Spring naar inhoud

- - - - -

Verhuizen van appartement naar huisje met tuin

appartement huis tuin

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Xavier
Xavier
  • 443 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 oktober 2015 - 21:08

Wij verhuizen binnenkort van een appartement naar een huisje met tuin (met maïsveld naast/achter onze tuin)
Hoogstwaarschijnlijk zijn er nog mensen onder jullie die zoiets meegamaakt hebben.
We zullen wonen langs een baan waar men 70 mag, maar ... blijkbaar vlammen ze daar een stuk sneller.
Onze poezen hebben hun hele leven binnen gezeten, hoe moeten we hier nu mee overweg? Kunnen we ze gewoon buiten laten of moeten we ze absoluut binnen houden? Hoe pakken we dat best aan?
We zouden ze liefst binnen houden, maar zal dat nog lukken? Stel dat ze eens naar buiten glippen, krijg je ze dan nog gemakkelijk binnen? Uit ervaring weten we dat onze katten zo heeeel toevallig hun naam niet meer kennen als ze stoute dingen doen. Ik vrees dat roepen weinig nut zal hebben.

Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 28 oktober 2015 - 21:26

Is er geen mogelijkheid om een kattenren ofzo te maken?
Want je hebt niet alleen het gevaar van auto's, maar ook nog eens het maisveld, ...
Het zou niet de eerste keer zijn dat er een kat in een klem vast komt te zitten of geschoten word.
Ik zou je lieverds gewoon binnen houden.

Time spent with cats is never wasted

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 oktober 2015 - 21:28

Hier zijn we 5 jr en enkele maand verhuisd van een appartement naar een huis. Ze voelden zich hier eigenlijk ditect thuis. Ook al wonen we nu rustiger heb ik er nooit aan gedacht ze buiten te laten. Ze kennen ook het "buiten" niet en leefden ook in het app altijd binnen.
Hier zitten ze wel vaker voor t raam vogeltjes te loeren enzo.
Ze proberen ook niet buiten te glippen naar de voor hen onbekende wereld. Al laat ik bv wel geen deuren open staan en zit er altijd een vliegenhor in de ramen.
Voor hen is de ruimte nu al verdriedubbelt en zijn ze best tevreden.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#4 Geplaatst 28 oktober 2015 - 22:05

Ik zou ook binnen houden, of anders de tuin catproof maken als het mogelijk is.

Xavier
Xavier
  • 443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 28 oktober 2015 - 22:26

Bedankt voor de tips.
Ok, we zullen ze gewoon binnen houden en ons best doen om ze nooit naar buiten te laten glippen. Met een vliegenhor zullen ze ook wel een beetje het "buiten"-gevoel krijgen.

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#6 Geplaatst 28 oktober 2015 - 22:30

Als de katjes geen behoefte hebben om buiten te gaan zou ik het ook zo laten.
Wij zijn dit jaar ook verhuisd, maar het huis zelf is al veel groter dan onze vorige woonst. Onze tuin is wel heel groot nu,maar de straat is ook dichtbij, dus wij nemen het risico niet. Misschien komt er nog wel een kattenren in de toekomst, maar voorlopig blijven ze op 1 na allemaal binnen.
(Enkel 1 katje gaat sinds kort enkele uurtjes per dag buiten omdat hij binnen niet meer gelukkig was, hij is dan ook een ex-zwervertje en geniet nu echt van het buitenzijn)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 28 oktober 2015 - 22:37

Kan je niet op de afsluiting schrikdraden zetten? Of schuine ijzers.
Als je wil dat ze buiten kunnen in de tuin maak die dan katveilig en anders hou je ze beter binnen. Ze zijn het zo gewend.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 28 oktober 2015 - 22:44

Wij wonen ongeveer hetzelfde als jou.
Links, rechts en achter weide/maïs etc. Maar ook vooraan een baan waar ze 70 mogen (en vaak véél harder rijden).
Ik heb ook lang gedacht om ze buiten te laten, maar ze moesten maar eens naar voor gaan. Ze kennen het buitenleven niet.

Thelma en Louise zijn per ongeluk eens vanachter buiten geraakt, maar met een hengeltje zijn ze gelijk binnen gekomen.
Daarna hebben ze een tijdje gezaagd, maar dat is over gegaan.

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#9 Geplaatst 29 oktober 2015 - 09:37

Hangt een beetje van je eigen voorkeur af,maar zou inderdaad nogal gevaarlijk zijn om onervaren poezen zomaar
buiten te laten denk ik.
Je tuin poesveilig maken is eigenlijk niet zo moeilijk (gezien in 'my cat from hell')
Zodra de bovenste rand van je afspanning 45 graden naar binnen buigt(rondom de hele tuin dan)
is het voor een poes onmogelijk om erover te klauteren.
volg je 'buikgevoel'...als je bij voorbaat twijfelt...twijfel dan nog es  :onzeker:

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 29 oktober 2015 - 10:07

Ik ben sinds een maand ook verhuisd van een appartement naar een huis met een tuintje. die is wel langs 2 kanten ommuurd en de andere kant is draad waar ik nog een extra afspanning ga aanzetten. Want ik zie Miroux nog proberen om erover te klimmen. Félix zal dat met zijn dikke kont wel niet proberen, is in huis ook niet zo'n klimmer.
Voorlopig zitten ze nog altijd binnen, maar mss dit weekend zal ik ze onder toezicht eens buiten laten. Zolang ze niet weg kunnen denk ik dat ze het heel leuk gaan vinden :)

Ik zou, moest ik van jou zijn, en als je ze graag eens buiten wilt laten, de tuin of een stukje ervan afmaken. Dan kunnen ze toch es een frisse neus ophalen, maar toch niet richting het maïsveld of de straat.
Indien je dat niet ziet zitten, hou ze dan gewoon binnen :)

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#11 Geplaatst 29 oktober 2015 - 14:45

Heel af en toe nemen ze hier een frisse neus in de tuin, maar we zijn er dan altijd bij.  
Ik woon in een doodlopende straat, een stukje weg van de grote baan.  Dus echt gevaarlijk is het bij ons niet.
Heel in het begin hielden we ze beiden aan de koord met een tuigje, maar ondertussen lopen ze vrij rond.
Mijn poezels komen niet buiten de tuin, lopen niet naar de straat en springen niet over de haag in de tuin.
In tegendeel...als ze verdachte geluiden horen, maken ze dat ze binnen zijn.

Ik heb daar heel veel werk in moeten steken.  Elke keer als ze de neiging hadden om naar voor te lopen (straatkant) riep ik kordaat: NEE!   Nu moet ik heel af en toe nog maar eens Nee roepen.

Mijn vrienden vinden het zielig dat ze alleen maar in de tuin mogen lopen, maar dat werkt bij ons perfect hoor.  Ons Beau nestelt zich meestal op een van de tuinstoelen en onze Nio zijn plaatske is achter het tuinhuisje.
Hij kan daar uren aan eens stuk liggen rondkijken zonder ook maar 1 poging tot weglopen te ondernemen.  Zeker op zomerdagen kunnen ze uren buiten zitten en genieten.  

Ze mogen ook alleen maar buiten bij daglicht.  Als het donker wordt, laat ik ze meestal weer terug binnen.  Daarna moeten ze zich altijd uitgebreid kunnen wassen om daarna lekker in 't slaap te vallen..zalig om te zien.

Maar als ze altijd gewoon zijn geweest van binnen te zitten, zou ik ze zeker op zo een drukke baan niet buiten laten.
Of je moest een kattenren of zoiets kunnen voorzien?  Je kan een tuin perfect cat-proof maken met super leuke uitrustingen.

Bewerkt door Inavanthielen, 29 oktober 2015 - 14:48.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#12 Geplaatst 29 oktober 2015 - 19:18

Gewoon je tuin afzetten met schrikdraad,komt geen kat meer uit en ook niet in.
Dat is veilig en kunnen je diertjes toch lekker buiten,vooral als je zelf ook even lekker in de tuin wil gaan zitten,dan kun je gewoon de deur openlaten.
Succes en geniet lekker van je nieuwe huis!

Xavier
Xavier
  • 443 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 29 oktober 2015 - 23:48

We zullen ze wel binnen houden. We hebben een omheining van ongeveer 1 meter hoog, zelfs ik spring daar over zonder problemen :) En de omheinding omheint niet de volledige tuin. Misschien zal ik ze eens buiten laten met een harnasje, maar voor de rest zullen ze het binnen moeten doen.
Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 30 oktober 2015 - 08:30

Als ze binnen leven gewoon zijn zal dat normaal geen probleem geven.
Hier kunnen ze in de zomer wel genieten als ze voor de hor liggen in de keuken of living (ramen tot op de grond) en een fris briesje voelen. Maar verder zijn ze perfect gelukkig binnen.

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 31 oktober 2015 - 08:33

Ze zijn het niet gewoon van echt buiten rond te lopen, maar ze komen bij mooi weer wel op ons terras, en daar kunnen ze toch lang zitten hoor. (vooral Basil dan)
Dus ik hoop dat ze niet te geïnteresseerd zullen zijn als ze die wijde wereld voor hun neusjes zien... :louche:

Geplaatste afbeelding

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: appartement, huis, tuin