Spring naar inhoud


- - - - -

Diarree blijft aanhouden (opnieuw) blz 7


  • Log in om te reageren
144 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#16 Geplaatst 13 november 2015 - 16:42

Bekijk bericht*bonnie*, op 13 november 2015 - 01:24, zei:

Sphynxen hebben supergevoelige darmen, alé de meeste toch.  Hier alleszins alledrie wel en 1 die ook met felle diarree gesukkeld heeft.  Nu het feit dat je beide katten diarree hebben zegt mij dat er iets anders aan de hand is dan enkel voedselallergie.

Belangrijke testen voor diarree zijn zoals hierboven genoemd idd Giardia, Tritrichomonas en coccidiose.
Maar wat bij Giardia en Tritri het geval is , kan zijn dat het dus sommige dagen niet zichtbaar is in ontlasting.  Daarom is het om het uit te sluiten effectief nodig om te testen over meerdere dagen.  Snaptesten zijn ook niet 100% juist.  Mijn dierenarts heeft al meegemaakt dat bij Giardia de snaptest negatief gaf terwijl onder de microscoop duidelijk Giardia te zien was in verse ontlasting.

Feit is dat elke behandeling ook weer doorweegt op de darmen en zo krijg je een vicieuze cirkel waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet.  En wat ik dan bij sphynxen zie is dat het bij hen veel langer duurt eer de darmen herstellen.  Uiteindelijk heeft ze toch 3 a 4 behandelingen gehad + een wisseling van voer op een 6 weken tijd, dat is echt niet niks.
Eigenlijk zou je dus alle mogelijke oorzaken van diarree moeten uitsluiten, dit kan alleen door uitgebreid testen over verschillende dagen.  Dan zou je één voeding moeten kiezen waar je bij blijft voor minstens 6 weken.  Ik heb destijds gekozen voor royal canin gastro intestinal, later gemengd met Josera Sensicat (na veel positieve reviews) en tot dusver doen ze het daar nog steeds goed op.  Bij Dobby waren alle parasieten e.d. uitgesloten en bleef alleen voeding over maar het duurde dus wel degelijk enkele weken voor ik resultaat zag, daarom mag je niet te snel wisselen.  Als ze het nu al enkele weken krijgt dan zou ik daar voorlopig ook even bij blijven tot alles uitgesloten is en moest je toch willen overschakelen moet je dat met sphynxen echt in hele kleine stapjes doen.  Nu bij Dobby is het , als hij diaree krijgt door iets, bv. van de zomer door zijn hartmedicatie , dan duurt het weken eer dat weer goed zit.  Ik weet dat nu gelukkig dus ik ga niet experimenten met vanalles , ik hou het bij zijn vaste voeding , een darmondersteunend supplement en dan komt het wel weer goed.  Van de zomer heb ik een supplement gekregen van de cardioloog , dat noemt FortiFlora van Purina.  Ze zei dat het ontzettend goed hielp bij de meeste katjes en heel af en toe zat er eens een kat bij waarbij het niet hielp.  Ik vond het het proberen waard en na een paar dagen was de diarree bij hem al over , ik moest de kuur van 30 dagen wel afmaken.  En nu heb ik steeds zo een doosje in huis voor in het geval dat.

Ik lees bij sphynxen soms echte drama's wat diarree betreft en je krijgt van iedereen een ander advies wat het heel moeilijk maakt.
Dus ik zou echt stap voor stap gaan hierin.  Als je twijfelt aan je dierenarts naar een dierenkliniek gaan voor een second opinion en vooral veel geduld, de katjes kunnen er ook niet aan doen.  Heb het van de zomer ook gehad dat Dobby van de kattenbak kwam en zijn kont voor mijn neus kwam afvegen aan mijn bed.

En wat de coccidiose betreft, ik weet niet hoe dat bij katten zit maar destijds bij de cavia's wist ik dat coccidiose voor heel lange tijd kon overleven in de omgeving en dieren dus terug besmet kunnen geraken.  

In ieder geval, succes ermee.  Zou best kunnen dat de diaree de oorzaak was waarom ze herplaatst moest worden.
Ik kan je eventueel nog wel doorverwijzen naar iemand met veel ervaring met diaree bij sphynxen maar ik zou echt eerst alles grondig laten testen, verschillende dagen na elkaar.  Zowel verzameling van ontlasting naar labo , als verse ontlasting onder microscoop.
Bedankt voor de uitgebreide en vooral duidelijke uitleg Bonnie.

Vandaag heeft mijn vriendin gebeld naar onze dierenarts en ondanks dat het nog maar 1 week geleden is dat ze hun tweede dosis kregen tegen Coccidiose vond ze het toch niet normaal dat de diarree nog zo erg is.
Volgens haar kan het enkel nog Giardia zijn nu. Tritrichomonas is blijkbaar ook getest bij het vorig staal en niet gevonden.
De vorige ontworming die ze kregen was een breedspectrum en is dus mogelijk dat dit de Giardia niet geveld heeft.
Nu krijgen ze sinds vandaag elk 2X/dag een kwartje Flagyl, 5 dagen lang.
Ik heb dit ook ooit moeten innemen en herinner me dat ik daar zo misselijk van liep :roll:
Maar ja, er zit niet veel anders meer op momenteel.

De voeding gaan we in elk geval niet veranderen, bij geen van beiden.
De dierenarts was er eigenlijk ook wel mee bezig geweest en had "Kattovit" opgezocht om de samenstelling te bekijken, vertelde vandaag dat het oké is en de darmen toch wel een beetje spaart.
Moon zou dit ook kunnen eten maar nu overschakelen lijkt me niet zo ideaal.

Het is dus niet uit onderzoek dat ze hen behandelt tegen Giardia maar puur door uitsluiting van de andere mogelijkheden.
Ik kan me er wel in vinden omdat ze weet wat ze allemaal al gekregen hebben van medicatie tot nu toe en ook omdat de lintworm, coccidiose nu al bestreden werd. Ook omdat Tritrichomonas niet gevonden werd in de ontlasting.
De dierenarts is er echt wel mee bezig lijkt me ; had ondertussen ook nog het één en ander opgezocht omdat ze vorige keer al vond dat het lang duurde + spontaan de samenstelling van Kattovit nagekeken.
Denk dus wel dat we goed zitten in die praktijk ;)

't Is enkel veel in één keer voor hen samen en ik hoop dat ze er allemaal gezond uit geraken.

Bekijk berichtDORIS, op 13 november 2015 - 04:48, zei:

Coccidiose kan ook jaren overleven bij katten.
Ja, dat las ik ook over de Giardia.
We halen de kakjes er onmiddellijk uit na hun toiletbezoek en de bakken worden ook regelmatig volledig gereinigd.
Maar als ik lees hoe en waar het zich allemaal kan nestelen en zorgen voor herbesmetting :trance:

Onze Miloh is nog de enige zonder diarree. Hoewel we dat niet zeker weten, hij doet voornamelijk zijn behoefte buiten.
In september is hij ziek geweest en heeft hij ab moeten nemen, toen had hij wel even last en een paar keer een "accidentje" op zijn plaid.
Ik vermoed dus dat hij geen diarree heeft nu. Zijn poepje ziet er ook proper uit.

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten
    • Locatie: Mol
OFFLINE

#17 Geplaatst 13 november 2015 - 18:57

Tritrichomonas kan je enkel testen als je 7 dagen lang steeds een stukje ontlasting neemt, en dit bewaard in de koelkast.
Dit kan ook niet zo overal getest worden, dus lijkt me niet dat dit gebeurde


HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#18 Geplaatst 13 november 2015 - 19:04

Bekijk berichtCisca, op 13 november 2015 - 18:57, zei:

Tritrichomonas kan je enkel testen als je 7 dagen lang steeds een stukje ontlasting neemt, en dit bewaard in de koelkast.
Dit kan ook niet zo overal getest worden, dus lijkt me niet dat dit gebeurde

:trance:
Nee, inderdaad dit gebeurde niet...
Daar ga ik even meer over opzoeken.

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#19 Geplaatst 13 november 2015 - 19:35

Flair neemt al jaren 2x per dag Flagyl en het is fel verbeterd.Hij is niet misselijk en eet goed.Voor hij nierfalen had kreeg hij brokjes van RC.
Royal Canin Gastro Intestinal Kat

  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#20 Geplaatst 13 november 2015 - 19:45

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 13 november 2015 - 19:04, zei:

:trance:
Nee, inderdaad dit gebeurde niet...
Daar ga ik even meer over opzoeken.
Ze heeft ook iets uitgesloten op basis van het feit dat ze niet ziek lopen (eetlust is aanwezig en ze zijn alle 3 even actief).
Misschien lopen ze van die Tritichomonas sowieso ziek?

Bekijk berichtDORIS, op 13 november 2015 - 19:35, zei:

Flair neemt al jaren 2x per dag Flagyl en het is fel verbeterd.Hij is niet misselijk en eet goed.Voor hij nierfalen had kreeg hij brokjes van RC.
Royal Canin Gastro Intestinal Kat

Ach, bedankt Doris ; dat is toch al een geruststelling dat ze er misschien goed tegen zullen kunnen.
Neemt Flair dit voor haar nieren dan?

De dierenarts vroeg ons sowieso toch om in de gaten te houden of ze er niet ziek van liepen (zoals niet eten of braken).
Ze zei ook wel dat katten er meestal goed tegen kunnen.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#21 Geplaatst 13 november 2015 - 19:54

Heb het even opgezocht, en nee ze lopen er meestal ook niet ziek van.
Product om mee te behandelen ( Ronidazol) lijkt me wel heftig i.v.m. de mogelijke neurologische bijwerkingen.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 13 november 2015 - 19:55.


Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten
    • Locatie: Mol
OFFLINE

#22 Geplaatst 13 november 2015 - 19:56

Ja was al heel blij dat het er hier niet uitkwam.
Maar helaas kan er bij ons meisje niks tegen gedaan worden.
Momenteel is het weer druppels ruimen :(


Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten
    • Locatie: Mol
OFFLINE

#23 Geplaatst 13 november 2015 - 20:06

Doris, jij geeft de flagyl tegen de diaree begrijp ik, maar die geef je zonder te stoppen?
Weet eigenlijk niet of ze dat al eens kreeg, maar kan het navragen bij mijn da


*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten
OFFLINE

#24 Geplaatst 13 november 2015 - 20:11

Bij tritrichomonas is het juist kenmerkend dat ze niet ziek ogen, gewoon actief zijn en geen gewicht verliezen ondanks erge diarree. (heb ik gelezen ooit)

Bewerkt door *bonnie*, 13 november 2015 - 20:11.


DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#25 Geplaatst 13 november 2015 - 21:01

Cisca:Ik geef die Flagyl al jaren continu.Sommige zeggen dat er neveneffecten zijn en dat het niet goed is.Ik merk er niets van bij hem.
Help Lucky vinden:Die flagyl is voor de diarree.Voor de nieren krijgt hij Nelio.
Flair heeft verschillende aandoeningen.Maar zij levenslust is zo groot.

  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten
    • Locatie: Mol
OFFLINE

#26 Geplaatst 13 november 2015 - 21:16

Ga maandag eens vragen aan de DA of Heavenly dit al kreeg toendertijd en wat zijn mening is hierover.
Ohh wat als er toch een oplossing zou zijn....... maar kan beter niet te blij zijn


catherine
catherine
  • 40.158 berichten
OFFLINE

#27 Geplaatst 13 november 2015 - 22:08

Bekijk bericht*bonnie*, op 13 november 2015 - 20:11, zei:

Bij tritrichomonas is het juist kenmerkend dat ze niet ziek ogen, gewoon actief zijn en geen gewicht verliezen ondanks erge diarree. (heb ik gelezen ooit)

Dat is bij giardia ook zo ze eten goed en zijn aktief ze zijn er niet ziek van, hier hebben ze stomorgyl gehad en panacur, en zijn er helemaal van genezen


HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#28 Geplaatst 14 november 2015 - 00:29

Bekijk berichtCisca, op 13 november 2015 - 20:06, zei:

Doris, jij geeft de flagyl tegen de diaree begrijp ik, maar die geef je zonder te stoppen?
Weet eigenlijk niet of ze dat al eens kreeg, maar kan het navragen bij mijn da

Ocharme, kan me voorstellen als het er gewoon in druppels uitkomt dat het nog erger is.
Ben benieuwd hoe je dierenarts zal reageren i.v.m. Flagyl, hopelijk helpt het ook wat voor jouw katje.

Bekijk bericht*bonnie*, op 13 november 2015 - 20:11, zei:

Bij tritrichomonas is het juist kenmerkend dat ze niet ziek ogen, gewoon actief zijn en geen gewicht verliezen ondanks erge diarree. (heb ik gelezen ooit)

Bekijk berichtcatherine, op 13 november 2015 - 22:08, zei:


Dat is bij giardia ook zo ze eten goed en zijn aktief ze zijn er niet ziek van, hier hebben ze stomorgyl gehad en panacur, en zijn er helemaal van genezen
Ik las ook dat wanneer ze met die tritrichomonas zitten maar behandeld worden met ab tegen Giardia de diarree gaat minderen, maar die komt terug later aangezien de tritrichomonas er dan nog zit.
Het zal dus na die kuur van 5 dagen nog even wachten worden voordat we gaan juichen als hun stoelgang beter is...maar we duimen wel dat er verder niets meer mee gemoeid is.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#29 Geplaatst 14 november 2015 - 16:09

Bij giardia kunnen ze wel ellendig zijn met buikpijn, voor ze naar de bak gaan. Sterke katten gaan er niet veel van merken.
Maar het vraagt een intensieve behandeling. Er zijn 2 stammen van giardia. De ene reageert goed op panacur (lang genoeg geven in meerdere kuren!!). De andere reageert om metronidazol. Dit is een werkzame stof in o.a. flagyl. Dat heeft ons ervan af geholpen na lang sukkelen met het verkeerde medicijn.
Ook goed poetsen, de kattenbak elke dag verversen en rond de kattenbak dweilen. De kat eens wassen ev. en zeker goed proper houden zodat ze het niet terug oplikken. De eetkommetjes ook goed proper houden. Echt een strenge hygiëne elke dag, om herbesmetting te voorkomen. Want het zit ook in de omgeving. Katten likken het terug op en herbesmetten zichzelf.

Het wordt getest met ontlasting van meerdere dagen (3 meestal). Het zit ook niet altijd in de ontlasting want heeft een cyclus van een paar weken (2-3 dacht ik). Dus het is altijd mogelijk dat de cysten net niet worden uitgescheiden. Moet altijd naar het labo worden opgestuurd.

Coccidiose is gevaarlijker, schadelijker, maar ben je sneller vanaf met 2x een medicijn. Hier was dat een pil; gemaakt door de DA. Was een middel voor vogels/duiven ook.

Hopelijk zit er ergens nog een oplossing in... Vraag eens naar iets ondersteunend bij de DA van probiotica! Ze kunnen vaak iets goedkoper dan enterol aanbieden, als ze zelf een grote hoeveelheid hebben kunnen ze wat meegeven.


HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#30 Geplaatst 14 november 2015 - 17:37

Bekijk berichtNasa, op 14 november 2015 - 16:09, zei:

Bij giardia kunnen ze wel ellendig zijn met buikpijn, voor ze naar de bak gaan. Sterke katten gaan er niet veel van merken.
Maar het vraagt een intensieve behandeling. Er zijn 2 stammen van giardia. De ene reageert goed op panacur (lang genoeg geven in meerdere kuren!!). De andere reageert om metronidazol. Dit is een werkzame stof in o.a. flagyl. Dat heeft ons ervan af geholpen na lang sukkelen met het verkeerde medicijn.
Ook goed poetsen, de kattenbak elke dag verversen en rond de kattenbak dweilen. De kat eens wassen ev. en zeker goed proper houden zodat ze het niet terug oplikken. De eetkommetjes ook goed proper houden. Echt een strenge hygiëne elke dag, om herbesmetting te voorkomen. Want het zit ook in de omgeving. Katten likken het terug op en herbesmetten zichzelf.

Het wordt getest met ontlasting van meerdere dagen (3 meestal). Het zit ook niet altijd in de ontlasting want heeft een cyclus van een paar weken (2-3 dacht ik). Dus het is altijd mogelijk dat de cysten net niet worden uitgescheiden. Moet altijd naar het labo worden opgestuurd.

Coccidiose is gevaarlijker, schadelijker, maar ben je sneller vanaf met 2x een medicijn. Hier was dat een pil; gemaakt door de DA. Was een middel voor vogels/duiven ook.

Hopelijk zit er ergens nog een oplossing in... Vraag eens naar iets ondersteunend bij de DA van probiotica! Ze kunnen vaak iets goedkoper dan enterol aanbieden, als ze zelf een grote hoeveelheid hebben kunnen ze wat meegeven.

"Katten proper houden" is hier het moeilijkste onderdeel van.
Ons Luna kunnen we afkuisen met babydoekjes als ze uit haar bak komt. Moon is bijna niet te doen ; het is al een evenement om haar vast te houden om haar medicatie toe te dienen.
Moon en Miloh gaan ook regelmatig buiten en als ze daar hun behoefte doen hebben we daar ook geen controle over spijtig genoeg.

Gelukkig is Giardia minder gevaarlijk, de Coccidiose zou nu alvast moeten bestreden zijn dankzij het papje die ze 2x kregen.
Ook fijn om te lezen dat ze er bij jou uiteindelijk toch van af geraakt zijn.