Spring naar inhoud

- - - - -

Introductie nieuw kitten

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
StephanieM
StephanieM
  • 19 berichten

#1 Geplaatst 20 november 2015 - 17:39

Dag allemaal,

Ik volg al een tijdje op dit forum en heb me even geleden ook lid gemaakt.

Eind december - begin januari komt mijn nieuw kitten. Maar ik weet niet zo goed hoe ik de introductie net moet aanpakken.

We hebben nog 2 HTK-katten van 1 jaar oud. Bij de introductie van hen aan mekaar is Lola ook een dikke week heel boos geweest (blazen, niet vechten) op Lola. (Hun hebben we dus wel gewoon bijeen gezet). Maar ze waren toen allebei nog kitten. Van Lola verwacht ik veel geblaas en getier. Lowie is heel zacht en lief van karakter, maar ook wel angstig. Dus van hem weet ik niet goed wat te verwachten.

Na heel wat te lezen op dit forum, merk ik dat een trage introductie meer kans op slagen heeft. Nu, ik wil dit wel doen, maar er zijn nog wat twijfels.

Ik woon bij mijn ouders en hun mening is: zet ze gewoon bij elkaar. Zelf ben ik als de dood dat het absoluut niet zou klikken en een van mijn katjes ongelukkig wordt. Daarom verkies ik een 'trage' introductie. Het gaat niet makkelijk worden aangezien de rest er niet helemaal achterstaat, maar ik wil het zeker proberen.

Het nieuwe kitten Lino, wil ik tijdens de introductie bij mij op de kamer nemen. Maar ik vind dit wat 'zielig'. Ik neem verlof tijdens deze week, maar kan ook niet altijd bij hem zijn aangezien ook mijn andere katten voldoende aandacht moeten krijgen. Maar zo alleen op de kamer vind ik zo zielig :( Eventueel kan ik hem overdag wel in de living zetten (als ik mama kan overtuigen :d, want living is normaal verboden terrein voor de katten). Maar zou het dan niet teveel stress geven om hem op en af mee te nemen tussen living en slaapkamer?

De andere katten komen ook heel graag op mijn kamer, dus ze gaan hierin wel wat beperkt worden. In de living komen ze niet, ze mogen namelijk overal buiten daar. We hebben een hele grote veranda die als 2de living is ingericht en waar we ook meer zitten. Dit is echt hun terrein.

Als ik het goed begrijp bestaat een trage introductie uit:
- aparte kamers, 'oude' katten niet beperken in ruimte
- geuruitwisseling (dekens, handen, washandje ...)
- na een tijdje eten geven voor dezelfde deur en als dat goed gaat stukje openzetten en kijken hoe ze reageren
- elkaar laten zien
- bij elkaar laten

De puntjes zijn wat kort door de bocht, maar allemaal in de veronderstelling dat het goed loopt. Is er geblaas enzo, dan best een stapje terugnemen. Klopt dit was? Hebben jullie nog wat tips hoe ik dit het best aanpak?

En voor de liefhebbers, nog wat foto's :)

Het ragdoll-katertje is Lino :)
De zwarte is Lola en de rosse is Lowie :)

Alvast bedankt allemaal!

Groetjes,

Stephanie

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_1373.jpg
  • IMG_1127.jpg
  • IMG_1713.jpg

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 20 november 2015 - 17:52

Tja er zijn natuurlijk verschillende meningen hierover, zelf hebben wij het nooit op de langzame manier gedaan en we hebben nooit geen moeilijkheden gehad, het is mijn ervaring dat
over het algemeen een kitten vrij gemakkelijk geaccepteerd wordt, en jou katjes zijn nog jong.
Ja er zal geblazen worden en ze zullen niet direct vriendjes zijn waarschijnlijk, maar dat is nu eenmaal zo bij katten.

Mooie katjes heb je :loveshower:

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 20 november 2015 - 18:07

Wat leuk dat je er een dolleke bij krijgt. Je katjes zijn echt mooi!
Hier ook mijn Britje als kitten meteen bij mijn oudere poes geplaatst en enkel wat geblaas gedurende een week.
Ze zijn niet de dikste maatjes geworden maar spelen soms met elkaar en verdragen elkaar goed. ;)

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.136 berichten
  • 16 katten

#4 Geplaatst 20 november 2015 - 18:38

Wij "dumpen" alle katten/kittens gewoon bij de bende... Nog nooit geen problemen gehad :)

Cinn
Cinn
  • 575 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 20 november 2015 - 18:39

Ikzelf ben helemaal voorstander voor trage introductie, wat idd niet altijd even makkelijk is in de praktijk :)
Aangezien er een Ragdolletje bijkomt, veronderstel ik dat die van een fokker komt? Misschien kan je hen vragen of je nu al een dekentje kan krijgen met zijn geur aan, zodat je dat al aan je poezen kan voorleggen. Op die manier wennen ze aan zijn geur VOOR hij er effectief is.
En als je poezen nogal actief zijn, eerst nog eens uitgebreid met hen spelen voor ze kennis maken met hun nieuwe huisgenootje. Dan zien ze elkaar tijdens een "rustmoment" voor het eens. Zeker als je besluit hen onmiddellijk samen te laten.

Ik bekijk het natuurlijk vanuit mijn eigen ervaring :d (En ben elke keer stiekem jaloers op iedereen waar het van een leien dakje loopt, hihi)
Maar dat ze eens blazen naar elkaar is perfect normaal. Ga gewoon af op je intuïtie, jij kent je katten en zal ook wel onmiddellijk merken of je ze beter nog even apart houdt of gewoon hun gangetje kan laten gaan.
Alleszins veel succes en hou ons op de hoogte hé :)

Bewerkt door Cinn, 20 november 2015 - 18:40.

I came, I purred, I conquered

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#6 Geplaatst 20 november 2015 - 19:02

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 20 november 2015 - 18:38, zei:

Wij "dumpen" alle katten/kittens gewoon bij de bende... Nog nooit geen problemen gehad :)
vraag me af of veel katinnen bij mekaar moeilijker doen dan een aantal katers bij mekaar :)

StephanieM
StephanieM
  • 19 berichten

#7 Geplaatst 20 november 2015 - 20:15

Bekijk berichtCinn, op 20 november 2015 - 18:39, zei:

Ikzelf ben helemaal voorstander voor trage introductie, wat idd niet altijd even makkelijk is in de praktijk :)
Aangezien er een Ragdolletje bijkomt, veronderstel ik dat die van een fokker komt? Misschien kan je hen vragen of je nu al een dekentje kan krijgen met zijn geur aan, zodat je dat al aan je poezen kan voorleggen. Op die manier wennen ze aan zijn geur VOOR hij er effectief is.
En als je poezen nogal actief zijn, eerst nog eens uitgebreid met hen spelen voor ze kennis maken met hun nieuwe huisgenootje. Dan zien ze elkaar tijdens een "rustmoment" voor het eens. Zeker als je besluit hen onmiddellijk samen te laten.

Ik bekijk het natuurlijk vanuit mijn eigen ervaring :d (En ben elke keer stiekem jaloers op iedereen waar het van een leien dakje loopt, hihi)
Maar dat ze eens blazen naar elkaar is perfect normaal. Ga gewoon af op je intuïtie, jij kent je katten en zal ook wel onmiddellijk merken of je ze beter nog even apart houdt of gewoon hun gangetje kan laten gaan.
Alleszins veel succes en hou ons op de hoogte hé :)

Zal ik zeker doen! Bedankt voor de tips! Ik ga ze sowieso eerst apart zetten en geuren uitwisselen. En dan gaat het er denk ik wat vanaf hangen hoe ze reageren op de geur alleen.

Dat spelen is zeker een goed idee! Dan ga ik Lola en Lowie goed afmatten voor ze Lino ontmoeten  :jump:

Bedankt allemaal voor de tips! En voor de complimentjes, het zijn ook echt schatjes!

Ik ga traag beginnen en dan zien hoe het loopt. Hopen dat ze elkaar snel aanvaarden en hopelijk dikke vriendjes worden :)

Bewerkt door StephanieM, 20 november 2015 - 20:11.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.136 berichten
  • 16 katten

#8 Geplaatst 20 november 2015 - 22:24

Bekijk berichtlilymaya, op 20 november 2015 - 19:02, zei:

vraag me af of veel katinnen bij mekaar moeilijker doen dan een aantal katers bij mekaar :)

Bij ons komt er van alles toe :)

Tussen katers en kattinen onderling zien we geen verschil eigenlijk...

Enkel Flora ziet liever meisjes (al véél keer gemerkt, vooral dan in bed... meisjes mogen vaak tegen haar slapen... )

Onze eigen stand is momenteel 6 meiden en 6 jongens :p

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#9 Geplaatst 21 november 2015 - 09:05

Mijn ervaring is, is dat 'trage' introductie veel langer moeilijkheden voortbrengt.
Vroeger dumpte ik het ukkie meteen tussen de groten en dat was snel koek en ei
Bij mijn 2 laatste poezekes verliep het trager.
Bij Affie is het zo dat zij als nieuwkomer moeilijk blijft doen
Bij Billy die ik als baby-kitten met het flesje opgevoed heb zijn er de oudere poezen die het moeilijkst doen
maar dat ligt waarschijnlijk aan hem. Hij heeft geen 'opvoeding' gekregen van zijn poezenmama en
voelt zich superieur in zijn deugnietstreken...en oooooooooooo wat een schatjes van katjes heb jij! :love3: :love4:

StephanieM
StephanieM
  • 19 berichten

#10 Geplaatst 21 november 2015 - 21:05

Bekijk berichtDasje, op 21 november 2015 - 09:05, zei:

Mijn ervaring is, is dat 'trage' introductie veel langer moeilijkheden voortbrengt.
Vroeger dumpte ik het ukkie meteen tussen de groten en dat was snel koek en ei
Bij mijn 2 laatste poezekes verliep het trager.
Bij Affie is het zo dat zij als nieuwkomer moeilijk blijft doen
Bij Billy die ik als baby-kitten met het flesje opgevoed heb zijn er de oudere poezen die het moeilijkst doen
maar dat ligt waarschijnlijk aan hem. Hij heeft geen 'opvoeding' gekregen van zijn poezenmama en
voelt zich superieur in zijn deugnietstreken...en oooooooooooo wat een schatjes van katjes heb jij! :love3: :love4:

Dankjewel :)
Onze vorige kittens werden er ook gewoon bij gezet en dit is ook wel goedgekomen. Maar ik ben bang dat het misloopt en dat het kitten niet aanvaard wordt.. (Ik denk teveel verhalen gelezen hier op het forum :) )

Het kitten is het wel gewend om bij andere katten te leven dus dat speelt in zijn voordeel denk ik dan..

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 23 november 2015 - 11:13

ik heb zelf 2 herplaatsers. beide komen uit hetzelfde nest, maar zijn 8 maand gescheiden geweest en nu bijna 3 maand weer samen.
toen miroux erbij kwam had ik felix even apart gezet zodat miroux op zijn gemak kon verkennen. maar die wilde eiglk nx bekijken, kwam gewoon lekker bij ons in de zetel liggen. dus heb ik gewoon de deur van de slaapkamer open gezet zodat felix erbij kon. wat geblaas van felix zijn kant. hij ging wat apart liggen, maar verder nooit echt grote problemen gehad.
ondertss zijn we bijna 3 maand verder en af en toe moeten ze nog eens uitzoeken wie ze zijn tov mekaar. en het heeft ook lang geduurd eer ze bij mekaar konden liggen. ondertss komen ze elke avond samen bij mij liggen id zetel (dit is pas 2w zo).

nog altijd wel wat werkpuntjes. miroux laat het niet toe dat felix hem wast. dan is het altijd ruzie... geen idee waarom... aan de andere kant is felix altijd jaloers als miroux ergens ligt te slapen. hij wil er dan niet gewoon bij liggen, hij wil het plekje voor zichzelf. terwijl ze dit savonds wel kunnen..

voor de rest wel 2 goeie vriendjes. als ze elkaar niet meer vinden, luid gemiauw tot de een de ander gevonden heeft :)

in jouw geval: ik denk dat je eiglk wel goed zit met een kitten. die passen hun veel beter en sneller aan dan een volwassen kat (mijne waren elk 2 jaar toen ze weer samen waren). in het begin zullen de volwassen poezen wat blazen en die kleine zal zich mss ook wat stellen. maar ik denk wel dat het rap koekenbak zal zijn :)

alleszinds heel veel succes ermee!!