Spring naar inhoud

- - - - -

Wat zou jij kopen op een kerstmarkt?

kerstmarkt zelfgemaakt

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 15 oktober 2015 - 07:37

Als je nog kerstkaarten maakt, zo van die 'tovertekeningen' mss? Eerst volkleuren met verschillende kleuren wasco, dan zwarte verf erover, laten drogen en dan met een tandenstoker (of iets dergelijks) een tekening in krassen.

Of kleine potjes vullen met gekleurd zand. En zand kan je zelf kleuren met krijt, dacht ik.

Met marsepein kleine balletjes maken en die door cacaopoeder rollen, ook heel lekker.
Warme chocomelk?

Those who don't believe in magic, will never find it

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 15 oktober 2015 - 15:07

vogelvoer maken?
ik heb ergens een recept zonder vet (dus niet opwarmen , ik zoek het op als je interesse hebt )

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 15 oktober 2015 - 18:31

Bekijk berichtKarianne, op 15 oktober 2015 - 15:07, zei:

vogelvoer maken?
ik heb ergens een recept zonder vet (dus niet opwarmen , ik zoek het op als je interesse hebt )

Dat mag alvast!

Op de rest reageer ik straks :-). Eerst eigenlijk iets anders doen, maar kwam 'snel' piepen op KS (oepsie...).

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 16 oktober 2015 - 17:35

Bekijk berichtKaprice, op 14 oktober 2015 - 09:49, zei:

Vogelkastjes of kerststalletjes ineen timmeren en verven
Kerstversiering voor in de boom bv van zoutdeeg
Adventskrans versieren met groen van spar en hulst enzo
Wintervoerpaketjes met gestold vet en vogelzaadjes en mezenbollen
Wafelen of lukken bak en dan in zakjes van 200gr ofzo

Leuke ideeën, enkel helaas niet allemaal uit te voeren met mijn lln. Mijn lln. hebben ernstige meervoudige beperkingen en dus ook motorisch zijn ze (de meeste :-) ) zeer zwak. Het vogelhuisje valt af, zoutdeeg heb ik enkele jaren gedaan (nu even iets anders :-) ). Wintervoerpakjes wil ik al enkele jaren doen, maar dat vet enzo... MAAR iemand hier heeft iets zonder vet! Wil graag een taart ofzo maken voor vogels... Misschien dat ik dat niet doe voor de kerstmarkt, maar gewoon als 'werkje' voor in eigen tuitn.

Bekijk berichtazrael, op 14 oktober 2015 - 18:15, zei:

- Verse stroopwafels! Mmmmmm :)
- Grote kerstballen, zo van die speciale.
- Kaarsen

Kaarsen staan op mijn lijstje voor volgend jaar :) . Om het goedkoop te houden, ga ik eerst een jaar restjes verzamelen :-).

Bekijk berichtMurron, op 14 oktober 2015 - 19:26, zei:

Kerststalletjes zijn ook steeds moeilijker te vinden. Ik heb zo ooit 's eentje uitgeknipt uit een boekje en dat moest je dan inkleuren en plooien. Nu heb ik wel een houten stalletje.

Ik vind dat prachtig!! Enkel een verkoopbaar stalletje maken met mijn lln. is moeilijk.... Zeker om er een heel aantal te maken zodat we er mee weg kunnen gaan.

Bekijk berichtEphiny, op 15 oktober 2015 - 07:37, zei:

Als je nog kerstkaarten maakt, zo van die 'tovertekeningen' mss? Eerst volkleuren met verschillende kleuren wasco, dan zwarte verf erover, laten drogen en dan met een tandenstoker (of iets dergelijks) een tekening in krassen.

Of kleine potjes vullen met gekleurd zand. En zand kan je zelf kleuren met krijt, dacht ik.

Met marsepein kleine balletjes maken en die door cacaopoeder rollen, ook heel lekker.
Warme chocomelk?

Die krastekeningen lijkt me wel leuk. Ik ken de techniek, maar heb het nog nooit gedaan. Een echte tekening in krassen gaat niet lukken (mijn lln. kunnen niet tekenen). Denk erover na hoe we toch 'mooie' vormen kunnen krijgen. Reden: moet verkoopbaar zijn. Wat kriskras verkoopt niet.....

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#20 Geplaatst 16 oktober 2015 - 19:32

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 16 oktober 2015 - 17:35, zei:

Leuke ideeën, enkel helaas niet allemaal uit te voeren met mijn lln. Mijn lln. hebben ernstige meervoudige beperkingen en dus ook motorisch zijn ze (de meeste :-) ) zeer zwak. Het vogelhuisje valt af, zoutdeeg heb ik enkele jaren gedaan (nu even iets anders :-) ). Wintervoerpakjes wil ik al enkele jaren doen, maar dat vet enzo... MAAR iemand hier heeft iets zonder vet! Wil graag een taart ofzo maken voor vogels... Misschien dat ik dat niet doe voor de kerstmarkt, maar gewoon als 'werkje' voor in eigen tuitn.

Kaarsen staan op mijn lijstje voor volgend jaar :) . Om het goedkoop te houden, ga ik eerst een jaar restjes verzamelen :-).

Ik vind dat prachtig!! Enkel een verkoopbaar stalletje maken met mijn lln. is moeilijk.... Zeker om er een heel aantal te maken zodat we er mee weg kunnen gaan.

Die krastekeningen lijkt me wel leuk. Ik ken de techniek, maar heb het nog nooit gedaan. Een echte tekening in krassen gaat niet lukken (mijn lln. kunnen niet tekenen). Denk erover na hoe we toch 'mooie' vormen kunnen krijgen. Reden: moet verkoopbaar zijn. Wat kriskras verkoopt niet.....

Als je het samendoet met hen? Nu tekenen we zo een lijn, en nu zo een? Of is dat nog te moeilijk?
Those who don't believe in magic, will never find it

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 16 oktober 2015 - 20:12

Bekijk berichtEphiny, op 16 oktober 2015 - 19:32, zei:

Als je het samendoet met hen? Nu tekenen we zo een lijn, en nu zo een? Of is dat nog te moeilijk?

Ja :) . 1 leerling zou dat nog wel misschien kunnen. De anderen kunnen motorisch geen potlood vastnemen. Om te verven, moet je je penseel niet zo nauwkeurig vastnemen. Kleuren is 'kriskras' bij de meeste. Echt peuterniveau.
2 kunnen wel 'kleuren', maar tekenen is nog een statie verder.
Voor wasco's heb ik een hulpstuk.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#22 Geplaatst 16 oktober 2015 - 20:24

Sommige collega's vroegen of dit al voor de kerstmarkt was.... Zou kunnen misschien, maar is een cadeautje voor een vake van een leerling die niet meer lang te leven heeft.
Oorspronkelijk was het zonder het houten onderplankje..... Maar ik heb - typisch - iets genomen zonder bodem en zo zakt de kaars erdoor uiteraard. Dus mijn leerling lachen en gieren....
Wij op zoek naar iets dat hij graag had en kon.... we zijn op dit plankje uitgekomen.
Gelukkig hou ik 'restjes' bij (op naam) en had hij dit hartje eind vorig jaar gemaakt (zoutdeeg). Hiermee hebben we een autohanger/sleutelhanger gemaakt om aan de poetsvrouw enzo te geven.

Met dit hartje konden we het plankje meer 'opvullen', anders was het te groot....

Als je wat fantasie hebt.... plankje heeft hij geverfd dmv rondjes te maken (deed uit vanzelf, maar vond het wel mooi). Dit is de hemel. Het blauw hartje is vake en het sterretje erop (eigenlijk om het gaatje dat erin zat te verdoezelen) is vake als hij gestorven is....

Hij mocht zelf kiezen wat hij op het gaatje wilde doen. Ik had van alles klaargelegd voor hem (gelukkig heb ik wat van dat materiaal in de klas... lang leven Action :-) ) en hij koos voor deze gele plakparel.

Ook de kleuren zijn door hemzelf gekozen (dmv zijn spraakcomputer). En moet zeggen... hij heeft dat goed gekozen!! Past goed bij elkaar :) .

(En bedenk me net... misschien kan ik wel een mapje aanmaken met werkjes van mijn lln. Ik ben altijd zo trots op hen! En zij trots op wat ze weer gepresteerd hebben! Dat wil ik gerust delen met de leden van KS.)

Bijgevoegde thumbnails

• 1.png
  • 2.png

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 16 oktober 2015 - 20:27.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 18 oktober 2015 - 07:33

Ooh dat is inderdaad echt mooi geworden, dolfjeweerwolfje! Ja, wat voorbeelden van wat mogelijk is zouden wel handig zijn. Echt fijn dat je het beste in elke leerling naar boven probeert te halen  :flower:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 18 oktober 2015 - 16:51

Bekijk berichtMurron, op 18 oktober 2015 - 07:33, zei:

Ooh dat is inderdaad echt mooi geworden, dolfjeweerwolfje! Ja, wat voorbeelden van wat mogelijk is zouden wel handig zijn. Echt fijn dat je het beste in elke leerling naar boven probeert te halen  :flower:

Dank je :) .

Zal van die voorbeeldjes volgende week eens werk maken. Heb al ideetjes, maar moet het nog wat uitwerken om hier te posten :p . Ideetjes zitten in mijn hoofd en ja... daar kunnen jullie niet in kijken he :lachen: :lachen: .

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 18 oktober 2015 - 17:27

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 18 oktober 2015 - 16:51, zei:

Dank je :) .

Zal van die voorbeeldjes volgende week eens werk maken. Heb al ideetjes, maar moet het nog wat uitwerken om hier te posten :p . Ideetjes zitten in mijn hoofd en ja... daar kunnen jullie niet in kijken he :lachen: :lachen: .

Da's inderdaad moeilijk :lachen: