Spring naar inhoud

- - - - -

Gewoon even van me afschrijven...

• Log in om te reageren
93 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#16 Geplaatst 19 november 2015 - 18:45

Een echte Sphynxenkop, kwaad kijken haha. Maareuh, zeg me dat je haar oren net gekuisd had, want zo proper is bij mijn Sierra enkel het eerste uur na ik haar oren pas gedaan heb! Een uur later hangt er al terug vuil in...
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 19 november 2015 - 19:17

Wat een schatje!

Nee, bij Luna ruik je het maar af en toe. Ook geen idee waarom de ene keer wel en de andere keer niet. Ik ga elke ochtend en avond alles langs, met zaklamp, zodat ik niks mis.
En dan nog is het plots ergens waar ik het echt niet verwacht, bovenop een kast (en zo tegen de muur) bv.
Bedankt voor de steun iig!

Maar jij zit idd met kans op besmetting van de andere twee, had ik nog niet echt bij stilgestaan. Das extra vervelend natuurlijk.

Ik hoop echt voor jou dat je het weg krijgt, en dat je tot dan toch al niet teveel (liefst geen natuurlijk, maar dat lijkt niet erg realistisch nu) plekjes meer vindt overal...
(En ik wou dat ik tips had, maar niet dus. De keren dat ze hier diarree hadden, is het uiteindelijk vanzelf overgegaan..)

Those who don't believe in magic, will never find it

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#18 Geplaatst 19 november 2015 - 19:20

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 19 november 2015 - 17:32, zei:

Ik weet dat je het goed bedoelt Catherine maar van voer veranderen durven we nu zeker niet.
En Moon heeft het altijd al goed gedaan op Almo Nature, die  heeft ook diarree.

Die probiotica die je vernoemde, ik heb de naam ervan opgeschreven had toen de prijs niet opgezocht.
Is die verkrijgbaar bij de apotheker? Dan zou ik daar morgen kunnen omgaan of bestellen.

Was het promodulate?
Ik vind hier terug : 1.5 gram/dag en verpakking van 20 zakjes zouden we dan bijna een week mee verder kunnen voor 3 katten.
Zou een kleine week probiotica geven voldoende zijn of zinloos (moet je het langer geven)?

https://www.medpets.... &pv=3346&pvn=1

Ik neem het potje vind ik voor hier gemakkelijker en zuiniger.
Je mag dat geven zolang je wil kan je geen kwaad mee doen, met dat produkt heb ik al meeste succes gehad. Ik zeg niet dat het de diarree ineens gaat doen verdwijnen vooral niet als er onderliggende zaak is.

En verandering van eten geeft vaak diarree bij de katten ze moeten daar dan aan wennen. Om echt te kunnen uitmaken of je door voeding diarree hebt moet je de voeding zes weken geven.

Ik weet dat het hopeloos lijkt maar je moet ook leren openstaan voor advies. De mensen met sphynxen met ervaring heb je vaak meer aan dan aan de dierenarts.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.105 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 19 november 2015 - 19:52

Bekijk berichtBlackScorpion, op 19 november 2015 - 18:45, zei:

Een echte Sphynxenkop, kwaad kijken haha. Maareuh, zeg me dat je haar oren net gekuisd had, want zo proper is bij mijn Sierra enkel het eerste uur na ik haar oren pas gedaan heb! Een uur later hangt er al terug vuil in...
Hihi, ik herinner me niet precies meer hoelang voor deze foto haar oren werden uitgekuist ;)
Wel dat het telkens een evenement is :catcurs
We wassen haar om de anderhalve week en net voor haar badje kuisen we haar oren uit.
Mijn vriendin houdt ze vast en ik kuis ze uit met een oorstokje, maar dan nog slaagt ze erin om om de haverklap met haar hoofd te schudden.
Voordat ik met de oorstokjes begin doen we er in elk oor een vijftal druppels oorreiniger in van Beaphar (we kopen dat in de Maxizoo), masseren daarna even de oren. Zo komt er heel wat los.
Maar de ene zal misschien ook sneller/meer oorsmeer aanmaken dan de andere ;)

Bekijk berichtEphiny, op 19 november 2015 - 19:17, zei:

Wat een schatje!

Nee, bij Luna ruik je het maar af en toe. Ook geen idee waarom de ene keer wel en de andere keer niet. Ik ga elke ochtend en avond alles langs, met zaklamp, zodat ik niks mis.
En dan nog is het plots ergens waar ik het echt niet verwacht, bovenop een kast (en zo tegen de muur) bv.
Bedankt voor de steun iig!

Maar jij zit idd met kans op besmetting van de andere twee, had ik nog niet echt bij stilgestaan. Das extra vervelend natuurlijk.

Ik hoop echt voor jou dat je het weg krijgt, en dat je tot dan toch al niet teveel (liefst geen natuurlijk, maar dat lijkt niet erg realistisch nu) plekjes meer vindt overal...
(En ik wou dat ik tips had, maar niet dus. De keren dat ze hier diarree hadden, is het uiteindelijk vanzelf overgegaan..)
Ik zal de complimentjes doorgeven aan onze madam ;)

Bekijk berichtcatherine, op 19 november 2015 - 19:20, zei:

https://www.medpets.... &pv=3346&pvn=1

Ik neem het potje vind ik voor hier gemakkelijker en zuiniger.
Je mag dat geven zolang je wil kan je geen kwaad mee doen, met dat produkt heb ik al meeste succes gehad. Ik zeg niet dat het de diarree ineens gaat doen verdwijnen vooral niet als er onderliggende zaak is.

En verandering van eten geeft vaak diarree bij de katten ze moeten daar dan aan wennen. Om echt te kunnen uitmaken of je door voeding diarree hebt moet je de voeding zes weken geven.

Ik weet dat het hopeloos lijkt maar je moet ook leren openstaan voor advies. De mensen met sphynxen met ervaring heb je vaak meer aan dan aan de dierenarts.

Ik sta toch open voor advies (vind ik ;) )
Ik kan enkel niet alle advies door mekaar gaan gebruiken, de ene persoon heeft goeie resultaten door bijv. rauw te geven, de andere persoon door iets anders te geven, enz...mijn vriendin las dan ergens op een forum waar mensen probiotica gaven aan hun kat het erger werd...
Het is een beetje "filteren" tussen alle informatie die we binnen krijgen omdat het mekaar soms tegenspreekt.
Is ook een beetje logisch want moest er één juiste oplossing zijn dan was het ook al verholpen.

Bedankt voor de link!
Ik vond het niet terug op de site van Newpharma, is dus niet beschikbaar bij de apotheker.
Morgen belt mijn vriendin sowieso toch even naar de dierenarts misschien dat zij over iets beschikken, anders zal ik deze bestellen bij Medpets.

Féline
Féline
  • 1.921 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 19 november 2015 - 20:11

Misschien ook eens een bericht sturen naar Nadine, die heeft 4 sfinxies, en daar is ook 1tje die last heeft van zijn "kakkeldoedies" (zo noemt Nadine dat)
Nadine = Lathyrus

Bewerkt door Féline, 19 november 2015 - 20:14.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#21 Geplaatst 19 november 2015 - 20:33

Ik denk dat je moet beginnen met alle parasieten e.d. met 100% zekerheid uit te sluiten, dat is zonder twijfel stap 1.
Dit betekent voor tritri en giardia ontlasting van meerdere dagen en misschien wel meerdere testen.  
Je kan tritri of giardia niet uitsluiten op basis van 1 test op een staal van 1 dag.  Ookal worden ze nu behandeld met flagyl, dit wil niks zeggen.
Je weet ten eerste niet met zekerheid of ze giardia hebben en ten tweede, bij giardia is er een verdeeldheid over de middelen die werkzaam zijn.
Ik zou die testen overigens bij beide katten met diarree laten uitvoeren.  In het ene geval werkt flagyl, in het andere geval niet dus gissen naar "het zal wel giardia zijn , want dat is het enigste wat nog kan" is eigenlijk ook een foute instelling van de dierenarts.

In afwachting van die uitslagen zou ik alleszins met niets experimenteren.

Als je dierenarts niet open staat voor die testen (ontlasting van verschillende dagen) dan zou ik bij een goed aangeschreven dierenkliniek ten rade gaan.
Ik heb je via pb al het verhaal van Dobby gedaan die afgelopen zomer ernstig ziek was.  Ik ben in 2 dierenklinieken geweest en daar het advies gekregen van meerdere dierenartsen.  Telkens werd er bij hem aan symptoombestrijding gedaan maar de oorzaak werd niet gevonden.  En bepaalde behandelingen verergerden zijn toestand juist.  Ik werd al aangekeken alsof ik gek was en spoken zag maar uiteindelijk ben ik dan toch achter de oorzaak gekomen dankzij zijn cardioloog die hem binnenstebuiten gekeerd heeft.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.105 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 20 november 2015 - 00:06

Bekijk bericht*bonnie*, op 19 november 2015 - 20:33, zei:

Ik denk dat je moet beginnen met alle parasieten e.d. met 100% zekerheid uit te sluiten, dat is zonder twijfel stap 1.
Dit betekent voor tritri en giardia ontlasting van meerdere dagen en misschien wel meerdere testen.  
Je kan tritri of giardia niet uitsluiten op basis van 1 test op een staal van 1 dag.  Ookal worden ze nu behandeld met flagyl, dit wil niks zeggen.
Je weet ten eerste niet met zekerheid of ze giardia hebben en ten tweede, bij giardia is er een verdeeldheid over de middelen die werkzaam zijn.
Ik zou die testen overigens bij beide katten met diarree laten uitvoeren.  In het ene geval werkt flagyl, in het andere geval niet dus gissen naar "het zal wel giardia zijn , want dat is het enigste wat nog kan" is eigenlijk ook een foute instelling van de dierenarts.

In afwachting van die uitslagen zou ik alleszins met niets experimenteren.

Als je dierenarts niet open staat voor die testen (ontlasting van verschillende dagen) dan zou ik bij een goed aangeschreven dierenkliniek ten rade gaan.
Ik heb je via pb al het verhaal van Dobby gedaan die afgelopen zomer ernstig ziek was.  Ik ben in 2 dierenklinieken geweest en daar het advies gekregen van meerdere dierenartsen.  Telkens werd er bij hem aan symptoombestrijding gedaan maar de oorzaak werd niet gevonden.  En bepaalde behandelingen verergerden zijn toestand juist.  Ik werd al aangekeken alsof ik gek was en spoken zag maar uiteindelijk ben ik dan toch achter de oorzaak gekomen dankzij zijn cardioloog die hem binnenstebuiten gekeerd heeft.
Nee, Giardia heeft inderdaad 2 mogelijke stammen. De ene wordt bestreden door Flagyl, de andere meestal door Panacur.
Ze kregen een ontworming met Caniquantel. Peggy vroeg de samenstelling hiervan, ik stuurde ze door maar kreeg geen reactie op mijn vraag of dit dat even goed werkte als Panacur.

De dierenkliniek die het dichtste bij ligt is in Merelbeke, denk ik.
Dat is toch een uurtje rijden met Luna en Moon in de auto...maar we gaan eens luisteren morgen als we bellen naar onze dierenarts wat zij voorstelt.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#23 Geplaatst 20 november 2015 - 02:24

Bekijk bericht*bonnie*, op 19 november 2015 - 20:33, zei:

Ik zou die testen overigens bij beide katten met diarree laten uitvoeren.

als je test op giardia moet je niet alleen testen bij de kat met symptomen maar ook bij je andere katten die geen symptomen hebben, want een kat kan giardia hebben en zelf geen symptomen vertonen.
Wij hebben alle vier ons poezels indertijd laten testen toen we dachten dat we mogelijk met giardia zaten en t was net de poezel die niks van symptomen had die het het ergst had zitten en die t meeste kruisjes had op haar test, onze yoshi legde hele mooie drolletjes die niet stonken en die ook niet plat waren, er zat ook geen bloed of sliijm bij de kakkeledoedies maar toch had zij het ergst van allemaal diene giardia zitten
En als je één poezel hebt met giardia en twee of drie poezels die niet getest zijn omdat ze geen symptomen hebben dan haalt het echt niks uit om alleen die ene poezel te behandelen, als je behandelt behandel je iedereen, dat kan gewoon niet anders dan dat je andere ook besmet worden
En zoals bonnie ook al zegt, giardia testen worden gedaan op ontlasting van meerdere dagen, niet op ontlasting van enen dag en er zijn inderdaad misschien meerdere testen nodig want je kan een vals negatief resultaat krijgen

Ik wil hier zoveel vertellen want wij hebben een hele lijdensweg achter de rug met onzen diddl die meer dan vijf jaar geduurd heeft (hij heeft oa dikke en dunne darm ontstekingen die vastgesteld zijn na een eindeloze reeks dure testen, testen ook die in t buitenland oa zijn gedaan omdat ze in belgie niet werden gedaan, maar die testen konden maar geen juiste diagnose geven, de juiste diagnose op dat gebied is gekomen na een darmbioptie, hij heeft ook hcm dat is vastgesteld op zijn eerste jaar, chronisch sinusit, een slecht werkende pancreas -dat hangt meestal wel samen met die darmproblemen- en hij heeft daardoor een heel slechte vertering, hij heeft ook al een bloeding of klonter in zijn hersenen gehad enzovoorts enzoverder, t manneke heeft ons op anderhalf jaar tijd 21.000 euro gekost aan testen en behandelingen en medicatie en speciaal voeder, na dat anderhalf jaar zijn we gestopt met tellen maar momenteel kost hij ons maandelijks minimum 700 euro aan dierenartsbezoeken plus medicatie plus speciaal eten en meestal max 1.200 euro per maand-als den dierenarts nog meer keer moet komen dan normaal gezien en er nog extra s bijkomen- dus hij is nu 6 jaar en drie maand oud , als ge wilt kunt ge t uitrekenen wat hij ons tot nu toe gekost heeft maar vertel mij aub het cijfer niet of ik val van mijne sosies, ik wil het niet weten, ik wil op dat gebied mijn hoofd in t zand blijven steken zoals een struisvogel, ik heb trouwens ook maar een minimumuitkering van invalditeit, mijn halven trouwboek kan gelukkig gaan werken maar we moeten ons toch veel ontzeggen om dat allemaal te kunnen blijven betalen....) en onzen thor heeft ook blijvende kakkeledoedieproblemen t manneke (en bij hem blijft er dus ook altijd aan zijne staart hangen omdat hij zijn staart in de platte kakkeledoedies zwiept plus dat hij aan wildkakkerijen doet en hij overal in t rond gaat gaan kakken volgens mij omdat hij die kattenbak bekijkt als iets dat hem pijn doet omdat hij nu eenmaal last heeft in zijn darmen en aan zijn poep, maar gezellig zunne als alles vol hangt met platte kak of je met je blote voeten in een hoop platte kakkeledoedies trapt, t is allesbehalve leuk maar wij nemen het er bij omdat wij het manneke gewoon zo graag zien en we hem voor geen geld zouden willen wegdoen) ) maar ik heb momenteel echt gene fut om nog iets neer te pennen

ik vraag me wel t volgende af: wisten jullie niet dat darmproblemen samen met hcm de vaakst voorkomende problemen zijn bij sphynxen? En t is niet altijd op te lossen hoor, soms moet je er gewoon mee leren leven....
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#24 Geplaatst 20 november 2015 - 02:34

aangezien Merelbeke t dichtst bij jullie thuis ligt, als je in de nabijheid van wetteren of oombergen woont kan ik je dierenarts Frank Van Campen aanraden, die heeft ons en onzen diddl heel hard geholpen, zonder hem was diddl ongetwijfeld al dood geweest ondertussen

en nog een vraagje: hebben jullie voor jullie aankoop hcm testen te zien gekregen?
Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#25 Geplaatst 20 november 2015 - 14:35

Het gaat hier om een herplaatser, dan zijn er niet altijd (meer niet dan wel) hcm testen.

Misschien toch eens Merelbeke overwegen ?
Naar onze cardioloog moeten wij ook dik anderhalf uur rijden, niet ideaal maar dat nemen we er dan maar bij, proberen het hem steeds zo gemakkelijk mogelijk te maken in de auto

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.105 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 20 november 2015 - 22:25

Ik splits jouw tekst even in delen op om duidelijk te kunnen reageren Lathyrus ;)

Bekijk berichtlathyrus, op 20 november 2015 - 02:24, zei:

als je test op giardia moet je niet alleen testen bij de kat met symptomen maar ook bij je andere katten die geen symptomen hebben, want een kat kan giardia hebben en zelf geen symptomen vertonen.
Wij hebben alle vier ons poezels indertijd laten testen toen we dachten dat we mogelijk met giardia zaten en t was net de poezel die niks van symptomen had die het het ergst had zitten en die t meeste kruisjes had op haar test, onze yoshi legde hele mooie drolletjes die niet stonken en die ook niet plat waren, er zat ook geen bloed of sliijm bij de kakkeledoedies maar toch had zij het ergst van allemaal diene giardia zitten
En als je één poezel hebt met giardia en twee of drie poezels die niet getest zijn omdat ze geen symptomen hebben dan haalt het echt niks uit om alleen die ene poezel te behandelen, als je behandelt behandel je iedereen, dat kan gewoon niet anders dan dat je andere ook besmet worden
En zoals bonnie ook al zegt, giardia testen worden gedaan op ontlasting van meerdere dagen, niet op ontlasting van enen dag en er zijn inderdaad misschien meerdere testen nodig want je kan een vals negatief resultaat krijgen

Door het feit dat ze allemaal moeten behandeld worden omwille van besmettingsgevaar is het voldoende om maar één kat te testen.
Maar dat kan dan weer een verkeerd resultaat geven, want als die éne nu net niet besmet is met dit of dat dan mis je ook automatisch één/meerdere parasieten die wel nodig zijn om te behandelen.
Dus ik kan je daar zeker in volgen.

Wij hebben destijds enkel Luna's stoelgang getest omdat ze eerst de enige was met diarree en we er snel bij waren.
Lintworm en coccidiose zijn gevonden, Giardia en Tritrichomonas kon achteraf bekeken niet gevonden worden in de stoelgang van 1 dag.

Het zet me wel tot nadenken : als ik in het vervolg van alle 3 stoelgang nodig heb hoe ik daar ga in slagen.
Miloh en Moon zijn al moeilijk binnen te houden, maar goed als het moet en er wordt extra opgelet is dat nog haalbaar.
Maar dan moet er eigenlijk 24/24 uur, 3 dagen lang iemand constant de katten in de gaten houden.
Want het is niet zo dat ieder van hen hun eigen kattenbak hebben en ze sowieso niet in een andere gaan...
Mogelijke optie zou zijn ze elk apart te steken...hier is dat niet haalbaar :catscratchhead
De ruimte living/keuken is oké.
Maar verder één van de logeerkamers en of berging gebruiken om een kat 3 dagen en nachten op te sluiten ; dan ben ik er zeker van dat ze gek worden in zo'n kleine ruimtes. Deze die daar daarna uitkomt (en dag en nacht zal huilen) zal hier niet snel meer terug komen vrees ik als ze ooit buiten geraken.
Die zijn ook zo metéén weg uit de kamer dan op het moment dat er een deur zo open gaan om eten/drinken te brengen of de kattenbak leeg te maken.

Ik vraag me af hoe jij dat destijds hebt kunnen doen met de jouwe?

Dit heb ik 2x moeten lezen en dacht eerst de vraag te stellen of je per ongeluk geen 0 teveel getypt had bij die 21.000 euro :trance:
Maar aangezien de huidige uitgaves las voor de verzorging van didl nog redelijk hoog liggen heb je je waarschijnlijk toch niet vergist.
Dat is heel veel geld dat ik er even moet van slikken. Maar fijn voor hem dat jullie het er voor over hebben en het ook kunnen doen.

ik vraag me wel t volgende af: wisten jullie niet dat darmproblemen samen met hcm de vaakst voorkomende problemen zijn bij sphynxen? En t is niet altijd op te lossen hoor, soms moet je er gewoon mee leren leven....
Dat ze gevoeliger zijn aan maag en darmen daar hadden we wel al iets over gelezen. We gingen er wel van uit dat het misschien zoeken zou zijn naar de meest gepaste voeding maar we hadden er ons nu ook geen rampscenario's bij voorgesteld ;)
Van die HCM wisten we niet.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.105 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 20 november 2015 - 22:39

Bekijk berichtlathyrus, op 20 november 2015 - 02:34, zei:

aangezien Merelbeke t dichtst bij jullie thuis ligt, als je in de nabijheid van wetteren of oombergen woont kan ik je dierenarts Frank Van Campen aanraden, die heeft ons en onzen diddl heel hard geholpen, zonder hem was diddl ongetwijfeld al dood geweest ondertussen

en nog een vraagje: hebben jullie voor jullie aankoop hcm testen te zien gekregen?
Van afstand zal het niet veel verschil uitmaken. Dus toch wat ver en momenteel blijven we bij onze dierenarts, maar wie weet komt het ooit eens van pas (liever niet natuurlijk).

Er zijn geen HCM-testen uitgevoerd bij Luna.
Dit weten we pas sinds vorig weekend, toen hebben we contact gehad met de cattery waar Luna sinds haar 8 weken vertoefde.
Deze mensen kochten haar om later mee te fokken.
Luna had toen al een heel lichte knik in haar staartje die amper zichtbaar was, maar tijdens het opgroeien werd die knik steeds opvallender en bleef ze hierdoor met haar staartje soms hier en daar wat hangen.
Later werd een deel ervan geamputeerd.
Maar dus omdat de knik toch redelijk zichtbaar werd hebben ze Luna laten steriliseren en hebben ze haar nooit kittens laten krijgen ; dat is de reden waarom er bij haar nooit getest werd op HCM.
De eerste keer toen ik haar stamboom zag las ik onderaan de twee testen (waarvan 1 de HCM) die waren negatief.
Ik dacht dat dit op haar sloeg maar nu blijkt, en begrijp ik het ook als ik beter kijk, dat het de ouders zijn die beiden negatief getest hebben op deze ziektes.
Ik weet niet zo zeker of er dan nog kans is dat zij HCM heeft?
Iemand met wie ik in contact gebracht ben via het forum heeft de gegevens opgevraagd van haar stamboom omdat zij van bepaalde lijnen kon onderzoeken of er ziektes waren.
We hebben nog verder contact gehad achteraf en ze heeft niets vernoemd, dus ik veronderstel dat ze ofwel de lijn niet terug vond, ofwel dat ze deze lijn wel terug vond maar er geen ziektes zijn in die lijn.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#28 Geplaatst 20 november 2015 - 22:53

Negatieve ouders geeft geen uitsluiting op HCM.
Ik heb met de keuze van mijn kittens altijd goed gekeken naar de achtergrond, dat de ouders jaarlijks getest werden (negatief uiteraard) en dat ook de achtergrond hcm-negatief was in verschillende generaties.  Dobby heeft op zich een goeie achtergrond met heel veel testen bij ouders, grootouders en overgrootouders en toch heeft hij HCM.  De kans is natuurlijk wel kleiner maar uitgesloten dus zeker niet.

Wie zijn haar ouders ?  (mag je ook in pb sturen hoor)

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.105 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 20 november 2015 - 23:00

Bekijk bericht*bonnie*, op 20 november 2015 - 14:35, zei:

Het gaat hier om een herplaatser, dan zijn er niet altijd (meer niet dan wel) hcm testen.

Misschien toch eens Merelbeke overwegen ?
Naar onze cardioloog moeten wij ook dik anderhalf uur rijden, niet ideaal maar dat nemen we er dan maar bij, proberen het hem steeds zo gemakkelijk mogelijk te maken in de auto
We hebben vandaag naar de dierenarts gebeld.
Ze staat open voor een Tritrichomonas test met kweek, dat is geen probleem.
Toen we vermelden dat er niet kon getest worden hierop en waarom er niet getest werd op Giardia, gaf ze ons een reden waar we best wel kunnen inkomen :
- Het moment dat we belden was tijdens de tweede behandeling tegen Coccidiose (deze was nodig want dit was gevonden in het labo), beiden (Luna en Moon) hadden één week na deze behandeling nog steeds diarree.
- Als we dan stalen moesten binnen brengen van meerdere dagen + uit de uitslag wachten (er zat ook nog een weekend tussen) zaten we al snel een week of meer verder...
- Aangezien ze al ontwormd werden met Caniquantel en de ene mogelijke stam van Giardia niet meer aanwezig kon zijn, opteerde zij om liever de andere mogelijke stam uit te sluiten door te behandelen met Flagyl i.p.v. ons nog een week langer te doen wachten en dan misschien toch nog te moeten starten hiermee.

Meestal is de diarree minder door te behandelen met Flagyl, zei ze.
Maar ze liet ons een redelijke hoge dosis toedienen (om er zeker van te zijn als Giardia aanwezig zou zijn het zou verdwijnen) en het kan dus zeker daardoor zijn dat het verergerde.

Nu raadt ze ons aan een week te wachten en Fortiflora Purina te geven (probiotica) om de darmen tot rust te laten komen.
Normaal gezien zouden we er maandag achter mogen, ze hadden het niet in voorraad. Bij de apotheker konden ze het niet bestellen want het was niet meer in stock bij Purina.

Moon krijgt nu ook Kattovit, het zou toch iets lichter zijn voor haar darmen.

Ik weet dat ons hier aangeraden wordt om te laten onderzoeken naar Tritrichomonas en dit zal ook gebeuren als er geen duidelijke verbetering is binnen een week.
Maar ik kan me zeker vinden in de redenering van de dierenarts die vindt (vinden wij ook trouwens) dat hun maag- en darmstelsel de laatste (bijna) 2 maanden het hard te verduren kregen en rust nodig hebben.
De lintworm en Coccidiose zullen hun darmpjes ook geen deugd gedaan hebben.
Net als bij de mens weet men nooit wat vele verschillende soorten medicatie kort op mekaar kunnen geven van interacties.
Men kent soms niet eens alle bijwerkingen van bepaalde pillen...

Wat de tritrichomonas betreft : ik hoop dat het niet nodig zal zijn hen hierop te testen maar indien wel en het zou positief zijn, dan ben ik er zelf nog niet aan uit of ik dat product ga toedienen.
Iemand zei me dat het geen kwaad kan als de dosis niet te hoog is, maar het is zwaar spul. Net daarom staat het niet geregistreerd als geneesmiddel.
Je zal maar "pech" hebben als je net een kat hebt die er overgevoelig aan is of als het interacties geeft met de restanten van de vorige middelen (die nog een tijd in hun lijfje blijven zitten).
Dat wordt dan nog even zoeken wat we gaan doen indien dat positief test. Maar momenteel zijn we zover nog niet en kijken we of de darmflora zich herstelt door even medicatievrij te leven en een steuntje te krijgen met probiotica.

Bekijk bericht*bonnie*, op 20 november 2015 - 22:53, zei:

Negatieve ouders geeft geen uitsluiting op HCM.
Ik heb met de keuze van mijn kittens altijd goed gekeken naar de achtergrond, dat de ouders jaarlijks getest werden (negatief uiteraard) en dat ook de achtergrond hcm-negatief was in verschillende generaties.  Dobby heeft op zich een goeie achtergrond met heel veel testen bij ouders, grootouders en overgrootouders en toch heeft hij HCM.  De kans is natuurlijk wel kleiner maar uitgesloten dus zeker niet.

Wie zijn haar ouders ?  (mag je ook in pb sturen hoor)
Ik weet niet of het kwaad kan maar stuur het jou per pb door ;)
Even een knip-plak werkje vanuit het berichtje die ik voordien naar Peggy stuurde.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#30 Geplaatst 21 november 2015 - 08:05

Ter info, Sierra haar ouders zijn beiden negatief getest, maar haar oom had HCM.
Wij laten Sierra elk jaar op HCM testen, in eén dikke week gebeurd dit voor dit jaar.
Ze is nu 10 jaar en ze buiten 1 jaar elk jaar met echo getest op HCM.
Eerste jaar ook op PKD en dit jaar gaan we haar nieren ook opnieuw laten checken.

Ik vind het belangrijk bij een ras dat HCM gevoelig is, om jaarlijks te laten testen.
Als ze het dan toch hebben, kan je nog veel doen mét medicatie door er vroeg bij te zijn.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding