Spring naar inhoud

- - - - -

Petrol mag naar buiten - tips

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Petrolleke
Petrolleke
  • 19 berichten

#1 Geplaatst 19 oktober 2015 - 22:53

Hallo allemaal,

In november hebben we ons lieve poes Petrol 2 jaar in huis. We woonden in een rijhuis met een klein terras in een drukke straat. We hebben petrol altijd binnengehouden (op 1 experiment na waarna ik petrol 's nachts kon gaan zoeken). Nu zijn we eind september verhuisd naar een groter huis met een tuintje in een doodlopende wijk. Momenteel heeft petrol een eigen slaapkamer met uitzicht over de hele straat maar dat kan uiteraard niet blijven duren. Ze mag niet in de living zonder toezicht omdat ze erg graag aan kabels knabbelt.
Omdat we nu op een zeer rustige plaats wonen hebben we besloten petrol buiten te laten. Enig probleem: eens buiten kan ze niet meer binnen als we niet thuis zijn. We kunnen geen kattenluikje installeren omdat de achterkant van onze woning volledig uit glas bestaat. En zelfs als we een kattenluikje konden gebruiken dan zou dit rechtstreeks in de living uitkomen waar we dan weer met het probleem van kabelbijten zitten...
We hadden gedacht om een tuinhuis te zetten met een kattenluikje. In het tuinhuis plaatsen we dan een groot hondenhok zodat ze opnieuw niet aan de kabels van elektrische tuinapparatuur kan knagen. In dit hondenhok zetten we haar eten, drinken en mandje. In het begin ook een kattenbak.
Denken jullie dat dit een goed plan is? En hoe pakken we dit concreet aan? Hoelang wachten we om haar buiten te laten en doen we dit best in stappen? Nu laat ik haar af en toe al eens rondsnuffelen in de tuin met een leibandje (eerste keer gras voelen was heel grappig!)

Alvast bedankt voor de tips

Groetjes,

Maxime, Jeroen en Petrol  :catyawn

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 20 oktober 2015 - 07:38

Ik heb ook geen kattenluikje, de achterkant is hier ook volledig glas (en bovendien huur ik, dus een kattenluik zou toch niet kunnen). Eigenlijk laat ik drie van de vier katten enkel buiten als ik thuis ben, en dan nog enkel overdag. Enkel Luna is een uitzondering, die zit de hele nacht buiten. De andere drie kunnen s ochtends anderhalf uur buiten, en s avonds drie a vier uur, als ik thuis ben.

Ik ben begonnen met ze elke dag eventjes buiten te laten, zonder leiband omdat ze dat ook niet gewend waren. Ik bleef er altijd bij. En na een tijdje wat langer buiten etc. Dan buiten terwijl ik wel binnen was, maar in de buurt. En zo opbouwen.
Voor Annabelle (is nu bijna zes maanden oud) ga ik nog steeds elke drie kwartier ofzo even kijken.
Ik heb wel geluk dat ze allemaal in de buurt blijven, ze zitten hoogstens in de wei achter mijn tuin normaal gezien.

Voor Luna ga ik volgende maand een kattenhuisje kopen. Mijn tuin is nt groot genoeg voor een tuinhuis. Als het dan echt kouder wordt, leg ik er een snuggle safe in, dan heeft ze het zeker warm genoeg. Nu slaapt ze in een open schuur in de wei, maar ik vermoed dat als het gaat vriezen, ze dat mss minder gaat zien zitten :).

Als je eten en drinken in dat tuinhuis zet, mss wel opletten dat je zo geen andere katten aantrekt. Dat zal Petrol wss niet zo leuk vinden.

Maar het is wel de bedoeling dat Petrol nog steeds binnen mag, toch? Als ze binnen wil slapen, kan dat?

Hoe lang je moet wachten voor je haar buiten laat, ik dacht ergens tussen vier en zes weken.

(Bestaat er niet zoiets als kabelbeschermers ofzo, voor in de living?)
Those who don't believe in magic, will never find it

Petrolleke
Petrolleke
  • 19 berichten

#3 Geplaatst 20 oktober 2015 - 09:19

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Petrol zal nog steeds binnen mogen maar alleen als wij thuis zijn. Dit is in de voormiddag (mijn vriend staat met de late ploeg) en 's avonds na 18u als ik terug ben van mijn werk. Maar 's nachts en in de namiddag zal ze dus altijd buiten zijn.
In het begin ben ik wel van plan haar nog binnen te laten slapen maar op termijn zal dit niet haalbaar meer zijn. We gebruiken nu een slaapkamer voor Petrol maar als we later kindjes hebben zal dat uiteraard niet meer gaan.
Haar in de living / keuken laten is ook geen optie. Ze bijt echt aan alle kabels (TV kabels en dergelijke kan je inderdaad wel beschermen maar ze bijt bijvoorbeeld ook aan kabels van lampen, stofzuiger, keukenapparatuur etc) en dat kunnen we dus niet allemaal beschermen.

Ik denk dat ik haar nog een tijdje ga binnenhouden en af en toe met een leibandje buiten en na 4 à 6 weken laat ik ze dan wel af en toe eens buiten als ik zelf thuis ben zodat ze zonder probleem terug binnen kan. Vanaf het nieuwe jaar kunnen we haar dan misschien echt buitenlaten.

Groetjes,

Maxime

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#4 Geplaatst 20 oktober 2015 - 09:24

Bekijk berichtPetrolleke, op 20 oktober 2015 - 09:19, zei:

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Petrol zal nog steeds binnen mogen maar alleen als wij thuis zijn. Dit is in de voormiddag (mijn vriend staat met de late ploeg) en 's avonds na 18u als ik terug ben van mijn werk. Maar 's nachts en in de namiddag zal ze dus altijd buiten zijn.
In het begin ben ik wel van plan haar nog binnen te laten slapen maar op termijn zal dit niet haalbaar meer zijn. We gebruiken nu een slaapkamer voor Petrol maar als we later kindjes hebben zal dat uiteraard niet meer gaan.
Haar in de living / keuken laten is ook geen optie. Ze bijt echt aan alle kabels (TV kabels en dergelijke kan je inderdaad wel beschermen maar ze bijt bijvoorbeeld ook aan kabels van lampen, stofzuiger, keukenapparatuur etc) en dat kunnen we dus niet allemaal beschermen.

Ik denk dat ik haar nog een tijdje ga binnenhouden en af en toe met een leibandje buiten en na 4 à 6 weken laat ik ze dan wel af en toe eens buiten als ik zelf thuis ben zodat ze zonder probleem terug binnen kan. Vanaf het nieuwe jaar kunnen we haar dan misschien echt buitenlaten.

Groetjes,

Maxime
wij hebben hier ook kabelbijters .
Vooral de hele dunne, kabels van homecinema, gsmladers, draadloze telefoons, tabletladers enz.. Heb al massa's  kabels moeten vervangen.
Idd heel vervelend.
Hoe oud is jouw kat?

Bewerkt door lilymaya, 20 oktober 2015 - 09:25.

Petrolleke
Petrolleke
  • 19 berichten

#5 Geplaatst 20 oktober 2015 - 10:09

Bekijk berichtlilymaya, op 20 oktober 2015 - 09:24, zei:

wij hebben hier ook kabelbijters .
Vooral de hele dunne, kabels van homecinema, gsmladers, draadloze telefoons, tabletladers enz.. Heb al massa's  kabels moeten vervangen.
Idd heel vervelend.
Hoe oud is jouw kat?
Ja inderdaad voornamelijk dunne kabels maar soms ook wat dikkere kabels (bijvoorbeeld van onze kruimeldief in de keuken). Petrol is in augustus 2 jaar geworden.

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#6 Geplaatst 20 oktober 2015 - 10:14

Bekijk berichtPetrolleke, op 20 oktober 2015 - 10:09, zei:

Ja inderdaad voornamelijk dunne kabels maar soms ook wat dikkere kabels (bijvoorbeeld van onze kruimeldief in de keuken). Petrol is in augustus 2 jaar geworden.
ja, de kabel van onze draadloze  Dyson hebben ze ook al eens geproefd. :)
Toch ook al 2 jaar.
Die van ons die het doen zij  3 jaar, dus ik veronderstel dat ze het gaan blijven  doen :(
Ik probeer de draden zoveel mogelijk te beschermen, en vooral geen laders laten slingeren...
Naar het schijnt zou je de draden met  citroen kunnen insmeren. Maar dit heb ik nog niet geprobeerd :)

Auryn
Auryn
  • 1.194 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 20 oktober 2015 - 10:43

Bekijk berichtlilymaya, op 20 oktober 2015 - 10:14, zei:

ja, de kabel van onze draadloze  Dyson hebben ze ook al eens geproefd. :)
Toch ook al 2 jaar.
Die van ons die het doen zij  3 jaar, dus ik veronderstel dat ze het gaan blijven  doen :(
Ik probeer de draden zoveel mogelijk te beschermen, en vooral geen laders laten slingeren...
Naar het schijnt zou je de draden met  citroen kunnen insmeren. Maar dit heb ik nog niet geprobeerd :)

Chiana had dat ook erg in het begin. Ik heb rond mijn kabels waar mogelijk dubbelzijdige tape geplakt.
Blijkbaar hebben ze dat echt niet graag en blijkbaar heeft dat geholpen want ze doet het niet meer.

Nu heb ik wel nog altijd veel kabels afgeschermt met kabelgoten maar dat doe ik vooral voor het zicht.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#8 Geplaatst 20 oktober 2015 - 11:45

Bekijk berichtAuryn, op 20 oktober 2015 - 10:43, zei:

Chiana had dat ook erg in het begin. Ik heb rond mijn kabels waar mogelijk dubbelzijdige tape geplakt.
Blijkbaar hebben ze dat echt niet graag en blijkbaar heeft dat geholpen want ze doet het niet meer.

Nu heb ik wel nog altijd veel kabels afgeschermt met kabelgoten maar dat doe ik vooral voor het zicht.

We zijn niet alleen met onze bijters me dunkt ;)
Dat is voor sommige kabels misschien idd wel een oplossing, als we ze zelf niet te veel moeten vastnemen.Want ik heb dat ook niet zo graag als mijn kabels plakken ;)

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#9 Geplaatst 20 oktober 2015 - 11:52

Ze hebben nochthans genoeg om op te bijten he.
Heb van die bijtspeeltjes gekocht , rietjes enz.
En tóch moeten die draden  er ook nog aan geloven he.

Bekijk berichtAuryn, op 20 oktober 2015 - 10:43, zei:

waar koop jij de kabelgoten?
Ik heb die van Ikea, maar vind ze  niet super.

Auryn
Auryn
  • 1.194 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 20 oktober 2015 - 12:25

Bekijk berichtlilymaya, op 20 oktober 2015 - 11:45, zei:

We zijn niet alleen met onze bijters me dunkt ;)
Dat is voor sommige kabels misschien idd wel een oplossing, als we ze zelf niet te veel moeten vastnemen.Want ik heb dat ook niet zo graag als mijn kabels plakken ;)

Gewoon even doorbijten met de kabels die je wel veel vastneemt. Of met een kabelgoot werken.
Chiana heeft het vrij snel afgeleerd nadien.

Bekijk berichtlilymaya, op 20 oktober 2015 - 11:52, zei:

Ze hebben nochthans genoeg om op te bijten he.
Heb van die bijtspeeltjes gekocht , rietjes enz.
En tóch moeten die draden  er ook nog aan geloven he.

waar koop jij de kabelgoten?
Ik heb die van Ikea, maar vind ze  niet super.

Ik heb er gewoon van de brico gekocht. Deze heb je in het wit of houtkleurig en je kan kiezen voor gewoon of zelfklevend. voorbeeld
Ze zijn van een lengte van 2m dus ik moet er ze wel telkens op de juiste lengte snijden.
Deze hebben ook het voordeel dat je ze gemakkelijk kunt openen en terug sluiten (met klik systeem of omdat de bovenkant erop en af schuift) zodat je eventueel je kabels regelmatig eruit kan halen indien nodig.

Bewerkt door Auryn, 20 oktober 2015 - 12:28.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#11 Geplaatst 20 oktober 2015 - 13:34

Bekijk berichtAuryn, op 20 oktober 2015 - 12:25, zei:

Gewoon even doorbijten met de kabels die je wel veel vastneemt. Of met een kabelgoot werken.
Chiana heeft het vrij snel afgeleerd nadien.

Ik heb er gewoon van de brico gekocht. Deze heb je in het wit of houtkleurig en je kan kiezen voor gewoon of zelfklevend. voorbeeld
Ze zijn van een lengte van 2m dus ik moet er ze wel telkens op de juiste lengte snijden.
Deze hebben ook het voordeel dat je ze gemakkelijk kunt openen en terug sluiten (met klik systeem of omdat de bovenkant erop en af schuift) zodat je eventueel je kabels regelmatig eruit kan halen indien nodig.

oh dank je wel hoor! Ik ga daar zeker eens naar kijken.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 20 oktober 2015 - 13:55

Onze katten komen ook buiten, wel niet altijd. Enkel als het licht is en enkel als wij thuis zijn.
Zeker 6 maanden binnen houden. Als ze nu het overzicht al heeft over de straat is een pluspunt.
Wij roepen ze dikwijls terug binnen en belonen dan. Soms een snoepje, soms een aaike,...
Ze kennen dat snel :-). Als wij weg moeten sluiten wij het luikje op tijd.
Het probleem bij ons was ook dat we geen luikje konden plaatsen en dus de garagedeur op een kier zetten. Wij hebben dan uiteindelijk (wel een koophuis) 1 raam vervangen door een luik in houder (was zo'n dik glasraam).
Maar ze gebruiken dit amper hoor.
Wij hebben een luik in de deur van garage naar huis en zetten dit op 'in', maar niet 'uit' eventjes voor we weggaan. We gaan hen dan roepen en meestal sijpelen ze wel binnen. Kwestie van training :-).

Als je een soort tuinhuis zet met eten ed, moet je inderdaad erg oppassen voor buurtkatten. In een tuinhuisje (...) kan je wel een chipluik zetten. Dan kan enkel jouw kat binnen (en hond). Wij hebben er eentje met tijdsaanduiding. Je kan het op slot zetten op een bepaald uur (als je bv. wil dat ze na 20u niet meer terug weg kan).

Zoals gezegd... kabels beschermen :-).

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#13 Geplaatst 26 oktober 2015 - 12:02

Hier lopen ze ook alle 4 buiten.
Bij mij is het nu wel zo dat ze terug binnen kunnen als ze willen, maar dat is niet altijd
zo geweest. Mijn ervaring is dat ze - indien je niet thuis bent - aan je deur zullen zitten wachten op jou.
Meestal lijkt het of ze daar een hele tijd zitten, maar in veel gevallen 'kennen ze het uur' en gaan
dan op zijn minst binnen gehoorafstand van hun thuis zitten.
Ik weet hoe moeilijk het is die eerste keren dat je ze buiten laat...en dat blijft wel nog zo een poosje.
Maar dan denk ik altijd : mijn kinderen zijn mij nog kostbaarder, en ik heb hen ook op een gegeven moment die
vrijheid gegeven...
Succes!

Samina
Samina
  • 28 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 14 maart 2016 - 22:42

Heb vandaag voor de eerste keer mijn kat, Filou buiten gelaten. Ben met hem samen 2 u buiten geweest. Ondertussen in mijn tuin gewerkt. Heb ook het probleem dat ik geen kattenluikje kan plaatsen.
Morgen ga ik het terug proberen. Hopelijk verloopt het ook goed. Hij ging vandaag samen met mij terug binnen.Heb hem dan geaaid en beloond met lekker eten.
Hij heeft ervan genoten.
Ben van plan hem enkel buiten te laten wanneer ik thuis ben.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 15 maart 2016 - 15:45

Bekijk berichtSamina, op 14 maart 2016 - 22:42, zei:

Heb vandaag voor de eerste keer mijn kat, Filou buiten gelaten. Ben met hem samen 2 u buiten geweest. Ondertussen in mijn tuin gewerkt. Heb ook het probleem dat ik geen kattenluikje kan plaatsen.
Morgen ga ik het terug proberen. Hopelijk verloopt het ook goed. Hij ging vandaag samen met mij terug binnen.Heb hem dan geaaid en beloond met lekker eten.
Hij heeft ervan genoten.
Ben van plan hem enkel buiten te laten wanneer ik thuis ben.

Klinkt goed, Samina! Kan hij uit je tuin?