Spring naar inhoud

- - - - -

Kittens lang bij de moeder laten.

Kittens

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#1 Geplaatst 21 oktober 2015 - 16:44

Ik lees af en toe de discussies over hoe lang de kittens bij de moeder te laten alvorens ze mogen verhuizen.
Vaak lees je dat ze al met 8/9 weken verhuizen,ik vind dat echt vreselijk,als ze nog zo klein al bij hun moeder en broers en zusjes weggehaald worden,en worden dan ook nog alleen gehouden.
Superzielig dat een kitten wordt veroordeeld tot eenzaamheid alleen maar omdat zijn baasje maar 1 kat wil hebben.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken,maar dit is nu ons 3e nestje en ik hou de kittens tot minimaal 14 weken,maar eerder 15 weken thuis.
Als ze mogen verhuizen breng ik ze zelf naar hun nieuwe huis,zodat ze in de eerste uurtjes nog even bij mij steun kunnen zoeken,het verhuizen is al eng.ik hoop het ze deze manier makkelijker te maken.
Ook hoor ik wel eens zeggen dat een moederpoes na 6/7 weken al niet meer voor de kittens zouden willen zorgen,ik kan mij dat bijna niet voorstellen,zowel Duchess als Sunrise laten de kittens ook als ze groter zijn nog af en toe zogen en zorgen nog heel goed voor ze.
Op onderstaande foto zijn de kittens 11weken en mogen nog wat drinken van mams.
Ik ben zo trots op mijn geweldige katten,het zijn supergoede ouders en opa/oma,allemaal zorgen ze voor de kittens,wassen,spelen,kijken wie er roept.

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpeg
  • image.jpeg

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#2 Geplaatst 21 oktober 2015 - 20:29

Er is een verschil tss raskatten en htk katten.
Die verhuizen vaak aan 7 weken beter is 10 weken.
Raskatten ja die blijven vaak langer ook omdat ze gesteriliseerd/gecastreerd worden voor vertrek en al hun inentingen hebben gehad.

Heb hier twee katten aan 5 en 6 weken gehad 1 had de moeder verstoten en bij de andere was de moeder overleden dus andere situatie.
Sommige zeggen zo jong krijg je probleem katten van, hmm hier zijn ze lief en braaf en vroeger vertrokken de htk kittens altijd vroeg hoor toch zelden dat er iets mis is met die katten.

Ik heb ze liever aan 10 à 12 weken dan bv 16 weken, je kan ze ook gemakkelijker naar je hand zetten. Ale in al die jaren dat ik katten heb is dat mijn ervaring.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#3 Geplaatst 21 oktober 2015 - 22:18

Mijn kittens worden niet jong gesteriliseerd of gecastreerd,het zijn wel raskatten.
ik vind dat het niet uit zou moeten maken of ze vroeger of later bij moeder weg moeten,een kitten is een kitten,met behoeftes.ras of geen raskat.
Als ik zie hoe ze nog aan elkaar en moeder hangen,vind ik ook 10 weken nog veel te jong,dan hebben ze nog geen eens de tweede enting gehad.
Dat vroeger de kittens nog veel jonger gingen was natuurlijk pure onkunde,inmiddels weten we door vele onderzoeken en ervaringen wel beter,natuurlijk overleven de kittens het wel,maar of het ook goed voor ze is..
Naar mijn ervaring kun je katten van alle leeftijden dingen leren,of zo je wilt naar je hand zetten,ik heb meerdere malen volwassen katten(4/6/8 jaar) uit het asiel gehaald en deze allen alles kunnen leren wat ik ze wilde leren/hoe te gedragen.,dus dat zou voor mij geen reden zijn om een kitten vroeg bij zijn moeder weg te halen.
Maar dat is dan weer mijn ervaring

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 21 oktober 2015 - 22:29

Ik ben ook van mening om ze iets langer bij de moeder en nestgenootjes te laten. Maar voel me wel aangevallen over het als enige kat houden. Sierra is een sphynx en die mogen zogezegd ook niet alleen gehouden worden. Wij konden toen echt niet 2 katten nemen, maar ik zie geen negatief effect. Ze gaat mee naar zee elk weekend, gaat mee op reis, slaapt mee in bed, etc. Eerste paar jaar was ze overdag alleen, nu zijn enkele jaren mijn ouders op pensioen en constant bij haar. Ze krijgt zelfs s' nachts eten wanneer ze er om vraagt (maag problemen, kan geen brokjes meer verteren dus elke keer moeten we opstaan en eten geven). Ze is nu binnen 2 weken 10 jaar en de liefste poezel die er bestaat (mijn kind, mooi kind). Dus ok, ik weet dat 2 katten beter is dan 1. Maar je bent heus geen boeman als je ze toch alleen houdt...
Geplaatste afbeelding

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#5 Geplaatst 21 oktober 2015 - 22:36

Ik vind dit geweldig prachtige foto's, ik heb dat nog nooit gezien, gewoonlijk zijn het nog kleinere kittentjes, dus dit is :love4: :love4:
Ik denk dat 't idd gelijk blijft, raskat of niet, het enige is, dat een raskat ( gewoonlijk toch ) bij een fokker woont die er bewust voor kiest om te fokken en er verantwoordelijk mee omgaat, en vaak is het bij HTK poesjes
bij mensen die hun katten niet steriliseren, dus vaak ook niet gewenst. Die willen of weten vaak niet eens dat de kittentjes lang genoeg bij de mama moeten zijn. Natuurlijk gaan
ook niet alle katjes die te vroeg bij mama wegmoeten problemen krijgen, Maar als ze bij onwetende mensen terechtkomen vaak wel.
Catherine, jij hebt heel veel ervaring en dat maakt een groot verschil, je weet wat je doet.

Duchess, ik vind dat wel lief dat je uw katjes zelf naar de mensen brengt  om ze te ondersteunen :rub:

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#6 Geplaatst 22 oktober 2015 - 14:15

Dat ik de kittens zelf breng is ook pas na mijn 1e nestje gekomen,ik vond het zo naar dat ze in 1x met voor het kitten vreemde mensen meemoesten,dat ik vanaf toen dacht:ik ga ze zelf brengen,en dat bevalt goed,het is veel meer werk,maar wat mij betreft de moeite meer dan waard.
Ik moet daarbij natuurlijk wel zeggen dat ik maar 1 nestje per jaar fok,vandaar mijn emotionele betrokkenheid,denk ik.

Mijn kittens mogen van mij alleen naar een huis waar al tenminste 1 soortgenoot is,dit is een persoonlijke keus gebaseerd op het sociale gedrag van mijn katten.
Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen omdat diegene 1 kat houdt,ik denk alleen dat het voor kittens beter is om in een huishouden te wonen met soortgenootjes.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#7 Geplaatst 22 oktober 2015 - 14:35

Al onze opvangkittens vertrekken als ze ongeveer 12 weekjes zijn (ofwel dat ze ziek zijn of later aangekomen natuurlijk).
Dit omdat ze volledig in orde zijn ;). Op 9 weken en op 12 weken een vaccin ;)
Ook zijn ze steriel en gechipt zoals het moet...

Langer zou nog beter zijn voor de kittens maar ja...
Saar die hier blijft heeft zeker tot een week of 15 gedronken bij haar mama en haar stiefmama...
Nu wast haar mama haar nog steeds erg vaak (ondertussen 5,5 maand)

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 22 oktober 2015 - 19:39

Uiteraard vind ik ook hoe langer bij de mama hoe beter. Heb zelf ook al gezien dat kittens van twaalf weken nog bij mamapoes gaan drinken, het moet zijn dat ze daar nog behoefte aan hebben. Heeeeel lief ook om te zien!

Maar het gebeurt toch ook echt wel dat de moederpoes niet voor haar kittens zorgt. Marlee komt van bij vrienden van mij, ik was daar toen echt heel vaak. Na drie weken ofzo liet de mama ze in de steek. Nu moet ik wel zeggen dat er iets mis was, bijna alle kittens zijn doodgegaan, en echt niet omdat ze niet de juiste zorg kregen. Heeft de mama dit aangevoeld, geen idee. Iig is Marlee zo heel jong bij mij gekomen.

En krijgen alle katten die te vroeg bij de mama weggehaald worden problemen, ik hoop van niet, want van drie van mijn vier katten ben ik zeker dat ze te jong waren. Van Voodoo weet ik het niet, die was al zes maanden toen ik haar vond.
Maar Luna is absoluut een zorgenkindje, en dan kan je je afvragen of dat bij haar mss toch een rol heeft gespeeld.

Wat dat alleen houden van een kat betreft, voor kittens is het idd niet ideaal. Toen Marlee kwam, was hij ook het enige kitten in huis. De twee oudste katten waren helemaal niet in hem geinteresseerd. Heb daar toen niet zo bij stilgestaan, tot ik Annabelle vond en mee naar huis nam. Die twee waren binnen de week al 'vriendjes' en zijn nu twee handen op 1 buik. Als ik dan zag hoe ze met elkaar speelden... Het heeft er iig voor gezorgd dat ik grote voorstander ben van twee kittens samen.
Anderzijds zouden zowel Voodoo en Luna (en vooral Luna dan) wss liever enige kat zijn... Of katten nu solitair zijn of solitair jagen, het hangt toch gewoon van de kat zelf af ook. Of van de twee karakters die je samen zet.

Ik vind het wel prachtig dat je nog meegaat zodat ze bij hun nieuwe personeel eerst nog wat steun bij jou kunnen zoeken, echt heel lief!
Those who don't believe in magic, will never find it

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Kittens