Spring naar inhoud


- - - - -

Luna en diarree --> nu ook coccidiose gevonden blz2


  • Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 05 oktober 2015 - 15:28

Hallo,

Zoals sommigen al weten is onze Luna sinds vorige week zaterdag bij ons en had ze erge last van diarree.
Daarmee bedoel ik : vaak naar de bak gaan, meestal plat (de eerste keer was de kleur zelfs groen) en sporadisch eens een vast drolletje.

Vorige week dinsdag was haar eerste bezoek met ons bij de dierenarts waar ze spuitjes kreeg voor haar diarree, medicatie en pillen om te ontwormen (deze neemt ze sinds vandaag).
Ook gaf de dierenarts staaltjes mee van Trovet hypo-allergic met lam. Als ze daar goed mee was raadde hij aan dit verder te kopen bij hem.
Echter konden we na 2 dagen nog niet zoveel verandering merken om dit uit te maken, de staaltjes waren toen al op ;)
Nu krijgt ze Almo Nature, hetzelfde voer van Moon.

Ondertussen is het al iets beter : haar stoelgang is nog niet vast maar wel al minder plat dan ervoor. Ze gaat ook al iets minder vaak voor een grote boodschap naar de bak t.o.v. de eerste dagen dat ze bij ons was (nu nog een tweetal keer per dag.).
Het lijkt me ook wat vroeg om te besluiten dat Luna een overgevoelig darmstelsel heeft en hiervoor levenslang aangepaste voeding zou moeten krijgen aangezien ze pas vandaag is gestart met haar medicatie voor ontworming.

Het ideale leek me om Luna samen met Moon op een andere voeding te zetten en daarbij dacht ik aan Greenwoods dat Ephiny me als tip gaf ;)
Graanvrij, één eiwitbron, enz...het leek me ook interessant voor Moon ook al heeft zij geen problemen momenteel. Het is handiger als ze beiden hetzelfde mogen eten daar onze Miloh al op Hill's cd staat voor zijn blaasgruis --> als ze samen eten moeten we voorkomen dat de ene niet van de andere z'n kom eet :catwalk2
Maar nu merkte ik in de samenstelling van Greenwoods dat er lijnzaad in zit waardoor ik het niet echt durf uit te proberen. Ik weet van lijnzaad dat het op de darmen kan werken, of tenminste dat het kan helpen voor mensen die niet naar toilet kunnen gaan.
Eigenlijk zoek ik dus een kattenbrok die de voordelen heeft van Greenwoods, zonder lijnzaad en gelijkaardig van prijs.
Het is niet dat het absoluut niet meer mag kosten maar extra geld uitgeven (greenwoods ligt dicht tegen Almo nature qua prijs) vind ik onnodig zolang niet blijkt dat haar huidige diarree aan de voeding ligt.
Eénmaal ze volledig ontwormd is kunnen we daar meer inzicht over krijgen.

Wel gaan we nu even Kattovit Gastro dit zou goed zijn voor katten met diarree, de beoordelingen klinken toch positief maar dat lijkt me geen brok om continu te blijven geven tenzij de kat chronisch diarree heeft (?).

Och, ze is net terug in de bak geweest en het is toch weer iets platter :s
Is het mogelijk dat de pilletjes voor de ontworming ook invloed hebben op de stoelgang?

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 22 oktober 2015 - 00:27.


BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 05 oktober 2015 - 18:05

Klinkt als een uitdaging om het juiste voer te vinden en dit zonder te veel last voor poezebeest.
Kan je spijtig genoeg niet helpen, onze Sierra gaat enkel plat wanneer ze ziek is.
Heb je al aan Orijen gedacht? Dat is ook zonder granen, wel wat prijselijk.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 05 oktober 2015 - 20:29

Bekijk berichtBlackScorpion, op 05 oktober 2015 - 18:05, zei:

Heb je al aan Orijen gedacht? Dat is ook zonder granen, wel wat prijselijk.
Ja, die heb ik ook gevonden als graanvrij maar inderdaad een heel stuk duurder dan Greenwoods en Kattovit ;)

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 05 oktober 2015 - 20:29.


catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#4 Geplaatst 06 oktober 2015 - 14:17

Je moet 6 weken zelfde voer blijven geven om te zien hoe ze erop gaan reageren.
En ik zou toch probiotica als ondersteuning bij geven want de darmen zien nu veel af. ;)


https://www.facebook...408748/?fref=ts

Op deze groep kan je mss ook antwoord krijgen op je vragen.
Als ik zo meelees zijn er toch heel wat sphynxen met darm problemen.


HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 06 oktober 2015 - 14:57

Bekijk berichtcatherine, op 06 oktober 2015 - 14:17, zei:

Je moet 6 weken zelfde voer blijven geven om te zien hoe ze erop gaan reageren.
En ik zou toch probiotica als ondersteuning bij geven want de darmen zien nu veel af. ;)


https://www.facebook...408748/?fref=ts

Op deze groep kan je mss ook antwoord krijgen op je vragen.
Als ik zo meelees zijn er toch heel wat sphynxen met darm problemen.

Bedankt voor de link Catherine :duim:
Heb mijn lidmaatschap net aangevraagd, is "in behandeling" ;)

Inderdaad, nu je het zegt...ik las al vaker dat een kat een tijdje op dezelfde voeding moet staan voordat men ervan kan uitgaan of deze geschikt is voor haar.
Vaak gelezen maar nu ik het zelf moet toepassen niet aan gedacht :Ooops:

Ondertussen hebben we de Kattovit al besteld bij Zooplus, dus deze gaan we sowieso eens proberen.
Misschien mengen met Almo Nature in het begin en voordat de 4kg Kattovit op is mengen met het voer die ze achteraf zal krijgen.
Daar zijn we nog niet aan uit wat het zal zijn, hopelijk geraak ik daar wat uit via die facebookgroep.

Deze middag was de stoelgang van Luna opnieuw iets vaster dan gisteren.
Mijn vriendin las ergens dat het mogelijk is bij de eerste dagen ontworming dat de stoelgang ook wat platter is.
Dat zou kunnen verklaren waarom er eerst verbetering was (voordat we begonnen te ontwormen en ze die andere medicatie kreeg) en het gisteren weer slechter ging.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 08 oktober 2015 - 15:28

Er is alweer het één en ander gebeurd en misschien ook verklaard ondertussen...

Gisteren raadde iemand ons aan een pasta te gebruiken (diarsanyl) die we ondertussen 2x toedienden.
Voor de zekerheid belden we ook even naar de dierenarts die ons aanraadde wat stoelgang van Luna binnen te brengen.
Echter bij het nemen daarvan merkten we dat er iets wit in zat en bewoog ; een worm.

De dierenarts is ervan overtuigd dat het een lintworm is en hiervoor heeft ze een spuitje gekregen, daarmee zou de lintworm eraan moeten zijn.
Nu moet ze nog verder 3 dagen ontwormd worden met "Caniquantel" ; dit zou een breedspectrum ontworming zijn, en Moon en MIloh krijgen dit nu dus ook.
Ik vraag me af waarom ze dan niet de vorige keer dit middel gaven, hoop dat er niemand ziek gaat van worden.

Ook kregen we een pasta mee "enterogelan", deze moet ze nemen tot het op is, en die andere pasta laten valen.
De kattovit kende ze niet maar vond ze oké om haar te geven eventueel blijvend.
Ben daar zelf niet zo voor ; misschien heeft Luna helemaal geen problemen meer als ze van die lintworm af geraakt.
Dus denk ik eerder : momenteel Kattovit en tegen het einde van de zak van 4kg stilaan beginnen overschakelen naar een ander merk (misschien toch Greenwoods als lijnzaad geen kwaad kan :catnoknow ) voor gevoelige katten.
Ook omdat je met die speciale voeding 1x/jaar vitamines zou moeten geven e.d. lijkt het me beter om niet te blijven bij die Kattovit.

Eigenlijk ben ik wel "blij" met die lintworm, weten we toch de (hopelijk enige) oorzaak en kan ze nu beginnen herstellen.
Ook lijkt Luna nooit voldaan. Ik dacht dat dit kwam doordat er vroeger continu eten stond maar de lintworm kan daar ook in meespelen.

I.v.m. die lintworm hoeven we ons geen zorgen te maken over Miloh en Moon ; deze is niet onmiddellijk besmettelijk.
Ze kunnen deze krijgen door een vlo...en waar ze vandaan komt zat er een katje die net behandeld was tegen vlooien.
Ook hebben we intussen vernomen dat ze daar nu ook met 2 van de 4 katten zitten met diarree.

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 08 oktober 2015 - 23:29

't Is idd goed dat je weet wat er aan de hand is, ook al is het even niet leuk, maar nu kan het alleen maar beter gaan :goofy:

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 09 oktober 2015 - 07:27

Hopelijk is het idd die lintworm en herstelt ze snel nu het behandeld wordt!

Wat Greenwoods betreft, het lijnzaad dat daarin zit, zal wss wel gebroken lijnzaad zijn. Dat heeft ook effect op de stoelgang, maar veel minder dan heel lijnzaad. Al begrijp ik niet goed waarom ze dat in katteneten doen.
En dat zijn dan korrels wss?

Orijen is idd goed, geef dat zelf ook en ze doen het daar goed op (al zei de da gisteren dat als ze in Luna haar bloed niks vinden, ze mss allergisch is aan haar voer en daarom zo afvalt. Dus zou ik toch ook eens iets anders moeten proberen). Maar het is wel duur ja. Mocht je het toch overwegen, op de Duitse site is het een stuk goedkoper dan op de Nederlandse.
Geloof dat Acana en Taste of the wild ook graanvrije soorten heeft, dat heb ik ook wel eens gegeven.
Those who don't believe in magic, will never find it

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 09 oktober 2015 - 12:31

Ja, dat vraag ik me ook af : misschien om de omega 3 vetzuren (?)
Het zit inderdaad in de korrels als ik het juist las, maar ik ga dat seffens nog eens nachecken : ga die Acana en Taste of the wild ook eens bekijken ;)

Afvallen door allergie aan voer. Nog nooit van gehoord maar een allergie kan alles in de war brengen, dus klinkt eigenlijk zo raar nog niet. Hopelijk vind je een oplossing voor Luna.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 09 oktober 2015 - 12:33.


ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 09 oktober 2015 - 18:13

even reageren op de lintworm: normaal beweegt de lintworm niet.
je kunt in de ontlasting stukjes plat wit zien, wat niet beweegt. Dan is het lintworm. Die kun je voorkomen door milbemax te geven als ontworming, die werkt ook tegen lintworm.
bewegende witte wormpjes zijn meestal spoelwormen. En de meeste ontwormingsmiddelen helpen daartegen.

wel raar dus dat er nog levende wormen worden gevonden nadat je ontwormt hebt. Welk middel heb je gegeven? En wat zat er in de injectie?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 09 oktober 2015 - 18:45

Bekijk berichtginnie, op 09 oktober 2015 - 18:13, zei:

even reageren op de lintworm: normaal beweegt de lintworm niet.
je kunt in de ontlasting stukjes plat wit zien, wat niet beweegt. Dan is het lintworm. Die kun je voorkomen door milbemax te geven als ontworming, die werkt ook tegen lintworm.
bewegende witte wormpjes zijn meestal spoelwormen. En de meeste ontwormingsmiddelen helpen daartegen.

wel raar dus dat er nog levende wormen worden gevonden nadat je ontwormt hebt. Welk middel heb je gegeven? En wat zat er in de injectie?

Oh nee! Dan dacht ik eindelijk terug een dierenarts gevonden te hebben die ik kon vertrouwen :wall:
Ik ga het nog eens navragen bij een kennis wiens partner dierenarts is.

Ik kan helaas op jouw vragen niet antwoorden : in deze praktijk geven ze meestal de medicatie zelf mee, wat ik praktisch vind maar nadeel is dat de eerste pillen die we mee kregen om te ontwormen in een plastiek zakje zaten met daarop een etiket waarop geschreven staat waarvoor het dient en de dosering. Geen naam van het middel ofzo.
De pillen die we gisteren meekregen zitten nog in de blister en achterop staat de naam "Caniquantel". Maar van de eerste pillen dus geen idee... :louche:
Wat er in het spuitje zat weet ik ook niet ; ze zei dat het tegen lintworm was. Boekje werd ook niet ingevuld....

Dus als het spoelwormen waren en deze hadden moeten verdwijnen bij de eerste ontworming, dan was het middel niet adequaat en heeft Luna daardoor nog een extra spuitje en nu extra pillen op het menu :(
Ik vind het wel erg voor haar, vandaag voor de eerste keer heeft ze precies ook iets minder eetlust. Wij denken door al de medicatie en spuitjes op kort termijn...

Of zou het normaal kunnen zijn dat net na de ontworming de wormpjes er nog levendig uitkomen?
Ze nam haar laatste pilletje (van het eerste middel) de dag voordat we de wormen vonden in haar ontlasting.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 09 oktober 2015 - 19:00

Ik ben even aan het opzoeken Ginnie, hier schrijven ze dat het blijkbaar wel kan bewegen : http://www.kattenzie...m/wormen.html  

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 09 oktober 2015 - 19:00.


ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 09 oktober 2015 - 20:30

maar dan zijn het rijstekorrels, geen sliertjes. De stukjes sliert zijn plat en bewegen niet. dat zijn segmenten die zijn afgescheiden.

Ik zeg niets over de da he ;) kan een hele goede da zijn! Dus niet meteen afschrijven hoor. wel goed voor laten lichten. en alles uitvragen ;)

Dat het boekje niet wordt ingevuld voor een ontworming, dat kan. Ik doe het ontwormen altijd zelf, dat zet ik ook niet in de boekjes ;)

de caniquantel heb ik op moeten zoeken. Maar dat schijnt idd te werken tegen spoel en lintworm. Dus dat zou goed zijn. Ik ken het middel niet, dus kan ook niets zeggen over de dosering. Wat zei de da daarover? De injectie snap ik niet. ik wist / weet niets over een injectie tegen wormen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
    • Locatie: Jodoigne
  • 4 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 09 oktober 2015 - 20:53

Er bestaan injecties die 2x per jaar gegeven worden.Ik denk dat die niet werken tegen alle wormen.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 10 oktober 2015 - 00:16

Bekijk berichtginnie, op 09 oktober 2015 - 20:30, zei:

maar dan zijn het rijstekorrels, geen sliertjes. De stukjes sliert zijn plat en bewegen niet. dat zijn segmenten die zijn afgescheiden.

Ik zeg niets over de da he ;) kan een hele goede da zijn! Dus niet meteen afschrijven hoor. wel goed voor laten lichten. en alles uitvragen ;)

Dat het boekje niet wordt ingevuld voor een ontworming, dat kan. Ik doe het ontwormen altijd zelf, dat zet ik ook niet in de boekjes ;)

de caniquantel heb ik op moeten zoeken. Maar dat schijnt idd te werken tegen spoel en lintworm. Dus dat zou goed zijn. Ik ken het middel niet, dus kan ook niets zeggen over de dosering. Wat zei de da daarover? De injectie snap ik niet. ik wist / weet niets over een injectie tegen wormen.

Dat ééntje dat bewoog leek inderdaad op een rijstkorrel, ik dacht ook een plat stukje gezien te hebben ; misschien waren het 2 verschillende stukjes.
Ik zie dat niet direct zitten maar eigenlijk zou het goed zijn eens verschillende "staaltjes" met telkens andere wormen rustig te bekijken :lachen:
Het was al jaren geleden dat we dit nog eens moesten doen en dan zie je -na er een stukje uit te halen zonder kattezand- iets bewegen...dan is het nog meer "bwek" dan voordien en even verschieten :scared: daarna begint een mens dan wel eens te twijfelen : "welke vorm had de worm?" ;)

Van de Caniquantel nemen ze elk 3 tabletten over 3 dagen. Achteraan op de blister staat niet de precieze dosering, maar 50,0mg-500,0 mg.
Dat de pillen hielpen tegen lintworm zei ze niet, maar volgens mij gaf ze de spuit omdat het sneller zou werken.

Bedankt om het middel even opgezocht te hebben.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 10 oktober 2015 - 00:17.