Spring naar inhoud

- - - - -

Hulp gevraagd: blaasgruis en alweer een bevooroordeelde dierenarts...

blaasgruis plassen

• Log in om te reageren
40 reacties op dit onderwerp
conso79
conso79
  • 178 berichten

#1 Geplaatst 04 oktober 2015 - 09:49

Dag beste kattenvrienden en vriendinnen,

terug van weggeweest...enerzijds een goed teken omdat het redelijk ok ging met m'n katten, al geeft Noor nog wel regelmatig over maar goed, dat is een ander topic.

De kater (Sheeba) kon een kleine 2 weken geleden niet meer plassen, in allerijl naar de dierenarts hier vlakbij (Lommel). Het ging niet goed, zeer veel bloed bij de urine en Sheeba moest 3 dagen opgenomen worden, katheder (in penis) en alle proppen (bacteriën) moesten uit z'n blaas en penis. Hij had zeer veel pijn en je hebt dan echt geen andere keuze, ocharme.

Na 3 dagen ga ik 'm terug halen, de urine was terug clean maar ik kreeg wel de verplichting om Royal Canin Urinary te geven want het lag aan het voedsel (Porta 21 no grain). Zeer vreemd want dit geef ik al jaren, hier kunnen ze tenminste mee naar het toilet gaan (number 2) en al jaaaaren geen blaasgruis meer (vroeger frequent probleem, ook met RC Urinary!) want onze ervaring is dat ze met flessenwater zonder calcium en magnesium geen blaasgruis krijgen (Aldi). Ik heb ze 3 weken geleden op water gezet van Jumbo (ook weinig calcium en magnesium maar wel een pak meer dan het water van Aldi) en hopla, het spelleke begint. Volgens de DA heeft dit er weinig mee te maken, is nooit bewezen en RC Urinary of Hills Urinary is het enige wat dit kan tegenhouden, wat niét waar is.

RC Urinary verdraagt Sheeba niet (vol met granen, lekker gezond voor een kat...) want hij spuugt als een gek en geraakt er verstopt van. De brol van Hills doet dit helemaal met hem dus ook geen optie. Dit is ondertussen dierenarts nummer 9 (!) in Frankrijk en België samen en ze pushen allemaal het eten van RC en Hills omdat ze hier een grote commissie op krijgen, want ik walgelijk vind. Het is toch het dier dat eerst moet komen? De DA heeft me heel bang gemaakt van de Porta 21 brokken e.d. omdat ze hier "stenen" van krijgen en ze geopereerd moeten worden, maar onze ervaring is hier super positief en ik blijf erbij dat Sheeba blaasgruis heeft gekregen door het andere water, wat in het verleden ook zo was. Als je 8j katten hebt die er gevoelig aan zijn en alle al getest hebt, weet je het volgens mij beter dan een verkoopspraatje van RC en Hills.

Bijkomend probleem is dat Tijger (Sheeba z'n zus) vorige week ook blaasgruis krijgt, wat bij haar 5 tot 6 jaar geleden is. Idem hier, RC Urinary MOET je geven, anders geraakt dit nooit opgelost...ze heeft bijgevolg nu ook zeer moeilijke, kleine en harde stoelgang. En icm met antibiotica en een pijnstiller gaat het maar heel erg traag zeer voorzichtig de goeie kant uit.

Mijn vraag aan jullie, en we zoeken echt hulp want ik weet het niet meer: wat is jullie ervaring met Porta 21 en blaasgruis? Ik geef ze dit al jaren, geen blaasgruis gehad en zeer goede stoelgang en blinkende vacht. Nogmaals, ik geef ze ander water (en hier voel ik me heel schuldig over) en ze hebben blaasgruis. Ik weet dat ik geen dierenarts kan vertrouwen (klinkt heel erg sneu, i know maar na nummer 9 weet je het wel ongeveer) dus ik wil jullie hulp hierin vragen.

Hartelijk dank!

Groetjes, Joris.

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#2 Geplaatst 04 oktober 2015 - 11:55

Ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee maar als ze al jaren Porta 21 eten en geen last hebben zou ik niet overschakelen, zeker als  je weet dat ze van hills wel last krijgen. Mijn kat krijgt al heel haar leven Spa water, wij drinken het zelf ook dus waarom zou ik het haar niet geven ;)
Ik hoop dat je hier nog goeie tips en ervaringen krijgt en dat je kat snel weer beter is

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#3 Geplaatst 04 oktober 2015 - 11:55

Als ik jouw verhaal lees, moet het wel aan het water liggen. Ik vind het eigenlijk wel straf, want eigenlijk drinkt een kat niet zo veel.

En het is idd zo dat dierenartsen altijd rc of hills aansmeren, die weten idd wel waarom :)

Mag ik vragen waarom je dan het water van Aldi niet meer geeft?

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#4 Geplaatst 04 oktober 2015 - 12:10

weet je toevallig welk soort blaasgruis het is. mijn kater had vroeger struviet en ik ben ook niet veranderd van eten. Er bestaat een pasta die je kan geven urikel. In het begin nam hij de pasta heel goed, na een tijdje wilde hij die niet meer en ben ik begonnen met vitamine c te geven, dit werkte ook heel goed bijna geen last meer buiten af en toe een opstootje. enkele jaren geleden ben ik dan overgeschakeld naar rauw en sindsdien totaal geen last meer. Hij heeft nu al 2 jaar geen medicatie meer gekregen voor de blaasgruis.

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#5 Geplaatst 04 oktober 2015 - 12:17

Ik zou ook zeker rauwvoer proberen, maar ik dacht dat dit niet makkelijk te verkrijgen was waar je woont.
Zelf malen kan ook, maar kost wel wat tijd natuurlijk.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 04 oktober 2015 - 14:54

Als TS in Lommel woont, dan is er Carnibest en Dinapet te verkrijgen. Op een goei half uurtje rijden liggen er nog winkels die meer merken hebben. Ik zou sowieso terug omschakelen op het andere water, mensen die last hebben van nierstenen moeten vaak ook uitkijken welk soort water ze drinken. Rauwvoer is een aanrader maar je moet er zelf 200% achter staan want volwassen katten omschakelen is niet zo gemakkelijk, je moet er echt de tijd voor nemen. Ik denk dat veel dierenartsen vastgeroest zitten in hun denkwijze en idd heel graag hun kassa laten rinkelen.

conso79
conso79
  • 178 berichten

#7 Geplaatst 04 oktober 2015 - 16:26

Dag allemaal,

hartelijk dank voor de reacties tot hier toe.

Ik had even water van de Jumbo geprobeerd omdat ik nooit in de Aldi kwam, buiten voor het water en het is niet de gezelligste winkel. Het water van Jumbo was ook laag in calcium en magnesium, maar toch al wel 4x zo hoog als dat van Aldi. Ik heb het geprobeerd en heb er belachelijk veel spijt van want het is sindsdien miserie troef. Spa is ook supergoed maar dat drinken ze hier niet graag. Ik geef natuurlijk sinds de blaasgruis terug water van Aldi, dat spreekt voor zich.

Awel, ik ga dan gewoon Porta 21 terug geven, zonder graan. Rauwvoer is natuurlijk het allerbeste maar ik weet niet of ik ze nog omgeschakeld krijg. Daarbij ben ik vegetariër dus dat is ook al wat vervelend, al zou ik het natuurlijk direct overhebben voor m'n poezen als ik wist dat ik ze omkreeg.

Kunnen jullie me zeggen waar ik dat rauwvoer eventueel kan krijgen in de buurt van Lommel?

Nogmaals bedankt!

Bewerkt door conso79, 04 oktober 2015 - 16:27.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 oktober 2015 - 16:55

Conso, mijn poezel wordt binnen een maand 10 en krijgt sinds paar weken heel klein beetje KVV bij haar natvoer (ze kan geen brokken verteren, dus enkel natvoer). Begonnen met een rijstkorrel grootte KVV onder haar natvoer en zo extreeeeem traag opbouwen. Nu krijgt ze al een (in mijn ogen) redelijk stukje bij haar natvoer. Of ik ze volledig op KVV ga , weet ik nog niet. Misschien dat ik het 50/50 ga doen. Maar tot dusverre gaat het OK. Ik doe het omdat haar eten niet 'volledig' genoeg was, dat toont in haar bloedwaarden.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#9 Geplaatst 04 oktober 2015 - 18:53

http://www.kattensit...n/page__st__105

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#10 Geplaatst 04 oktober 2015 - 20:06

In Geel verkopen ze verschillende soorten KVV, hele goeie bediening, ik hoop dat het snel beter gaat met je katjes :goofy:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 04 oktober 2015 - 20:42

Welk water heb je precies van Aldi?

Elma
Elma
  • 3 katten

#12 Geplaatst 04 oktober 2015 - 21:31

Waarom geef je eigenlijk flessenwater ? Mijn katten krijgen gewoon ontkalkt water uit de kraan. Vroeger hadden we een ontkalkingsmachine, maar tegenwoordig is het water van Hasselt praktisch zonder kalk en moeten we de machine praktisch niet meer aanvullen met zout. Hij staat er nog, omdat ik de kalk niet verdraag (jeuk), maar hij is eigenlijk niet meer nodig.
Onze katten hebben een drinkfontein en sinds we die hebben, drinken ze duidelijk meer water. Dus worden de nieren ook goed gespoeld. Probeer anders eens zo'n drinkfontein ?

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

conso79
conso79
  • 178 berichten

#13 Geplaatst 05 oktober 2015 - 17:29

@dolfje: het water vd Aldi is Vitaqua. Ze vinden het heerlijk en is bijna kalk -en magnesiumloos.

@elma: het is indertijd begonnen met kraantjeswater. We kunnen gaan ontkalken maar het flessenwater hebben ze graag en ik durf eigenlijk niet meer te veranderen, zeker niet na het laatste avontuurtje. Ik heb een fontein gehad en dat werkte, maar ik heb nu overal glazen op de grond staan en dit doen ze nog liever.

De 2 katten die nu RC Urinary hebben gekregen zitten verstopt. Zonet paraffine gaan halen bij de DA en we zullen weeral zien wat het geeft...ik word er echt bloednerveus van he, stelletje charlatans. Als ze nu eens fatsoenlijk voedsel gaven, dit is toch hun plicht als "arts"??? Maar ja...de huisdokter zei in de jaren 50 ook dat je moest roken om gezond te zijn...

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 05 oktober 2015 - 20:19

Hier krijgen ze c/d van Hill's,natte voeding en droge voeding.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

conso79
conso79
  • 178 berichten

#15 Geplaatst 06 oktober 2015 - 14:14

Doris, Hills is hier nog erger dan RC...ze krijgen er de stoelgang-stenen niet meer van uitgeperst dus dat is een no-go voor ons.

Ze krijgen gewoon terug de Porta21 zonder granen, werkt perfect. Het is ook zo ongelooflijk onlogisch om katten (en honden trouwens) granen te geven. Granen zijn het goedkoopste vulsel om aan de gewenste kg te komen in de verpakking maar je doet er mijns inziens je poezen geen goed aan. De verstoppingen e.d. zijn hier bij ons tenminste toch het bewijs van, wat de DA ook zegt want na 9 dierenartsen is het wel heel erg duidelijk dat ze enkel aan de centen denken. Overal is het de commerciële machine van Hills en RC die spreekt ipv het goed voor te hebben met de dieren. Dit klinkt nogal hard en ik wil nog steeds niet àlle DA'n over dezelfde kam scheren maar als ze de centen verkiezen boven de gezondheid van de dieren...neen, dat kan er bij mij niét in.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: blaasgruis, plassen