Spring naar inhoud

- - - - -

samenwonen

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 20 november 2015 - 07:30

Proficiat!

Mijn ex en ik zijn indertijd meteen wettelijk gaan samenwonen. Was snel in orde en toen we uit elkaar gingen ook geen problemen mee gehad ofzo. We vonden het gewoon veiliger. :)
Those who don't believe in magic, will never find it

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 20 november 2015 - 07:44

Bekijk berichtlathyrus, op 19 november 2015 - 21:56, zei:

Als je wettelijk wil samenwonen ga je naar t gemeentehuis en zeg je daar dat jullie wettelijk willen samenwonen en dan moet je daar iets ondertekenen en klaar, kost niks (kan me toch niet herinneren dat halve trouwboek en ik indertijd iets moeten betalen hebben daarvoor)
Het verschil tussen wettelijk samenwonen en gewoon samenwonen is inderdaad dat als je wettelijk samenwoont dat je dan gelijkaardige rechten en plichten hebt zoals getrouwde mensen
Iets dat ook nog heel belangrijk is is t volgende, als je gewoon samenwoont en je vriend komt iets tegen dan word jij wettelijk aanzien als een vreemde, ook al zou je dertig jaar met hem samenwonen, je bent een vreemde in de ogen van de wet en jij mag dan geen enkele beslissing maken voor je vriend, stel dat hij aan een machine gekoppeld ligt om te overleven, dan is t zijn familie die beslist of hij aan die machine mag blijven liggen of niet, ook al heeft hij bv die familie al dertig jaar niet meer gezien en woont hij dertig jaar samen met jou, jij krijgt dan niks van beslissingsrecht
Als je wettelijk samenwoont ben jij het die dat soort beslissingen maakt voor je vriend en hij voor jou
Ik zou kiezen voor wettelijk samenwonen, dan heb je toch iets van zekerheden....

Bedankt voor je uitleg!

Wij wonen feitelijk samen. Wel...omdat wij samen een huis hebben, hebben we een document geschreven (handgeschreven). Dit document hebben we van de notaris gekregen.
Want indien we dit niet deden, waren we inderdaad vreemden voor elkaar. Als mijn man sterft, zou het huis naar zijn moeder gaan .... en ik... ja.... kreeg niets.
Deze brief kan je ofwel thuis bewaren of ergens anders ofwel bij de notaris laten bewaren (aan kostprijs).
Dit kan je doen als je bv. je familie niet vertrouwt.
Bv. Jij en je vriend hebben een ongeval. Hij is dood en jij ligt in coma. Je schoonouders hebben weet van dat document (of komen het tegen) en laten dit verdwijnen. Je hebt dus niets meer op papier en het huis gaat naar je schoonouders.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.219 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 20 november 2015 - 08:56

Bekijk berichtlathyrus, op 20 november 2015 - 00:14, zei:

Bovenstaande is dus niet correct, je moet niet naar de notaris gaan om van feitelijk naar wettelijk samenwonend te gaan, je moet naar t gemeentehuis gaan en daar zeggen dat jullie wettelijk willen samenwonen en daar laten ze je dan een papier ondertekenen en is t in de sjakos
Je moet pas naar de notaris gaan als je bepaalde rechten en plichten wil vastleggen op papier, als je bv wil vastleggen wie wat betaalt of wie hoeveel van wat betaalt enz...

en wat ik nog vergeten was: dikke proficiat !

Niet correct is wel veel gezegd he dan. Velen doen dat wel en het is dus wel correct als je dat wil laten vastleggen... Iedereen die ik ken die wettelijk zijn gaan samenwonen zijn bij een notaris zaken gaan vastleggen.
Geplaatste afbeelding

Seabert
Seabert
  • 4.647 berichten

#19 Geplaatst 20 november 2015 - 09:03

Mijn zus en haar vriend hebben ok zo'n contract bij de notaris laten opstellen. Da's een samenlevingscontract. Als die zo een contract hebben, moeten ze dat dan ook nog op de gemeente aanvragen om wettelijk samen te wonen of is dat iets totaal anders?
Ik dacht OF wettelijk samenwonen via de gemeente,
OF een samenlevingscontract via notaris.

Maar zoals ik nu begrijp mogen/moeten beiden?

Wat ik wel vervelend vind.... Het is mijn zus en haar VRIEND, terwijl die wel al een jaar of 20 samen zijn.... Maar "man" mag ze hem niet noemen.... Allee, van mij wel maar ....

Bewerkt door Seabert, 20 november 2015 - 09:03.

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#20 Geplaatst 20 november 2015 - 11:09

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 20 november 2015 - 07:44, zei:

Bedankt voor je uitleg!

Wij wonen feitelijk samen. Wel...omdat wij samen een huis hebben, hebben we een document geschreven (handgeschreven). Dit document hebben we van de notaris gekregen.
Want indien we dit niet deden, waren we inderdaad vreemden voor elkaar. Als mijn man sterft, zou het huis naar zijn moeder gaan .... en ik... ja.... kreeg niets.
Deze brief kan je ofwel thuis bewaren of ergens anders ofwel bij de notaris laten bewaren (aan kostprijs).
Dit kan je doen als je bv. je familie niet vertrouwt.
Bv. Jij en je vriend hebben een ongeval. Hij is dood en jij ligt in coma. Je schoonouders hebben weet van dat document (of komen het tegen) en laten dit verdwijnen. Je hebt dus niets meer op papier en het huis gaat naar je schoonouders.

dat is een handgeschreven testament hé
Je kan je testament ook laten opbergen in een soort van centrale waar ze het dan uit opdiepen als je komt te sterven en op die manier kan niemand het laten verdwijnen
Maar zoals ik al zei , de notaris heeft tegen ons gezegd dat een testament niet voldoende is om ervoor te zorgen dat als je kinderloos bent dat je ouders dan geen deel van je huis en geen deel van de rest krijgen, daarvoor moet je dus zo een huwelijkscontract laten opmaken....
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#21 Geplaatst 20 november 2015 - 11:10

Bekijk berichtSeabert, op 20 november 2015 - 09:03, zei:

Wat ik wel vervelend vind.... Het is mijn zus en haar VRIEND, terwijl die wel al een jaar of 20 samen zijn.... Maar "man" mag ze hem niet noemen.... Allee, van mij wel maar ....

Tja daar kies je natuurlijk zelf voor he ;) ik zeg ook liever mijn man dan mijn vriend. Maar ik ben daar ouderwets in hoor :lachen:

Nog even over het wettelijk of gewoon samenwonen. Als er met 1 van de twee iets gebeurt heb je als gewoon samenwoonde ook geen recht op weduwe "pensioen" of uitkering.
Als ik van jullie was zou ik gewoon een tijdje samenwonen, later kan je nog beslissen om te trouwen of wettelijk samen te wonen.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#22 Geplaatst 20 november 2015 - 11:11

Bekijk berichtEibhlin, op 20 november 2015 - 08:56, zei:

Niet correct is wel veel gezegd he dan. Velen doen dat wel en het is dus wel correct als je dat wil laten vastleggen... Iedereen die ik ken die wettelijk zijn gaan samenwonen zijn bij een notaris zaken gaan vastleggen.

t Is toch inderdaad niet correct om te stellen dat je naar de notaris moet gaan om wettelijk te kunnen samenwonen?
Je kan inderdaad naar de notaris gaan en dingen laten vastleggen in een samenlevingscontract, dat is inderdaad correct  maar dat is toch niet nodig hé om wettelijk samen te wonen, om wettelijk samen te wonen moet je gewoon naar t gemeentehuis gaan en daar een document ondertekenen...
Dus de stelling dat je naar de notaris moet gaan is inderdaad niet correct.....
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#23 Geplaatst 20 november 2015 - 11:12

Bekijk berichtlathyrus, op 20 november 2015 - 11:09, zei:

Je kan je testament ook laten opbergen in een soort van centrale waar ze het dan uit opdiepen als je komt te sterven en op die manier kan niemand het laten verdwijnen
Maar zoals ik al zei , de notaris heeft tegen ons gezegd dat een testament niet voldoende is om ervoor te zorgen dat als je kinderloos bent dat je ouders dan geen deel van je huis en geen deel van de rest krijgen, daarvoor moet je dus zo een huwelijkscontract laten opmaken....

Ik weet niet of alleen een huwelijkscontract genoeg is. Wij hebben een contract maar gaan binnenkort ook een testament laten opmaken. Als famillie geld ruikt dan kunnen ze wel eens heel raar uit de hoek komen. Als het om geld gaat vertrouw ik niemand

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#24 Geplaatst 20 november 2015 - 11:13

Bekijk berichtSeabert, op 20 november 2015 - 09:03, zei:

Mijn zus en haar vriend hebben ok zo'n contract bij de notaris laten opstellen. Da's een samenlevingscontract. Als die zo een contract hebben, moeten ze dat dan ook nog op de gemeente aanvragen om wettelijk samen te wonen of is dat iets totaal anders?
Ik dacht OF wettelijk samenwonen via de gemeente,
OF een samenlevingscontract via notaris.

Maar zoals ik nu begrijp mogen/moeten beiden?

awel dat is een heel goeie vraag die je stelt en ik heb er jammer genoeg geen antwoord op
met dat samenlevingscontract leggen ze vast wat hun plichten en rechten zijn tegenover mekaar maar ik weet dus niet of dat ook dan bepaalt dat ze wettelijk samenwonen, misschien ne keer vragen bij de notaris en op t gemeentehuis....
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#25 Geplaatst 20 november 2015 - 11:32

Bekijk berichtInge91, op 20 november 2015 - 11:12, zei:

Ik weet niet of alleen een huwelijkscontract genoeg is. Wij hebben een contract maar gaan binnenkort ook een testament laten opmaken. Als famillie geld ruikt dan kunnen ze wel eens heel raar uit de hoek komen. Als het om geld gaat vertrouw ik niemand

wij hebben zowel dat contrract als een testament dus ik ben er wel gerust op
Ik vertrouw wel t geen dat de notaris gezegd heeft ivm dat huwelijkscontract maar ik weet nu niet of daar iets speciaals in gezet is dat anders niet in een huwelijkscontract wordt opgenomen, de notaris heeft indertijd die clausule dan zitten voorlezen waarin we mekaar aanstelden als mekanders enige erfgenaam maar meer is er niet voorgelezen en ik weet ook niet wat er normaal gezien in zo een contract staat
Groot gelijk dat je alles in orde gaat maken, als ze geld ruiken kunnen ze inderdaad raar uit den hoek komen en better safe then sorry

alé hoe komt dat nu dat als ik iets quote dat dat altijd dubbel gequote wordt....
Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 20 november 2015 - 11:55

Proficiat Karianne. Veel geluk samen! :loveshower:

Machteld.
Machteld.
  • 2.974 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 20 november 2015 - 13:44

Bekijk berichtlathyrus, op 20 november 2015 - 11:13, zei:

awel dat is een heel goeie vraag die je stelt en ik heb er jammer genoeg geen antwoord op
met dat samenlevingscontract leggen ze vast wat hun plichten en rechten zijn tegenover mekaar maar ik weet dus niet of dat ook dan bepaalt dat ze wettelijk samenwonen, misschien ne keer vragen bij de notaris en op t gemeentehuis....
Nee, de gemeente moet eerst weten dat je wettelijk samenwoont. Als je zonder het bij hen aan te geven, bij een notaris papieren gaat tekenen, woon je niet wettelijk samen.

Wettelijk samenwonen geeft je een soort zekerheid. Stel dat het huis van je vriend is en je woont feitelijk samen, moet jij je boeltje pakken als hij daar morgen zin in heeft. Als je wettelijk samenwoont hebt je (niet al te veel) rechten waardoor je niet van de ene op de andere dag op straat staat. Natuurlijk zien jullie elkaar graag enzovoort, maar je weet nooit. Meestal is er ook belastingvoordeel omdat je dan een gezamenlijke aangifte doet.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 20 november 2015 - 18:12

Bekijk berichtlathyrus, op 20 november 2015 - 11:09, zei:

Ah, dacht dat dit voldoende was, maar blijkbaar dan toch niet??