Spring naar inhoud

- - - - -

Wat zou jij kopen op een kerstmarkt?

kerstmarkt zelfgemaakt

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 13 oktober 2015 - 09:00

Het is weer oktober. De koude hangt in de lucht, de blaadjes zijn mooi aan het verkleuren, overal duiken pompoenen op en ja.... het wordt weer tijd op te starten met de kerstmarkt.

Wat is de kerstmarkt? Een leuke gezellige namiddag/avond met vuurkorven, een verwarmde tent, veel lekkers, .... en vooral mooie zelfgemaakte dingen door onze lln.!!

Met het ingezamelde geld maken we een uitstap. Vorig jaar zijn we naar de Efteling geweest en mijn mannekes (ik uiteraard ook) beleefden een superfijne dag!

Maar elk jaar is het toch wat zoeken wat we kunnen maken. Het moet iets zijn wat mijn lln. ZELF kunnen maken (op eventueel de afwerking na) en wat verkoopbaar is en wat mensen ook effectief kopen. Liefst iets dat veel winst opbrengt.

Wat zijn zo dingetjes die jullie zouden kopen op een kerstmarkt. Ik ga jullie eerst laten doen en dan geef ik voorbeelden. Zo kom ik misschien op nog andere ideeën :-).

Dus, vuur er maar op los!

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 13 oktober 2015 - 16:26.

Steffie_G
Steffie_G
  • 14.038 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 13 oktober 2015 - 10:03

Misschien kun je kaarsen maken?
Enfin je koopt kaarsen en dan kunnen je lln er dingen opplakken zodat je versierde kaarsen krijgt?
Geen idee of je daar speciale kaarsen voor nodig hebt en of dat haalbaar is voor je lln (maar denk het wel aangezien ze vorig jaar ook prachtige kerskaarten hebben gemaakt)
Dat kunnen van die stompkaarsen of van die kleine drijfkaarsjes.
Geplaatste afbeelding

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.619 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 13 oktober 2015 - 12:55

Goh...het enige wat ik altijd koop op kerstmarkten dat zijn snoep-dingen.
Warme wafel of warme chocomelk of Glühwein of jeneverke,......

Maar ja....wat ook overheerlijk is dat zijn pannenkoeken met echte nutella choco...hmmmm......

Geplaatste afbeelding    WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS   

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#4 Geplaatst 13 oktober 2015 - 13:01

speculoos, kan je makkelijk zelf maken. Kunnen ze figuurtjes uitsteken, of worstjes rollen en dan afsnijden zodat je schijfjes hebt en dan afbakken.
Is denk ik wel heel goed mogelijk met je leerlingen, en wie lust er nu geen speculoos? (ok, er zullen er wel zijn, maar niet zoveel he ;) )
Als je dit dan verpakt per 10 of zo of per 200 gr kan het meegenomen worden en kan men het eventueel nog cadeau doen aan iemand anders.
Indien je wil kan ik je wel een receptje bezorgen voor speculoos. Heb die ooit ns gemaakt voor op een KS party en men vond de speculoosjes toch allemaal lekker. ;)

Bewerkt door hilleke, 13 oktober 2015 - 13:02.

Poeslap
Poeslap
  • 1.615 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 13 oktober 2015 - 13:21

Ik heb een jaar terug op de kerstmarkt in Peer een armband gekocht, gemaakt door de plaatselijke Buso-school.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 13 oktober 2015 - 14:54

Of brooddeegfiguurtjes voor in de kerstboom? ;)

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#7 Geplaatst 13 oktober 2015 - 16:08

ik denk ook aan kaarsen, badzout, eenvoudige juweeltjes, kerstboomversiering van bvb strijkparels of papier maché
wat mijn kinderen op school gemaakt hebben voor moederdag en vaderdag was ook wel leuk: suikerscrub (suiker met amandelolie denk ik, en een geurtje) en barbecuezout (grof zeezout mengen met verse tuinkruiden). beide in een mooi potje, en je hebt hele leuke geschenkjes denk ik

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 13 oktober 2015 - 16:36

ARIZONA, op 13 oktober 2015 - 14:54, zei:

Of brooddeegfiguurtjes voor in de kerstboom? ;)

Dit heb ik - op vraag - een paar jaar gedaan. Vorig jaar kerstkaartjes en kerstlabels (cadeaulabels). Oh ja, ook eens foto-albums d.m.v. papierscheppen.
Dus superfijn, maar misschien iets voor volgend jaar terug. Eventjes nog een keertje een jaar overslagen.... :-).

Laat de ideetjes maar komen! Ik wacht nog eventjes met mijn ideetjes :-).

Inavanthielen, op 13 oktober 2015 - 12:55, zei:

Goh...het enige wat ik altijd koop op kerstmarkten dat zijn snoep-dingen.
Warme wafel of warme chocomelk of Glühwein of jeneverke,......

Maar ja....wat ook overheerlijk is dat zijn pannenkoeken met echte nutella choco...hmmmm......

Dat is er ook altijd :-). Maar dat wordt meestal gemaakt door enkele klassen OV2-lln. Zo is er elk jaar ook OVERHEERLIJKE soep, gemaakt door de lln. (onder begeleiding van mijn collega) en echt waar.... daarvoor alleen al zou ik gaan. Denk dat ik op een avond toch enkele tassen daar ga drinken :oops: :oops: .

Steffie_G, op 13 oktober 2015 - 10:03, zei:

Misschien kun je kaarsen maken?
Enfin je koopt kaarsen en dan kunnen je lln er dingen opplakken zodat je versierde kaarsen krijgt?
Geen idee of je daar speciale kaarsen voor nodig hebt en of dat haalbaar is voor je lln (maar denk het wel aangezien ze vorig jaar ook prachtige kerskaarten hebben gemaakt)
Dat kunnen van die stompkaarsen of van die kleine drijfkaarsjes.

Oh jij weet dat nog ? Dank je! Er waren vele kaarten gemaakt, maar die van mijn lln. waren allemaal uitverkocht *fier*.
Kaarsen... zal een ideetje voor volgend jaar zijn. Dan moet ik vragen aan collega's om restjes bij te houden. Nu ga ik er niet meer genoeg hebben tegen dan. En zelf ook wat uittesten, want - buiten in het 6de leerjaar - heb ik dat nog nooit gedaan.

hilleke, op 13 oktober 2015 - 13:01, zei:

speculoos, kan je makkelijk zelf maken. Kunnen ze figuurtjes uitsteken, of worstjes rollen en dan afsnijden zodat je schijfjes hebt en dan afbakken.
Is denk ik wel heel goed mogelijk met je leerlingen, en wie lust er nu geen speculoos? (ok, er zullen er wel zijn, maar niet zoveel he ;) )
Als je dit dan verpakt per 10 of zo of per 200 gr kan het meegenomen worden en kan men het eventueel nog cadeau doen aan iemand anders.
Indien je wil kan ik je wel een receptje bezorgen voor speculoos. Heb die ooit ns gemaakt voor op een KS party en men vond de speculoosjes toch allemaal lekker. ;)

Oh, dat wil ik wel! Zou dat nog verkopen op een kerstmarkt?

Freya13, op 13 oktober 2015 - 16:08, zei:

ik denk ook aan kaarsen, badzout, eenvoudige juweeltjes, kerstboomversiering van bvb strijkparels of papier maché
wat mijn kinderen op school gemaakt hebben voor moederdag en vaderdag was ook wel leuk: suikerscrub (suiker met amandelolie denk ik, en een geurtje) en barbecuezout (grof zeezout mengen met verse tuinkruiden). beide in een mooi potje, en je hebt hele leuke geschenkjes denk ik

Dank je voor je ideetjes. Suikerscrub ken ik niet :catscratchhead . Stijkparels zijn te duur in aankoop (voor wat het opbrengt)... :)

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#9 Geplaatst 13 oktober 2015 - 17:27

denk wel dat het succes heeft. in de vorm van sterretjes kan je ze ook maken he. Of andere koekjes, gewoon in zanddeeg en dan in verschillende vormpjes. za
Ik zal het recept eens opzoeken en je deze week doorsturen. Kan je t thuis al eens proberen als je wil ;)

Je kan ook met marsepein werken. kerstmannetjes maken of zo. dan op een kartonnetje zetten, en dan verpakken.

Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 13 oktober 2015 - 20:17

Bij mijn zoon op school hadden ze tijdens de pauze een tombola. Allemaal bruine enveloppen in een doos en voor 1 euro mocht je een enveloppe trekken, 6 enveloppen voor 5 euro. Als je prijs had stak er een nummer in de enveloppe en kon je die gaan afhalen. De prijzen waren allemaal spullen uit action en zeeman (denk ik) Doosjes, snijplankje, ....
Je kan eventueel ook een aparte kindertombola maken of een grabbelton? Prijsjes laten inpakken met oude kranten.

Een mini kermis voor de kinderen? Voor 5euro ofzo kan je een spellenkaart kopen en kan je spelletjes doen zoals sjoelbak, pottengooien, Als ze de kaart inleveren kunnen ze een prijs kiezen. Een bal, potlood, stoepkrijt, kleurboek, ... Kost niks bij action en zeeman.
Doen ze bij zoon altijd met het schoolfeest en is telkens populair.

Misschien niet echt ideetjes die je nu kan gebruiken, maar wie weet heb je er later nog iets aan.

Voor nu te verkopen? Snoepzakjes? Doosjes of glazen potjes laten versieren en dan vullen met bv chocolaatjes of pot pourri of hoe noemt dit? (Dat geurend spul, weet niet of dit nog bestaat)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 14 oktober 2015 - 07:46

Debb, op 13 oktober 2015 - 20:17, zei:

Bij mijn zoon op school hadden ze tijdens de pauze een tombola. Allemaal bruine enveloppen in een doos en voor 1 euro mocht je een enveloppe trekken, 6 enveloppen voor 5 euro. Als je prijs had stak er een nummer in de enveloppe en kon je die gaan afhalen. De prijzen waren allemaal spullen uit action en zeeman (denk ik) Doosjes, snijplankje, ....
Je kan eventueel ook een aparte kindertombola maken of een grabbelton? Prijsjes laten inpakken met oude kranten.

Een mini kermis voor de kinderen? Voor 5euro ofzo kan je een spellenkaart kopen en kan je spelletjes doen zoals sjoelbak, pottengooien, Als ze de kaart inleveren kunnen ze een prijs kiezen. Een bal, potlood, stoepkrijt, kleurboek, ... Kost niks bij action en zeeman.
Doen ze bij zoon altijd met het schoolfeest en is telkens populair.

Misschien niet echt ideetjes die je nu kan gebruiken, maar wie weet heb je er later nog iets aan.

Voor nu te verkopen? Snoepzakjes? Doosjes of glazen potjes laten versieren en dan vullen met bv chocolaatjes of pot pourri of hoe noemt dit? (Dat geurend spul, weet niet of dit nog bestaat)

Leuke ideetjes, en ja... dat is bij ons ook al :-). Ik ben nu vooral op zoek naar dingen die mijn lln. kunnen maken :-). De kermisspelen is bij ons tijdens de boerderijdagen. De pakjestombola is er wel uiteraard :d .
Glazen potjes versieren... dat kan ik nog in mijn achterhoofd houden naar volgend jaar toe (potjes verzamelen he :-) ).

hilleke, op 13 oktober 2015 - 17:27, zei:

denk wel dat het succes heeft. in de vorm van sterretjes kan je ze ook maken he. Of andere koekjes, gewoon in zanddeeg en dan in verschillende vormpjes. za
Ik zal het recept eens opzoeken en je deze week doorsturen. Kan je t thuis al eens proberen als je wil ;)

Je kan ook met marsepein werken. kerstmannetjes maken of zo. dan op een kartonnetje zetten, en dan verpakken.

Mercikes!
Het kerstmannetje maken, gaat wat te hoog gegrepen zijn voor mijn lln. :) .

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.330 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 14 oktober 2015 - 09:49

Vogelkastjes of kerststalletjes ineen timmeren en verven
Kerstversiering voor in de boom bv van zoutdeeg
Adventskrans versieren met groen van spar en hulst enzo
Wintervoerpaketjes met gestold vet en vogelzaadjes en mezenbollen
Wafelen of lukken bak en dan in zakjes van 200gr ofzo

azrael
azrael
  • 364 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 14 oktober 2015 - 18:15

- Verse stroopwafels! Mmmmmm :)
- Grote kerstballen, zo van die speciale.
- Kaarsen

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 14 oktober 2015 - 19:26

Kerststalletjes zijn ook steeds moeilijker te vinden. Ik heb zo ooit 's eentje uitgeknipt uit een boekje en dat moest je dan inkleuren en plooien. Nu heb ik wel een houten stalletje.

Machteld.
Machteld.
  • 3.094 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 14 oktober 2015 - 21:27

Wij hebben ooit eens kersttekeningen gemaakt op piepschuimen plakkaten (zo groot als je zelf wilt, maar onze waren ongeveer 25 x 25 cm). Je hebt enkel de ondergrond (piepschuim ~ sneeuwlandschap), knutsellijm met zo'n fijne dop en glitters of zand nodig. En een bezem achteraf :) Figuren "tekenen" met de lijm en dan gekleurde glitters, zand, of wat er ook blijft plakken op strooien. Laten drogen en herhalen voor het volgende deel/kleur van de tekening.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP