Spring naar inhoud

- - - - -

Britse korthaar doet vreemd

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Minneke123
Minneke123
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 27 oktober 2015 - 15:45

Hallo iedereen!

dit is mijn eerste post :catyawn

Deze week wordt mijn Britse Korthaar 3 jaar, hij weegt ongeveer 5KG.

De laatste tijd ( lees ; maanden ) gedraagt hij zich nogal vreemd/anders. Zo spendeert hij meer tijd door buiten,hij eet minder ,drinkt veel en likt heel erg veel aan aarde/ijzerplaten in de tuin. Er zijn soms zo van die dagen dat ik het eten werkelijk in zijn mond moet aangeven.

Ik speel elke dag een kwartiertje met hem buiten maar soms vindt hij het gewoon interessanter om aan die ijzerplaten te likken dan met mij te spelen, terwijl dit vroeger het ' hoogtepunt van zijn dag was om met mij te spelen'.

Elke dag krijgt hij 2 x 20 gram sheba nat voer, voor derest eet hij korrels van Hills en krijgt hij snoepjes. Zijn korrels laat hij het meeste links liggen. Hij eet ze bijna nooit meer uit zijn bakje , enkel uit mijn hand. slechte gewoonte zou je denken maar als ik eens een dag van huis ben ( terwijl mijn ouders wel thuis zijn ) gebeurt het dat hij niets gegeten heeft.

2 maand geleden werd zijn bloed gecontroleerd, hij zou misschien aanleg hebben voor suikerziekte, zijn suiker was iets te hoog maar kan ook door stress komen bij de dierenarts ( ze heeft 3 x moeten prikken en 2 pootjes moeten scheren tegen het gelukt was )

De dierenarts raadde me aan volgend jaar nog eens bloed te laten trekken en zij dat verder het gedrag redelijk normaal was , zolang hij maar niet magerder wordt, maar ik maak me toch wel zorgen

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 27 oktober 2015 - 15:50

Ik vind het feit van 'aan ijzeren platen likken' toch niet echt normaal hoor...
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#3 Geplaatst 27 oktober 2015 - 16:33

Ik heb een poes gehad met diabetes.
Opvallendste was veel (heel veel) drinken en navenant plassen.
bij de apotheek kan je van die stripjes bekomen om zijn plasje te controleren.
Flash dronk ook heel veel en werd met de dag magerder (hij is wel 19 geworden)
Volg het een beetje Minneke, want volgens mij is er - net als Evyke denkt - echt wel wat aan de hand.
Wel niet in paniek raken.
Flash heeft nog 6 jaar geleefd na het vaststellen.
Hou er de moed in!

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 27 oktober 2015 - 17:43

Ik las dat ernstige bloedarmoede ook tot afwijkend eetgedrag leidt en dat katten dan ook ongewone voedingsmiddelen eten en kunnen gaan likken aan muren of straattegels, kattenbakvulling en eventueel ook ontlasting opeten. Ook een onderliggende ziekte zoals nierinsufficiëntie kan tot bloedarmoede leiden. Werd het bloed daarop ook onderzocht?

Kijk eens in de mond van je kat of het tandvlees wit of geel ziet? Dit wijst ook op bloedarmoede.

Bron: http://www.licg.nl/1...bij-de-kat.html

Ik zou geen jaar wachten voor een nieuw bloedonderzoek hoor. Hopelijk heeft ze niets van hetgeen hierboven staat maar je kan maar zeker zijn hé. ;)

Bewerkt door ARIZONA, 27 oktober 2015 - 17:44.

Minneke123
Minneke123
  • 6 berichten

#5 Geplaatst 27 oktober 2015 - 19:15

Bekijk berichtDasje, op 27 oktober 2015 - 16:33, zei:

Ik heb een poes gehad met diabetes.
Opvallendste was veel (heel veel) drinken en navenant plassen.
bij de apotheek kan je van die stripjes bekomen om zijn plasje te controleren.
Flash dronk ook heel veel en werd met de dag magerder (hij is wel 19 geworden)
Volg het een beetje Minneke, want volgens mij is er - net als Evyke denkt - echt wel wat aan de hand.
Wel niet in paniek raken.
Flash heeft nog 6 jaar geleefd na het vaststellen.
Hou er de moed in!

Bedankt voor je reactie!

Qua plassen doet hij dit nooit in de kattenbak, die gebruikt hij eigenlijk niet meer het laatste jaar. Dit betekent dat hij snachts ( want hij slaapt bij mij ) niet moet plassen dus voorlopig vermoed ik , indien het diabetes is; dat het voorlopig nog OK zit aangezien hij snachts niet plast?

Voorlopig blijft hij nog actief zijn dus aan bloedarmoede denk ik niet direct, maar het kan natuurlijk! ik ga het in alle geval in het oog houden.

Dit is Minne http://500px.com/dierenfotografie :d

Ik heb hem daarnet eens gewogen en blijft nog op 5KG

Bewerkt door Minneke123, 27 oktober 2015 - 19:15.

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#6 Geplaatst 27 oktober 2015 - 19:40

toch zou ik hem nogmaals laten nakijken bij de dierenarts; normaal is zijn gedrag zeker niet..

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#7 Geplaatst 28 oktober 2015 - 16:48

Ben daarjuist es bij de foto's van Minneke gaan kijken.
Wat een schatje!
Van dat 's nachts plassen weet ik het niet zo goed. Flash was graag buiten, maar dan zag je hem bvb niet meer
de tijd nemen om aan de zijkant  een putje te graven, maar midden  op het gras vlug even te hurken.
Eet hij weer al beter? Ik meen me te herinneren dat flash wél goed bleef eten.
Spoedig beterschap aan Minneke!

Minneke123
Minneke123
  • 6 berichten

#8 Geplaatst 28 oktober 2015 - 17:30

Bekijk berichtDasje, op 28 oktober 2015 - 16:48, zei:

Ben daarjuist es bij de foto's van Minneke gaan kijken.
Wat een schatje!
Van dat 's nachts plassen weet ik het niet zo goed. Flash was graag buiten, maar dan zag je hem bvb niet meer
de tijd nemen om aan de zijkant  een putje te graven, maar midden  op het gras vlug even te hurken.
Eet hij weer al beter? Ik meen me te herinneren dat flash wél goed bleef eten.
Spoedig beterschap aan Minneke!

Nee, vandaag ben ik een dag weest filmen. mijn ouders hadden vergeten hem smiddags sheba te geven ( daar krijgt hij een kleine hoeveelheid van 2 x per dag ) en noch waren zijn korreltjes niet geminderd. Als ik dan om 16uur korrels gaf uit de hand at hij deze wel allemaal op en keek hij super geinteresseerd toen ik met zijn eetzakje rammelde. Misschien is hij een beetje te verwend en is hij zijn eetbakje beu

Hij kan ook niet meer aan die ijzeren plaat likken ( we zijn een nieuwe vijver aan het plaatsen ) Ik ga morgen eens zijn gedrag observeren buiten ik ben benieuwd waar hij zich nu mee gaat bezig houden

Minneke123
Minneke123
  • 6 berichten

#9 Geplaatst 29 oktober 2015 - 12:16

Wat ik nog vergeten vertellen was is dat hij sinds vorige donderdag last heeft van vlooien , ik heb hem zo een pipetje gegeven van Frontline

Ook heeft hij sinds vorige maand een wonde, het korstje is hier nogaltijd niet afgevallen. is dit normaal dat dit meer dan een maand duurt? ben er toen mee naar de dierenarts geweest en hij kreeg een spuitje tegen ontsteking maar het was goed aan 't genezen.

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#10 Geplaatst 29 oktober 2015 - 13:01

Kan het zijn dat het korstje al los zit, maar een beetje blijft hangen aan zijn pels?
Hier ook wel, Trudy had na een huidaandoening ook een boel korstjes en die kamde
ik er voorzichtig uit na een tijdje...
Als het wondje genezen is, is dat geen probleem meer.

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#11 Geplaatst 29 oktober 2015 - 22:25

volgende ontvlooing best een ander middel gebruiken. (Stronghold of advantage)
Voor de werkzame stof van Frontline zijn de meeste vlooien resistent...

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 30 oktober 2015 - 06:51

Bekijk berichtTripkippiej, op 29 oktober 2015 - 22:25, zei:

volgende ontvlooing best een ander middel gebruiken. (Stronghold of advantage)
Voor de werkzame stof van Frontline zijn de meeste vlooien resistent...

je mag deze NIET samen gebruiken !!! Er moet voldoende tijd tussen zitten, anders ga je je kat vergiftigen, een overdosis kan dodelijk zijn !

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#13 Geplaatst 30 oktober 2015 - 10:05

Bekijk berichtwendyv123, op 30 oktober 2015 - 06:51, zei:

je mag deze NIET samen gebruiken !!! Er moet voldoende tijd tussen zitten, anders ga je je kat vergiftigen, een overdosis kan dodelijk zijn !

Even goed lezen he;

VOLGENDE ontvlooing schreef ik ;)

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 30 oktober 2015 - 12:53

Bekijk berichtTripkippiej, op 30 oktober 2015 - 10:05, zei:

Even goed lezen he;

VOLGENDE ontvlooing schreef ik ;)

twas niet voor jouw bedoeld hoor, ik had idd VOLGENDE gelezen... maar ik weet hoe dat gaat, dat ene product helpt niet dus rap een ander proberen, vaak goed bedoeld door eigenaar en onwetend dat het dodelijk kan zijn. Beter 1x teveel zeggen dan 1x te weinig denk ik dan...

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#15 Geplaatst 30 oktober 2015 - 13:45

Welke droogvoeding krijgt hij?
Want een wondje dat niet geneest, doet mij denken aan een voedselallergie

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com