Spring naar inhoud

- - - - -

nieuw kitten of geld terug

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#16 Geplaatst 06 november 2015 - 10:18

Bekijk berichtlilymaya, op 05 november 2015 - 17:15, zei:

Er zjjn nog wel fokkers die garantie geven, ook op fip :)
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal.

het is verschillend van fokker naar fokker. Wij geven bijvoorbeeld geen garantie op fip. Dat kan iedereen overkomen en is niet iets waar je echt wat aan kunt doen.
Al vinden wij het ontzettend erg als zoiets gebeurd en zullen we ook zeker, als het bij een kitten gebeurd, en als de mensen er aan toe zijn, samen kijken naar een goede oplossing.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#17 Geplaatst 06 november 2015 - 10:38

Bekijk berichtginnie, op 06 november 2015 - 10:18, zei:

het is verschillend van fokker naar fokker. Wij geven bijvoorbeeld geen garantie op fip. Dat kan iedereen overkomen en is niet iets waar je echt wat aan kunt doen.
Al vinden wij het ontzettend erg als zoiets gebeurd en zullen we ook zeker, als het bij een kitten gebeurd, en als de mensen er aan toe zijn, samen kijken naar een goede oplossing.

welke oplossing dan?

De fokker kan daar idd niets aan doen, maar ik vind het een mooie geste van sommige fokkers.
Want tenslotte zijn de mensen  hun lieverd én hun geld wel kwijt natuurlijk.

Bewerkt door lilymaya, 06 november 2015 - 10:44.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#18 Geplaatst 06 november 2015 - 10:45

Bekijk berichtlilymaya, op 06 november 2015 - 10:38, zei:

welke oplossing dan?

dat is dus wat we samen gaan bekijken. ;) en dat is heel erg afhankelijk van een heleboel factoren. Gelukkig hebben we het nog niet aan de orde gehad, en ik hoop dat het zo blijft. Maar ik kan me zo indenken dat we gaan kijken naar wanneer is het gebeurd (kitten net verhuisd of bijna een jaar later bijvoorbeeld), wat willen de mensen? (vooral die) en wat kunnen wij doen (hebben we kittens dan, of kittens in aantocht, of juist niet)
Garantie kunnen we niet geven, maar wel de belofte dat we altijd samen kijken naar mogelijkheden en wensen

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#19 Geplaatst 06 november 2015 - 10:46

Bekijk berichtginnie, op 06 november 2015 - 10:45, zei:

dat is dus wat we samen gaan bekijken. ;) en dat is heel erg afhankelijk van een heleboel factoren. Gelukkig hebben we het nog niet aan de orde gehad, en ik hoop dat het zo blijft. Maar ik kan me zo indenken dat we gaan kijken naar wanneer is het gebeurd (kitten net verhuisd of bijna een jaar later bijvoorbeeld), wat willen de mensen? (vooral die) en wat kunnen wij doen (hebben we kittens dan, of kittens in aantocht, of juist niet)
Garantie kunnen we niet geven, maar wel de belofte dat we altijd samen kijken naar mogelijkheden en wensen

Een nieuw kitten of geld terug is volgens mij de enige oplossing ;)

Bewerkt door lilymaya, 06 november 2015 - 10:47.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#20 Geplaatst 06 november 2015 - 10:53

Bekijk berichtlilymaya, op 06 november 2015 - 10:46, zei:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Maar zoals gezegd, dat is dus wat we tegen dan, als het ooit zover komt, gaan zien.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#21 Geplaatst 06 november 2015 - 10:55

Bekijk berichtginnie, op 06 november 2015 - 10:53, zei:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Maar zoals gezegd, dat is dus wat we tegen dan, als het ooit zover komt, gaan zien.
Hopelijk komt het nooit zo ver hoor, ik wens dat niemand toe, want het is een verschrikkelijke ziekte!

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 06 november 2015 - 18:00

Bekijk berichtlilymaya, op 06 november 2015 - 10:46, zei:

Maar geld terug  :-k dat is echt heel jammer dat zoiets gebeurt maar de fokker treft hierin geen enkele schuld. Je kan garantie geven tegen iets wat je als fokker kan/zou moeten voorkomen, maar in dit geval... Het is al een mooie geste dat je een nieuw kitten krijgt. Geld terug vind ik een brug te ver.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#23 Geplaatst 06 november 2015 - 18:48

een kat is geen produkt. Niet tevreden, geld terug, of 2 jaar garantie zoals bij goederen, dat is met een levend wezen toch net ietsje anders.
En zeker als het bij een fokker is die fokt voor liefde voor de katjes, liefde voor het ras, en waar er geen geldgewin mee gemoeid is.
Dan is het wel serieus diep in de buidel tasten om het geld terug te geven.
Wij hebben zelf 2 nestjes gehad en ik kan je zeggen dat we daar geen euro aan hebben overgehouden. We hebben er zelfs geld aan toegestopt.
Dus het is niet zomaar even geld de centjes teruggeven. Het is een pak geld, en wat de kittenkoper voor het kitten heeft betaald is dus geen winst maar moet de fokker dus gewoon uit eigen zak terug betalen. Want een kitten grootbrengen van geboorte tot en met vertrek naar zijn nieuwe thuis kost echt wel wat centjes. Dat vergeten sommigen denk ik af en toe wel eens.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#24 Geplaatst 06 november 2015 - 18:59

Bekijk berichthilleke, op 06 november 2015 - 18:48, zei:

een kat is geen produkt. Niet tevreden, geld terug, of 2 jaar garantie zoals bij goederen, dat is met een levend wezen toch net ietsje anders.
En zeker als het bij een fokker is die fokt voor liefde voor de katjes, liefde voor het ras, en waar er geen geldgewin mee gemoeid is.
Dan is het wel serieus diep in de buidel tasten om het geld terug te geven.
Wij hebben zelf 2 nestjes gehad en ik kan je zeggen dat we daar geen euro aan hebben overgehouden. We hebben er zelfs geld aan toegestopt.
Dus het is niet zomaar even geld de centjes teruggeven. Het is een pak geld, en wat de kittenkoper voor het kitten heeft betaald is dus geen winst maar moet de fokker dus gewoon uit eigen zak terug betalen. Want een kitten grootbrengen van geboorte tot en met vertrek naar zijn nieuwe thuis kost echt wel wat centjes. Dat vergeten sommigen denk ik af en toe wel eens.

ik vergeet dat zéker niet, het is alleen zo dat sommige fokkers het vreselijk vinden voor de kittenkoper en dan toch een nieuw kitten tot zelfs geld terug geven uit eigen beweging :)
En ik denk ook, dat het niet de bedoeling is om er massa's  aan te verdienen, want dan kom je meestal bedrogen uit :)

Bewerkt door lilymaya, 06 november 2015 - 18:59.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#25 Geplaatst 06 november 2015 - 19:14

Ik denk dat het bij vele fokkers van vele factoren afhangt, zoals Ginnie ook aangeeft.
Hoe is de verstandhouding met de kittenkopers?
Houden ze de fokker op de hoogte van het kitten? Hebben ze advies gevraagd aan de fokker toen het ziek werd?
Of werd die enkel maar op de hoogte gebracht als het kitten er al niet meer was?
Ook een fokker heeft het kitten héél lang bij zich gehad en met ontzettend veel liefde omringd. Dat vergeten denk ik sommige mensen die een kitten kopen.
Het is vanaf de dag van ophaling van hen, en de fokker hoort niets meer, tot er iets misgaat, en dan moet de fokker het maar oplossen. En als ze dan niet met de 'juiste' oplossing afkomen zijn ze geen goede fokkers. Dus ik denk dat je het allemaal iets genuanceerder moet bekijken. Het is niet zomaar zwart wit

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#26 Geplaatst 06 november 2015 - 22:19

@Lilymaya, ik heb ook wel eens van cattery's gehoord dat ze een nieuw kitten aanbieden aan kostprijs van chip, vaccinatie, sterilisatie/castratie
Dat is bv. één van de gestes die ik al eens gehoord heb van een cattery.

Zelf heb ik altijd goed contact gehad met de cattery's waar mijn sphynxen vandaan komen, ook met die van het fipkatje.  Op hun vraag hebben we nog extra onderzoeken laten doen en andere dierenartsen geconsulteerd, daarom was het ook zo bot dat ze daarna niks meer van zich liet horen.  Nu die cattery is ondertussen gestopt ook.
De cattery's van Dobby en Frodo die zitten bij mijn goeie vrienden op FB en zo zien zij alle foto's passeren.  Als er iets is dan contacteer ik hen persoonlijk.
Tot dusver, ookal zijn het buitenlandse cattery's , ik spreek echt vaak met hen en ze reageren ook bijna op elke foto die ik post van hun.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#27 Geplaatst 06 november 2015 - 22:33

Bekijk bericht*bonnie*, op 06 november 2015 - 22:19, zei:

@Lilymaya, ik heb ook wel eens van cattery's gehoord dat ze een nieuw kitten aanbieden aan kostprijs van chip, vaccinatie, sterilisatie/castratie
Dat is bv. één van de gestes die ik al eens gehoord heb van een cattery.

Zelf heb ik altijd goed contact gehad met de cattery's waar mijn sphynxen vandaan komen, ook met die van het fipkatje.  Op hun vraag hebben we nog extra onderzoeken laten doen en andere dierenartsen geconsulteerd, daarom was het ook zo bot dat ze daarna niks meer van zich liet horen.  Nu die cattery is ondertussen gestopt ook.
De cattery's van Dobby en Frodo die zitten bij mijn goeie vrienden op FB en zo zien zij alle foto's passeren.  Als er iets is dan contacteer ik hen persoonlijk.
Tot dusver, ookal zijn het buitenlandse cattery's , ik spreek echt vaak met hen en ze reageren ook bijna op elke foto die ik post van hun.
Het is  wel leuk als je met de cattery goed contact blijft  houden.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#28 Geplaatst 07 november 2015 - 23:49

Lijkt me daar dik broodfok zoveel nesten van 5 poezen

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#29 Geplaatst 07 november 2015 - 23:52

Normaal gezien  krijg  je dan toch geen stamboom meer dacht ik.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#30 Geplaatst 08 november 2015 - 08:01

Wij wilden contact houden met de cattery van Sierra, maar omgekeerd gelde dat niet. Toen ik melde dat ze oormijt had (toen ze pas bij ons was) en ze de andere katten bij hen ook best checkten, was het voor hen gedaan. Niets meer gehoord. Ze zijn niet lang erna ook gestopt.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding