Spring naar inhoud

- - - - -

Kerstmenu

• Log in om te reageren
97 reacties op dit onderwerp
Armani
Armani
  • 14.245 berichten
  • 1 katten

#16 Geplaatst 09 december 2015 - 04:31

Bekijk berichtSteffie_G, op 08 december 2015 - 21:06, zei:

Och nu had ik gelezen rijstwafels.
Nu dacht ik al 'amai da's wel heel sober' :lachen:
:lol:

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 09 december 2015 - 04:36

oh ja met confituur is't in orde natuurlijk  :lachen:
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#18 Geplaatst 09 december 2015 - 15:52

Bekijk berichtEibhlin, op 08 december 2015 - 18:08, zei:

Goh denk dat je bij mij niet veel inspiratie zal vinden. Mijne menu (nieuwjaar dan wel) gaat gewoon denk ik een kaaskroketje zijn. Hoofdgerecht nog geen idee. Als dessert ga ik me ergens een heerlijke chocoladetaart halen. :d

Hoofdgerecht ga ik nog eens rondzoeken. Ik kook niet graag en ben met de poezels thuis. Dus zal iets worden dat snel klaar is, makkelijk en toch lekker.

Mocht iemand een lekker vegetarisch (mag ook vegan) recept weten mag je dat gerust ook delen. :d

Carpaccio van tomaat, eigen receptje:

Coeur de boef tomaat in dunne schijfjes snijden. Basilicum olie over druppelen. Peper en grof zout erover, schilfers parmezaan, verse basilicum en eventueel rucola.
Daar maak ik een soort pesto bij: bruine champignons aanstoven. Die nadien mixen in de blender samen met een teentje look, pijnboompitten, peper, blokje parmezaan en een paar druppels truffelolie. Laten afkoelen en over de tomaat. Opeten met stokbrood of ciabatta. Heerlijk!WP_20151031_18_59_24_Pro.jpg

P.s. Ik eet dit als voorgerecht.

Bewerkt door juleken, 09 december 2015 - 15:53.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#19 Geplaatst 09 december 2015 - 19:17

Ging het net zeggen Juleke. Ziet er heel lekker uit maar als voorgerechtje dan. :d

Misschien moet ik als hoofdgerecht een champignonrisotto maken. Dat kan ik goed, lekker en eenvoudig vind ik. Als ik eens echt verse en goeie ingredienten haal is hij nog beter. :d

Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 10 december 2015 - 14:04

Ik zou eigenlijk dit jaar iedereen willen verrassen met een vegetarisch menu.
Dit als er tips zijn?
Ak was aan het denken aan:
faux gras met uienconfituur
Broccolisoep met veggie ham of spekblokjes
Broodje camembert (weet er iemand of dit volledig vegetarische kaas is en zo niet een andere gelijkaardige kaas weet?)
Het gerechtje van Juleken
Maar voor het hoofdmenu ben ik volledig inspiratieloos.
Ik zou sowieso wel een vlees vervanger willen, anders gaat iedereen echt klagen.
Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 10 december 2015 - 22:56

Tenzij je iets maakt waarin je echt geen vlees mist he Steffie. Een lekkere lasagne of moussaka of zo, dat kan echt zo lekker zijn, zelfs zonder vleesvervanger. Aubergine heeft een goeie textuur zodat het niet allemaal 'slap' hoeft te zijn. Of een of ander stoofpotje met raap, wortel, zoete aardappel  :kwijl: je kan er altijd iets van seitan indoen, dat zuigt saus goed op (heeft op zichzelf niet echt smaak). Ik gebruik seitan altijd in stoverij en da's super lekker.
Wel heel tof dat je het volledig veggie zou willen doen. Veel mensen verschieten ervan dat dat zo lekker kan zijn.

Er is hier ook ergens een topic met veggie gerechten, gestart door elixeryen denk ik.

Volgens wat ik lees, zijn de meeste Franse kazen met dierlijk stremsel gemaakt. Dus camembert zou strikt genomen niet veggie zijn. Da's nu iets waar ik eerlijk gezegd weinig naar kijk. Ik ben al blij dat ik enkele lekkere kazen kan vinden hier, dus is zowat het enige dat ik bij de boterham eet.

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 10 december 2015 - 22:57

Inderdaad, wij eten hier regelmatig vegetarisch en soms denk ik echt om volledig vegetarisch te gaan, maar ik vrees dat ik dan soms 2x moet koken, 1 x met vlees voor manlief en 1x zonder voor mij.
Maar elke keer als we gaan winkelen zijn we het grootste deel van onze rekening kwijt aan vlees en als ik dan denk aan al die dieren die ervoor geslacht zijn ...
Het steekt mij meer en meer tegen om vlees te eten.
Maar inderdaad, veggie kan heel erg lekker zijn, dat heb ik hier ondertussen ook al gemerkt :)
En ik vraag me af als ik op voorhand niets zeg dat het veggie is of dat ze het wel zullen merken.
Persoonlijk vind ik seitan echt super lekker, tofu ook (indien goed gekruid) maar lupine vind ik echt niet lekker.

Ik had in een kookgroep de tip gekregen van een stoofpotje te maken met curry, rijst en dan reepjes quorn erin.
Lijkt me ook niet slecht eigenlijk.
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2.978 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 12 december 2015 - 18:25

Bekijk berichtSteffie_G, op 10 december 2015 - 14:04, zei:

Broodje camembert (weet er iemand of dit volledig vegetarische kaas is en zo niet een andere gelijkaardige kaas weet?)
Camembert is lactosevrij (mag nl. ingevoerd worden in Rusland) maar of er dierlijk stremsel gebruikt wordt weet ik niet.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 12 december 2015 - 18:40

@ Steffie: een risotto kan je echt perfect volledig vegetarisch doen zonder dat mensen gaan zeggen van ik mis vlees. Dat vult ook super goed en dan gaat een doorgewinterde vleeseter niet zeggen dat hij "nog honger heeft na iets vegetarisch"
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#25 Geplaatst 12 december 2015 - 19:08

Ik moet zeggen dat ik niet echt nood heb aan vleesvervangers, integendeel. Ik vind bv kroketten heel lekker. Als ik daar wat warme groentjes bij heb en een lekkere veggie saus, dat is voor mij voldoende. Maar ik snap wel dat dat voor vele mensen niet genoeg is.

Ik vind het ook super Steffie dat je een veggie menu overweegt met kerst!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 12 december 2015 - 19:37

Misschien vind je hier iets?
http://www.evavzw.be...ggie-feestdagen

Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 12 december 2015 - 20:04

Ik ga dadelijk eens kijken op die website :)

Ik weet dat er meer als voldoende vegetarische gerechten bestaan waar je geen vlees in mist.
Maar mijn gasten zijn zo van die mensen die met de feestdagen steevast wild of gebraad eten.
En ik wil laten zien dat je toch ook een lekkere vegetarische variant daarop kan hebben.
Want zij vinden al die dingen een beetje onnatuurlijk.

Edit: oh ik heb wel iets heel leuks gevonden!
En dat met appeltjes met cranberry in...

http://www.debakpara...an-rollade.html

Bewerkt door Steffie_G, 12 december 2015 - 20:11.

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 12 december 2015 - 20:15

Altijd jammer dat als je eens iets "anders" doet dat je je natuurlijk dan altijd moet gaan bewijzen. Sowieso als er iemand bij zit zoals mn stiefpa mag je zelfs een topchef iets laten maken. Het zal nooit goed genoeg zijn. Als ze geen lap vlees hebben maken ze in hun hoofd al de som en kan je toch niks goeds doen. Hopelijk is het bij jou familie wat beter op dat vlak. Als hier iemand blijft eten kook ik ook altijd vegetarisch. Zij zijn vaak geen vegetariër en iedereen zegt altijd dat het super lekker was.
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#29 Geplaatst 13 december 2015 - 16:11

Bekijk berichtjuleken, op 09 december 2015 - 15:52, zei:

Carpaccio van tomaat, eigen receptje:

Coeur de boef tomaat in dunne schijfjes snijden. Basilicum olie over druppelen. Peper en grof zout erover, schilfers parmezaan, verse basilicum en eventueel rucola.
Daar maak ik een soort pesto bij: bruine champignons aanstoven. Die nadien mixen in de blender samen met een teentje look, pijnboompitten, peper, blokje parmezaan en een paar druppels truffelolie. Laten afkoelen en over de tomaat. Opeten met stokbrood of ciabatta. Heerlijk!Bijlage WP_20151031_18_59_24_Pro.jpg

P.s. Ik eet dit als voorgerecht.
hmmm lijkt idd heel lekker

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#30 Geplaatst 14 december 2015 - 16:10

Bekijk berichtMachteld., op 12 december 2015 - 18:25, zei:

Camembert is lactosevrij (mag nl. ingevoerd worden in Rusland) maar of er dierlijk stremsel gebruikt wordt weet ik niet.

Er wordt dierlijk stremsel gebruikt.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig