Spring naar inhoud

- - - - -

nieuw kitten of geld terug

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
sijalot
sijalot
  • 17 berichten

#1 Geplaatst 04 november 2015 - 15:06

Hallo,

In mei hebben we ons een kitten aangeschaft we hebben ze vier maand bij ons gehad en dan hebben we haar moeten laten inslapen omdat ze "fip" had.
De dierenarts zei dat het van bij de kweker kwam .........
Kweker gecontacteerd ,nu krijgen we een nieuwe kitten en ok ik ben daar ook heel blij om,
Maar zou toch liever mijn geld terug hebben want het verdriet dat je hebt van zo een diertje
wil dit niet nog eens meemaken .
Dus nu is mijn vraag kan ik ipv  een kitten mijn centjes terug vragen ?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.009 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 04 november 2015 - 15:13

FIP is niet besmettelijk, dus diertje kan het niet overgekregen hebben van bij de kweker. Hoe spijtig ook, het was 'pech' dat zij FIP had. Alvast mijn deelneming ervoor.

Qua geld of 'nieuw' katje, dat zal van het contract afhangen. Je zal je contract eens goed moeten lezen wat daar in staat. Staat er enkel dat bij overlijden binnen x maand een ander katje kan gekozen worden, vrees ik dat het is of een katje of geen geld.
Geplaatste afbeelding

wendyv123
wendyv123
  • 4.370 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 04 november 2015 - 15:36

Als je elders ooit een katje zou nemen (asiel, fokker, via een kennis....) dan kan dit katje ook FIP krijgen. Fip op zich is niet besmettelijk, dat het van bij de fokker komt is gedeeltelijk wel waar. FIP is een mutatie van het corona virus en dit hebben heel erg veel katten. Het corona virus op zich is vrij onschuldig, een heel erg klein percentage van de katten met corona (5 tot 10% tegenwoordig) krijgen uiteindelijk FIP. Het is heel erg moeilijk (tot bijna onmogelijk ?) om een coronavrije cattery, asiel of kattenopvang te vinden, ook een doorsnee katje dat in je tuin komt aangewandeld kan FIP krijgen. Het is netjes van de fokker dat je een ander katje mag komen halen. Ik zou er wat tijd over laten gaan en kijken wanneer je klaar bent. Ik vrees dat je je centjes niet kan terug vorderen. Een informatieve website : http://www.coronavir...at-is-fip2.html

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 04 november 2015 - 18:13

Ik vrees inderdaad ook dat je geen geld zal terugzien, wendyv123 heeft het hierboven heel goed uitgelegd.
Dat gezegd zijnde, die fokker van jou klinkt niet erg koosjer (10 nestjes per jaar van 5 katten, ja wablief) dus ik weet niet of ik in jouw plaats nog een kitten van hen zou willen.

hilleke
hilleke
  • 19.409 berichten

#5 Geplaatst 04 november 2015 - 18:48

Heb je bericht in en het andere topic ook net gelezen.
Dat ze je een ander kitten aanbieden is niet toegeven dat ze fout zitten, want fip kan in de beste cattery's voorkomen.
Maar wat wel heel verontrustend is, is dat een moederpoes blijkbaar meermaals per jaar kittens krijgt.
Ok, een ongelukje kan altijd gebeuren, maar als 5 poezen 10 nestjes hebben op een jaar zijn dit toch wel véél accidentjes.
Een bevalling en het grootbrengen van kittens vergt heel veel van een poes, ook blijven de kittens normaal tot zeker 13 weken, en nog beter enkele weken langer bij de moeder. Geen idee hoe het daar was.

Je kan altijd informeren of ze op een andere manier willen vergoeden ipv een ander kitten. Maar ik raad je ook af om daar nog een kitten te nemen.

Veel sterkte nog bij het verlies van jullie katje.

Féline
Féline
  • 1.375 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 04 november 2015 - 20:19

Maar als ze geen kitten neemt van die fokker is ze haar geld kwijt

hilleke
hilleke
  • 19.409 berichten

#7 Geplaatst 04 november 2015 - 21:50

Cru gesteld is ze het geld niet kwijt he, ze heeft een kitten gehad dat jammer genoeg is gestorven, dat is nu eenmaal zo als je een levend iets koopt. Daar kan men nooit garanties op geven. Het is wel mooi dat ze hen een nieuw kitten willen geven. Maar de vraag is of het wel een goede cattery is waar ze het belang van de katjes op de eerste plaats zetten. Maar daar kan ik me niet over uitspreken gezien ik enkel hier maar lees dat ze 5 poezen hebben en 10 nestjes per jaar, maar vanwaar die info komt weet ik niet, dus ook niet of die correct is.

wendyv123
wendyv123
  • 4.370 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 05 november 2015 - 06:56

Bekijk berichtMurron, op 04 november 2015 - 18:13, zei:

Ik vrees inderdaad ook dat je geen geld zal terugzien, wendyv123 heeft het hierboven heel goed uitgelegd.
Dat gezegd zijnde, die fokker van jou klinkt niet erg koosjer (10 nestjes per jaar van 5 katten, ja wablief) dus ik weet niet of ik in jouw plaats nog een kitten van hen zou willen.

dat van die 10 nestjes van 5 katten.... daar heb ik ergens over gelezen denk ik ? (of staat dat in een ander topic)

Bewerkt door wendyv123, 05 november 2015 - 06:57.

DORIS
DORIS
  • 7.684 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 05 november 2015 - 10:40

In onderwerp:FIP vragen & antwoorden

31 oktober 2015 - 10:07

Hallo,

Wij hebben onlangs onze lieve kleine Klara van amper zeven maanden moeten laten inslapen omdat ze fip had.
Dit kon je heel goed aan haar zien ze deed niks anders dan slapen ,kon bijna nergens meer opspringen en haar buikje werd steeds dikker,
daardoor zakte ze door haar pootjes was echt zielig om te zien en met heel veel verdriet hebben we haar moeten laten inslapen :-(
Ze kwam uit een cattery waar vijf poezen zijn er drie katers en ze hebben daar ongeveer tien nestjes op een jaar .
Nu heeft de eigenaar beloofd dat we een niuew kitten krijgen maar wel van een andere moeder dus is dat eigenlijk niet een beetje toegeven dat het daar fout zit .
We willen heel graag een nieuw kitten want onze andere poes Jef treurt en we missen leven in huis maar we hebben onze twijfels of deze kitten het ook niet zal hebben .......
Heel veel vragen en twijfels !!!!!!

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#10 Geplaatst 05 november 2015 - 12:10

Ik weet niet van waar je afkomstig bent, maar voor de belgische wetgeving is er maar 21 dagen garantie tegen fip vanaf de dag van overdracht. Dus wettelijk gezien is de fokster je niks verplicht en is het al heel mooi dat ze je een nieuw kitten wil geven. Ik vind het heel erg dat dit je overkomen is, maar spijtig genoeg heb je wettelijk gezien nergens recht op.

Bewerkt door zerkaantje, 05 november 2015 - 12:10.

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten

#11 Geplaatst 05 november 2015 - 17:15

Er zjjn nog wel fokkers die garantie geven, ook op fip :)
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal.

Bekijk berichtzerkaantje, op 05 november 2015 - 12:10, zei:

Ik weet niet van waar je afkomstig bent, maar voor de belgische wetgeving is er maar 21 dagen garantie tegen fip vanaf de dag van overdracht. Dus wettelijk gezien is de fokster je niks verplicht en is het al heel mooi dat ze je een nieuw kitten wil geven. Ik vind het heel erg dat dit je overkomen is, maar spijtig genoeg heb je wettelijk gezien nergens recht op.

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#12 Geplaatst 05 november 2015 - 22:34

Ik wil alleen maar zeggen dat de fokster wettelijk gezien niks verplicht is.

Bekijk berichtlilymaya, op 05 november 2015 - 17:15, zei:

Er zjjn nog wel fokkers die garantie geven, ook op fip :)
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal.

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten

#13 Geplaatst 05 november 2015 - 22:48

Bekijk berichtzerkaantje, op 05 november 2015 - 22:34, zei:

Ik wil alleen maar zeggen dat de fokster wettelijk gezien niks verplicht is.
had ik zo ook wel begrepen ;)

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#14 Geplaatst 05 november 2015 - 23:12

Ik vind het een mooie geste van de cattery dat ze een ander kitten in de plaats willen geven.
Of het een goede cattery is , dat weet ik natuurlijk niet.
Of je al dan niet het kitten moet aannemen dat moet je,zelf beslissen (of je nog een kitten wilt, of de cattery goed is) maar ik denk niet dat je geld in de plaats kan vragen.

Wij hebben een kitten verloren aan fip en de fokker verdween van de aardbol toen , dat vond ik allesbehalve netjes van haar want toen we het kitten gingen ophalen had ze zo hard staan roepen dat we bij overlijden binnen het jaar ongeacht wat er mee scheelde wel een nieuw kitten zouden krijgen.

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten

#15 Geplaatst 05 november 2015 - 23:38

Bekijk bericht*bonnie*, op 05 november 2015 - 23:12, zei:

Ik vind het een mooie geste van de cattery dat ze een ander kitten in de plaats willen geven.
Of het een goede cattery is , dat weet ik natuurlijk niet.
Of je al dan niet het kitten moet aannemen dat moet je,zelf beslissen (of je nog een kitten wilt, of de cattery goed is) maar ik denk niet dat je geld in de plaats kan vragen.

Wij hebben een kitten verloren aan fip en de fokker verdween van de aardbol toen , dat vond ik allesbehalve netjes van haar want toen we het kitten gingen ophalen had ze zo hard staan roepen dat we bij overlijden binnen het jaar ongeacht wat er mee scheelde wel een nieuw kitten zouden krijgen.
mooi is dat zeg!