Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe een verhuis efficiënt aanpakken?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 31 oktober 2015 - 09:27

Hoi iedereen,

Zoals sommige misschien al gelezen hebben, hebben we een huis gekocht en plannen we om in januari te verhuizen.
Nu hebben wij best veel spullen te verhuizen, en daar komt nog bij dat ons app. momenteel ook echt een rommeltje is. :help:
Maw. we hebben nog héééél veel werk de komende maanden. En ik zie er als een berg tegenop!!! :mrgreen:
Nu is mijn vraag aan al diegenen die ervaring hebben met verhuizen:
Hoe pak je dit nu efficiënt aan??? En dan zeker als je niet veel plaats hebt om te stapelen of in te pakken in je huidige woonst.
Ik heb echt geen goesting om veel te sukkelen, inpakken en kuisen enz. is al saai genoeg. :misselijk:

Hopelijk hebben jullie veel goede tips.

Geplaatste afbeelding

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 31 oktober 2015 - 10:41

Wij zijn bijna 3 jaar geleden verhuisd.
Hoezeer je er ook tegenop ziet,... bij ons was het toch stapelen. :oops:
Wij hebben de berging 'opgeofferd'. Aan 1 kant stonden lege dozen, aan de andere kant ingepakte dozen. Wij hadden een planning opgemaakt: elke avond werd er een kast of een schuif ingepakt. Dan ben je er wel elke avond mee bezig, maar dan gaat het ook wel vooruit. En één kast of schuif, dat is nog niet zo onoverkomelijk. Dan zie je het einde nog.
Alle dozen werden in de berging gezet, er stonden geen dozen in de living of keuken.

Eerst de dingen die je niet vaak nodig hebt, of bv de zomerkleren. Wij hadden van vele dingen de oorspronkelijke verpakking bijgehouden. Dat bleek wel handig te zijn, je zag meteen aan de doos wat er in zat.
Nog een tip: maak een lijstje met wat er in elke doos zit, zo kan je in het nieuwe huis de meest dringende spullen meteen uitpakken en de rest kan wel wat wachten.
Bij ons was alles ingepakt enkele dagen voor de verhuis
Wij zijn letterlijk overgebleven met 2 vorken, 2 messen, 2 lepels, 2 borden en 2 glazen en een beetje kleren en toiletgerief. De rest was allemaal ingepakt.

Alles wat breekbaar en dierbaar was, hebben we zelf verhuisd met de wagen (we hebben een grote SUV). De meubels, etc zijn verhuisd door een firma.

Het is wel de ideale moment om 'grote kuis' te houden en dingen die niet meer gebruikt, weg te gooien. :x

Nog een tip als je een verhuisfirma neemt, probeer op een weekdag te verhuizen. Dat scheelt enorm in prijs tov zaterdag.

Shiva heeft wel wat probleempjes gehad met de verhuis. Van het moment dat er dingen begonnen te verdwijnen in zijn leefomgeving, werd die echt zenuwachtig, heeft 2 x naast de bak geplast etc.... Wij hebben besloten om hem dan naar mijn ouders te brengen. Die passen ook op hem als we op vakantie zijn en daar is hij rustig. Dat is ook een vertrouwde omgeving voor hem. Aandacht kreeg hij daar meer dan genoeg en zo moest hij die stress van het verhuizen minder meemaken.

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 31 oktober 2015 - 13:37

Hangt er vanaf wanneer je de sleutels hebt of krijgt he.
Je kan al veel inpakken van gerief dat je niet direct meer nodig hebt. En inderdaad ook noteren wat er in de doos zit en voor welke ruimte bv slpk of badk of bureau of opslag.
Is het via een verhuisfirma? Mss kan je bij hen al een aantal dozen stockeren tegen januari. Doe je het zelf vraag zo vroeg mogelijk de sleutels, eventueel enkel van de garage.
En eventueel daar in de buurt een garage huren of te leen vragen heel kort in de buurt of bij de buren kan misschien ook?
Probeer wel zoveel mogelijk gelijke dozen te verzamelen, maakt ook t stapelen makkelijker. En stop ook niet alle zware spullen in één doos, best een beetje proberen te verdelen maakt de effectieve verhuis minder zwaar sleuren.
En als je meubels uit elkaar haalt alle vijsjes en toebehoren per meubel in een afgesloten plastiek zakje te steken. Zodat je daarvan niks van kwijt speelt. En durf ook hulp te vragen van een paar sterke mannen van broer schoonbroer enzo die je savonds kan bedanken met bv pizza en een pintje in het nieuwe huis.
En hou een paar dozen met gerief dat je t laatst nog nodig hebt in je app en het eerst in je huis appart bij (zoals wat beddegoed en toiletgerief, wcpapier, ehbo, wat voor een makkelijke opwarmmaaltijd en drank het minimum aan bestek en borden. Bv in je eigen auto zodat je niet in alle dozen moet gaan zoeken.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 31 oktober 2015 - 13:42

Je kan eventueel bij je dierenarts om dozen vragen, die hebben van die hele sterke waar zakken droogvoer in gebracht worden.
Inderdaad op elke doos schrijven: plaats + inhoud. Dan lukt dat uitladen zo veel beter. En veel weggooien :lachen:

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 31 oktober 2015 - 13:51

Ik haalde bij een groenten en fruitgroothandel banaandozen...
Je kan ook bv bij verhuisfirmas verhuisdozen aankopen.

liange
liange
  • 2.395 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 31 oktober 2015 - 13:54

Mijn neef is verhuizer als beroep en heeft speciale dozen daarvoor ook . Speciale lift voor appartementen ook . Hij is nu in gent zo wat de goedkoopste en heeft heel veel werk vor stad Gent . Is nu ook bezig met verhuizingen in buitenland.

Hier zijn website en kan je ook nuttige info voor vinden .

http://www.stock-it.be/

Succes met de verhuis !!

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 31 oktober 2015 - 14:06

Inderdaad ook beslissen of je een verhuislift nodig hebt
Met parkeerverbodsborden door stad/gemeente.
Dat je die op tijd aanvraagt... op béide plaatsen.
Ik had t geluk dat ik alles via de trap kon verhuizen van mijn appartement en veel mocht stockeren van losse meubelsstukken in de algemene gang beneden. En dan met remorque en oude dekens verhuis zelf gedaan.

Armani
Armani
  • 15.762 berichten

#8 Geplaatst 31 oktober 2015 - 15:01

alles in dozen steken met daarop de kamer waar de doos naartoe moet.
Is makkelijk bij het uitladen.
Doos voor de badkamer, doos voor de slaapkamer, doos voor de berging, enz...

Als ik moest verhuizen en ik keek zo eens rond in huis dan dacht ik : amai....die grote en zware stukken (bedoel ik de meubels, de wasmachine, enz...).
En achteraf was het net omgekeerd.
Met de grote stukken ging dat nog het vlugste...
Het waren al die kleine spullen waar geen eind aan leek te komen, die nog meer tijd in beslag namen.

Ik herinner mij dat ik ook veel in zakken deed.
Vond ik handig.

Bekijk berichtFieke, op 31 oktober 2015 - 10:41, zei:

Het is wel de ideale moment om 'grote kuis' te houden en dingen die niet meer gebruikt, weg te gooien. :x
ja Marie...en ook eens langs het containerpark passeren ;)

Ik wens je veel succes.
U niet te veel op voorhand opjagen erin :louche:
Uiteindelijk komt het wel goed ;)
Maar ja, ik begrijp het...heb er ook een paar nachtjes van wakker gelegen met allerlei verhuis-scenario's in mijn hoofd. :roll:

Bewerkt door Armani, 31 oktober 2015 - 15:02.

Armani
Armani
  • 15.762 berichten

#9 Geplaatst 31 oktober 2015 - 15:45

En weet je...
Bij elke verhuis breekt er 'iets'...
Dat is precies onoverkomelijk :)
Als er dan toch iets moet breken...hopelijk geen duur stuk natuurlijk.

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#10 Geplaatst 01 november 2015 - 09:58

Hééé Harelbeke is niet eens zo ver van hier!
Ben al 5 keren verhuisd en voor zover ik mij herinner zijn enkel de laatste dozen het ergste.
Spullen die je tot op het laatste nodig hebt 'vliegen' daar meestal op een rommeltje in met als opschrift : Allerlei
Wat dan wél weer een voordeel is, is dat je de eerst ingepakte dozen wel even mag laten staan eenmaal je
in je nieuwe woning bent want dat zijn dingen die niet dringend zijn.
Er staan al veel handige tips, dus wens ik jou gewoon alle succes toe!

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.915 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 01 november 2015 - 15:33

Ga naar een willekeurige Quick en vraag of ze de frietdozen voor jou opzij leggen. Die zijn stevig en compact genoeg. Je kan ze niet overladen, ze zijn erg stapelbaar. Een bezoekje aan een Brico of een Gamma om daar een plakbandsnijder op te halen, zal je ook veel tijd besparen omdat je dan gewoon je plakband afrolt over de doos en tegelijkertijd afsnijdt. Dit kost vijf euro. Verder zoals gezegd opschrijven wat er in de dozen zit, de dozen nummer op deze manier 1/4, 2/4.... en de plaats waar ze naartoe moeten.

Armani
Armani
  • 15.762 berichten

#12 Geplaatst 01 november 2015 - 18:40

Bekijk berichtThundernimf, op 01 november 2015 - 15:33, zei:

.... en de plaats waar ze naartoe moeten.
ja,
de plaats waar ze naartoe moeten opschrijven is heel handig
zeker als je helpers hebt
die moeten dat dan niet constant vragen aan jou

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 01 november 2015 - 21:38

- Zoals hierboven gezegd: kast per kast, wat weg mag, dadelijk weg gooien. Ideaal moment voor de grote kuis.
- Op elke doos schrijven WAAR hij moet komen (slaapkamer groot, berging, keuken). --> Best dit op meerdere kanten schrijven. Werkt gemakkelijker.
- De 'breekbare' dozen afzonderlijk plaatsen.
- Zorgen dat de dozen niet te zwaar zijn (wij gingen de grootwarenhuizen af voor dozen, best 's morgens)
- Een doos met spullen die je die dag zelf nodig hebt (bv. koffiezet, koffiepads, bestek voor je verhuizers,...).
- Doos met beddengoed, wat handdoeken en toiletspullen voor die avond. Geloof me, na zo'n dag wil je gewoon snel douchen en in bed kruipen (bed best doorheen de dag opdekken).
- Platen op tijd bestellen en afhalen.
- Ik was - vond ik - goed georganiseerd en om 13u was alles verhuisd....
- Op de deuren een blad met wat voor kamer het is (als je bv. meerdere slaapkamers hebt). Bv. grote slaapkamer, hobbykamer (zelfde benamingen uiteraard als op de dozen)
- portefeuille apart :-)
- Wij hebben de poezen als allerlaatste verhuisd. We zijn ze gaan halen als iedereen weg was.