Spring naar inhoud

- - - - -

Vaccinatie

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 06 oktober 2015 - 18:31

Ik weet dat er voor binnenkatten nogal wat meningsverschillen zijn omtrent vaccinatie.  Zelf ben ik voorstander om mijn coons jaarlijks te vaccineren.
Nu zou de DA morgen komen, maar hij kan door omstandigheden (medisch) niet met de auto rijden dus het consult wordt uitgesteld.  3 katten en mijn hond moeten gevaccineerd worden.  Om hen allevier tegelijk te kunnen enten had ik oktober gekozen aangezien er 2 in september hun vaccinatie kregen en de andere 2 pas eind oktober.
Nu is het zo dat die 2 van september op 8/9/2014 gevaccineerd werden en zijn hierdoor dus langer dan 1 maand te laat met enten.
Kan dit kwaad?  Volgens een van de fokster mag je maar maximum 1 maand overtijd zijn want dat je dan na de herhalingsvaccin na 14dagen opnieuw moet enten???

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten

#2 Geplaatst 06 oktober 2015 - 18:36

Een vaccinatie  werkt echt wel veel langer dan een jaar :)
Sommige da kunnen dat zeker bevestigen.

Bewerkt door lilymaya, 06 oktober 2015 - 18:38.

jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 06 oktober 2015 - 18:41

Mijn Da zei dat het geen probleem was maar toen die fokster dat zei sloeg ik wat in paniek.  Ge kent me he: stresskip :trance: :trance:

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.852 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 06 oktober 2015 - 18:46

Ik zou me ook niet onmiddellijk zorgen maken : de partner van een kennis is dierenarts (we gaan zelf niet bij deze dierenarts omdat het te ver rijden is ;) ).
Omdat ik me zelf vragen stel of het wel goed is om onze katten jaarlijks te laten vaccineren heb ik met haar hier al een paar gesprekken over gevoerd.
Hun mening is vrij duidelijk hieromtrent, ze hebben nooit één van hun eigen katten meer gegeven dan de eerste vaccinaties die ze nodig hadden. Eén van hen is bijna 20 jaar geworden...
Dit kan natuurlijk puur toeval of geluk zijn, maar als een dierenarts er zelf voor kiest om zijn katten niet jaarlijks te laten vaccineren terwijl hem dat niets zou kosten en weinig tijd in beslag neemt, zegt dat wel iets over de mogelijke nadelen van vaccinaties denk ik dan ;)

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten

#5 Geplaatst 06 oktober 2015 - 18:54

Van de vaccinaties worden ze ook niet altijd beter.
Er zijn katten die er flink ziek van worden
Ikzelf vind elk jaar veel te veel, mensen krijgen toch ook niet elk jaar een herhaling op een vaccinatie.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.881 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 06 oktober 2015 - 19:02

Goh, ik laat mijn kat ook jaarlijks vaccineren.
Ze komt heel soms neus aan neus met buitenkatten.
Liever safe dan sorry.

Ik laat me ook jaarlijks vaccineren tegen de griep.
En elke vijf jaar tegen tetanus (omdat ik wekelijks met paardjes werk).
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 06 oktober 2015 - 19:09

er kan veel gezegd worden over entingen. ieder zijn mening daarover, dus zoveel mensen, zoveel meningen :)

zelf denk ik dat het niet zoveel kwaad kan om een maandje uit te stellen. De eerste herhaling is wel beter om op tijd te geven, maar 1 maandje maakt niet zoveel uit. Als er teveel tijd tussen zit wordt inderdaad aangeraden om dan de enting te doen en na 3 weken te herhalen.

Zelf vind ik het belangrijk om wel elk jaar te enten.
In ieder geval voor niesziekte. Kattenziekte mag wat minder vaak. Wij doen het vanwege de cattery om het jaar, maar om de drie jaar is volgens het vaccin dat wij gebruiken ook goed.

Ik vind het wel belangrijk dat mensen die ervoor kiezen hun kat niet elk jaar te laten enten om er rekening mee te houden dat dit alleen kan als de populatie katten in de omgeving wel (volledig) geent is. Net als bij mensen zeg maar. Hier is onderzoek naar gedaan, en ik heb het tijdens mijn opleiding gehoord, maar ik durf zo niet het onderzoek meer aan te halen, dat zou ik moeten opzoeken (als ik het nog kan vinden)

Wil je minder enten, dan raad ik aan om te laten titeren voor je besluit om te enten. Door te titeren meet je eigenlijk of er nog voldoende bescherming in het bloed/lichaam zit om de kat echt te beschermen tegen de ziekte waar je anders voor ent.

Niesziekte kan in veel vormen toeslaan, de heftigste vormen worden geent.
Kattenziekte is heel heftig en dodelijk, dus dat lijkt me wel handig om te weten.

Dat men niet teveel wil enten juich ik toe. Laat je wel goed informeren (niet alleen door je eigen da, zoek ook dingen uit en lees onderzoeken) en maakt een gefundeerde keuze (vind ik eigenlijk met alles een goed idee :) )

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#8 Geplaatst 06 oktober 2015 - 19:29

Mijn DA zegt zelf om niet elk jaar te vaccineren, ik heb er ook wat over opgezocht en er zijn er idd veel die na de eerste inentingen het nooit meer doen.
Het is zoals met alles, de één zegt dit en de ander zegt dat, soms best wel frustrerend :trance:

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.289 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 06 oktober 2015 - 21:17

Ik laat mijn katten elk jaar vaccineren want ze gaan allemaal buiten en ik heb destijds genoeg miserie gehad om de allergie van Misty onder controle te krijgen.
De griepspuit voor mezelf haal ik nooit, ondanks dat ik diabetes heb en 60+. Maar ik heb dan ook nog nooit griep gehad. Mijn huisdokter geeft me gelijk, maar door die diabetes moet hij het me elk jaar opnieuw vragen. :-(

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#10 Geplaatst 07 oktober 2015 - 18:11

Hier word deel niet meer gevaccineerd en de andere om de 3j door mijn DA zo zelf voorgesteld.
En eerlijk gezegd ben volledig tegen enten, kitten inentingen en dan de opvolging als ze 1j zijn en dan niet meer.

Mensen worden ook niet elke keer opnieuw gevaccineerd als ze volwassen zijn;

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#11 Geplaatst 07 oktober 2015 - 22:46

Waarom een deel wel en andere niet ? Is dat dan omdat die katjes buitenkomen en de andere niet ?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.881 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 08 oktober 2015 - 08:23

Mensen worden toch wel opnieuw gevaccineerd? De griepspuit krijg ik jaarlijks en tetanus elke 5 jaar.
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten

#13 Geplaatst 08 oktober 2015 - 08:30

Bekijk berichtBlackScorpion, op 08 oktober 2015 - 08:23, zei:

Mensen worden toch wel opnieuw gevaccineerd? De griepspuit krijg ik jaarlijks en tetanus elke 5 jaar.
de griepspuit wordt zeker niet aan alle mensen gegeven, en daar kan je soms ook ziek van worden.
Zeker ben je dan ook niet , want je kan nog altijd een griep krijgen.
Tetanus is bij mij al heel lang geleden :)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.881 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 08 oktober 2015 - 09:45

Ik ben een risico geval door mijn reuma, dus moet het jaarlijks krijgen. Ben er al ziek van geweest, maar dan minder hard dan zonder spuit. Maar op het werk zijn meerdere gezonde mensen die geen risico zijn die het ook jaarlijks nemen.

Tetanus is dodelijk, dus moet je echt elke 10 jaar nemen. Ik elke 5 jaar omdat ik met paardjes bezig ben.
Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 3.873 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 08 oktober 2015 - 10:57

Bekijk berichtBlackScorpion, op 08 oktober 2015 - 09:45, zei:

Ik ben een risico geval door mijn reuma, dus moet het jaarlijks krijgen. Ben er al ziek van geweest, maar dan minder hard dan zonder spuit. Maar op het werk zijn meerdere gezonde mensen die geen risico zijn die het ook jaarlijks nemen.

Tetanus is dodelijk, dus moet je echt elke 10 jaar nemen. Ik elke 5 jaar omdat ik met paardjes bezig ben.

Waarom is dat sneller als je met paarden bezig bent?

Ik vaccineer mijn katten iig ook gewoon elk jaar. Mss dat ik voor Marlee navraag of dat elk jaar moet tegen niesziekte, want hij heeft dat al chronisch. Maar ze gaan allemaal buiten en hier in de buurt lopen behoorlijk wat andere katten rond, dus ik neem liever geen risico's.

Those who don't believe in magic, will never find it