Spring naar inhoud

- - - - -

Aanhoudende diarree, gestart met kipfilet

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#1 Geplaatst 25 oktober 2015 - 10:57

Ik ben hier bij Medisch al eens een topic gestart over onze oude opvangkater:
http://www.kattensit...-nierproblemen/

Hij is hier nu al 2 maand en heeft van dag 1 diarree. We hadden nog 2 andere opvangers zitten en zij hebben ook kort daarna diarree gekregen.
We dachten dus in eerste instantie aan parasieten of bacteriën maar ze zijn behandeld met panacur en 2 soorten antibiotica.
We hebben van hem een diarreestaal binnengedaan en daaruit bleek dat er alleen een bacterie te vinden was waarvoor we hem en onze andere opvanger dan met de laatste antibioticakuur behandeld hebben.

In de tussentijd hebben ze ook verschillende soorten voeding gekregen (misschien op te korte tijd) RC Gastro Intestinal, Sanimed, Hills Renal, ...
We denken nu dus dat het toch met de voeding te maken heeft want die is bij onze andere opvangers ook veranderd sinds hij erbij kwam.
Daarom zijn we nu met de dierenarts overeengekomen om hen beide 2 weken op gekookte kip te zetten en te zien wat dat geeft.

Dit leek me een beter idee dan opnieuw met een soort RC of Hills te beginnen.
Maar ik heb geen verstand van vers vlees dus ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven.

Denken jullie dat dit een goed idee is 2 weken kip?
En wat daarna? Want ik las dat je niet te lang 1 soort mag geven ivm tekorten. Stel dat het werkt, op wat zou ik dan best overgaan?
Ik houd het liefst bij brokken daarna want ik heb nu al blaren op mijn vingers door heel de voormiddag kip in mini stukjes te zitten snijden omdat hij geen tanden meer heeft. KVV is ook een optie maar ook daar heb ik geen verstand van bij katten.
Ik hoor ook graag ervaringen van mensen want zelfs de 2 dierenartsen waar we geweest zijn weten niet goed meer wat te doen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 25 oktober 2015 - 11:10

Kijk eens bij het topic over de Sphynx met diarree, daar hebben ze ook een bacterie ofzo gevonden die de andere katten ook aanstak.

Qua KVV, ik geef Dinapet. Je moet 4 diersoorten geven over 3 weken. Geen KVV geven die enkel voor honden bestemd is. Maar hier zijn anderen die meer ervaring hebben met KVV. Je kan altijd in mijn topic gaan kijken 'eerste stappen in KVV' bij voeding.

Zowiezo kan een kat diarree hebben bij overschakeling op ander voer.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#3 Geplaatst 25 oktober 2015 - 11:44

Vermits ze zijn behandeld  voor diarree, ligt het waaschijnlijk aan het té vaak veranderen  van voeding,
Sommige katten zijn daar héél gevoelig voor.

Kan hij dan gekookte kipfilet bijten?

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#4 Geplaatst 25 oktober 2015 - 12:06

2 weken alleen kip geven gaat flinke tekorten geven,
gezien bij enkelvoudige KVV het advies gegeven word om min. 5 diersoorten per 2 weken te geven...

Heeft hij al eens Stomorgyl gehad?
Zijn roze-pilletjes die in eerste instantie gegeven word voor mond-problemen maar geweldig goed werken tegen diarree

En dan echt op 1 voeding zetten en niet meer wisselen.
Het maag-darmstelsel doet er zeker 6 weken over om gewoon te raken aan nieuwe voeding

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 25 oktober 2015 - 13:27

In plaats van in blokjes te snijden kun je het mixen met wat rijstwater.
Flair heeft vaak diarree.Ik geef hem 's morgens en 's avonds Flagyl.Enkel in overleg met de da.

Bewerkt door DORIS, 25 oktober 2015 - 13:27.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 25 oktober 2015 - 17:32

Hier vind je mijn topic over ons Luna (sinds 26 september bij ons) en haar problemen met diarree.
Ik zal het even samenvatten voor jou als je niet alles wil doorlezen ;) :
Ons Luna kwam bij ons met diarree en later kreeg ons Moon ook diarree.
We hebben 3 katten en ze zijn allemaal ontwormd geweest.
Omdat de diarree bleef aanhouden brachten we ook een staaltje binnen, zonder dat dit onderzocht werd in het labo was al onmiddellijk een lintworm zichtbaar.
Hiervoor kreeg ons Luna een spuitje (naam product onbekend voor ons) en daarna moesten ze alle 3 ontwormd worden met Caniquantel (dit product is ook effectief tegen Giardia zei onze DA).
Het eerste staaltje werd niet onderzocht omdat de da ervan uitging dat het door de lintworm kwam, maar daar Luna en Moon nog diarree hadden werd een tweede staaltje binnen gegeven en is er Coccidiose gevonden.
Hiervoor zijn ze vorige donderdag alle 3 bij de da moeten gaan en hebben ze een melkachtig product in hun muiltje gekregen via een soort spuitje.
Als de diarree niet over is binnen 2 weken moeten ze een tweede behandeling krijgen hiervoor.

Omdat we ons Luna op speciale voeding (Kattovit) gezet hebben voor maag en darmklachten vroegen we de da of ze later dan terug gewone voeding mag krijgen.
Dat mag maar de da benadrukte wel dat we dit stapsgewijs moeten doen.
Wij laten haar nu sowieso nog een tijdje op Kattovit  en later -als de diarree volledig weg is- zullen we stapsgewijs overschakelen naar andere voeding.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 25 oktober 2015 - 17:57

Mijn katten hadden ook altijd diaree en ik heb ze laten testen en van alle soorten voeding geprobeerd en uiteindelijk is de diaree gestopt door rauw voer.
Ik vind het geen slecht idee om voorlopig kip te geven totdat de diaree weg is.
Maar dan echt alleen kip geven en voor de rest niets meer dus geen snoepjes ,brokjes ofzo.....
Je kan ze ook wat rijstwater of pasta water laten drinken om de diaree te stoppen.
Veel veranderen van voeding kunnen sommige katten niet aan.
Als de diaree beter is zou ik ze 1 soort brokjes geven gedurende een langere periode.
Ik geef mijn katten nu rauw voer en mix zelf  rundsstoofvlees ,kip ,kippenekjes,kalfshart enz....doe het in bakjes in de diepvries en haal ieder dag een bakje uit.
Rauw voer kan je ook kopen .

Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 25 oktober 2015 - 18:33

Wat ik zou doen is nog een keer van brok veranderen en dan wel een graanvrije brok, veel darmproblemen (niet alle) komen van granen in een brok
omdat een kat deze niet kan verteren, voorbeelden van graanvrije brokken zijn Orijen of Acana ( deze komen uit dezelfde fabriek) maar ook de goedkopere
Sanabelle heeft een graanvrije brok, in plaats van natvoer (blik)  zou ik dan gekookte kipfilet overgoten met het kookvocht van rijst ( dus niet de rijst zelf)

Ik zou zeer zeker de katjes niet op een dieet van kipfilet zetten, zoals hierboven al gezegd is dit is veel te eenzijdig voor zo'n lange tijd, ook zou ik wegblijven
van RC en Hills, omdat deze ook weer veel granen bevatten, het is zeer goed mogelijk dat de klachten aanhouden omdat je in korte tijd al een paar keer van
brok veranderd bent en het is natuurlijk nogal tegenstrijdig dat ik dan aanraadt nog een keer te veranderen, maar dit is dus wat ik zou doen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#9 Geplaatst 25 oktober 2015 - 20:13

KVV is wat mij betreft altijd goed,maar niet altijd mogelijk of handig.
Mocht je beginnen met KVV dan zou ik in het begin de KVV overgieten met kokend water en meteen afgieten,dit omdat zowel de kat als de maag van de kat op deze manier makkelijker kunnen wennen aan rauwvoer.
Indien je brokjes geeft dan altijd graanvrij,zoals Nashota al aangeeft,veel katten zijn gevoelig op granen.
Neem een brok met hoog vleesgehalte,ik voer dan Applaws,daar zit 80% (biologisch)vlees in,en is graanvrij.
Succes!

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#10 Geplaatst 27 oktober 2015 - 10:03

Bedankt voor de vele tips!
De meningen zijn blijkbaar nogal verdeeld over het 2 weken kipfilet voeren. Ik had dit bij de dierenarts ook aangehaald of dit niet te eenzijdig was en ze zei dat dit voor 2 weken echt geen kwaad kon.
Voorlopig houden we het dus nog even bij kipfilet, ze vinden het lekker en gisteren zag de ontlasting er voor het eerst normaal uit. Geen idee van wie het kwam maar ik ben voorzichtig positief :-)
We hadden een paar weken terug een bijeenkomst van de opvang met enkele dierenartsen en die raadden rijstwater net af, omdat katten het niet gewend zijn van rijst te eten en dit dus ook net last aan de maag kan geven (hoeft niet persé).

Stomorgyl ken ik niet Trippkippiej, moest het ooit terugkomen is het goed om zoiets achter de hand te hebben, haal je dit gewoon bij de apotheker of enkel dierenarts?

Het is stom dat ik hierna opnieuw ga moeten veranderen van voeding waardoor de problemen weer terug kunnen komen.
De kipfilet is vooral bedoeld om de maag wat rust te geven en zo te kijken of het echt aan voeding ligt.

Sanabelle of Applaws lijken me ook 2 goede opties om op over te schakelen.
Ik twijfel nog een beetje tussen beide:
http://www.zooplus.n...iaalvoer/303502
http://www.zooplus.n.../applaws/526101

Ik ga het liefst op brokken over omdat dit ten eerste praktischer is, dit kan altijd blijven staan, ik kan het gebruiken in de voerspelletjes om hen wat bezig te houden en het is makkelijker om de adoptanten overtuigd te krijgen hetzelfde te geven.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#11 Geplaatst 27 oktober 2015 - 10:17

Mijn pers eet ook de sanabelle no grain.  Is het enige waar ze geen diarree van krijgt.

Stomorgyl is antibiotica, dat kan je dus niet zomaar gaan halen.

Rauwe kip heeft hier ook al wonderen verricht. :)
meestal deden we het samen met een kuur viyo, omdat daar probiotica inzit

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#12 Geplaatst 27 oktober 2015 - 10:58

ErikaW, op 27 oktober 2015 - 10:03, zei:

Bedankt voor de vele tips!
De meningen zijn blijkbaar nogal verdeeld over het 2 weken kipfilet voeren. Ik had dit bij de dierenarts ook aangehaald of dit niet te eenzijdig was en ze zei dat dit voor 2 weken echt geen kwaad kon.
Voorlopig houden we het dus nog even bij kipfilet, ze vinden het lekker en gisteren zag de ontlasting er voor het eerst normaal uit. Geen idee van wie het kwam maar ik ben voorzichtig positief :-)
We hadden een paar weken terug een bijeenkomst van de opvang met enkele dierenartsen en die raadden rijstwater net af, omdat katten het niet gewend zijn van rijst te eten en dit dus ook net last aan de maag kan geven (hoeft niet persé).

Stomorgyl ken ik niet Trippkippiej, moest het ooit terugkomen is het goed om zoiets achter de hand te hebben, haal je dit gewoon bij de apotheker of enkel dierenarts?

Het is stom dat ik hierna opnieuw ga moeten veranderen van voeding waardoor de problemen weer terug kunnen komen.
De kipfilet is vooral bedoeld om de maag wat rust te geven en zo te kijken of het echt aan voeding ligt.

Sanabelle of Applaws lijken me ook 2 goede opties om op over te schakelen.
Ik twijfel nog een beetje tussen beide:
http://www.zooplus.n...iaalvoer/303502
http://www.zooplus.n.../applaws/526101

Ik ga het liefst op brokken over omdat dit ten eerste praktischer is, dit kan altijd blijven staan, ik kan het gebruiken in de voerspelletjes om hen wat bezig te houden en het is makkelijker om de adoptanten overtuigd te krijgen hetzelfde te geven.
ik dacht ook wel dat 2 weekjes kip geen kwaad kan :)
Ik zou Applaws  nemen :)

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#13 Geplaatst 27 oktober 2015 - 20:43

lilymaya, op 27 oktober 2015 - 10:58, zei:

ik dacht ook wel dat 2 weekjes kip geen kwaad kan :)
Ik zou Applaws  nemen :)
Ik geef ook Applaws :) meer vlees en minder honger.

Bewerkt door Machteld., 27 oktober 2015 - 20:43.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#14 Geplaatst 08 november 2015 - 21:13

Na de goede reacties op de kipfilet staan onze poezen nu zo'n halve week op applaws kip.
Ze eten het heel graag en de diarree is weggebleven *vreugdedansje* :)
Ik had gedacht dat ze hier ook wel wat aanpassingstijd nodig zouden hebben maar nee, niks.
Ik ben zo blij voor hun!!
Django voelt zich zichtbaar veel beter. Sinds de diarree gestopt is loopt hij vaak mee door het huis, hij kan echt sprintjes trekken, terwijl hij anders gewoon mee sjokte (ik dacht dat dat de leeftijd was).
Ook is hij beginnen spelen met Dali, en heftig! Dali is in haar nopjes want ze heeft hem meer dan 2 maand zitten uitdagen hiervoor.
Hij heeft nu echt momenten dat hij weer een jonge kater lijkt, achter zijn staart aan draaien of zich uitleven op de krabpaal.

Het is triest eigenlijk dat hij zich zoveel maanden slecht heeft gevoeld en dat ik nu pas zie hoe lastig hij het wel niet gehad moet hebben.

Het enige nadeel, als Dali nu op de bak is geweest stinkt het uren in de wind. Pfoe echt niet normaal hoor, ik ruik het tot in de zetel wanneer ze in de gang is geweest.
En het verwaait ook niet zoals een normale stinklucht zou doen :trance:

Ik ben dus een klein beetje aan het twijfelen om een nieuwe zak applaws te bestellen, maar ik wil ook niet riskeren dat ze weer aan de diarree gaan.
Wat zouden jullie doen? Ik dacht dat de geur bij zulke brokken net minder zou zijn.

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#15 Geplaatst 08 november 2015 - 21:43

ErikaW, op 08 november 2015 - 21:13, zei:

Na de goede reacties op de kipfilet staan onze poezen nu zo'n halve week op applaws kip.
Ze eten het heel graag en de diarree is weggebleven *vreugdedansje* :)
Ik had gedacht dat ze hier ook wel wat aanpassingstijd nodig zouden hebben maar nee, niks.
Ik ben zo blij voor hun!!
Django voelt zich zichtbaar veel beter. Sinds de diarree gestopt is loopt hij vaak mee door het huis, hij kan echt sprintjes trekken, terwijl hij anders gewoon mee sjokte (ik dacht dat dat de leeftijd was).
Ook is hij beginnen spelen met Dali, en heftig! Dali is in haar nopjes want ze heeft hem meer dan 2 maand zitten uitdagen hiervoor.
Hij heeft nu echt momenten dat hij weer een jonge kater lijkt, achter zijn staart aan draaien of zich uitleven op de krabpaal.

Het is triest eigenlijk dat hij zich zoveel maanden slecht heeft gevoeld en dat ik nu pas zie hoe lastig hij het wel niet gehad moet hebben.

Het enige nadeel, als Dali nu op de bak is geweest stinkt het uren in de wind. Pfoe echt niet normaal hoor, ik ruik het tot in de zetel wanneer ze in de gang is geweest.
En het verwaait ook niet zoals een normale stinklucht zou doen :trance:

Ik ben dus een klein beetje aan het twijfelen om een nieuwe zak applaws te bestellen, maar ik wil ook niet riskeren dat ze weer aan de diarree gaan.
Wat zouden jullie doen? Ik dacht dat de geur bij zulke brokken net minder zou zijn.
Als je echt geen stank wil, kan je dat alleen met rauwvoer  volgens mij :)