Spring naar inhoud


- - - - -

Diarree blijft aanhouden (opnieuw) blz 7


  • Log in om te reageren
144 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.856 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 12 november 2015 - 01:42

Hallo,

Zoals sommigen al zullen weten hebben wij sinds 26 september ons Luna, een Sphynxje geadopteerd en hadden we al 2 katten ; ons Moon en Miloh.

Luna had al regelmatig diarree bij de vorige eigenaars, wat over was toen we ze adopteerden werd ons gezegd.
Echter sinds de eerste dag hier was het al prijs : ze ging verschillende keren per dag naar de kattenbak en de diarree was zo erg dat haar buikje, billen en staartje vuil waren.
Ook was het groenachtig van kleur in het begin.

Na haar eerste check-up bij onze dierenarts kreeg ze een volledige ontworming, de naam van het product is ons onbekend daar we de pillen mee kregen.
We hebben haar ook op speciale voeding gezet "Kattovit Gastro" = speciale voeding voor katten met darm-maagklachten die veel positieve beoordelingen krijgt bij Zooplus.
Dit deden we omdat de dierenarts ons 2 staaltjes meegaf van een ander merk (Trovet hypo-allergic met lam) en ons aanraadde om dat te geven als ze er goed mee was, maar na 2 staaltjes kan je dat niet uitmaken natuurlijk...dus de Kattovit gestart.

Nadien, bij een volgende consultatie waar we een potje stoelgang mee hadden bij de dierenarts, werd een lintworm gevonden in haar stoelgang.
Hiervoor kreeg ze een spuitje (naam onbekend) en kregen ze alle 3 een ontworming van 3 dagen met Caniquantel.
Luna kreeg ook een pasta mee die we haar moesten toedienen.

De stoelgang van Luna wisselde regelmatig, soms van dag tot dag : nooit echt "normaal" wel soms iets vaster (kan het niet beter uitdrukken dan pasta-achtig).
Ook ons Moon kreeg ondertussen last van diarree.

De dierenarts raadde ons aan om nog eens een staaltje binnen te brengen (het eerste is nooit onderzocht geweest daar de lintworm gevonden werd en ervan uitgegaan werd dat dit de boosdoener was).
Hier werden eitjes gevonden van Coccidiose ; blijkbaar is het ook typisch hiervoor dat de diarree niet continu aanwezig is.
Voor de coccidiose kregen ze alle 3 een melkachtige substantie ingespoten in hun muiltje bij de dierenarts, omdat coccidiose besmettelijk is.

Als het na 2 weken niet beter was zou een tweede dosis nodig zijn.
Net voordat deze 2 weken om waren kwam ons Moon thuis met een bobbeltje achteraan en opzij haar rug waar etter uitkwam.
We vermoeden een beet van een andere kat, een tweede is maandag ontdekt.
Dit is de eerste keer sinds ze buiten loopt...er zit wel een kat in de buurt die regelmatig vecht met anderen maar ook nog een andere kat die we voordien nooit zagen in de buurt.
Nog een paar dagen voor ze die beten had, had ze een knik in de staart : hoog, bijna bij het begin van de staart aan haar poepje.
Omdat we het niet zagen zitten om haar zo bij de dierenarts te voeren (ze is heel weerspannig om in haar draagmand te krijgen) hebben we de dierenarts aan huis laten komen.
Het knikje zou vanzelf genezen, zou een gescheurde pees kunnen zijn en ondertussen beweegt ze deze al meer, dus dat komt wel goed denken we.
Voor de beet kreeg ze antibiotica en ontstekingsremmer, beiden via een spuitje.
We lieten het middel tegen coccidiose dan ook een 2'de keer aan alle 3 toedienen, ook al was Moontje haar stoelgang ondertussen normaal. Luna had nog steeds afgewisselde stoelgang.

Dat was vorig week donderdag, we zouden opnieuw 2 weken moeten wachten om te zien of het over ging.
Een paar dagen hadden zowel Moon als Luna een vaste stoelgang en dachten we dat het in orde kwam.
Tot gisteren Luna weer diarree kreeg en Moon vandaag...
Ondanks Caniquantel (die ze een tijdje geleden kregen) ook tegen Giardia helpt, kon het volgens de dierenarts wel gebeuren dat ze dit wel hadden.
In de stoelgang is het niet gevonden maar om Giardia op te sporen is het nodig om stoelgang te verzamelen van 3 dagen omdat dit niet dagelijks uitgescheiden wordt.
Dus de volgende stap die ze ons aanraadde was ze alle 3 te behandelen met een sterker middel tegen Giardia.

Die twee weken zijn nog niet om natuurlijk maar ik heb er geen goed gevoel bij, vooral omdat hun stoelgang vast geweest is een drietal dagen.

Luna zit nog steeds met het probleem, wanneer ze naar haar bak gaat dat er stoelgang blijft hangen aan haar staartje en soms ook tussen haar teentjes.
We probeerden ander kattenzand (kristallen) deze blijven minder hangen tussen haar tenen maar aan haar staart is het bijna altijd prijs.

Eigenlijk is het sinds het begin dagelijks stress wanneer ze naar de bak gaat.
We wachten haar op (niet te opvallend) met babydoekjes bij de hand zodat we haar proper kunnen maken na haar toiletbezoek.
Ze weet het ondertussen ook en soms slipt ze er wel eens vandoor ; de zetel in of een keukenstoel op, dan is het alles grondig onderzoeken en letterlijk snuffelen of er niets aan hangt.
Maar erger nog is wanneer ze naar haar bak geweest is wanneer we even niet thuis waren.
Zoals vandaag bijvoorbeeld : we komen terug van een wandeling en Luna komt de trap af, we vleien haar en ruiken en merken pas daarna dat er weer stoelgang aan haar staartje hangt.
Het is dan zoeken of er nergens iets "hangt".
Zoals ik gisteren ook op de deur van de tv-kast een bruine streep vond en op de kast een korreltje kattenbakzand die vuil was.

Bijna elke dag wordt hier gestofzuigd, 2x per week gekuist, de plaids worden meermaals per week gewassen :(  en de dag daarop merk je er niets meer van wanneer er na een volgend toiletbezoek alweer overal kattenzand ligt en er weer een "speurtocht" volgt.

Ik heb geen smetvrees maar stel me de vraag of ik er niet stilaan één aan het ontwikkelen ben :trance:
Het is niet enkel een kwestie van vies te worden van onze omgeving (wat op zichzelf al niet aangenaam is) maar ook het voorkomen dat -wat de oorzaak ook mag zijn van de diarree- zich verder spreidt of terug verspreidt naar onze katten.
Een beetje een cirkel zonder eind zoals het er nu uitziet.
De bakken worden metéén verschoond na hun toiletbezoek als we thuis zijn.

Ik weet voor hen de oplossing niet meer maar voor mezelf ook niet meer om eerlijk te zijn.
De dagen dat we ons avondeten niet moesten onderbreken om Luna af te kuisen na haar toiletbezoek en de bak leeg te maken kan ik bijna op mijn één hand tellen.
In de namiddag even weg zijn en thuis komen is steeds met angst, of vreugde als er niets vuil ligt.
Bij het minste gegraaf in de bak springen we recht en staan we met de babydoekjes in de handen.

Zelf twijfelde ik om ervoor te gaan wanneer we Luna bij die mensen ontmoetten.
Omdat ik vind dat je alles moet doen voor je katten als je ze in huis haalt en wist dat de financiële kant meer doorweegt met 2 dan met 3.
Omdat de deur van de keuken hier in de zomer altijd open staat, Miloh en Moon buiten mogen maar Luna zal dat niet mogen : ook nog iets waar we een oplossing zullen moeten voor vinden.
Omdat ik wist dat het weer een diertje bij zou zijn waar ik me zou aan hechten en later weer zal moeten afgeven (het afscheid van Lucky is zo zwaar geweest -mede door de manier waarop- dat het meer dan twee jaar regelmatig fikse huilbuien met zich meebracht).
Ook omdat we al wisten, voor we ze adopteerden, dat ze regelmatig diarree had en de oorzaak hiervan niet kenden.

Doordat mijn vriendin al lang gek was van Sphynxen en helemaal ontroerd was na haar eerste contact met Luna, heb ik de beslissing volledig aan haar over gelaten.
Ik vertelde haar wel waarom ik er bang voor was maar wou nadien geen spijt krijgen dat ik haar deze kans ontnomen had.
Zij dacht en hoopte (net als ik) dat we hiervoor wel allemaal een oplossing zouden vinden...

Nu het anders uitdraait en ik me er totaal niet goed bij voel komen er tijdens die stresserende momenten wel eens woorden of sluit ik me af.
Ik verwijt haar dan soms dat ze beter had moeten nadenken voor ze deze beslissing nam.
Al heb ik daar evenveel schuld bij ; ik had het ook beter moeten inschatten en "nee" moeten zeggen.
Zij wou deze beslissing dan wel snel nemen omdat Luna daar niet "goed" zat.
Ook al hadden die mensen het goed met haar voor er liep nog een ongecastreerde kater rond (ondertussen wel gecastreerd), een katje met vlooien (ondertussen behandeld), alle katten aten van hetzelfde bord natvoer uit de Carrefour en deze mensen zeiden ook dat ze te weinig tijd hadden om genoeg aandacht te kunnen geven aan Luna.
In een andere situatie had mijn vriendin ook meer tijd genomen om een beslissing te nemen, maar goed het was zo en niet anders.

Ik had toch ook gehoopt dat een bezoek aan de dierenarts (die ze niet kreeg tijdens die drie voorbije maanden waar ze zat) en de behandelingen die ze tot nu toe kreeg wat zouden uitmaken.
Maar nu zitten we met 2 katten met diarree :louche:

Terwijl ik dit schrijf ging ze nogmaals naar haar bak, opnieuw helemaal plat. Staartje en billetje hingen vol :(

De algemene zorg en aandacht zijn geen probleem, daar geniet ik zelf van.
Ik heb me ondertussen ook al erg gehecht aan haar natuurlijk en ze kan het ook goed vinden met Moon en Miloh.
Maar ik weet niet echt meer hoe het verder moet om eerlijk te zijn.

Sorry voor de lange tekst maar het moest er even uit en ben ten einde raad.
Alvast bedankt aan wie het helemaal gelezen heeft...

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 24 januari 2016 - 01:31.


BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.886 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 12 november 2015 - 07:44

Niet simpel. Onze Sierra (ook Sphynx) maken we ook soms proper met een babydoekje. Soms durft ze ook iets vuil zijn na haar bak. En ze heeft dat zo graag (not) hihi.

Ik hoopte dat gevonden werd wat het probleem was en dat het ondertussen opgelost was. Zijn er nog tests mogelijk? Is het geen voedselallergie?
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten
OFFLINE

#3 Geplaatst 12 november 2015 - 08:39

Ik vind dit heel spijtig om te lezen dat jullie nog steeds niet van het probleem af zijn. :(
Het geeft zéker veel stress als katten diarree hebben, en nóg meer als je niet weet waardoor het  komt.
Heb het met 2 van mijn katten ook gehad als ze nog kitten waren, ook vanalles geprobeerd, kamille thee gegeven, fifinidiar.
Was ook altijd stress als ze naar de bak gingen en ja ook klaar staan ol ze proper te vegen... En de enorme stank die er ook nog bij kwam :(
Uiteindelijk ben ik beland bij kvv en een klein deeltje orijen brokken, en sindsdien geen diarree meer.
als ik eens een blikje tussendoor  geef kan het al eens wat platter zijn. :)
Ik hoop echt dat jullie een oplossing zullen vinden voor dit vervelende probleem. :hug:

Féline
Féline
  • 1.332 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 12 november 2015 - 09:57

Misschien eens een andere dierenarts proberen voor een second opinion ?

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 12 november 2015 - 11:50

Wat een verhaal, kan me voorstellen dat je het ff niet meer weet.
En het is idd ontzettend vermoeiend om thuis te komen en niet te weten wat je gaat aantreffen, soms gewoon al als je je kat ziet rechtstaan en je afvraagt of ze, in jouw geval, naar de bak gaat of toch niet.

Annabelle heeft ook een hele tijd diarree gehad. En omdat ze nog last had van haar ontbrekende pootje, slaagde ze er altijd in om met haar achterpoten in de diarree te gaan staan. Ik heb ook veel achter haar aan gezeten. :) En als je dan niet thuis bent, dan is het thuis komen en overal bruine afdrukken vinden. Gezellig. Not.

Waarom ze nog steeds diarree heeft, geen verstand van. Mss nog eens veranderen van voeding? Moet zeggen dat Orijen het hier ook erg goed doet, mijn vier katten hebben zelden diarree. Niet dat het nooit eens gebeurt, maar weinig.
En mss heb je dat al geprobeerd en heb ik erover gelezen, maar rijstwater geven?

En als je zelf niet helemaal achter de beslissing stond, is het wss nog net iets frustrerender.

Ik duim dat jullie snel een oplossing vinden!
Those who don't believe in magic, will never find it

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten
    • Locatie: Mol
OFFLINE

#6 Geplaatst 12 november 2015 - 11:57

Ik heb hier aantal jaar geleden kitten gekocht en sinds ze bij ons kwam al aan de diaree.
Er zijn heel veel onderzoeken gedaan, ook kreeg ze heel veel verschillende medicatie.
Helaas heeft er niks geholpen en is ze nog steeds aan de diaree.
Soms verliest ze zelfs druppels :(

Mss een tip om de ontlasting te laten controleren op TF (Trichomonas Foetus) iets wat regelmatig voorkomt bij katten.

Helaas was dit hier ook niet het geval, andere katten krijgen er geen diaree van dus het is gelukkig niks besmettelijks.
Maar wel heel vervelend voor de poes en ons, want altijd opletten of er niks ligt......


catherine
catherine
  • 40.158 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 12 november 2015 - 14:27

Vergeet niet dat al die behandelingen tegen diarree de darmen om zeep helpen. Die moeten zich dan weer opbouwen.
Giardia kunnen ze direkt zien meestal, ik heb het hier ook al voorgehad 1 keer en toen nam de DA gewoon staal direkt uit de poep en direkt onder de microscoop ermee.
De twee kittens behandeld met stomorgyl en de rest met panacur al hadden ze geen symptomen.
Het kan van alles zijn natuurlijk.
Ik raad je aan eens in een goede dierenkliniek langs te gaan, sphynxen zijn erom gekend dat hun digestief problemen geeft hoor het alle dagen.
Veel hebben baat bij rauw voer zoals tinlo en constorten... mss kan je op fb op de sphynx groepen eens vragen naar ervaringen je zal zien zitten erheel deel die dat probleem hebben of gehad hebben. En daar ga je meer respons krijgen dan hier op ks.
Geef maar alle dagen probiotica bij zoals promodulate als ondersteuning.

Wat betreft buiten gaan luik in de deur met chip herkenning, dan kan luna er niet door of ze moest het uitbreken.

https://www.facebook...nxcats/?fref=ts

https://www.facebook...408748/?fref=ts


En ik weet hoe jullie je voelen heb een poes met chronische diarree, kennen er alles van plezant is het idd niet.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten
OFFLINE

#8 Geplaatst 12 november 2015 - 14:34

En laat vooral testen op tritrichomonas dat word vaak overzien in de stoelgang.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.856 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 12 november 2015 - 18:07

Bekijk berichtBlackScorpion, op 12 november 2015 - 07:44, zei:

Niet simpel. Onze Sierra (ook Sphynx) maken we ook soms proper met een babydoekje. Soms durft ze ook iets vuil zijn na haar bak. En ze heeft dat zo graag (not) hihi.

Ik hoopte dat gevonden werd wat het probleem was en dat het ondertussen opgelost was. Zijn er nog tests mogelijk? Is het geen voedselallergie?
Als de diarree niet over is met de tweede dosis tegen Coccidiose zou er een middel ingezet worden tegen Giardia en als dat niet helpt dan zou er een onderzoek kunnen gedaan worden om haar pancreas te controleren. Dat is toch wat de dierenarts de vorige keer zei.
Een voedselallergie is niet uit te sluiten, maar aangezien ons Moon ook begon diarree te krijgen na de komst van Luna en nu opnieuw moet er iets (geweest) zijn die besmettelijk is (was).
Zolang de mogelijkheid van Coccidiose en Giardia niet volledig uitgesloten wordt is het gissen of er ook nog sprake is van een voedselallergie.

Bekijk berichtlilymaya, op 12 november 2015 - 08:39, zei:

Ik vind dit heel spijtig om te lezen dat jullie nog steeds niet van het probleem af zijn. :(
Het geeft zéker veel stress als katten diarree hebben, en nóg meer als je niet weet waardoor het  komt.
Heb het met 2 van mijn katten ook gehad als ze nog kitten waren, ook vanalles geprobeerd, kamille thee gegeven, fifinidiar.
Was ook altijd stress als ze naar de bak gingen en ja ook klaar staan ol ze proper te vegen... En de enorme stank die er ook nog bij kwam :(
Uiteindelijk ben ik beland bij kvv en een klein deeltje orijen brokken, en sindsdien geen diarree meer.
als ik eens een blikje tussendoor  geef kan het al eens wat platter zijn. :)
Ik hoop echt dat jullie een oplossing zullen vinden voor dit vervelende probleem. :hug:
Bedankt

Bekijk berichtFéline, op 12 november 2015 - 09:57, zei:

Misschien eens een andere dierenarts proberen voor een second opinion ?
Dat heeft niet veel zin momenteel ; de lintworm en de coccidiose werden effectief herkend bij onze huidige dierenarts. Ik vermoed dat de stappen die nog zouden kunnen volgen dezelfde zouden zijn bij een andere dierenarts. Het enige dat ik vervelend vond van onze dierenarts is dat er eerst beweerd werd dat Giardia uitgesloten was aangezien ze de Caniquantel kregen maar sinds vorige donderdag hoorde dat het toch nog een mogelijkheid was.

Bekijk berichtEphiny, op 12 november 2015 - 11:50, zei:

Wat een verhaal, kan me voorstellen dat je het ff niet meer weet.
En het is idd ontzettend vermoeiend om thuis te komen en niet te weten wat je gaat aantreffen, soms gewoon al als je je kat ziet rechtstaan en je afvraagt of ze, in jouw geval, naar de bak gaat of toch niet.

Annabelle heeft ook een hele tijd diarree gehad. En omdat ze nog last had van haar ontbrekende pootje, slaagde ze er altijd in om met haar achterpoten in de diarree te gaan staan. Ik heb ook veel achter haar aan gezeten. :) En als je dan niet thuis bent, dan is het thuis komen en overal bruine afdrukken vinden. Gezellig. Not.

Waarom ze nog steeds diarree heeft, geen verstand van. Mss nog eens veranderen van voeding? Moet zeggen dat Orijen het hier ook erg goed doet, mijn vier katten hebben zelden diarree. Niet dat het nooit eens gebeurt, maar weinig.
En mss heb je dat al geprobeerd en heb ik erover gelezen, maar rijstwater geven?

En als je zelf niet helemaal achter de beslissing stond, is het wss nog net iets frustrerender.

Ik duim dat jullie snel een oplossing vinden!
Thanks.
Van voeding durven we momenteel niet opnieuw te veranderen, kwestie van hun darmen niet extra in de war te krijgen.
Luna en Moon krijgen ook verschillende voeding : de één Kattovit gastro en andere Almo Nature.
Moon heeft het altijd goed gedaan daarop en Luna heeft ook een paar betere dagen gehad met haar Kattovit.
Rijstwater heeft mijn vriendin inderdaad eens klaar gemaakt, misschien dat nog eens doen.

Bekijk berichtCisca, op 12 november 2015 - 11:57, zei:

Ik heb hier aantal jaar geleden kitten gekocht en sinds ze bij ons kwam al aan de diaree.
Er zijn heel veel onderzoeken gedaan, ook kreeg ze heel veel verschillende medicatie.
Helaas heeft er niks geholpen en is ze nog steeds aan de diaree.
Soms verliest ze zelfs druppels :(

Mss een tip om de ontlasting te laten controleren op TF (Trichomonas Foetus) iets wat regelmatig voorkomt bij katten.

Helaas was dit hier ook niet het geval, andere katten krijgen er geen diaree van dus het is gelukkig niks besmettelijks.
Maar wel heel vervelend voor de poes en ons, want altijd opletten of er niks ligt......

Als we nog eens terug zouden gaan bij de dierenarts ga ik dit eens navragen.

Bekijk berichtcatherine, op 12 november 2015 - 14:27, zei:

Vergeet niet dat al die behandelingen tegen diarree de darmen om zeep helpen. Die moeten zich dan weer opbouwen.
Giardia kunnen ze direkt zien meestal, ik heb het hier ook al voorgehad 1 keer en toen nam de DA gewoon staal direkt uit de poep en direkt onder de microscoop ermee.
De twee kittens behandeld met stomorgyl en de rest met panacur al hadden ze geen symptomen.
Het kan van alles zijn natuurlijk.
Ik raad je aan eens in een goede dierenkliniek langs te gaan, sphynxen zijn erom gekend dat hun digestief problemen geeft hoor het alle dagen.
Veel hebben baat bij rauw voer zoals tinlo en constorten... mss kan je op fb op de sphynx groepen eens vragen naar ervaringen je zal zien zitten erheel deel die dat probleem hebben of gehad hebben. En daar ga je meer respons krijgen dan hier op ks.
Geef maar alle dagen probiotica bij zoals promodulate als ondersteuning.

Wat betreft buiten gaan luik in de deur met chip herkenning, dan kan luna er niet door of ze moest het uitbreken.

https://www.facebook...nxcats/?fref=ts

https://www.facebook...408748/?fref=ts


En ik weet hoe jullie je voelen heb een poes met chronische diarree, kennen er alles van plezant is het idd niet.
Onze dierenarts zei dat je staal moet verzamelen van 3 dagen en ik lees dat nochtans ook als ik iets opzoek over Giardia.
Het kan in één staal gevonden worden (is niet gevonden in dat één van Luna) maar het wordt om de x-aantal dagen uitgescheiden, het is dus een kwestie van "geluk" als het net in dat staaltje zit van die éne dag.
Alvast zo begreep ik het uit wat ik erover las tot hiertoe.

Al die medicatie en spuitjes op zo'n korte tijd kunnen inderdaad niet goed zijn voor hen.

Ik ga het niet bewust opzoeken over sphynxen en hun darmstelsel Catherine. Omdat ik denk dat ik dan nog meer ga panikeren als ik lees dat het een algemeen probleem is.

Onze deur vanachter is in pvc met een groot raam in, het onderste deel is te klein ook om een kattenluik in te plaatsen.
Misschien met een muggenraam werken dat zou nog kunnen.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.150 berichten
    • Locatie: genk
  • 4 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 12 november 2015 - 19:08

Wat belangrijk is op moment is dat de diaree stopt.
Geef ze alle drie alleen pasta water of rijstwater en dan gekookte stukjes kip.
Zodra de diaree weg is kan je hen stilaan terug brokjes geven en het best is dan brokjes te geven zonder granen zoals bvb.
Orijen of porta 21 Akana enz.....
Geen natvoer meer geven!!!!
Hier  ben ik met mijn 2 ragdolls ook door een hel moeten gaan en van Een onderzoek naar een ander en zoveel voeding uitgetest tot de da het zelf niet meer wist.
Dan ben ik zelf begonnen met rijstwater en kip en dan achteraf Orijen en het ging iets beter maar op moment dat ik KVV heb gegeven was de diaree weg .
Na 2 dagen hadden ze zo mooie harde drolletjes !!!!
Het is verstandig om eerst alle eventuele ziektes of parasieten uit te sluiten maar met rijstwater en gekookte kip kan je momenteel
niets verkeerd doen en dan is hun diaree misschien al weg.

Bewerkt door ROSETTA, 12 november 2015 - 19:10.

Geplaatste afbeelding

Duchess
Duchess
  • 863 berichten
    • Locatie: Noord Holland
OFFLINE

#11 Geplaatst 12 november 2015 - 19:10

Wat jammer dat het zo loopt,toch denk ik ook dat het beter zal zijn om ervaringen van andere sphynx eigenaren te lezen,niet om te panieken maar juist omdat er in dat ras deze problemen voor schijnen te komen,soms kun je zo ook op de oplossing komen.
Lees je iets dat wat lijkt,kun je het aan je DA voorleggen,en wie weet komt er dan een oplossing.
Het is begrijpelijk dat er stress komt,maar je hebt ingestemd met haar komst dus mee eens of niet,je hebt ingestemd dus je vriendin dan blameren brengt nog meer stress die niet alleen jullie maar ook de kat raakt,want stress pikken ze nou eenmaal snel op en dat heeft ook weer zijn uitwerking op de gezondheid van je kat.
Ook ik ben een groot voorstander van KVV,dat lost vaak veel huid en darm problemen op.
Ik hoop voor zowel jullie als de katten dat het probleem snel onderkend wordt,sterkte

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten
OFFLINE

#12 Geplaatst 12 november 2015 - 19:39

Ik hoor ook vaak dat KVV de enige oplossing is tegen diaree bij sommige katten, heb je niet de mogelijkheid om dat uit te testen, maar het is idd toch
raar dat ook Moon telkens weer diaree krijgt, dus moet 't toch ergens via bacterieen komen, ik zou zeker ook het rijstwater eens geven,
jullie zitten er nu al een hele tijd mee te sukkelen, ik denk dat iedereen dat wel beu zou worden en dat wil zeker niet zeggen dat je je poes niet
graag ziet. Dat er spanningen tussen jullie zijn is ook heel begrijpelijk, je zou van minder....ik wens jullie veel succes en een snelle oplossing :hug:

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.856 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 13 november 2015 - 00:19

Bekijk berichtROSETTA, op 12 november 2015 - 19:08, zei:

Wat belangrijk is op moment is dat de diaree stopt.
Geef ze alle drie alleen pasta water of rijstwater en dan gekookte stukjes kip.
Zodra de diaree weg is kan je hen stilaan terug brokjes geven en het best is dan brokjes te geven zonder granen zoals bvb.
Orijen of porta 21 Akana enz.....
Geen natvoer meer geven!!!!
Hier  ben ik met mijn 2 ragdolls ook door een hel moeten gaan en van Een onderzoek naar een ander en zoveel voeding uitgetest tot de da het zelf niet meer wist.
Dan ben ik zelf begonnen met rijstwater en kip en dan achteraf Orijen en het ging iets beter maar op moment dat ik KVV heb gegeven was de diaree weg .
Na 2 dagen hadden ze zo mooie harde drolletjes !!!!
Het is verstandig om eerst alle eventuele ziektes of parasieten uit te sluiten maar met rijstwater en gekookte kip kan je momenteel
niets verkeerd doen en dan is hun diaree misschien al weg.

We geven hen geen natvoer. Enkel Miloh en Moon kregen af en toe Hill's Cd in zakjes omdat Miloh anders enkel zijn droge brokjes heeft van Hill's Cd. Binnen drinkt hij weinig daarom vinden we het belangrijk om hem natvoer te geven.
Doordat Moon dan ook verleid werd om natvoer te krijgen kreeg ze deze ook, maar met de diarree niet meer.
En Luna kreeg hier nooit natvoer ; het is bij de vorige eigenaars dat ze natvoer kreeg (zoals ik vermelde ;) ).

Rijstwater lijkt me nog een oplossing als alles uitgesloten wordt, maar als we het nu toedienen dan weten we na die 2 weken (die verlopen volgende week donderdag) niet of de diarree gestopt is door het rijstwater of door het laten toedienen van het product tegen Coccidiose.

Ik heb hier al veel positieve verhalen gelezen over KVV maar het is nu zo dat wij maar beschikken over een kleine diepvriezer die nu al snel vol zit wanneer we onze inkopen gedaan hebben voor onszelf. Als we dan nog eens rauwvoer moeten bij zetten voor 3 katten lukt dat niet denk ik.

Bekijk berichtDuchess, op 12 november 2015 - 19:10, zei:

Wat jammer dat het zo loopt,toch denk ik ook dat het beter zal zijn om ervaringen van andere sphynx eigenaren te lezen,niet om te panieken maar juist omdat er in dat ras deze problemen voor schijnen te komen,soms kun je zo ook op de oplossing komen.
Lees je iets dat wat lijkt,kun je het aan je DA voorleggen,en wie weet komt er dan een oplossing.
Het is begrijpelijk dat er stress komt,maar je hebt ingestemd met haar komst dus mee eens of niet,je hebt ingestemd dus je vriendin dan blameren brengt nog meer stress die niet alleen jullie maar ook de kat raakt,want stress pikken ze nou eenmaal snel op en dat heeft ook weer zijn uitwerking op de gezondheid van je kat.
Ook ik ben een groot voorstander van KVV,dat lost vaak veel huid en darm problemen op.
Ik hoop voor zowel jullie als de katten dat het probleem snel onderkend wordt,sterkte
Bedankt...
En nee dat helpt natuurlijk niet wanneer ik mijn partner zeg dat we er beter niet aan begonnen waren, die extra stress is voor niets goed.
Ik geloof ook best (las het ook al op verschillende plaatsen) dat sphynxen heel gevoelig zijn aan maag en darmen,maar nu is er toch iets gaande die we eerst zowel bij Luna als bij Moon moeten zien te behandelen.

Bekijk berichtZajin, op 12 november 2015 - 19:39, zei:

Ik hoor ook vaak dat KVV de enige oplossing is tegen diaree bij sommige katten, heb je niet de mogelijkheid om dat uit te testen, maar het is idd toch
raar dat ook Moon telkens weer diaree krijgt, dus moet 't toch ergens via bacterieen komen, ik zou zeker ook het rijstwater eens geven,
jullie zitten er nu al een hele tijd mee te sukkelen, ik denk dat iedereen dat wel beu zou worden en dat wil zeker niet zeggen dat je je poes niet
graag ziet. Dat er spanningen tussen jullie zijn is ook heel begrijpelijk, je zou van minder....ik wens jullie veel succes en een snelle oplossing
Bedankt Zajin :hug:

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 13 november 2015 - 01:24

Sphynxen hebben supergevoelige darmen, alé de meeste toch.  Hier alleszins alledrie wel en 1 die ook met felle diarree gesukkeld heeft.  Nu het feit dat je beide katten diarree hebben zegt mij dat er iets anders aan de hand is dan enkel voedselallergie.

Belangrijke testen voor diarree zijn zoals hierboven genoemd idd Giardia, Tritrichomonas en coccidiose.
Maar wat bij Giardia en Tritri het geval is , kan zijn dat het dus sommige dagen niet zichtbaar is in ontlasting.  Daarom is het om het uit te sluiten effectief nodig om te testen over meerdere dagen.  Snaptesten zijn ook niet 100% juist.  Mijn dierenarts heeft al meegemaakt dat bij Giardia de snaptest negatief gaf terwijl onder de microscoop duidelijk Giardia te zien was in verse ontlasting.

Feit is dat elke behandeling ook weer doorweegt op de darmen en zo krijg je een vicieuze cirkel waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet.  En wat ik dan bij sphynxen zie is dat het bij hen veel langer duurt eer de darmen herstellen.  Uiteindelijk heeft ze toch 3 a 4 behandelingen gehad + een wisseling van voer op een 6 weken tijd, dat is echt niet niks.
Eigenlijk zou je dus alle mogelijke oorzaken van diarree moeten uitsluiten, dit kan alleen door uitgebreid testen over verschillende dagen.  Dan zou je één voeding moeten kiezen waar je bij blijft voor minstens 6 weken.  Ik heb destijds gekozen voor royal canin gastro intestinal, later gemengd met Josera Sensicat (na veel positieve reviews) en tot dusver doen ze het daar nog steeds goed op.  Bij Dobby waren alle parasieten e.d. uitgesloten en bleef alleen voeding over maar het duurde dus wel degelijk enkele weken voor ik resultaat zag, daarom mag je niet te snel wisselen.  Als ze het nu al enkele weken krijgt dan zou ik daar voorlopig ook even bij blijven tot alles uitgesloten is en moest je toch willen overschakelen moet je dat met sphynxen echt in hele kleine stapjes doen.  Nu bij Dobby is het , als hij diaree krijgt door iets, bv. van de zomer door zijn hartmedicatie , dan duurt het weken eer dat weer goed zit.  Ik weet dat nu gelukkig dus ik ga niet experimenten met vanalles , ik hou het bij zijn vaste voeding , een darmondersteunend supplement en dan komt het wel weer goed.  Van de zomer heb ik een supplement gekregen van de cardioloog , dat noemt FortiFlora van Purina.  Ze zei dat het ontzettend goed hielp bij de meeste katjes en heel af en toe zat er eens een kat bij waarbij het niet hielp.  Ik vond het het proberen waard en na een paar dagen was de diarree bij hem al over , ik moest de kuur van 30 dagen wel afmaken.  En nu heb ik steeds zo een doosje in huis voor in het geval dat.

Ik lees bij sphynxen soms echte drama's wat diarree betreft en je krijgt van iedereen een ander advies wat het heel moeilijk maakt.
Dus ik zou echt stap voor stap gaan hierin.  Als je twijfelt aan je dierenarts naar een dierenkliniek gaan voor een second opinion en vooral veel geduld, de katjes kunnen er ook niet aan doen.  Heb het van de zomer ook gehad dat Dobby van de kattenbak kwam en zijn kont voor mijn neus kwam afvegen aan mijn bed.

En wat de coccidiose betreft, ik weet niet hoe dat bij katten zit maar destijds bij de cavia's wist ik dat coccidiose voor heel lange tijd kon overleven in de omgeving en dieren dus terug besmet kunnen geraken.  

In ieder geval, succes ermee.  Zou best kunnen dat de diaree de oorzaak was waarom ze herplaatst moest worden.
Ik kan je eventueel nog wel doorverwijzen naar iemand met veel ervaring met diaree bij sphynxen maar ik zou echt eerst alles grondig laten testen, verschillende dagen na elkaar.  Zowel verzameling van ontlasting naar labo , als verse ontlasting onder microscoop.

Bewerkt door *bonnie*, 13 november 2015 - 01:33.


DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 13 november 2015 - 04:48

Coccidiose kan ook jaren overleven bij katten.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig