Spring naar inhoud

- - - - -

Voedingsschema nieuw kitten

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 17 november 2015 - 20:10

Sinds zaterdag is onze iieve telg Odin er. Hij is een Maine coon katertje van 16 weken.
Bij de fokster dronk hij tot 15 weken bij de mama! En at 4x per dag natvoer. Dagelijks ook een portie gekookte kip met als resultaat dat hij eigenlijk niet veel droogvoer eet :(
Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak, bedoel normaal komen ze hier toe en eten overwegend brok en dagelijks 1x natvoer.
Gekookte kip krijgen ze hier 3 tot 4 keer per week. Ik heb het al afgebouwd naar 3 keer ipv 4 keer natvoer maar ik ben bang dat hij te veel honger zal lijden.
Hoewel ik van mening ben dat het natvoer aanvulling is en hier de brokken hoofdmaaltijd,
Natvoer heb ik van alle soorte: almo nature, cosma, gourmet, proplan.

Kan ik eigenlijk zeggen van kijk vanaf morgen enkel zoals de grote coons, 1x natvoer?? Zal hij dan vanzelf meer brokken eten?

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#2 Geplaatst 17 november 2015 - 20:12

Mss even zijn gewoonte aanhouden tot hij zeker gewoon is bij jouw.
En intussen kijken of hij mee eet van de brokjes

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten

#3 Geplaatst 17 november 2015 - 20:20

Ik zou dat ook denken :)
Hij moet ook al aan zijn nieuwe omgeving wennen.
En misschien went hij  na een tijd ook wel aan de brokjes  :)

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#4 Geplaatst 17 november 2015 - 21:55

Eerst zijn gewoonte aanhouden tot hij goed gewend is,je kunt de brokjes wat weken zodat ze niet zo hard zijn dan eet hij ze misschien makkelijker op,of weken en mengen met het natvoer en dan steeds iets minder lang weken zodat hij langzaamaan aan de brokjes went.

Bewerkt door Duchess, 17 november 2015 - 21:56.

hilleke
hilleke
  • 19.366 berichten

#5 Geplaatst 17 november 2015 - 22:20

Ik denk ook dat het inderdaad belangrijk is om niet te vlug het voedingsschema volledig te veranderen.
Je kan het natvoer wel afbouwen.
Toen onze kittens hier vertrokken aten ze over het algemeen rauw, maar bij de nieuwe eigenaars kregen de meesten ook brokjes en natvoer. Bij de ene kat liep die overschakeling al wat vlotter dan bij de andere.
zo'n verhuis is niet niks voor een kitten, nieuwe omgeving, nieuwe katjes, .... dus hou die maaltijden toch nog maar even zo vertrouwd mogelijk ;)

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 18 november 2015 - 07:44

Marlee heeft ook lang geen brokken willen eten. Eerst de papfles, dan wilde hij enkel natvoer van mijn vingers eten, ik was daarna al blij dat hij gewoon natvoer uit een kommetje at. :d
Maar omdat ze hier ook niet genoeg natvoer krijgen om hun honger mee te stillen, wou ik hem toch ook aan de brokken krijgen. En ik heb, zoals Duchess zegt, zijn brokkken gemengd met het natvoer. Eerst een paar, dan wat meer, en uiteindelijk at hij ook gewoon brokken. Gewoon langzaam opbouwen, komt wel goed!
Those who don't believe in magic, will never find it