft de geur hangen (ook al ruik jij het zelf niet) en zal ze sneller geneigd zijn op die plaats te blijven gaan.

Feliway kan helpen, maar dat zal je moeten uittesten, het werkt niet bij alle katten. Er zijn ook anti stresssupplementen, zoals Zylkene (en nog eentje, maar kan er ff niet opkomen), die kunnen ook helpen, maar alweer niet bij elke kat. En daarmee bestrijd je enkel de symptomen, niet de oorzaak.

Ik zit er zelf al bijna drie maanden mee, Luna sproeit echt overal, en helaas meerdere keren per dag. Heb ook al alles geprobeerd, maar er lijkt voorlopig weinig aan te doen.
Ik ga binnenkort iig nog eens naar de dierenarts voor een bloedonderzoek om toch nog eens te checken dat het zeker niets medisch is.

Veel succes iig, ik hoop dat het snel wat betert.
Those who don't believe in magic, will never find it

Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#3 Geplaatst 04 oktober 2015 - 08:37

Ons Fem kan niet echt buiten.  Ik woon op het tweede verdiep en ze kan enkel op mijn ruim terras als ik de deur openzet en zelf buiten ben, maw, enkel bij mooi weer.
Gisteren moest ik de hele dag weg, dus ik heb de deur van de bewuste kamer dicht gedaan en ze heeft nergens anders gesproeid.  Vandaag ben ik thuis, dus ik ga proberen te deur toch op te zetten en haar goed mee in de gaten houden. ik heb de plaats goed gepoetst en ingespoten met de Feliway spray.
Ik heb wel het idee dat ons Fem vaker naar haar kattenbak gaat dan andere katten, maar dat heeft ze altijd al gedaan.  
Misschien een goede tip om toch haar urine te laten nakijken.

Verder ben ik bang dat ze zich verveeld.  In de vakantie was er altijd wel iemand thuis, nu zit ze overdag 3 werkdagen alleen ( de rest werk ik thuis).  Ik geef genoeg afwisseling in speeltjes, maar ons meissie is alleen ge├»nteresseerd in veters en lintjes.  Met muisjes ed speelt ze toch niet....
Een tweede kat bijnemen is voor mij helaas geen optie.