Spring naar inhoud

- - - - -

samenwonen

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Karianne
Karianne
  • 4.634 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 19 november 2015 - 19:44

hoi iedereen ,

ik ga officieel met mijn vriend samenwonen
Joepieeee

maar nu,

iemand die ons kan helpen tussen de verschillen van wettelijk of feitelijk samenwonen ?
wij moeten dus die keuze maken maar willen graag de verschillen weten

Iemand die goed is op da vlak :)

liefde_is_gaan_samenwonen.jpg

Bewerkt door Karianne, 19 november 2015 - 19:46.

Féline
Féline
  • 1.333 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 19 november 2015 - 20:00

heb je dat al opgezocht via de officiële site van F.O.D. ?

http://www.belgium.b...ijk_samenwonen/

Bewerkt door Féline, 19 november 2015 - 20:21.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 19 november 2015 - 20:05

feitelijk samen wonen is gewoon dat je domicilie op het zelfde adres staat en je gewoon samen woont.

Wettelijk samenwonen, dan laat je bij een notaris een samenwoon contract opmaken.

Ligt aan jullie wat jullie verkiezen. Sommigen kiezen voor dat contract om bepaalde beschermingen te hebben ivm erven enzo dacht ik.

Zelf heb ik altijd gewoon feitelijk samen gewoond. Mocht ik kiezen voor wettelijk zou ik dat denk ik pas echt na enkele jaren doen, als ik dat ooit mocht overwegen.

Bewerkt door Eibhlin, 19 november 2015 - 20:05.

Geplaatste afbeelding

Seabert
Seabert
  • 4.653 berichten

#4 Geplaatst 19 november 2015 - 20:10

Denk zoals Eibhlin zegt....

.... Maar proficiat hé!!!

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.634 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 19 november 2015 - 20:17

Bedankt :-)

Armani
Armani
  • 14.245 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 19 november 2015 - 20:19

Bekijk berichtKarianne, op 19 november 2015 - 19:44, zei:

ik ga officieel met mijn vriend samenwonen
Joepieeee

:loveshower: :loveshower:
proficiat!
Dat gaat een warme Kerst worden ;)

miranda
miranda
  • 7.820 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 19 november 2015 - 20:26

Bekijk berichtEibhlin, op 19 november 2015 - 20:05, zei:

feitelijk samen wonen is gewoon dat je domicilie op het zelfde adres staat en je gewoon samen woont.

Wettelijk samenwonen, dan laat je bij een notaris een samenwoon contract opmaken.

Ligt aan jullie wat jullie verkiezen. Sommigen kiezen voor dat contract om bepaalde beschermingen te hebben ivm erven enzo dacht ik.

Zelf heb ik altijd gewoon feitelijk samen gewoond. Mocht ik kiezen voor wettelijk zou ik dat denk ik pas echt na enkele jaren doen, als ik dat ooit mocht overwegen.

is idd zo... mijn dochter heeft van feitelijk naar wettelijk gebracht via notaris toen ze hun huis kochten..

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#8 Geplaatst 19 november 2015 - 20:54

Proficiat, ik denk dat wettelijk samenwonen ongeveer gelijk is aan trouwen, je hebt dan een aantal rechten maar ook plichten
Geplaatste afbeelding

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 19 november 2015 - 21:13

Proficiat! :)

Ik en mijn vriend zijn ook wettelijk samenwonend.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 19 november 2015 - 21:19

Proficiat!
Ik zou ook eerst gewoon feitelijk gaan samenwonen, dus gewoon allebei je adres daar laten zetten. Dan kan je daarna nog genoeg opzoeken over wettelijk samenwonen. Dat is inderdaad gelijklopend met trouwen - maar niet helemaal. Je hoeft daarvoor niet langs de notaris, kan je gewoon laten registreren bij de gemeente, tenzij je natuurlijk bepaalde dingen wil laten vastleggen.
Blijven jullie in de buurt van Dendermonde? Verhuist het hondje mee of is die eigenlijk van z'n ouders?
Geniet van het plannen!

Karianne
Karianne
  • 4.634 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 19 november 2015 - 21:42

We blijven in Dendermonde :-) en hondje gaat mee :-)

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#12 Geplaatst 19 november 2015 - 21:49

Gefeliciteerd

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#13 Geplaatst 19 november 2015 - 21:56

Als je wettelijk wil samenwonen ga je naar t gemeentehuis en zeg je daar dat jullie wettelijk willen samenwonen en dan moet je daar iets ondertekenen en klaar, kost niks (kan me toch niet herinneren dat halve trouwboek en ik indertijd iets moeten betalen hebben daarvoor)
Het verschil tussen wettelijk samenwonen en gewoon samenwonen is inderdaad dat als je wettelijk samenwoont dat je dan gelijkaardige rechten en plichten hebt zoals getrouwde mensen
Iets dat ook nog heel belangrijk is is t volgende, als je gewoon samenwoont en je vriend komt iets tegen dan word jij wettelijk aanzien als een vreemde, ook al zou je dertig jaar met hem samenwonen, je bent een vreemde in de ogen van de wet en jij mag dan geen enkele beslissing maken voor je vriend, stel dat hij aan een machine gekoppeld ligt om te overleven, dan is t zijn familie die beslist of hij aan die machine mag blijven liggen of niet, ook al heeft hij bv die familie al dertig jaar niet meer gezien en woont hij dertig jaar samen met jou, jij krijgt dan niks van beslissingsrecht
Als je wettelijk samenwoont ben jij het die dat soort beslissingen maakt voor je vriend en hij voor jou
Ik zou kiezen voor wettelijk samenwonen, dan heb je toch iets van zekerheden....
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#14 Geplaatst 20 november 2015 - 00:08

k wou ook nog zeggen: als je wettelijk samenwoont krijg je dus een gemeenschappelijke belastingsbrief (zoals getrouwden) en als je gewoon feitelijk samenwoont, dus gewoon jullie domicilie op t zelfde adres zetten maar voor de rest niks dan krijgen jullie afzonderlijke belastingsbrieven (ik zeg het maar voor t geval je daar geen erg zou in hebben)
En je bepaalt dus niks contractueels op t gemeentehuis als je wettelijk wil samenwonen, daar onderteken je gewoon een papier en klaar, maar je kan natuurlijk ook altijd daarna nog naar de notaris stappen en daar een contractuele overeenkomst opstellen waarin vastgelegd wordt wie wat van de gemeenschappelijke kosten betaalt (en vergeet niet dat huishoudelijke werkjes tegenwoordig ook gelden als financiëele vergoeding, t is niet zo dat als jij minder verdient dan je partner dat jij dan noodzakelijk ook den helft van alles moet betalen, als jij bv t huishouden grotendeels op jou neemt dan kan dat ook gezien worden als een vergoeding voor t financiëele kostenplaatje, dat je partner dan financieel meer ophoest voor rekeningen en dat jij dan jouw deel vergoedt met arbeid in t huishouden bv....) en welke vergoedingen door wie betaalt worden in t geval jullie uit mekaar zouden gaan en wie er opdraait voor schulden enzovoorts enzoverder, je kan dat uitbreiden zoveel je wilt
Wij zijn gewoon naar t gemeentehuis gegaan en hebben daar dat papier ondertekent om wettelijk samen te wonen en meer niet, we zijn niet daarna nog naar de notaris geweest om vanalles vast te leggen omdat wij al ons geld gewoon in ene pot smeten, halve trouwboek had drie keer zoveel inkomen dan mij en hij had daar helemaal geen probleem mee om dat te doen, hij vond dat ik meer dan genoeg deed door t huishouden te doen en dat ik op die manier mijn deel bijdroeg
En nu dat ik zo ziek ben en ik niks huishoudelijks meer kan is t ook niet zo dat hij nu zegt van 'jamaar al onze financiëen moeten nu apart gehouden worden en we moeten elk financieel een gelijkaardig steentje bijdragen, hij weet dat dat voor mij gewoon niet haalbaar is met mijn inkomen sowieso en hij gaat er nog steeds van uit dat t geen dat van hem is dat dat ook van mij is en omgekeerd natuurlijk ook
Maar in sommige huishoudens is t wel zo dat men z'n geld op aparte rekeningen houdt en men dan regelingen moet treffen ivm welke kosten door wie betaald worden enzo, en dan is t natuurlijk verstandig om naar de notaris te gaan en alles op papier vast te leggen

Wij zijn indertijd getrouwd zonder huwelijkscontract maar hebben enkele jaren geleden toch nog een huwelijkscontract laten maken op aanraden van de notaris, maar dat was dus om te voorkomen dat onze ouders of andere familie van ons zou erven in geval we zouden overlijden en onze partner nog zou leven, we wilden mekaar als enigste erfgenaam aanduiden en normaal gezien als je geen kinderen hebt kan dat niet omdat als je partner sterft dan erven zijn of haar ouders een deel en leven die ouders niet meer dan erft andere familie een deel , en wij wilden dus vermijden dat onze partner in t zak zou gezet worden door ouders/familie die toch niet naar ons omkijken, wij vinden niet dat die ouders/familie bv recht heeft/hebben op een deel van ons huis of spaargeld waardoor de overlevende partner niet meer volledig baas is over ons huis/spaargeld en de enige manier dat we dat konden bereiken zei de notaris was alsnog een huwelijkscontract opmaken, het testament dat we al hadden opgemaakt was niet genoeg om die ouders/familie te onterven
Dus hebben we toen we toch al een hele tijd getrouwd waren dat huwelijkscontract toch nog laten opmaken, om op die manier onze partner te beschermen en zekerheid te geven.
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#15 Geplaatst 20 november 2015 - 00:14

Bekijk berichtEibhlin, op 19 november 2015 - 20:05, zei:

Bovenstaande is dus niet correct, je moet niet naar de notaris gaan om van feitelijk naar wettelijk samenwonend te gaan, je moet naar t gemeentehuis gaan en daar zeggen dat jullie wettelijk willen samenwonen en daar laten ze je dan een papier ondertekenen en is t in de sjakos
Je moet pas naar de notaris gaan als je bepaalde rechten en plichten wil vastleggen op papier, als je bv wil vastleggen wie wat betaalt of wie hoeveel van wat betaalt enz...

en wat ik nog vergeten was: dikke proficiat !
Geplaatste afbeelding