Spring naar inhoud

- - - - -

hoe leer ik kitten om niet te bedelen?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 oktober 2015 - 14:07

Hey,

Sinds 1,5 week hebben we een kitten in huis (vondeling die niet gechipt is)
Hij werd door de dierenarts geschat op ongeveer 12 weken. Hij was heel erg hongerig toen we hem vonden.
Nu lijkt het alsof hij nooit genoeg heeft gegeten. Er staan constant brokjes en hij krijgt 2 keer per dag natvoer (de andere poezen maar 1 keer) en tussendoor een vleesje ofzo.

Nu het probleem is echt zijn gebedel. Hij springt tijdens het eten op tafel (dan gaat hij naar de time-out) en als er in een onbewaakt moment ergens iets blijft liggen is hij er mee weg. Dit kan vanalles zijn, sla, boterham, fruit,yoghurt ...hij eet alles. Nu weten we natuurlijk dat dit niet gezond is voor katten dus iedereen let er op.  

Als ik in de keuken bezig ben hangt hij constant aan mijn been. Hij komt dan mijn been strelen en miauwt heel zielig. Als je op de zetel iets eet wil hij het letterlijk uit je mond halen.

Als hij iets doet wat niet mag nemen we hem op en zeggen we duidelijk NEE. Na meerdere keren gaat hij een paar minuutjes naar zijn kot.

Zijn we goed bezig en moeten we gewoon nog heel veel geduld hebben of moeten we het anders aanpakken? Hij heeft moeten overleven op straat (waarschijnlijk) dus ergens kan ik het wel begrijpen, maar het is zo vervelend. (En zielig)

20151004_164459.jpg

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 08 oktober 2015 - 17:40

Dat klinkt inderdaad heel erg lastig. Mijnen Bruce vroeger deed dat ook, dat was een boerderijkatje. Hij wachtte tot we onze rug omdraaiden en dan liep hij er vandoor met een pak salami om dat onder ons bed op te peuzelen :lachen: ik kon niets laten staan, zelfs geen bord tomatensoep of aardappelschillen... Nochtans ook 24/7 eten en drinken beschikbaar.
Altijd wegzetten en daarna negeren lijkt me een goeie optie. En geduld. Heel erg veel geduld.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 08 oktober 2015 - 19:50

Blijven volhouden, wegnemen en negeren....

Snoes kwam van een woning waar ze ook altijd (of toch geregeld) mee mocht eten aan tafel. Dus hier geschooi allom. Bij ons mag ze dat niet, maar was in het begin wel erg vervelend.
We hebben ze gewoon altijd weggezet van ons (niet apart in een kamer) en nee gezegd. Na een tijd had ze door als ze niet schooide (wel gewoon flink naast ons zitten) dat ze wat kreeg. Nu zit ze nooit meer met haar neus in ons bord.

Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 08 oktober 2015 - 21:22

Blijven volhouden dus. Ik vind het gewoon zo zielig, denk steeds dat hij honger heeft. Hij verbruikt ook zoveel energie, want hij is bij momenten een echte wervelwind.
Daarstraks lag hij op mijn schoot, op zijn rug met 4 pootjes omhoog en ik voelde echt zijn ribben toen ik hem op zijn buikje aaide.

Hij woog bij de dierenarts 1,6 kilo, lijkt me toch vrij normaal voor ongeveer 12 weken?

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#5 Geplaatst 08 oktober 2015 - 23:04

Idd blijven volhouden,maar hem niet in een andere kamer zetten,daar leert hij niets van.
Ik zou hem opnemen,NEE zeggen en op de grond zetten,en dan met een speeltje of hengeltje afleiden en zodra hij speelt of wegloopt belonen met lieve stem en eventueel aaitjes.
Ook kun je hem leren dat hij wat lekkers krijgt als hij BV ergens gaat zitten of liggen eventueel met stem erbij"kijk eens" of "snoepje" dat leren ze best snel.
Alleen wegzetten en niet afleiden helpt minder snel,maar het komt wel goed,even volhouden.
Heb je wel voedzame brokjes met hoog vleesaandeel?(70 of 80%)dan voelen ze zich sneller verzadigd.
Succes..

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 09 oktober 2015 - 07:15

Bekijk berichtDebb, op 08 oktober 2015 - 21:22, zei:

Blijven volhouden dus. Ik vind het gewoon zo zielig, denk steeds dat hij honger heeft. Hij verbruikt ook zoveel energie, want hij is bij momenten een echte wervelwind.
Daarstraks lag hij op mijn schoot, op zijn rug met 4 pootjes omhoog en ik voelde echt zijn ribben toen ik hem op zijn buikje aaide.

Hij woog bij de dierenarts 1,6 kilo, lijkt me toch vrij normaal voor ongeveer 12 weken?

Katten kunnen heel zielig doen hoor! Sloeber is onze dikzak van 7 kg. Ze krijgen hier apart eten (bij een kitten mag je constant eten zetten), omdat ze aparte voeding nodig hebben.
Als ik bv. Sloeber net eten heb gegeven en hij heeft zijn buikje goed rond gegeten en dan komt mijn man thuis.... Dan komt mijn man naar mij: 'Zeg, Sloeber lijkt uitgehongerd, heeft die nog niets gehad???'. In het begin heeft hij mijn man zo een paar keer kunnen misleiden. Doen alsof meneer uitgehongerd was.... Dus niets zielig aan.... Katten zijn meesters in manipulatie!

Doorzetten, altijd hetzelfde doen en vooral ja... doorzetten.... ook als je bv. in de zetel zit en een film kijkt. Ook dan (en dan eens inwendig vloeken :-)).

Maar geloof me. Het loont de moeite!!

Als je denkt dat je kitten echt honger heeft, kan je hem wat extra voeding geven bv. Als er altijd brokjes staan, kan je bv. wat hoogwaardig natte voeding geven. Neemt je kitten zijn neus daarvoor op, heeft die enkel zin in jouw lekkers en geen honger :-). Een kitten verbruikt wel veel, maar ik zou ze niet laten 'mee-eten'. Goed in je achterhoofd houden als je het nu toelaat, het voor de rest van zijn leventje is. Want eens aangeleerd, is het moeilijk om het terug af te leren.... (moeilijiker).
Een kitten leert snel. Zeker als ze na het wachten (zoals we met Snoes hebben gedaan) een beloning krijgen.

Het is nu zelfs zo dat (ze mag hier van mijn man nog wel de kruimeltjes van zijn bord oplikken als hij klaar is) wanneer hij zijn bord op de grond/zetel zet, Snoes wacht op bevestiging van ons.

Ephiny
Ephiny
  • 3.952 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 09 oktober 2015 - 07:19

Zoals de anderen zeggen, gewoon volhouden.

Hier krijgen ze altijd wel een paar stukjes als het iets is dat ze lekker vinden, maar ze weten wel dat ze niet mogen bedelen. Ze komen dan naast mij zitten en staren :d. En als ik vind dat ze genoeg gehad hebben, steek ik mijn handen uit en ik zeg zoiets als 'het is op, t is gedaan'. En dan weten ze dat ze niks meer krijgen en dan gaan ze weg.

Ze zaten in t begin ook met hun neus in mijn eten, maar ze leren dat best snel af. Ik duwde ze weg en zei 'nee'. En als ze dan luisterden, zei ik hoe flink ze waren en kregen ze een extra knuffel.

Je kitten leert ook wel dat er altijd eten beschikbaar is, maar tot nu toe was dat mss/wss niet het geval, dus dat kost wat tijd.

Het ziet er iig een schatje uit!
Those who don't believe in magic, will never find it

Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 09 oktober 2015 - 08:49

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 09 oktober 2015 - 07:15, zei:

Katten kunnen heel zielig doen hoor! Sloeber is onze dikzak van 7 kg. Ze krijgen hier apart eten (bij een kitten mag je constant eten zetten), omdat ze aparte voeding nodig hebben.
Als ik bv. Sloeber net eten heb gegeven en hij heeft zijn buikje goed rond gegeten en dan komt mijn man thuis.... Dan komt mijn man naar mij: 'Zeg, Sloeber lijkt uitgehongerd, heeft die nog niets gehad???'. In het begin heeft hij mijn man zo een paar keer kunnen misleiden. Doen alsof meneer uitgehongerd was.... Dus niets zielig aan.... Katten zijn meesters in manipulatie!

Doorzetten, altijd hetzelfde doen en vooral ja... doorzetten.... ook als je bv. in de zetel zit en een film kijkt. Ook dan (en dan eens inwendig vloeken :-)).

Maar geloof me. Het loont de moeite!!

Als je denkt dat je kitten echt honger heeft, kan je hem wat extra voeding geven bv. Als er altijd brokjes staan, kan je bv. wat hoogwaardig natte voeding geven. Neemt je kitten zijn neus daarvoor op, heeft die enkel zin in jouw lekkers en geen honger :-). Een kitten verbruikt wel veel, maar ik zou ze niet laten 'mee-eten'. Goed in je achterhoofd houden als je het nu toelaat, het voor de rest van zijn leventje is. Want eens aangeleerd, is het moeilijk om het terug af te leren.... (moeilijiker).
Een kitten leert snel. Zeker als ze na het wachten (zoals we met Snoes hebben gedaan) een beloning krijgen.

Het is nu zelfs zo dat (ze mag hier van mijn man nog wel de kruimeltjes van zijn bord oplikken als hij klaar is) wanneer hij zijn bord op de grond/zetel zet, Snoes wacht op bevestiging van ons.

Is Sloeber de kat met 3 pootjes? Ons Paloes heeft ook maar 3 pootjes en die is ook te zwaar. Ze beweegt hoe langer hoe moeizamer precies. Als ze haar prikjes moet krijgen binnenkort eens horen wat de dierenarts zegt.

Bedankt allemaal voor de tips!

Ben al blij dat de dames wat verdraagzamer zijn naar de kleine uk dus dit komt ook wel in orde. Ben het bedelen alleen niet gewoon, want de andere poezen hebben dit nooit gedaan.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 09 oktober 2015 - 13:52

Bekijk berichtDebb, op 09 oktober 2015 - 08:49, zei:

Is Sloeber de kat met 3 pootjes? Ons Paloes heeft ook maar 3 pootjes en die is ook te zwaar. Ze beweegt hoe langer hoe moeizamer precies. Als ze haar prikjes moet krijgen binnenkort eens horen wat de dierenarts zegt.

Bedankt allemaal voor de tips!

Ben al blij dat de dames wat verdraagzamer zijn naar de kleine uk dus dit komt ook wel in orde. Ben het bedelen alleen niet gewoon, want de andere poezen hebben dit nooit gedaan.

Ja, da's degene met 3 poten. Maar zijn gewicht komt niet enkel door zijn 3 poten hoor.... Was daarvoor ook al wat te zwaar. Hij valt gewoon niet af, zelfs niet met een dieet van Merelbeke. Dus ja.
De enige keer hij afgevallen was, was dat hij een week in de dierenkliniek moest blijven. Hij at daar niet en kreeg een infuus omdat hij weigerde te eten. Ze hebben hem zelfs iets vroeger meegegeven omdat hij zo'n stresskat was.
Eens thuis.... was er van eten geen probleem meer.

Maar natuurlijk helpen zijn 3 poten niet echt.... Hij heeft niet veel beweging, maar kan - als het voor hem uitkomt - nog zeer snel zijn!
Ik probeer hem meer te laten bewegen, maar hij vindt altijd trucjes om het met minimale beweging te kunnen doen....

juleken
juleken
  • 7.240 berichten

#10 Geplaatst 14 oktober 2015 - 10:33

Is jouw kitten ontwormd? Blijven eten en zijn ribbetjes voelen doet me aan wormen denken.

Wat dolfjeweerwolfje hier schrijft over het gemanipuleer en zielig kijken herken ik hier bij ons ook  :louche:

Ik ben iig heel blij dat jij het ukje hebt in huis genomen!

Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 17 oktober 2015 - 18:45

Bekijk berichtjuleken, op 14 oktober 2015 - 10:33, zei:

Is jouw kitten ontwormd? Blijven eten en zijn ribbetjes voelen doet me aan wormen denken.

Wat dolfjeweerwolfje hier schrijft over het gemanipuleer en zielig kijken herken ik hier bij ons ook  :louche:

Ik ben iig heel blij dat jij het ukje hebt in huis genomen!

Hij is bij de dierenarts ontwormd. Zie ook geen enkel spoor van wormpjes in de kattenbak, krabt ook niet aan zijn poep ofzo.

Het bedelen is al iets minder geworden. Als we nee blijven zeggen geeft hij het na een tijdje op. Hij komt wel nog schooien telkens ik in de keuken bezig ben, maar dat negeer ik heel dapper.

Moet wel zeggen hij eet heel proper en heel rustig, hij schrokt niet. Het is een lieverd.20151003_185426.jpg

juleken
juleken
  • 7.240 berichten

#12 Geplaatst 17 oktober 2015 - 19:17

Wat een scheetje  :loveshower:  :loveshower:

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#13 Geplaatst 17 oktober 2015 - 23:32

Prachtig poezebolleke :loveshower: :loveshower:

Murron
Murron