Spring naar inhoud

- - - - -

Roosje en haar allergieën

vlooien allergie huisstofmijt

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 17 november 2015 - 16:26

Ik ga even mijn verhaal posten in stukjes en brokjes zoals ik het al ergens anders had gedeeld, is er iets niet duidelijk dan hoor ik het graag:

***Ik heb een vraagje over allergie bij katten, ons Roosje (Ca. 6 jaar) (een witte kat met ene paar grijze vlekjes) heeft een erge vlooienallergie en ook een allergie voor huisstofmijt (ze heeft geen kattenaids, geen FELV, alle andere bloedwaarden waren ok) . Ze is een HTK poes en een kat die echt wel naar buiten moet kunnen gaan anders word ze deppressief. Bij haar uit de allergie zich in huidproblemen en blaasjes in de mond. Door de blaasjes in haar mond, kan ze dan niet of slecht eten, het doet me dan zo'n pijn om haar zo te zien. Tot nu toe helpt niks anders dan om de 14 dagen een cortisone spuit te gaan halen bij de DA, ze krijgt van ons ook een weerstandsverhogend middel en nutridrops, door deze twee middeltjes blijven wel de huidproblemen weg, maar de blaasjes in haar mondje blijven wel een groot probleem. En het lijkt me ook niet gezond op lange termijn van zo vaak cortisone binnen te krijgen??? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, tips waar ik haar mee kan helpen. Ze krijgt regelmatig een antivlooienpipet en we behandelen de omgeving vinnen met zo'n spray tegen vlooien en huisstofmijt...

*** ze blijkt dus eosifiel granuloom in haar bek te hebben

***Update: We (alle mijn man, hij gaat altijd met de kat naar de DA sinds ik zwanger ben, kan ik dat emotioneel niet zo aan) zijn nu al voor de 2de maal naar een andere dierenarts gegaan, kwestie van second opinion. Haar mondje zat weer helemaal onder de 'blaren" dus nu heeft ze een staaltje genomen van het salvia, om concreter te weten te komen wat het juist is en of er een bacterie ook mee gemoeid is, voor alle zekerheid heeft ze al een spuitje met AB en een spuitje met cortisonen gezet, ze heeft ook weer een bloedafname gedaan om nog andere zaken uit te sluiten. Deze DA vermoed dat er toch ook een voedselallergie mee gemoeid is, en heeft staaltjes meegeven van Hills ZD en Royal Canin hypoallergeen droogvoer, ze zij er wel bij dat rauwvoer het beste zou zijn (maar ons Roosje is dat niet gewend) en ik ben erg bang om die staaltjes droogvoer te gaan geven, omdat ze nu tot al een 4 tal jaar graanvrij eten, gaat dat niet te belasten zijn op haar darmen??

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 17 november 2015 - 17:29

Hé, ik denk dat ik je op FB al geantwoord heb :-) Over de biopsie en eosinofiel granuloom. Maar ik dacht dat dit nog niet zeker was, of is dit al vastgesteld? En de andere allergieën weet je dan ook al...
Bij eos gr in het bekje is het nodig om cortisonen of atopica te blijven geven en het hopelijk onder controle te houden. Bij die kat die ik kende gaat het richting haar keel en telkens verder. Dus zij stoppen nooit meer met de medicatie, want dat zou volgens de DA niet goed aflopen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#3 Geplaatst 17 november 2015 - 18:40

Voor eosinofiel granuloom bestaat er medicatie welke het stabiel houdt en geen verdere problemen geeft. Als het zeker is dat jouw kat dit heeft, zeker er naar vragen. Qua voedingsallergie, we zitten er zelf mee. Het uitzoeken is heel moeilijk, maar het is nodig om dan 6 tot 8 weken 1 hypoallergene voeding te geven. Als poezel goed is, kan je daarna iets anders geven en zien naar de reactie, telkens 1 soort voeding voor enkele weken. Succes alvast!
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: vlooien, allergie, huisstofmijt