Spring naar inhoud

- - - - -

Sterilisatie vs castratie kattin

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 3.872 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 15 oktober 2015 - 15:47

Annabelle is bijna zes maanden, dus hoog tijd om haar onvruchtbaar te laten maken.

Nu dacht ik dat ik gelezen had dat het beter was om de baarmoeder mee te laten verwijderen. Maar bij de da dicht bij huis (ik ga nu bij twee da's), zeiden ze dat enkel de eileiders meer dan genoeg was. Dat de baarmoeder, zolang een kattin niet krols geweest is, zo klein is dat het de moeite niet is die weg te nemen, dat er geen problemen van zouden mogen komen. Plus dat de wonde dan kleiner is.

Maar aangezien ik dus echt dacht dat alles weg beter was, kom ik het hier toch eens navragen.... Dan kan ik bij mijn andere da eens informeren hoe zij het doet.
Those who don't believe in magic, will never find it

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 15 oktober 2015 - 15:52

het maakt in principe niet veel uit. Onze da verwijderd alleen de eierstokken en laat de baarmoeder zitten. Tenzij er een goede reden is om alles weg te halen. Of als wij aangeven dat de baarmoeder eruit moet.
de wonde is inderdaad kleiner als de baarmoeder kan blijven zitten. Maar heel veel scheelt het niet.

het is trouwens in beide gevallen een castratie van de poes ;) omdat de eierstokken worden weggenomen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.852 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 15 oktober 2015 - 15:54

Onze dierenarts nam bij Moon ook de baarmoeder weg, hij zei ook dat dat beter is.
Ik vroeg het destijds ook eens na bij een kennis wiens vriend dierenarts is en deze beaamde dit ook.
Ervan uitgaand dat wat weg is, daar kan je later geen tumoren of andere problemen mee krijgen.

Zelf weet ik ook niet precies wat het beste is, kan je enkel meedelen wat er mij toen verteld is ;)

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten

#4 Geplaatst 15 oktober 2015 - 18:46

Bij mij  katten werd ook alles weggenomen
Mijn da vindt het beter.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#5 Geplaatst 15 oktober 2015 - 19:25

Mijn Da zegt bij hond en kat voor de eerste krols of loopsheid is het genoeg de eierstokken te verwijderen, baarmoeder word alleen verwijder met eierstokken als ze al krols geweest zijn of loops voor een hond dan.

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 15 oktober 2015 - 19:26

Bij vroegcastratie van een kitten maakt dit niet veel uit als je daar de eierstokken wegneemt schrompelt de baarmoeder nog weg. Bij een poes van 6 maanden al niet meer, dus als je de baarmoeder laat zitten kan ze daar op lange termijn later nog last van hebben met name in de vorm van tumoren en dergelijke.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 15 oktober 2015 - 19:57

het is zeer onwaarschijnlijk dat er nog problemen met de baarmoeder ontstaan als die blijft zitten na castratie.
hier is het in ieder geval in alle jaren nog niet voorgekomen. En ik denk dat we toch aardig wat castraties voorbij hebben zien komen afgelopen jaren ;)

het risico op baarmoederproblemen is nihil na castratie. Mits de baarmoeder gezond is op dat moment natuurlijk.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.879 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 15 oktober 2015 - 20:02

Bij Sierra is 9,5 jaar geleden ook alles weggenomen.
Ik dacht altijd dat enkel de eileiders weggenomen waren.
Maar op het verslag staat dat de uterus ook weggenomen is.

Zij was krols voor de eerste keer net toen ze geopereerd moest worden.
Ze hebben haar toch geopereerd.
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.288 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 15 oktober 2015 - 20:57

Ik heb zo de indruk dat het van de da af hangt. Mijn da is al wat ouder en verkiest alles weg te nemen als de kattin 6 maanden oud is. De da van het asiel, neemt alleen de eierstokken weg bij kittens van een paar weken. Zij is jonger dan onze da. Zou het dus niet liggen aan de ervaring en de opleiding van de DA ? Hier info van de dierenkliniek waar ik vroeger ging. http://www.dierenart.../vrij.cfm?Id=19

Bewerkt door Elma, 15 oktober 2015 - 21:01.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 3.872 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 16 oktober 2015 - 07:36

Ik zal gewoon eens bellen naar mijn andere da en vragen wat zij ervan vindt dan. Bij haar ga ik nu toch al twee jaar, bij die andere ben ik nog maar 1x geweest. Hoewel de nieuwe da wel heel professioneel lijkt, en Luna is deze keer echt goed uit de verdoving gekomen.
Het nadeel bij de nieuwe da is ook wel dat ze maar drie keer per week katten opereren, maandag, dinsdag en donderdag en dat je je kat maar s middags mag binnenbrengen.
Dan zou ik twee dagen verlof moeten nemen (de dag nadien ben ik toch ook graag thuis om haar in t oog te houden), en dat heb ik eigenlijk niet meer.
Bij mijn vertrouwde da kan ik Annabelle s ochtends binnenbrengen voor mijn werk, op vrijdag, en haar dan s avonds weer ophalen, en dan ben ik zaterdag gewoon thuis.

Maar toch eerst eens informeren.

En ik had Annabelle ook liever wat vroeger laten castreren, maar er was ten eerste het geldprobleem, en ten tweede heeft ze heel lang aan haar onderbuik/tepeltjes gezogen. Was bang dat ze bij een operatie op die plek, teveel met de wonde zou bezig zijn dan. Ondertussen doet ze dat zo goed als nooit meer, dus dat is alweer een zorg minder.
Those who don't believe in magic, will never find it

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 16 oktober 2015 - 09:07

Bij een hondje door mij gefokt werden ook alleen de eierstokken weggenomen voordat ze de 1ste keer loops was geworden.
9 jaar later is ze overleden aan een baarmoederontsteking!