Spring naar inhoud

- - - - -

Haarbal

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Jientje
Jientje
  • 996 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 12 november 2015 - 10:52

Hallo,

Maandagavond had latte overgegeven. Op zich niet raar want dat doen ze nog wel eens maar hij lag ook achter in de kast en maakte geen aanstalten op te staan. Dit vond ik wel raar omdat hij altijd klaar staat aan de deur om mij te verwelkomen.
Heb dan wat eten voor hem gezet en hij keek er niet naar om. Vond ik nog raarder want als er 1 ding is waarmee je Latte altijd kan verleiden, is het eten.
Direct in de bench gestoken en naar de dierenarts.
Hij bleek onmiddellijk buikpijn te hebben. Hebben ze een foto genomen en daaruit kwam dat hij een haarbal heeft die vast zit. Hij heeft dan een inspuiting buscopan gekregen en laxanorm en ik moest dit 3 dagen geven. Hij verwachtte de eerste 2 dagen helemaal geen stoelgang omdat de darm na de haarbal leeg was.
Dinsdagavond heeft latte echter wel een beetje stoelgang gemaakt maar heel droog en hard.
Ondertussen kreeg hij al laxanorm, nog extra olie en voor de rest moest ik hem al het natvoer dat hij wou eten geven, ongeacht of het goed was of niet. Dus goedkoop natvoer gehaald van sheba (dat eten ze altijd liever) en tonijn uit blik en steak.
Eet goed. Dinsdagavond overgegeven met 2 kleine haarballen erbij. Erna niks meer. Geen stoelgang, niet overgegeven maar wel eten en heeeeeel veel drinken. Op zich is dat goed maar ik maak me dan onmiddellijk zorgen over de nieren. De dierenarts gebeld. Hij zei dat het een natuurlijke reactie is om de haarbal opgelost te krijgen en dat het heel goed is dat hij veel drinkt. Ik zie op de buscopan ook wel staan bij bijwerkingenn : ‘ droge mond’ dus misschien is het daarvan.
In ieder geval, hij is alerter en eet goed maar ik zou nu toch graag langs de ene of andere kant een haarbal willen zien uit hem komen.
Wat is jullie mening? Want ik ben redelijk ongerust.

My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#2 Geplaatst 12 november 2015 - 14:18

Hoe is het vandaag ermee? Probleem zou toch moeten opgelost zijn nu of er moest nog deel vast zitten.
Hier heb ik er die nooit haarballen overgeven en andere elke week... blijf wat parafine olie geven bij het eten zodat alles wat vettiger is en beter glijdt. Eens hij terug normaal gaat alles afbouwen. En voeding geven die mee helpt de haren af te voeren.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.185 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 12 november 2015 - 14:59

Hier heeft Xeon regelmatig een haarbal en als het zo is eet hij niet en eet hij aan zijn gras plantje en drinkt hij veel.
Ik geef hem dan ook regelmatig haarbalpasta en zo zie ik dat hij dikwijls veel haar heeft bij zijn stoelgang of af en toe braakt hij het ook uit.
Ik geef hem zeker ieder week haarbalpasta en als hij niet eet doe ik een kuur van drie dagen haarbalpastaen dan is hij er weer van af.

Geplaatste afbeelding

Jientje
Jientje
  • 996 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 12 november 2015 - 21:55

Hij heeft vanmiddag stoelgang gemaakt op de kattenbak. Nog steeds niet veel. Keutel of 3. De eerste heel hard, erna wat platter.
Nog steeds geen haarbal.
Hij is wel terug beter, actiever, eet goed.
Het enige waar ik me zorgen om maak is dat hij zoveel drinkt én vanaf vandaag is zijn vacht ook iets minder mooi.
Ik ga morgen opnieuw langs de dierenarts denk ik...
@rosetta: jouw kat drinkt ook meer als hij haarballen heeft?

My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.185 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 14 november 2015 - 15:28

Ja hij drinkt meer en eet veel gras en voor de rest eet hij dan niets.
Komt Latte buiten ?Hij kan misschien buiten  al een haarbal uitgebraakt hebben?
Bij Xeon weet ik dat als hij terug eet en speelt hij er weer van af is,
Wat helpt is een grasplantje en meer kammen zodat ze dat haar niet binnen krijgen.

Geplaatste afbeelding

Jientje
Jientje
  • 996 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 15 november 2015 - 09:11

Hoi
Hij komt in de ren dus nee niks uitgebraakt maar sinds vrijdag 2 dikke vieze drollen met gras en haar in de bak en hij is terug helemaal oke :jump:
Hij doet heel af en toe nog een kuch dus ik verwacht nog wel een kleine haarbal maar de verstopping is volgens mij er uit. Gelukkig maar...0

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.185 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 november 2015 - 23:16

Blij dat het goed gaat!
Aangezien hij aanleg heeft voor haarbal kan je best een grasplantje in huis nemen en hem regelmatig van die haarbalpasta geven
daar kan je niets mis mee doen en dat zal er voor zorgen dat er zich geen haarbal vast zet in de darmen.

Geplaatste afbeelding

Jientje
Jientje
  • 996 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 24 november 2015 - 12:32

Hallo,

Sorry even weg geweest. Ik heb 2 grasplantjes staan maar dat werkt blijkbaar niet.
Ondertussen is hij terug de oude MAAR door heel het gebeuren , is hij wel ongeveer 700 gram afgevallen.
Ik hou hem verder in het oog maar ik vind het wel heel veel, niet?
Hij mocht wel af maar toch..

Samina
Samina
  • 28 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 27 november 2015 - 00:45

Vraagje:helpen de zogenaamde anti-haarbalbrokjes en wat is de bedoeling ervan ? Meer haar bij ontlasting of haarballen uitbraken ?
Geef deze brokjes bij beetjes.