Spring naar inhoud


- - - - -

OZ of CM ?

ziekenkas

  • Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 25 oktober 2015 - 07:01

Ik ben beide aan het vergelijken. Zit bij de CM en heb daar ook mijn hospitalisatieverzekering.

Maar ik weet echt niet wat ik moet doen!

Verschil hospitalisatie:

- Bij OZ een betaling van 300% ereloonkosten in een 1-persoonskamer (mag deze wel enkel nemen voor niet bestaande aandoeningen). In ziekenhuizen is het momenteel in 10% van de gevallen dat ze meer vragen, volgens OZ gaat dit meer en meer worden omdat de ziekenhuizen minder geld krijgen.
Bij CM is dit maar 100%.
De verzekering bij OZ kost toch wel wat meer, dus CM zegt: 'Je potje dat je opspaart, kan je dan gebruiken, mocht je ergens terechtkomen waar het meer dan 100% is (staat in opnamedoc.).
--> LET op! Enkel bij 1-pers. kamers.
bij 2-pers. kamers valt dit weg.

- OZ is toch redelijk wat duurder.

- CM heeft een plafond van 16.000 euro. Ben te rade gegaan en dit is enkel in uitzonderlijke gevallen dat je hier boven gaat. CM heeft ook een vrijstelling van 175 euro.
OZ heeft geen plafond, maar ook hier weer... veel duurder.


Verschil gewoon:

Niet echt veel eigenlijk. Bij OZ krijg je bij sommige voordelen meer terug, maar dan moet je ze nog wel gebruiken uiteraard. De VD komen eigenlijk overeen.
Bij OZ krijg je bv.  1 bus zonnecrème terugbetaald, maar het geld dat je uitspaart (cm), daar koop je er vele mee uiteraard.

Grote verschillen zitten hem in: 1-persoonskamer - plafond - vrijstelling - kostenplaatje

Wat hebben jullie?


BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.009 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 25 oktober 2015 - 07:47

Ik zit bij CM, gewoon omdat mijn ouders er ook zaten. Maar ik heb nog een hospitalisatieverzekering via het werk, welke ik kan overnemen als ik er niet meer werk. Is een goede hospitalisatieverzekering inclusief universitaire ziekenhuizen enzo.
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 25 oktober 2015 - 08:09

Bekijk berichtBlackScorpion, op 25 oktober 2015 - 07:47, zei:

Ik zit bij CM, gewoon omdat mijn ouders er ook zaten. Maar ik heb nog een hospitalisatieverzekering via het werk, welke ik kan overnemen als ik er niet meer werk. Is een goede hospitalisatieverzekering inclusief universitaire ziekenhuizen enzo.

Man heeft er ook één via het werk. Bij DKV, maar om die over te nemen, kost stukken van mensen (bedoel maar... hoge prijzen hanteren die :-) ).


BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.009 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 25 oktober 2015 - 09:19

Zit bij mij in de hospitalisatie in. Toen ik die aanging, beetje extra betaald en dan mag ik die zo overnemen zonder extra kost. Vond ik wel belangrijk, zelfs al blijf ik er werken tot mijn pensioen, dan moet ik die op mijn pensioen nog overnemen. Want op je pensioen een nieuwe nemen kost enorm veel meer omdat je dan op een 'gevaarlijke' leeftijd bent voor hospitalisatieverzekeringen.
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten
OFFLINE

#5 Geplaatst 16 december 2015 - 18:37

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 25 oktober 2015 - 07:01, zei:

Ik ben beide aan het vergelijken. Zit bij de CM en heb daar ook mijn hospitalisatieverzekering.

Maar ik weet echt niet wat ik moet doen!

Verschil hospitalisatie:

- Bij OZ een betaling van 300% ereloonkosten in een 1-persoonskamer (mag deze wel enkel nemen voor niet bestaande aandoeningen). In ziekenhuizen is het momenteel in 10% van de gevallen dat ze meer vragen, volgens OZ gaat dit meer en meer worden omdat de ziekenhuizen minder geld krijgen.
Bij CM is dit maar 100%.
De verzekering bij OZ kost toch wel wat meer, dus CM zegt: 'Je potje dat je opspaart, kan je dan gebruiken, mocht je ergens terechtkomen waar het meer dan 100% is (staat in opnamedoc.).
--> LET op! Enkel bij 1-pers. kamers.
bij 2-pers. kamers valt dit weg.

- OZ is toch redelijk wat duurder.

- CM heeft een plafond van 16.000 euro. Ben te rade gegaan en dit is enkel in uitzonderlijke gevallen dat je hier boven gaat. CM heeft ook een vrijstelling van 175 euro.
OZ heeft geen plafond, maar ook hier weer... veel duurder.


Verschil gewoon:

Niet echt veel eigenlijk. Bij OZ krijg je bij sommige voordelen meer terug, maar dan moet je ze nog wel gebruiken uiteraard. De VD komen eigenlijk overeen.
Bij OZ krijg je bv.  1 bus zonnecrème terugbetaald, maar het geld dat je uitspaart (cm), daar koop je er vele mee uiteraard.

Grote verschillen zitten hem in: 1-persoonskamer - plafond - vrijstelling - kostenplaatje

Wat hebben jullie?

Ben jij er al uit?
Was hier nu juist ook aan het denken.
Heb net over Partena gelezen, gaan ook'tot'300%.
Heb nu een verzekering  bij Cm.En is idd maar tot 100%

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.451 berichten
    • Locatie: Merelbeke
  • 3 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 16 december 2015 - 18:44

Dat van die 1 persoonskamers vind ik erg dubbel. Aan de ene kant snap ik dat ze niet iedereen een eigen kamer kunnen geven. Maar als je daar een week ligt bij iemand waardoor je geen rust krijgt of niet kan slapen haalt dat ook niks uit.
Zelf ben ik bij de cm en toch wel vrij tevreden. Al duurt het soms lang eer ze iets terug betalen.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 16 december 2015 - 19:21

Bekijk berichtEibhlin, op 16 december 2015 - 18:44, zei:

Dat van die 1 persoonskamers vind ik erg dubbel. Aan de ene kant snap ik dat ze niet iedereen een eigen kamer kunnen geven. Maar als je daar een week ligt bij iemand waardoor je geen rust krijgt of niet kan slapen haalt dat ook niks uit.
Zelf ben ik bij de cm en toch wel vrij tevreden. Al duurt het soms lang eer ze iets terug betalen.

ja, dat is zeker zo. Duurt enkele weken soms.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 16 december 2015 - 19:25

Nee, nog niet. Moet deze maand beslissen....

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten
OFFLINE

#9 Geplaatst 16 december 2015 - 19:29

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 16 december 2015 - 19:25, zei:

Nee, nog niet. Moet deze maand beslissen....
bij cm heb je wel nog een bijkomende verzekering waarbij je per dag dat je in het ziekenhuis benf nog een extra vergoeding krijgt.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.451 berichten
    • Locatie: Merelbeke
  • 3 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 16 december 2015 - 19:42

Misschien ook handig. Ik kreeg vorige week een brief van de cm. Ik heb nu een statuut chronisch zieke omdat ik blijkbaar boven een max bedrag gegaan ben de laatste 2 jaar samen. Nu betaal ik bij ene bepaald aantal opnames geen ereloon, mn plafond wordt verlaagd en je krijgt 3de betalers regeling maar die had ik al.
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 16 december 2015 - 20:08

Bekijk berichtEibhlin, op 16 december 2015 - 19:42, zei:

Misschien ook handig. Ik kreeg vorige week een brief van de cm. Ik heb nu een statuut chronisch zieke omdat ik blijkbaar boven een max bedrag gegaan ben de laatste 2 jaar samen. Nu betaal ik bij ene bepaald aantal opnames geen ereloon, mn plafond wordt verlaagd en je krijgt 3de betalers regeling maar die had ik al.

Dat je plafond wordt verlaagd, is toch niet goed? Wat is een 3de betalers regeling?


Eibhlin
Eibhlin
  • 14.451 berichten
    • Locatie: Merelbeke
  • 3 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 16 december 2015 - 20:20

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 16 december 2015 - 20:08, zei:

Dat je plafond wordt verlaagd, is toch niet goed? Wat is een 3de betalers regeling?
Waarom niet?

Quote

De maximumfactuur (MAF) is een financiële beschermingsmaatregel die de jaarlijkse medische kosten voor gezinnen tot een plafondbedrag beperkt.Zodra de uitgaven voor geneeskundige zorg in de loop van het kalenderjaar dit plafondbedrag bereiken, krijgt een gezin voor de daaropvolgende verstrekkingen het remgeld volledig terugbetaald.
Ik krijg dan sneller meer terugbetaald dan anderen.

Een 3de betalers regeling is dat je bij een dokter of tandarts enzo enkel het remgeld moet betalen. Je groen briefje wordt dan door de dokter zelf opgestuurd en ze betalen hem dan rechtstreeks uit. Zo moet ik vb bij de dokter maar 1€ betalen ipv 25€.

Bewerkt door Eibhlin, 16 december 2015 - 20:21.

Geplaatste afbeelding

Christel70
Christel70
  • 1.515 berichten
    • Locatie: Geel
  • 2 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 16 december 2015 - 21:14

Zeer tevreden over CM.
Niet alleen wij maar mijn ouders ook (vader open hartoperatie, moeder al 2x kanker en talloze keren in het ziekenhuis gelegen)
Altijd alles correct afgehandeld geweest.

Zelfs voor controles en chemo's krijgen ze vervoerskosten terugbetaald. Mijn moeder krijgt geld terug voor pruiken.

Bewerkt door Christel70, 16 december 2015 - 21:14.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 16 december 2015 - 21:18

Bekijk berichtEibhlin, op 16 december 2015 - 20:20, zei:


Waarom niet?

Ik krijg dan sneller meer terugbetaald dan anderen.

Een 3de betalers regeling is dat je bij een dokter of tandarts enzo enkel het remgeld moet betalen. Je groen briefje wordt dan door de dokter zelf opgestuurd en ze betalen hem dan rechtstreeks uit. Zo moet ik vb bij de dokter maar 1€ betalen ipv 25€.


Jouw plafond wil toch zeggen een bedrag tot waar ze terugbetalen. Bv. plafond van 100.000 euro dat verlaagd wordt naar 80.000. Als je dan 90.000 euro moet betalen, betaal je 10.000 zelf.
(Heb even absurde bedragen genomen, weet het).


Eibhlin
Eibhlin
  • 14.451 berichten
    • Locatie: Merelbeke
  • 3 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 16 december 2015 - 21:51

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 16 december 2015 - 21:18, zei:

Jouw plafond wil toch zeggen een bedrag tot waar ze terugbetalen. Bv. plafond van 100.000 euro dat verlaagd wordt naar 80.000. Als je dan 90.000 euro moet betalen, betaal je 10.000 zelf.
(Heb even absurde bedragen genomen, weet het).

Nee dat plafond is een maximum factuur. Als je dus meer betaald dan dat zit je boven de limit en betalen ze je meer terug. Nu omdat ik zo veel kosten had ga ik dus sneller tegen die max factuur zitten en sneller alles terug betaald hebben dan anders.

Bewerkt door Eibhlin, 16 december 2015 - 21:52.

Geplaatste afbeelding