Spring naar inhoud

- - - - -

Hulp gevraagd: blaasgruis en alweer een bevooroordeelde dierenarts...

blaasgruis plassen

• Log in om te reageren
40 reacties op dit onderwerp
conso79
conso79
  • 178 berichten

#31 Geplaatst 10 november 2015 - 11:46

tot op heden al zeker 1 week geen ontlasting, een ander probleem van Sheeba. Hij kon eigenlijk alleen goed gaan op de Porta21 zonder granen. Hij krijgt nu Sanimed Anti-Struvite (met granen) en voila, alles vast. Ik voel de ontlasting goed zitten, hard en veel. Ik geef 'm al 2 dagen wat parafine bij z'n natjes, wat hij nu ook niet meer eet. De pasta met parafine eet hij al even niet meer wegens beu.

Ik heb microlax klisma's liggen maar dit geef ik liever niet (nog nooit gegeven trouwens) omdat ik bang heb dat hij krampen (en dus ook pijn) gaat hebben. Hij drinkt nog wel goed maar hij eet vanaf deze ochtend z'n bakje niet meer helemaal leeg dus dat is geen goed teken; hij zit overvol.

Enige suggesties? Ik wil hem de stress van de DA zo veel mogelijk besparen dus zou'm graag zelf helpen, al ga ik natuurlijk wel als het nodig blijkt. Heb er ook geen problemen mee om de ontlasting er zelf uit te halen maar ook hier wil ik hem geen pijn doen.

artemis2
artemis2
  • 155 berichten

#32 Geplaatst 10 november 2015 - 12:17

Hier lieten ze da paraffinepasta (Laxanorm) na een tijd ook links liggen.

Ik raad je aan om over te schakelen op lactulose. Dat kan je kopen bij de apotheek. Koop er een spuitje bij zodat je kan afmeten hoeveel je geeft. Ik supplementeer dagelijks 2ml op wat natvoer en dat wordt hier zelfs na ruime tijd nog steeds lekker gevonden. Het maakt de stoelgang vochtiger en volumineuzer zodat het beter schuift en er wordt niets van in het lichaam opgenomen waardoor het onbeperkt in tijd gegeven mag worden.
Hier gaat het om constipatie door hoge leeftijd (komt veel voor bij oudere katten). Mijn oude moeder kan ook niet meer zonder ;-)

Overleg desnoods telefonisch met je DA. Het mag nu toch echt niet lang meer duren, 1 week is al lang! Het risico bestaat dan dat de kat megacolon krijgt. Dan wordt de darm plaatselijk zo uitgerokken dat de elasticiteit daar verloren gaat en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht want dan zal de kat altijd moeilijk kunnen gaan.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#33 Geplaatst 10 november 2015 - 13:45

Ik gaf ook Dufalac aan mijn 20 jarig katje.Dat helpt.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

artemis2
artemis2
  • 155 berichten

#34 Geplaatst 10 november 2015 - 15:05

Bekijk berichtDORIS, op 10 november 2015 - 13:45, zei:

Ik gaf ook Dufalac aan mijn 20 jarig katje.Dat helpt.

hallo Doris,

Ik heb het moeten googelen en Duphalac blijkt een merknaam van lactulose te zijn ;-)
Dat is dus precies hetzelfde. Ik koop de lactulose EG of Teva bij de apotheek. Hoeft geen merk te zijn = allemaal hetzelfde

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 10 november 2015 - 15:29

Bifiteral is ook zoiets en veel goedkoper.Sorry voor de fout.Is al zo lang geleden.

conso79
conso79
  • 178 berichten

#36 Geplaatst 10 november 2015 - 17:48

Dag allemaal,

daarstraks rond 15u een klysmatje Microlax gegeven en binnen de 2 minuten heeft Sheeba me een fameuze verzameling harde (maar geen stenen) ontlasting cadeau gedaan...oef!!

Ik ben een beetje bang om Sheeba (8j) aan de lax te zetten. Hij heeft op zich geen probleem met stoelgang aangezien hij op de Porta21 perfect kon gaan, elke dag. Maar geef 'm brokken met granen en het is van dat. Weet niet goed wat te doen nu voor de volgende keer.

Wat denken jullie of wat zouden jullie doen?

Nogmaals hartelijk dank voor de raad en steun, is echt enorm fijn en hulpzaam.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#37 Geplaatst 10 november 2015 - 17:52

Ik zou die voeding met granen toch niet meer geven.

artemis2
artemis2
  • 155 berichten

#38 Geplaatst 10 november 2015 - 19:24

Oef!! Ik ben mee met je opgelucht dat die prop eruit is!

Ik zou qua voeding in de eerste plaats aan gruisvoorkoming blijven doen, zeker als de kater makkelijk hervalt. Je wil niet dat die plasbuis ooit (opnieuw) verstopt of dat er zoiets als een penisamputatie moet van komen omdat er geen andere oplossingen meer zijn, want dan is de ellende ook niet ten einde.

Persoonlijk heb ik wat bedenkingen bij die volledige anti-granen hype die er momenteel heerst. Er zijn veel verschillende soorten granen en in de natuur krijgen katten ook wel wat granen binnen via de maaginhoud van hun prooidieren. Zelf probeer ik zoveel mogelijk tarwe te vermijden maar ik heb minder bezwaar tegen bv wat rijst.
Er bestaan ook voeders (daarom geen gruisdieet) waarin de aanwezige granen gefermenteerd zoals voorverteerd zijn, net zoals in een maag van een prooidier.

In jouw plaats zou ik beginnen met te zoeken naar een gruisdieet zonder tarwe.
Microlax is forceren en heftig, dat wil je natuurlijk liefst niet herhalen. Lactulose daarentegen is zeer mild, mocht dat nog nodig zijn qua onderhoud.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#39 Geplaatst 10 november 2015 - 20:45

Bekijk berichtartemis2, op 10 november 2015 - 19:24, zei:

Oef!! Ik ben mee met je opgelucht dat die prop eruit is!

Ik zou qua voeding in de eerste plaats aan gruisvoorkoming blijven doen, zeker als de kater makkelijk hervalt. Je wil niet dat die plasbuis ooit (opnieuw) verstopt of dat er zoiets als een penisamputatie moet van komen omdat er geen andere oplossingen meer zijn, want dan is de ellende ook niet ten einde.

Persoonlijk heb ik wat bedenkingen bij die volledige anti-granen hype die er momenteel heerst. Er zijn veel verschillende soorten granen en in de natuur krijgen katten ook wel wat granen binnen via de maaginhoud van hun prooidieren. Zelf probeer ik zoveel mogelijk tarwe te vermijden maar ik heb minder bezwaar tegen bv wat rijst.
Er bestaan ook voeders (daarom geen gruisdieet) waarin de aanwezige granen gefermenteerd zoals voorverteerd zijn, net zoals in een maag van een prooidier.

In jouw plaats zou ik beginnen met te zoeken naar een gruisdieet zonder tarwe.
Microlax is forceren en heftig, dat wil je natuurlijk liefst niet herhalen. Lactulose daarentegen is zeer mild, mocht dat nog nodig zijn qua onderhoud.
welke voeding bedoel je dan?

conso79
conso79
  • 178 berichten

#40 Geplaatst 11 november 2015 - 07:29

tja, het is ofwel blaasgruis en de enorme stress die er voor Sheeba bij komt kijken (stress waardoor hij ook geen stoelgang maakt) of obstipatie... Ik wil zeker de brokken tegen blaasgruis blijven geven op dit moment want hij ziet er té hard van af en ik wil alles proberen te vermijden om Sheeba voor een 3de keer op 2 maand tijd laten hospitaliseren want dit is voor hem echt niet leuk. Een penisamputatie is ook helemaal niet zonder risico en dat doet ook niks aan het blaasgruis, enkel aan de verstopping in de penis.

Ben het allemaal wel wat beu hoor...je werkt 16u per dag en dan nog zorgen voor 3 poezen waarvan elk zijn/haar problemen heeft...ik heb wel de indruk dat ik op dit moment geen slechte DA heb gevonden maar ja, ook zij verrichten geen wonderen. Het is al heel wat dat ze tenminste willen luisteren en ons niet zomaar veroordeeld qua eten omdat ze er niks op verdienen.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#41 Geplaatst 11 november 2015 - 16:22

Ik zou die voeding voor gruis ook blijven geven en een paar druppels lactose toevoegen.Ik deed het met mijn katje en het ging heel goed.In het begin is het wel wat zoeken:te weinig lactose werkt niet en teveel betekent platte stoelgang.
Ik weet uit ervaring dat het niet simpel is veel uren kloppen en katten hebben.Ben ook zelfstandige.Maar ik zou mijn beestjes niet kunnen missen.

Bewerkt door DORIS, 11 november 2015 - 16:24.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: blaasgruis, plassen