Spring naar inhoud

- - - - -

Teken!

teken

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 18 oktober 2015 - 16:54

Mijn katten komen buiten (niet altijd) en komen amper thuis met teken. Ik moet er bijna nooit eentje verwijderen. Ik heb van 2008 katten en kan de keren nog op mijn 2 handen tellen.

Maar nu heb ik er pas eentje bij Tijger èn bij Kiara moeten verwijderen?? Dit terwijl het toch herfst is en een pak frisser is. In de zomer geen enkele! En dan zaten ze ook veel vaker buiten.

Merken jullie dit ook?

Wat ik me wel afvraag.... Ze krijgen pipetjes. Maar stel dat de teek een ziekte heeft, dat voorkom je toch niet met zo'n pipet? Wel? Eens de teek gebeten heeft, is het toch te laat?

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 18 oktober 2015 - 17:16

Als je ze binnen de 24u of 48u (ik weet het niet meer en pak dus 24u) verwijdert, kunnen ze hun ziektes niet doorgeven. En op de juiste manier verwijderen.

In de herfst is het lekker vochtig voor die beestjes. Of ze moeten net een plekje aan het verkennen zijn waar veel teken zitten.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 18 oktober 2015 - 20:11

Bij onze 3 katten kunnen we ze snel verwijderen. Zeker bij Sloeber en Tijger. Al van kitten af aan strelen we ze overal, mede om te voelen of er iets is.
Bij Kiara ligt dit anders.... haar teek hebben we eindelijk kunnen verwijderen. Zij zit met een aangeboren aandoening aan haar ribben en haar pakken, laat ze echt niet toe! Waarschijnlijk doet dit pijn. We mogen haar aaien, maar ze gaat altijd zo staan dat we haar net niet kunnen pakken. Als we met 2 haar willen aaien, laat ze ook niet toe. Het is geen domme kat!

Blij te weten van die 24u!

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.555 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 18 oktober 2015 - 21:42

Ik ben van Els, van de provincie Limburg, die verantwoordelijk is voor zwerfkatten, te weten gekomen dat katten de ziekte van Lyme niet kunnen krijgen. Ik had haar en het asiel van Genk, die vraag gesteld, toen Sientje, een zwerfkatje in Bokrijk, in de lente wel een 5-tal teken had rond haar kopje. Ze zogen zich allemaal vol en dan vielen ze af. Sientje heeft er niks aan overgehouden. Asiel en Els beaamden beiden dat katten geen ziektes kunnen krijgen van teken. En Sientje bevestigd dit door nu, een dik half jaar later, gezond rond te lopen. Ze heeft deze lente en zomer nochtans veel teken gehad. :catsad
Voor de mens is de teek gevaarlijker (mogelijk ziekte van Lyme). Als je gebeten wordt, de teek met een tekentang eruit draaien en de plaats van de beet in het oog houden. Als er een rode cirkel rond de plaats verschijnt, naar de dokter gaan voor antibiotica. Mijn man heeft de ziekte van lyme gehad en moest een tijdje AB slikken. Nu is alles weer OKÉ met hem. :cat

Bewerkt door Elma, 18 oktober 2015 - 21:43.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 19 oktober 2015 - 06:52

Kan een kat de ziekte van Lyme niet krijgen of is er helemaal geen ziekte-overdracht?

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.555 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 19 oktober 2015 - 19:21

Volgens de kenners (Els en asiel) kan een kat de ziekte niet krijgen.
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#7 Geplaatst 27 oktober 2015 - 08:50

Heb er hier nog niks van gemerkt maar wel bedankt voor het verwittigen.
Zal nu ook extra controle doen.
Vroeger wel al es een paar teken verwijderd...die vieze dingen trippelden nog weg
had ze dus mooi helemaal mee.
Maar ik geloof dat je bvb Stronghold kan vermijden dát ze sowieso bloed zuigen.
Hoe dat precies werkt weet ik niet. nog nooit bij stilgestaan. :onzeker:

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: teken