Spring naar inhoud

- - - - -

Iets heel lekkers om pilletje in te verstoppen?

• Log in om te reageren
41 reacties op dit onderwerp
ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 09 november 2015 - 15:42

Mijn vorige kater at zijn pilletje in smeerkaas of je kan het ook verbrijzelen tot poeder en in pudding of yoghurt mengen of een rolletje rosbief  maar natuurlijk het best is het pilletje rechtstreeks in de keel doen en dan over de keel wrijven dan slikken ze het door.
Hier doe ik het zo is volgens de da snel en zeker dat het volledig binnen is maar ik kan aannemen dat het niet fijn is om ieder dag te doen.
Ik geef hen wel ieder dag van die algen  poeder voor tandplak en dat doe ik in hun vlees.
Ik maak een klein gehakt balletje doe het in midden maak een balletje en ze merken er niets van.

Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 09 november 2015 - 16:57

Bekijk berichtFieke, op 09 november 2015 - 15:33, zei:

Hier is dat ook een probleem. Toen Shiva in september ziek was, plette ik zijn medicatie, mengde het met haarbalpasta. Dat lukte maar Shiva moest 4-5 pilletjes per dag nemen en hij kreeg na 2 dagen diarree van de haarbalpasta (en ook van het ziek zijn).
Nu moet hij gelukkig geen pilletjes meer nemen maar wat hier ook wel redelijk lukte op voorwaarde dat je kat echt ontspannen is, is de kusjesmethode, ooit uitgevonden hier op KS: http://www.kattensit...methode__st__15

Ik deed dat meestal als Shiva een goed dutje had gedaan en nog niet 100% wakker was. Pilletje in het mondje en dan een flinke zoen op zijn neusje. Dan hebben ze ook de neiging om hun neusje af te likken en slikken ze het door.

Op deze manier kan je het natuurlijk ook proberen :slach: :

Gebruiksaanwijzing: hoe kat een pilletje geven.

1. Neem de kat en wieg haar in je linkerarm - haar kop in de palm van je linkerhand, zoals je ook met een baby kunt doen. Met je wijsvinger en duim druk je zachtjes aan elke kant van de bek van het dier. In je rechterhand hou je het pilletje vast. Druk een beetje harder. Zodra de kat haar bek opendoet, stop je er het pilletje in. Wacht tot het die het pilletje heeft doorgeslikt.

2. Raap het pilletje op en haal de kat vanachter de sofa. Herhaal de handeling uit punt 1.

3. Haal de kat uit de slaapkamer en gooi het doorweekte pilletje weg.

4. Neem een nieuw pilletje, leg de kat opnieuw in je linkerarm. Hou deze keer met je linkerhand haar achterste poten stevig vast. Wrik met je rechterhand haar bek open en duw met je rechterwijsvinger het pilletje tot in haar keel. Knijp haar bek dicht tot ze het pilletje heeft doorgeslikt.

5. Haal het pilletje uit de vissenkom. Haal de kat van de kleerkast. Roep je partner uit de tuin.

6. Kniel op de grond en klem de kat tussen je knieën. Hou daarbij zowel de voor- als achterpoten stevig vast. Let niet op het gegrom, dat doen katten altijd in dergelijke situaties. Vraag aan je partner om de kop van het dier stevig vast te houden, met een houten liniaal haar bek open te wrikken, het pilletje in haar bek te gooien en het met de liniaal zachtjes tot in haar keel te duwen.

7. Haal de kat uit de gordijnen, en neem een nieuw pilletje. Vergeet niet dat je vandaag nog de gordijnen moet laten herstellen en een nieuwe liniaal moet kopen. Veeg de brokstukken van de vaas bij elkaar om ze later te lijmen.

8. Wikkel de kat in een grote handdoek. Vraag aan je partner de kat zo vast te houden dat enkel haar kop nog van onder zijn/haar oksel te zien is. Duw het pilletje in een rietje. Duw het rietje tot in de keel van de kat. Blaas vervolgens krachtig op het rietje.

9. Lees aandachtig de bijsluiter om te zien of de pil niet schadelijk is voor mensen. Drink een biertje om de vieze smaak weg te krijgen. Roep een dokter om uw partners arm te verbinden. Haal met koud water en zeep het bloed uit het tapijt.

10. Haal de kat uit het bed van de buren. Neem een nieuw pilletje. Trek een nieuw blikje bier open. Zet de kat in de keukenkast. Doe de deur van de kast zo dicht dat alleen de kop van de kat nog naar buiten steekt. Wrik haar bek open met een dessertlepel. Schiet de pil in haar bek met een elastiekje.

11. Haal een schroevendraaier en repareer de deur van de keukenkast. Drink het biertje dat je had klaargezet. Neem een fles whisky. Schenk een flinke scheut in en drink die in één keer op. Leg een koud kompres op je wang en kijk na wanneer je je laatste spuitje tegen tetanus hebt gehad. Ontsmet je wang met een kompres dat je in whisky hebt gedrenkt. Neem nog een scheut whisky. Gooi je T-shirt weg en neem een schoon exemplaar.

12. Bel de brandweer om de kat uit de boom van de buren te halen. Verontschuldig je bij de buurman die bij het zien van je razende kat met zijn auto zijn tuinhek ramde. Haal het laatste pilletje uit de verpakking.

13. Bind de achterpoten van het verdomde dier met een stukje waslijn vast aan haar voorpoten. Maak het beest vast aan de tafelpoot. Zoek een paar stevige werkhandschoenen. Duw de pil in de bek van de kat en stop er meteen een handvol gehakt achter. Heb geen medelijden. Hou de kat rechtop en giet een liter water in haar bek om het zaakje door te spoelen.

14. Drink het laatste restje whisky op. Vraag aan je partner of hij/zij jou naar het ziekenhuis brengt waar de dokters jouw vingers en onderarm zullen hechten en een stukje pil uit je rechteroog zullen halen. Stop later bij een meubelzaak om een nieuwe tafel te kopen.

15. Bel de dierenbescherming dat ze de kat mogen komen halen en bel de dierenwinkel met de vraag of ze hamsters verkopen.

:slach: :lachen:

Ik heb echt dubbel gelegen! Geweldig!

Bekijk berichtROSETTA, op 09 november 2015 - 15:42, zei:

Mijn vorige kater at zijn pilletje in smeerkaas of je kan het ook verbrijzelen tot poeder en in pudding of yoghurt mengen of een rolletje rosbief  maar natuurlijk het best is het pilletje rechtstreeks in de keel doen en dan over de keel wrijven dan slikken ze het door.
Hier doe ik het zo is volgens de da snel en zeker dat het volledig binnen is maar ik kan aannemen dat het niet fijn is om ieder dag te doen.
Ik geef hen wel ieder dag van die algen  poeder voor tandplak en dat doe ik in hun vlees.
Ik maak een klein gehakt balletje doe het in midden maak een balletje en ze merken er niets van.

Nee, voor mij niet fijn, vooral voor haar niet fijn...

Heb de pate (twee soorten) geprobeerd. Ze weet het gewoon. Had het kwart pilletje in drie kleine stukjes gedaan. 1 stukje ging mee binnen, de andere twee niet. Ze bijt op de pate blijkbaar, merkt de stukjes op en voila, gedaan.
Morgen de americain natuur proberen, en desnoods de kip versie ook nog. Ik geef nog niet op :)

Gelukkig heb ik de andere twee stukjes dan toch via het spuitje binnengekregen.
T is toch geen gemakkelijke kat zenne. Bij de andere drie zou ik dat wss zonder moeite binnenkrijgen. Maar de kat die het lastigst te behandelen is, heeft niet alleen de meeste problemen, ze heeft ook nog een zesde zintuig voor vals personeel dat stiekem pilletjes probeert te geven :lachen:.

Bewerkt door Ephiny, 09 november 2015 - 16:58.

Those who don't believe in magic, will never find it

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 09 november 2015 - 17:18

ik heb jarenlang de pilletjes fijn gemalen in een vijzel en dan door paté geprakt voor de oudste. Nu hoeft dat niet meer en kan ik het in een blokje duwen en eet hij het zo op. Misschien is dat een manier ? Ik kan me wel voorstellen dat als ze op paté aan het knabbelen is, dat ze dat vieze pilletje tegen komt. Ik zou het zeker eens proberen !

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 09 november 2015 - 18:01

Je moet de blokjes pate zo klein mogelijk maken dat ze niet moet knabbelen en het snel inslikt. En ze een voor een uit je hand voeren als een snoepje.
En niet zitten staren van eet ze t, eet ze t niet.
Geef haar spontaan nog een gewoon brokje na zonder stress. Dan denkt ze al van mmm dat is lekker en er komt nog!
Kdenk dat ze gewoon aan jou opmerkt dat er iets aan de hand is.

artemis2
artemis2
  • 155 berichten

#20 Geplaatst 09 november 2015 - 18:29

Ik zou vooral dat kwart pilletje niet verder versnijden (als je met americain natuur probeert). Hoe meer je versnijdt, hoe meer vieze smaak er vrijkomt in wat je het ook doet. Alle andere soorten gehakt worden bij mijn 2 beenhouwers bereid met peper en zout en vind ik dus minder geschikt.
Als het aan de vieze smaakt ligt, vergeet de optie capsules van de apotheek dan niet.

succes nog!

Cinn
Cinn
  • 575 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 09 november 2015 - 18:34

Goh, eender wat ik hier geeft, ze rieken het van ver als er een fijngemalen pilletje in zit.
Dus ik kies resoluut voor de "korte pijn" (met hulp van de buurvrouw): ik hou mijn monstertje vast, buurvrouw minkt de pil in de mond.
En daarna knuffelen we nog even en krijgen ze iets superlekkers. Op die manier ben ik zeker dat ze de medicijnen binnen hebben ... ;)

I came, I purred, I conquered

Elma
Elma
  • 3 katten

#22 Geplaatst 09 november 2015 - 19:58

Bekijk bericht*bonnie*, op 08 november 2015 - 21:53, zei:

Voor zo'n vieze pillen is er voor mij maar één oplossing en dat is een pillenschieter :)
Jep, dat gebruik ik ook voor Misty. Dat was een zeer moeilijk geval. Nu, na een jaar 2x per dag een pil krijgen, zet ze al zelf haar kop in de juiste houding. Voor Butler heb ik poeder onder makreel gedaan. Een heel goedkoop doosje makreel op eigen sap. Dat geurt zo fel dat het alle medicatie verdoezelt. Lexy en Sienna krijgen het gewoon in de keel gestoken. Kop omhoog, met rechterhand (ringvinger) kaak open trekken en met duim en wijsvinger pil in de keel gooien en dan de keel naar beneden masseren om het slikken te forceren. Wel niet aarzelen, maar kordaat handelen. Nadien krijgen ze altijd een snoepje, dus dan laten ze zich beter doen.

Bewerkt door Elma, 09 november 2015 - 19:59.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

Elma
Elma
  • 3 katten

#23 Geplaatst 09 november 2015 - 20:15

Bekijk berichtEphiny, op 09 november 2015 - 16:57, zei:

:slach: :lachen:

Ik heb echt dubbel gelegen....[knip]
wij hebben het hier uitgeproest. Heel herkenbare situaties.   :dance:
Bij onze eerste poes, Kitty, kregen we de raad van de DA om het pilletje fijn te malen en in stroop te mengen.  :goofy:  Smeer dat op de poot van de kat. Een kat houdt daar niet van en gaat zich dus schoon likken en zo het pilletje met de stroop opeten, zei de DA.  :fishbowl
Ja, dag Jan. Kitty dacht daar anders over. Schudden met die poot, dan gaat die smeerboel er ook wel van af.  :censored: Heel mijn keuken hing onder de stroopspetters.

Bewerkt door Elma, 09 november 2015 - 20:17.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 09 november 2015 - 22:58

Hier ook al alles geprobeert (buiten een pillenschieter) maar het enige dat echt werkt is easy pill.
Ben daar echt heel tevreden over.

Time spent with cats is never wasted

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#25 Geplaatst 10 november 2015 - 07:39

Bekijk berichtCinn, op 09 november 2015 - 18:34, zei:

Goh, eender wat ik hier geeft, ze rieken het van ver als er een fijngemalen pilletje in zit.
Dus ik kies resoluut voor de "korte pijn" (met hulp van de buurvrouw): ik hou mijn monstertje vast, buurvrouw minkt de pil in de mond.
En daarna knuffelen we nog even en krijgen ze iets superlekkers. Op die manier ben ik zeker dat ze de medicijnen binnen hebben ... ;)

Ja, dan ben je idd wel zeker.
Maar Luna is doodsbang van vreemde mensen, zelfs van mensen die hier regelmatig komen. Alleen van mijn mama is ze iets minder bang, maar die kan niet elke avond even langskomen. En dan denk ik dat dat nog altijd meer stress oplevert voor Luna dan het spuitje.

Bekijk berichtElma, op 09 november 2015 - 19:58, zei:

Jep, dat gebruik ik ook voor Misty. Dat was een zeer moeilijk geval. Nu, na een jaar 2x per dag een pil krijgen, zet ze al zelf haar kop in de juiste houding. Voor Butler heb ik poeder onder makreel gedaan. Een heel goedkoop doosje makreel op eigen sap. Dat geurt zo fel dat het alle medicatie verdoezelt. Lexy en Sienna krijgen het gewoon in de keel gestoken. Kop omhoog, met rechterhand (ringvinger) kaak open trekken en met duim en wijsvinger pil in de keel gooien en dan de keel naar beneden masseren om het slikken te forceren. Wel niet aarzelen, maar kordaat handelen. Nadien krijgen ze altijd een snoepje, dus dan laten ze zich beter doen.

Zal Makreel ook eens proberen.
In de keel gooien heb ik twee jaar geleden ofzo eens geprobeerd. Toen heeft ze mijn vinger aan frut gebeten. Veel pijn, en drie tetanusspuiten. :lachen:

Bekijk berichtElma, op 09 november 2015 - 20:15, zei:

wij hebben het hier uitgeproest. Heel herkenbare situaties.   :dance:
Bij onze eerste poes, Kitty, kregen we de raad van de DA om het pilletje fijn te malen en in stroop te mengen.  :goofy:  Smeer dat op de poot van de kat. Een kat houdt daar niet van en gaat zich dus schoon likken en zo het pilletje met de stroop opeten, zei de DA.  :fishbowl
Ja, dag Jan. Kitty dacht daar anders over. Schudden met die poot, dan gaat die smeerboel er ook wel van af.  :censored: Heel mijn keuken hing onder de stroopspetters.

:slach: Ik zie het zo voor me!
In theorie lijkt het allemaal gemakkelijk he :).

Bekijk berichtSteffie_G, op 09 november 2015 - 22:58, zei:

Hier ook al alles geprobeert (buiten een pillenschieter) maar het enige dat echt werkt is easy pill.
Ben daar echt heel tevreden over.

Hmm, dan ga ik dat toch ook maar eens proberen. Je weet maar nooit.

Iedereen iig heel erg bedankt om mee te denken!

Ben ondertussen van moment van toedienen veranderd, heb het haar nu net gegeven (met het spuitje weliswaar). Ze verwacht het ondertussen s avonds, dus geef ik het vanaf nu een tijdje s ochtends. Als ze er minder op bedacht is, gaat het blijkbaar weer iets vlotter.

Elma
Elma
  • 3 katten

#26 Geplaatst 10 november 2015 - 22:15

Die makreel was een tip van de DA van het Felixproject en heeft hier heel goed geholpen. Voor Misty blijven we de pillenschieter gebruiken omdat ze op nierdieet staat en we niet weten of ze wel makreel mag eten.
Hier ook een demo over hoe je een pil toedient: https://www.youtube....h?v=b6PNo_OKznU
Op het einde van het filmpje zie je dat ze een kussensloop gebruiken om de kat haar poten tegen te houden. Dat is hier ook uitgetest en goed bevonden.

Groetjes van Elma

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#27 Geplaatst 10 november 2015 - 22:26

Het is wel een hééééééélll braaf poesje in het filmpje, ik had 't wel eens willen zien bij eentje die niet zo flink meewerkte :twisted:

Elma
Elma
  • 3 katten

#28 Geplaatst 11 november 2015 - 18:22

OK, dit is natuurlijk een braaf poesje, speciaal geselecteerd voor de film, maar bij ons "feeks kat" Misty, gaat het nu precies hetzelfde, alleen houden wij haar aan haar achterkant in bedwang met de plooi van onze linkerarm. In het begin moesten we het ook met twee doen, maar als je deze tip in acht neemt, heb ik zelf ondervonden, dan lukt het altijd beter. Als onze katten medische verzorging krijgen (pil, wondverzorging, inspuiting, nagels knippen, tanden nakijken enz.), dan worden ze altijd op het buffet van de keuken gezet. Wij hebben dan voldoende licht en zij weten wat er aan komt. Ze krijgen ook altijd een snoepje of eten, na de behandeling. Echt waar, in het begin dat Misty haar pil moest krijgen, moesten we handschoenen aandoen en een handdoek rond haar doen. Ik heb ook geleerd van Cesar Milan (dogwisperer op NGC), dat je zelf ook inwending rustig moet zijn, want een dier voelt dat. Daarom ook dat Butler, onze nieuwe asielzoeker van Bokrijk, op zo korte tijd al zo veel toe laat. Als ik per ongeluk eens inwendig opgejaagd ben, vlucht hij direct weg. Kalm maar assertief, zei Milan en dat klopt.
Groetjes van Elma

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 26 november 2015 - 13:12

Ik weet niet of het een optie is maar Pixie hier is verzot op strassbourg, een soort vleesbrood maar verfijnder. Dat zijn dan natuurlijk wel schelletjes, weet niet of het lukt met zo'n kwart pilletje.
Ze zijn hier ook wel verlekkerd op vanillewafeltjes. Niet gezond, I know, maar een stukje van 0,5 à 1cm kan niet echt kwaad en daar kan het mss wel in verstopt worden.
Als je al de rest al geprobeerd hebt dan is dit gezonder dan geen pilletje, zou ik zo denken. Veel succes iig.

Geplaatste afbeeldingGrtjz van Leen, Pixie & Rexy

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#30 Geplaatst 02 december 2015 - 07:42

Had ik zelfs nog nooit van gehoord. Zal eens bij een slager moeten passeren.

Makreel ging 3x goed, gerookte zalm 1x.

Ze haalt het er meestal gewoon feilloos uit. En ja, ze ziet het wss ook aan mij.
Het moet meestal ook redelijk snel gaan, als de andere katten zien dat ze iets extra lekkers heeft, staan ze er ook. Dus als ik wegga (om er dan niet zo bij te zitten wachten ala 'komaan, eet het ajb op'), is de kans te groot dat mijn andere lieverdjes het opeten. En aangezien het medicatie is met toch een redelijk grote impact, heb ik dat liever niet. Haar apart zetten, daar wordt ze nerveus van, dus dan eet ze het zeker niet op.

Moet nog de easypill proberen en de capsules van de apotheker.
Voorlopig lukt het nog met het spuitje, dus ik ben al blij :)