Spring naar inhoud

- - - - -

Sleutel

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
44 reacties op dit onderwerp
Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#1 Geplaatst 14 september 2009 - 20:06

Hoi KS-ers,

Ik heb het even moeilijk met een discussie (lees : ruzie) tussen mijzelf en m'n schoonmoeder... mijn schoonmoeder vindt nl dat ze een sleutel van mijn huis moet hebben.  Die heeft ze wel gehad omdat ze ons op woensdag uit de nood hielp met opvang van de kids en het dan niet anders kon (kan ze moeilijk buiten laten staan).  
Ik vond het nooit een leuk idee, maar wel noodzakelijk.
Nu mijn werkuren veranderd zijn en we haar hulp niet meer nodig hebben en zij bij zussen en schoonzussen inspringt, zou ik graag de sleutel van ons huis terughebben. Ik wil toch wel m'n privacy en als het vb eens wat rommelig ligt, voel ik me al snel gegeneerd.
Tijdens de opvang van de kids deed ze dikwijls de strijk die ze dan meteen in de kasten legt, ik vind dat eigenlijk ook niet leuk ... heb haar dit meermaals gezegd maar ze doet het telkens weer.  Vorige week was ik er een weekje tussenuit en had ze de sleutel teruggekregen (tijdelijk).  Nu heeft ze deze laten bijmaken voor haarzelf, maar ik wil niet dat ze altijd toegang heeft tot ons huis.  Ik heb haar gevraagd deze op de tafel te laten liggen als ze weggaat maar dat heeft ze niet gedaan.
Omdat ze veel voor ons gedaan heeft naar opvang van de kinderen toe vind ik dit een zeer vervelende situatie, ik lijk zo ondankbaar.  Aan de andere kant bepaal ik zelf toch wat er met mijn huis gebeurt.  Ik vraag me eigenlijk af of jullie schoonmoeder de sleutel heeft van jullie huis ? Ben ik nu zo onredelijk ? Is het van mijn kant overdreven ?  Ja, rare vraag ... maar zit er toch echt mee :( ben eens benieuwd wat anderen hiervan vinden.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 14 september 2009 - 20:13

Als jij het niet wil dat ze een sleutel heeft, dan vindt ik persoonlijk dat ze dat hoort te respecteren. Ze heeft de sleutel niet nodig dus waarom erop staan dat je die sleutel hebt?
Een sleutel zonder toestemming maar even voor jezelf bij laten maken vind ik brutaal en absoluut niet kunnen. Ik zou die sleutel ook terug vragen. Laat ze hem niet liggen op de tafel als ze vertrekt (waarom is ze er eigenlijk als jullie er niet zijn? Als je daar niet om hebt gevraagd vind ik dat niet kunnen), dan erom vragen en de sleutel aan jou persoonlijk geven.

Het is jouw huis, jouw leven en jouw privacy. Ik zou mijn (schoon)moeder ook niet elke dag zomaar binnen willen hebben vallen omdat ze toevallig een sleutel heeft (hebben ze dan ook niet, beiden niet).

Ik vind je niet ondankbaar. Zeer zeker niet. Gewoon terugvragen die sleutel.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#3 Geplaatst 14 september 2009 - 20:16

Als het over mijn privacy gaat sta ik wel op mijn strepen hoor 8)
Ik zou die sleutel zeker terug eisen en anders de sloten laten veranderen. Al was het maar als signaal naar haar toe.

Ondankbaar vind ik je zeker niet, vind het maar logisch dat je niet wilt dat iemand ongevraagd in je kasten zit (al is het maar om de was weg te leggen) of op eigen initiatief de sleutel van je huis laat bijmaken.

Bij mij zouden ze het niet moeten proberen 8)

Bewerkt door Smitten Kitten, 14 september 2009 - 20:17.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 14 september 2009 - 20:24

Mijn ouders, schoonmoeder en een aantal buren hebben een sleutel van het huis (de buren voornamelijk omdat de kids vroeger regelmatig een sleutel vergaten en dan voor een gesloten deur stonden). Mijn ouders en schoonouders eigenlijk als reserve en soms komt mijn vader wel eens iets binnen brengen, maar dat ligt dan altijd op de trap. Ik vind het niet kunnen dat mijn moeder of mijn schoonmoeder mijn privacy niet zouden respecteren. Ik moet zeggen dat ik met mijn moeder daar vroeger ook discussies over gehad heb. Die kwam binnen en ondertussen kasten open trekken enzo. Ligt mijn huis niet proper, dan is het mijn probleem. Als ze nu komt, moet ik wel nog opletten dat ik geen post laat slingeren want daar is ze nog steeds heel geïnteresseerd in (maar daar heb ik mee leren leven en de oplossing is: alles wat haar niet aangaat, weg leggen). Maar ik vind het echt niet kunnen dat ze een sleutel zouden bij maken. Ik zou het probleem naar mijn man doorschuiven want het is wel zijn moeder he!!! Je moet daarvoor niet onmiddelijk op je achterste poten gaan staan (bij wijze van spreken) maar gewoon een gesprek proberen aangaan: dat je dat echt niet leuk vindt en ook naar haar doortrekken: hoe zou zij het vinden dat iedereen zomaar binnen valt en kasten opentrekt, overal snuistert,...
Wil ze echt niet meewerken: geen pardon: andere sloten erop!!! En laat haar maar even sudderen in haar eigen sop dan. Wie niet horen wilt, moet voelen!!!

Bewerkt door Joloka, 14 september 2009 - 20:25.

Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#5 Geplaatst 14 september 2009 - 20:25

Mijn schoonvader heeft ook een sleutel van ons huis, maar enkel voor noodgevallen of als wij vragen om bvb. de planten water te geven als we op vakantie zijn! Hij (of mijn schoonmoeder) zal hier ook nooit misbruik van maken! Zij respecteren absoluut wel onze privacy...
In jouw geval zou ik er ook absoluut nie mee kunnen lachen en ok, het is heel lief van haar dat ze je uit de nood geholpen heeft bij de opvang van de kids, maar dat geeft haar nog niet het recht om zomaar een sleutel te laten bijmaken en te pas en te onpas in JULLIE huis binnen te vallen!!! Wat zegt je man ervan?

Bewerkt door lizke, 14 september 2009 - 20:25.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 14 september 2009 - 20:27

Ik zou die sleutel ook direct terug eisen, wij hebben een sleutel van ons huis bij mijn pa liggen maar die maakt er geen gebruik van, alleen wij als we de onze eens zijn vergeten. :)
En indien ze de sleutel niet terug geeft kan je nog altijd het slot veranderen. :thumb:

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#7 Geplaatst 14 september 2009 - 20:28

oei dat zou ik niet graag hebben hoor dat er iemand altijd in mijn huisje zou kunnen zonder mijn toestemming , maar als ze betrouwbaar is waarom dan niet en duidelijke afspraken maken en bij de eerste overtreding de sloten veranderen .

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 14 september 2009 - 20:38

Hier zowat hetzelfde verhaal...
Alleen mijn schoonmoeder snolt alles af en verteld overal mijn kast inhouden de normale toestanden maar ook de genante :evil:
Zelfs wanneer we thuis (achteraan in de tuin aan het werken) zijn slaagde ze erin om binnen alles af te snollen :knuppel:

Ondertussen hebben wij nieuwe deuren dus ook sloten ze heeft nu geen sleutel meer die past... in de zomer laat ik wel eens de schuifdeur openstaan voor de poezels en de hond en de buurvrouw heeft laten weten dat ze wel eens over de poort aan de voorkant van het huis kruipt.

Bewerkt door dorien_951, 14 september 2009 - 20:41.

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#9 Geplaatst 14 september 2009 - 20:43

lizke zei:

Wat zegt je man ervan?

Die houdt zich er een beetje van tussen, hij zit tussen twee vuren hé :s
Maar hij zal me wel steunen als het erop aankomt.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#10 Geplaatst 14 september 2009 - 20:51

Das een lastige situatie.. Ik vrees dak je geen tips kan geven.. Alleszins het is het huis van jou en je man dus als je niet wil dat er iemand een sleutel heeft is dat zeker jouw goed recht!!

seonimtje
seonimtje
  • 811 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 14 september 2009 - 21:05

Hier ligt er ook een sleutel bij de beide ouders. Die wordt enkel gebruikt als wij de toestemming geven. Bv om een pakje in de gang te leggen als we afwezig zijn. Poezen eten geven als we op reis zijn, ...
Omgekeerd hebben wij ook de sleutel van mijn ouders en mijn schoonma (die is 87 en woont aan de overkant van de straat). Die worden enkel in noodgeval gebruikt.

Wat was eigenlijk de reden dat je schoonmoeder een sleutel heeft bijgemaakt ?
Zomaar bijmaken dat vind ik toch niet kunnen hoor ! Misschien een tweede poging wagen om ze terug te vragen en bij een weigering zou ik toch overwegen om de sloten te veranderen.
Ik versta wel dat je man het moeilijk heeft, maar eigenlijk vind ik ook dat hij dit zou moeten oplossen.

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 14 september 2009 - 21:10

seonimtje zei:

Ik versta wel dat je man het moeilijk heeft, maar eigenlijk vind ik ook dat hij dit zou moeten oplossen.

De mijne heeft het ook nog niet opgelost hoor :evil: Als de emmer nog eens overloopt sta ik niet in voor gevolgen :blackcat

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 14 september 2009 - 21:10

nou ja je moet je ook in je schoonmoeders plaats stellen... als je ze nodig had was ze welkom met sleutel. Nu ineens niet meer...mijn ouders hebben ook een sleutel maar gebruiken die alleen als het nodig is....en de was wegleggen doet ze waarschijnlijk maar om jou werk te besparen.misschien moet je je iets toleranter opstellen maar je hebt wel recht op privacy en dit zou ik ook zeggen.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 14 september 2009 - 21:15

Mijn ma heeft een sleutel van ons appartement, maar zal die enkel gebruiken als wij het vragen. Ze weet hoe erg ik op mn privacy gesteld ben en respecteert dat gelukkig ook. Of het nu mijn moeder zou zijn of mijn schoonmoeder, maakt niet uit, maar als er iemand de sleutel zou gebruiken om zomaar binnen te komen - ja zelfs al is het om de was te strijken en die in de kasten te leggen, dan zou ik persoonlijk daar ook niet happy mee zijn.
Het is nog altijd jouw huis he. Als jij niet wil dat zij een sleutel heeft, dan moet zij die gewoon teruggeven. Punt uit.

Bewerkt door Karolientje, 14 september 2009 - 21:16.

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 14 september 2009 - 21:44

Als je het niet wil, of je daar nu wel of geen (gegronde) reden voor hebt, dan is het toch duidelijk? Je bent hopelijk baas in jouw eigen huis. ;)
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding