Spring naar inhoud

- - - - -

Iets heel lekkers om pilletje in te verstoppen?

• Log in om te reageren
41 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 08 november 2015 - 21:51

Luna krijgt dus elke dag een kwart pilletje. Jammer genoeg smaakt het vreselijk bitter blijkbaar. Tot nu toe plette ik het pilletje (gemengd met de zylkene), en dan gaf ik het met een spuitje.
Nu ze zich wat beter begint te voelen, neemt haar vechtlust ook weer toe, en ze wil géén spuitje meer dat zo vreselijk smaakt. :)
Na een zwaar mislukte poging vandaag (omdat ze uithaalde, kwam de vloeistof teveel vooraan terecht en ze is heel erg beginnen speekselen, alles er weer uit dus), en talloze andere pogingen om het ergens in te verstoppen, ben ik dus op zoek naar iets dat ze superlekker vindt, iets waarmee dat pilletje mss wat vlotter binnengaat.

Tot nu toe geprobeerd: smeerkaas, americain, lever, zachte snoepjes, tussen haar gewone eten (Almo, Schesir),...
Morgen probeer ik het eens met gerookte zalm. Ik weet dat dat veel te zout is, maar ze had er onlangs een stukje van gestolen, dus ze lijkt het wel lekker te vinden. En dat pilletje binnenkrijgen is momenteel belangrijker dan een klein stukje ongezond eten.

Ik weet wel dat het enorm van kat tot kat afhangt, maar ik hoop toch op een paar lekkere dingen die jullie katten echt onweerstaanbaar vinden :d.

(Toevallig iemand die de 'Easypill' al geprobeerd heeft?)
Those who don't believe in magic, will never find it

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 08 november 2015 - 21:53

Voor zo'n vieze pillen is er voor mij maar één oplossing en dat is een pillenschieter :)

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.229 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 08 november 2015 - 21:59

Ik gebruikte wel vaker cremepate of leverpate.
Is heel sterk ruikend en makkelijk om rond een pilletje te smeren.
Eerst een of twee mini brokjes geven zodat ze de smaak hebben en dan eentje met pilletje erin.

hilleke
hilleke
  • 19.368 berichten

#4 Geplaatst 08 november 2015 - 22:00

hier in t verleden steeds succes gehad met americain, maar gezien je dat al geprobeerd hebt zou ik het ook niet weten.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.120 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 08 november 2015 - 22:11

hier zijn ze gek op vitaminepasta van Gimpet; lukt 9 op 10 dat ze zo een pilletje binnen krijgen.

Of de cattasy-snoepjes van Zooplus;daar kun je ook een pilletje in weg moffelen

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 08 november 2015 - 23:54

Ik heb het geluk dat het mijn vriendin steeds lukt om hun mondje open te houden en medicatie in het begin van de keel te stoppen.
Soms gebeurt het wel eens dat ze doen alsof ze het binnen hebben maar terug uitspuwen, dan volstaat het vaak om het een tweede keer te doen ;)

Maar als dat niet lukt hoorden we van de dierenarts dat het mengen met een pasta en dit op hun neus (lijkt me ook haalbaar met paté) wrijven wel eens wil helpen, omdat katten hun neus altijd willen proper likken als er iets op ligt.

Wat ook wel zout is maar misschien te proberen valt is tonijn. Ik weet niet of Luna dat lust, ons Moon krijgt soms wel een beetje wanneer ik mijn pizza bereid en is daar zot van.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 08 november 2015 - 23:55.

wendyv123
wendyv123
  • 4.368 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 09 november 2015 - 06:56

Bekijk berichtKaprice, op 08 november 2015 - 21:59, zei:

Eerst een of twee mini brokjes geven zodat ze de smaak hebben en dan eentje met pilletje erin.

hier ook, zowel voor de katten als voor de honden ! je kan gemakkelijk een blokje afsnijden en daar een pilletje in duwen. Het ruikt zo sterk dat het pilletje gecamoufleerd wordt.

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#8 Geplaatst 09 november 2015 - 09:43

Hier moet ik ook dagelijks een pilletje geven en dat gaat best en zonder stress in een balletje americain natuur. Indien ik zonder zit in wat Kiri smeerkaas. Gimpet maltpasta lukte een tijdje maar dat werd meneer beu.

Vermits jij een kwart pilletje moet geven kan de smaak inderdaad erg doorkomen. Je kan bij de apotheek lege capsules halen en het kwart pilletje erin doen, eventueel verbrijzeld. Dan is de smaak toch afgesloten en dat schuift ook beter.

Geen ervaring met Easypil, wel met Vitakraft Cat Sticks maar dat lukte maar enkele keren.

jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 09 november 2015 - 10:52

Ik gebruik voor pilletjes ook altijd een pillenschieter. Werkt perfect, ook bij de moeilijkste hier.
Anders wordt het steeds uitgespuwd.

Willebil
Willebil
  • 146 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 09 november 2015 - 11:50

Easypil lukte bij Cleo de eerste pakweg 3 keer daarna liet ze het lekker liggen. Nu komt ze zelf haar dagelijkse halve pilletje benacor5 halen! Bekkie open en hup achterin keelgat, weg pil. Want dan komt de beloning.... een Cosma snack kip (Zooplus) en daar doet Cleo heeeeel veel voor! Dit zijn kleine gedroogde blokjes kip die je als snoepje geeft.

De tip van de lege capsules bij de apotheek is trouwens ook een goeie!

En tonijn gaat er hier ook goed in (misschien pil verpulveren en dan door de tonijn).
Gewoon de pil in zijn geheel ergens in doen gaat hier echt niet, eten ze alles op en de pil blijft netjes liggen... ;-)

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 09 november 2015 - 11:55

Bekijk bericht*bonnie*, op 08 november 2015 - 21:53, zei:

Voor zo'n vieze pillen is er voor mij maar één oplossing en dat is een pillenschieter :)

Ja, dat wordt de noodoplossing. Maar van zodra ze me ziet komen, is ze al weg tegenwoordig (s avonds toch).
En ik probeer de stress wat te beperken.

Bekijk berichtKaprice, op 08 november 2015 - 21:59, zei:

Ok, dat ga ik zeker proberen!

Bekijk berichtTripkippiej, op 08 november 2015 - 22:11, zei:

hier zijn ze gek op vitaminepasta van Gimpet; lukt 9 op 10 dat ze zo een pilletje binnen krijgen.

Of de cattasy-snoepjes van Zooplus;daar kun je ook een pilletje in weg moffelen

Ze is natuurlijk heel kieskeurig van snoepjes. Ze is dol op de Cosma en Thrive snoepjes, maar daar kan je niks insteken uiteraard.
Gimpet wil ze niet, ook al geprobeerd.

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 08 november 2015 - 23:54, zei:

Ik heb het geluk dat het mijn vriendin steeds lukt om hun mondje open te houden en medicatie in het begin van de keel te stoppen.
Soms gebeurt het wel eens dat ze doen alsof ze het binnen hebben maar terug uitspuwen, dan volstaat het vaak om het een tweede keer te doen ;)

Maar als dat niet lukt hoorden we van de dierenarts dat het mengen met een pasta en dit op hun neus (lijkt me ook haalbaar met paté) wrijven wel eens wil helpen, omdat katten hun neus altijd willen proper likken als er iets op ligt.

Wat ook wel zout is maar misschien te proberen valt is tonijn. Ik weet niet of Luna dat lust, ons Moon krijgt soms wel een beetje wanneer ik mijn pizza bereid en is daar zot van.

Tonijn ook al geprobeerd.
Op haar neus zou mss nog kunnen, maar dat gaat ze ook weer snel zien aankomen, vrees ik. En ze haalt echt uit om pijn te doen. Mss met een handschoen...

Bekijk berichtartemis2, op 09 november 2015 - 09:43, zei:

Hier moet ik ook dagelijks een pilletje geven en dat gaat best en zonder stress in een balletje americain natuur. Indien ik zonder zit in wat Kiri smeerkaas. Gimpet maltpasta lukte een tijdje maar dat werd meneer beu.

Vermits jij een kwart pilletje moet geven kan de smaak inderdaad erg doorkomen. Je kan bij de apotheek lege capsules halen en het kwart pilletje erin doen, eventueel verbrijzeld. Dan is de smaak toch afgesloten en dat schuift ook beter.

Geen ervaring met Easypil, wel met Vitakraft Cat Sticks maar dat lukte maar enkele keren.

Ik heb het wel met americain prepare gedaan, zal natuur nog eens proberen.
Die vitacraft sticks hebben hier twee keer gewerkt. :)

En ja, dat zou ik ook kunnen proberen. Maar een capsule is wel groter natuurlijk, ben bang dat ze dan nog sneller gaat doorhebben dat er iets inzit.

Ga vandaag de leverpate en de americain natuur proberen. Pilletje in kleine stukjes doen en zo eens proberen.
Gelukkig zijn ze niet duur, dus ik kan me wel wat mislukte pogingen veroorloven :d.

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#12 Geplaatst 09 november 2015 - 12:15

Ik zou een pillenschieter toch als aller-allerlaatste optie houden. Als je dagelijks medicatie moet geven vind ik dat veel teveel stress geven voor de kat.
Nee, dan zou ik in dit geval eerst de lege capsules van de apotheek proberen (zo klein mogelijk). En misschien lukt het dan wel met wat americain of smeerkaas?

PS Néé geen préparé natuurlijk, die is te gekruid en dat lusten ze niet.
En pilletje in kleine stukjes doen dan komt de vieze smaak nog meer door...

De américain natuur daar draai ik balletjes van ter grootte van soepballetjes, dan vries ik ze in zo heb ik altijd verse in huis (want dat blijft anders niet lang goed).
Elke dag haal ik zo een balletje uit de diepvries en na nog geen uur is het ontdooit. Pilletje erin stoppen en goed aandrukken. Ik doe het altijd met de helft dan heb ik nog een andere helft mocht het pilletje eruit vallen (gebeurt 1/10).
Dat gaat hier zo goed dat Pappie om zijn pilletje komt bedelen. Niks stress maar feest voor hem. Hij kauwt het pilletje ook niet stuk maar slikt het integraal door. Ik denk dat het hem met de kleinste capsules ook zou lukken.

Bewerkt door artemis2, 09 november 2015 - 12:25.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.120 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 09 november 2015 - 12:22

american,smeerkaas etc; op de poot smeren; kat houd niet van viezigheid/voedsel op het lijf dus zal ze het 9 op 10 wel opeten

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 09 november 2015 - 13:27

Bekijk berichtartemis2, op 09 november 2015 - 12:15, zei:

Ik zou een pillenschieter toch als aller-allerlaatste optie houden. Als je dagelijks medicatie moet geven vind ik dat veel teveel stress geven voor de kat.
Nee, dan zou ik in dit geval eerst de lege capsules van de apotheek proberen (zo klein mogelijk). En misschien lukt het dan wel met wat americain of smeerkaas?

PS Néé geen préparé natuurlijk, die is te gekruid en dat lusten ze niet.
En pilletje in kleine stukjes doen dan komt de vieze smaak nog meer door...

De américain natuur daar draai ik balletjes van ter grootte van soepballetjes, dan vries ik ze in zo heb ik altijd verse in huis (want dat blijft anders niet lang goed).
Elke dag haal ik zo een balletje uit de diepvries en na nog geen uur is het ontdooit. Pilletje erin stoppen en goed aandrukken. Ik doe het altijd met de helft dan heb ik nog een andere helft mocht het pilletje eruit vallen (gebeurt 1/10).
Dat gaat hier zo goed dat Pappie om zijn pilletje komt bedelen. Niks stress maar feest voor hem. Hij kauwt het pilletje ook niet stuk maar slikt het integraal door. Ik denk dat het hem met de kleinste capsules ook zou lukken.

Ze lust americain prepare hoor, dat was het probleem niet. Al mijn katten lusten prepare, heel graag zelfs.
En in kleine stukjes omdat ze het dan mss minder snel doorheeft. Ze zal het dan mss sneller helemaal doorslikken. Bij het kwart pilletje is het mss minder de smaak, als wel gewoon dat ze het voelt ofzo. De smaak lijkt me nu meer een probleem omdat ik het meng in water en ze het zo helemaal proeft.
Ze heeft die prepare gans opgegeten, maar het pilletje lag er nog :).

Bekijk berichtTripkippiej, op 09 november 2015 - 12:22, zei:

american,smeerkaas etc; op de poot smeren; kat houd niet van viezigheid/voedsel op het lijf dus zal ze het 9 op 10 wel opeten

Ja, daar had ik ook al over nagedacht. Maar Luna's pootje vastpakken zorgt ook al voor een uithaal. En dan spurt ze weg, ik zie de pate en de smeerkaas dus sneller over mijn huis verspreid dan dat ze het er echt afeet. :lachen:
Ik heb het trouwens al geprobeerd langs haar mondje, met als enige gevolg dat ze daar vastgeklit haar had. :)

Heb twee soorte pate gekocht intussen, de americain hadden ze niet, zal voor morgen zijn.
Ben benieuwd. :)

Fieke
Fieke
  • 3.107 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 09 november 2015 - 15:33

Hier is dat ook een probleem. Toen Shiva in september ziek was, plette ik zijn medicatie, mengde het met haarbalpasta. Dat lukte maar Shiva moest 4-5 pilletjes per dag nemen en hij kreeg na 2 dagen diarree van de haarbalpasta (en ook van het ziek zijn).
Nu moet hij gelukkig geen pilletjes meer nemen maar wat hier ook wel redelijk lukte op voorwaarde dat je kat echt ontspannen is, is de kusjesmethode, ooit uitgevonden hier op KS: http://www.kattensit...methode__st__15

Ik deed dat meestal als Shiva een goed dutje had gedaan en nog niet 100% wakker was. Pilletje in het mondje en dan een flinke zoen op zijn neusje. Dan hebben ze ook de neiging om hun neusje af te likken en slikken ze het door.

Op deze manier kan je het natuurlijk ook proberen :slach: :

Gebruiksaanwijzing: hoe kat een pilletje geven.

1. Neem de kat en wieg haar in je linkerarm - haar kop in de palm van je linkerhand, zoals je ook met een baby kunt doen. Met je wijsvinger en duim druk je zachtjes aan elke kant van de bek van het dier. In je rechterhand hou je het pilletje vast. Druk een beetje harder. Zodra de kat haar bek opendoet, stop je er het pilletje in. Wacht tot het die het pilletje heeft doorgeslikt.

2. Raap het pilletje op en haal de kat vanachter de sofa. Herhaal de handeling uit punt 1.

3. Haal de kat uit de slaapkamer en gooi het doorweekte pilletje weg.

4. Neem een nieuw pilletje, leg de kat opnieuw in je linkerarm. Hou deze keer met je linkerhand haar achterste poten stevig vast. Wrik met je rechterhand haar bek open en duw met je rechterwijsvinger het pilletje tot in haar keel. Knijp haar bek dicht tot ze het pilletje heeft doorgeslikt.

5. Haal het pilletje uit de vissenkom. Haal de kat van de kleerkast. Roep je partner uit de tuin.

6. Kniel op de grond en klem de kat tussen je knieën. Hou daarbij zowel de voor- als achterpoten stevig vast. Let niet op het gegrom, dat doen katten altijd in dergelijke situaties. Vraag aan je partner om de kop van het dier stevig vast te houden, met een houten liniaal haar bek open te wrikken, het pilletje in haar bek te gooien en het met de liniaal zachtjes tot in haar keel te duwen.

7. Haal de kat uit de gordijnen, en neem een nieuw pilletje. Vergeet niet dat je vandaag nog de gordijnen moet laten herstellen en een nieuwe liniaal moet kopen. Veeg de brokstukken van de vaas bij elkaar om ze later te lijmen.

8. Wikkel de kat in een grote handdoek. Vraag aan je partner de kat zo vast te houden dat enkel haar kop nog van onder zijn/haar oksel te zien is. Duw het pilletje in een rietje. Duw het rietje tot in de keel van de kat. Blaas vervolgens krachtig op het rietje.

9. Lees aandachtig de bijsluiter om te zien of de pil niet schadelijk is voor mensen. Drink een biertje om de vieze smaak weg te krijgen. Roep een dokter om uw partners arm te verbinden. Haal met koud water en zeep het bloed uit het tapijt.

10. Haal de kat uit het bed van de buren. Neem een nieuw pilletje. Trek een nieuw blikje bier open. Zet de kat in de keukenkast. Doe de deur van de kast zo dicht dat alleen de kop van de kat nog naar buiten steekt. Wrik haar bek open met een dessertlepel. Schiet de pil in haar bek met een elastiekje.

11. Haal een schroevendraaier en repareer de deur van de keukenkast. Drink het biertje dat je had klaargezet. Neem een fles whisky. Schenk een flinke scheut in en drink die in één keer op. Leg een koud kompres op je wang en kijk na wanneer je je laatste spuitje tegen tetanus hebt gehad. Ontsmet je wang met een kompres dat je in whisky hebt gedrenkt. Neem nog een scheut whisky. Gooi je T-shirt weg en neem een schoon exemplaar.

12. Bel de brandweer om de kat uit de boom van de buren te halen. Verontschuldig je bij de buurman die bij het zien van je razende kat met zijn auto zijn tuinhek ramde. Haal het laatste pilletje uit de verpakking.

13. Bind de achterpoten van het verdomde dier met een stukje waslijn vast aan haar voorpoten. Maak het beest vast aan de tafelpoot. Zoek een paar stevige werkhandschoenen. Duw de pil in de bek van de kat en stop er meteen een handvol gehakt achter. Heb geen medelijden. Hou de kat rechtop en giet een liter water in haar bek om het zaakje door te spoelen.

14. Drink het laatste restje whisky op. Vraag aan je partner of hij/zij jou naar het ziekenhuis brengt waar de dokters jouw vingers en onderarm zullen hechten en een stukje pil uit je rechteroog zullen halen. Stop later bij een meubelzaak om een nieuwe tafel te kopen.

15. Bel de dierenbescherming dat ze de kat mogen komen halen en bel de dierenwinkel met de vraag of ze hamsters verkopen.

Geplaatste afbeelding