Spring naar inhoud

- - - - -

Enkel droogvoer

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 03 december 2015 - 19:23

Mijn DA raadde me aan om mijn katten geen droogvoer meer te geven.  Olivia heeft chronische gingivitis dus die krijgt sowieso heel weinig natvoer, maar durft wel van de andere hun voerbakje snoepen alsook Ragnar heeft dan heel gevoelige darmen en die mag enkel RC gastro-intestinal natvoer maar als hij ook hiervan te veel eet heeft hij diarree.
Dan heb ik er ene die er nauwelijks van eet.
Ze krijgen cosma nature, porta21 en gourmet (dat laatste minst kwalitatieve is de favoriet)
Nu overweeg ik om toch volledig op droogvoer over te schakelen.  Ze hebben hier RC maine coon kitten + adult en Hill's of RC hair & skin.
Rauw heb ik geprobeerd maar er zijn er maar 2 van de 6 die het lusten.
Enerzijds vind ik het wel moeilijk om hen geen natvoe meer te geven maar anderzijds veel meerwaarde heeft het niet.
Zijn er hier nog mensen wiens katten enkel droogvoer eten?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.014 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 03 december 2015 - 20:01

Hier is het omgekeerd, enkel natvoer, mijn kat verteert geen brokken meer.
Heeft de DA een reden gegeven waarom je geen natvoer zou mogen geven?
Ze halen hier toch veel van hun vocht uit?

Bewerkt door BlackScorpion, 03 december 2015 - 20:01.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#3 Geplaatst 03 december 2015 - 20:37

Bekijk berichtjacob, op 03 december 2015 - 19:23, zei:

Mijn DA raadde me aan om mijn katten geen droogvoer meer te geven.  Olivia heeft chronische gingivitis dus die krijgt sowieso heel weinig natvoer, maar durft wel van de andere hun voerbakje snoepen alsook Ragnar heeft dan heel gevoelige darmen en die mag enkel RC gastro-intestinal natvoer maar als hij ook hiervan te veel eet heeft hij diarree.
Dan heb ik er ene die er nauwelijks van eet.
Ze krijgen cosma nature, porta21 en gourmet (dat laatste minst kwalitatieve is de favoriet)
Nu overweeg ik om toch volledig op droogvoer over te schakelen.  Ze hebben hier RC maine coon kitten + adult en Hill's of RC hair & skin.
Rauw heb ik geprobeerd maar er zijn er maar 2 van de 6 die het lusten.
Enerzijds vind ik het wel moeilijk om hen geen natvoe meer te geven maar anderzijds veel meerwaarde heeft het niet.
Zijn er hier nog mensen wiens katten enkel droogvoer eten?

mijn vorige kat heeft alleen droogvoer gegeten :oops:
En af en toe ook dat minder kwalitatieve Gourmet :onzeker:  waar ze ook dol op was.

ik vind dat niet de beste oplossing :)
Maar je moet geven wat je zelf het beste vindt voor je katten.
Als ze alleen droogvoer krijgen moet je wel zorgen dat ze genoeg drinken, ik denk dat dit wel heel belangrijk is.

Raar, want de meeste da raden droogvoer aan :oops:

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.931 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 03 december 2015 - 20:57

Hier heb ik 3 van mijn 7 katjes die alleen droogvoer eten, mijn Maine coon en mijn 2 Noorse boskatjes ,
ze doen het uitstekend op het droogvoer , ik geef Animonda forel en RC pers ,
de andere katjes eten zowel nat als droogvoer , heb er ook 2 die graag vers vlees eten , zowel rund als kip en lams,
Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 03 december 2015 - 21:00

Als je een kwalitatief voer geeft kan dat perfect.  Hier krijgen ze hoofdzakelijk droogvoer (en af en toe eens natvoer als tractatie) maar mijn honden bijvoorbeeld , die staan volledig op droogvoer al heel hun leven en ze zijn toch allemaal 10+

Bewerkt door *bonnie*, 03 december 2015 - 21:00.

Auryn
Auryn
  • 1.202 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 03 december 2015 - 21:56

Bij mij krijgen ze sinds een kleine 3 maand ook enkel droogvoer namelijk RC hypoallergene brokjes.

Het natvoer heb ik moeten stoppen omdat mijn da me had aangeraden om me bij de voedingstest voor voedselallergie me aan 1 specifiek merk te houden.
Ik had eerst Hills geprobeerd omdat deze hypoallergene voeding zowel in droog als natvoer te krijgen is maar mijn katten weigerde dat te eten en waren enorm gewicht aan het verliezen (Loki was wel 800 gram afgevallen op een week)
Dan ben ik op de voeding van RC overgeschakeld, RC kregen ze daarvoor ook al maar als brok specifiek die voor brits korthaar en afwisselend zakjes natvoer in instinctive, sterilized en sensitive.  Maar omdat RC enkel hypoallergene brokken heeft en geen hypoallergeen natvoer mochten ze natuurlijk geen natvoer meer eten.

Ze hadden vrij snel door dat ze geen natvoer meer kregen. In het begin was het wel even wennen, zo had Chiana de eerste dagen de gewoonte om te gaan zien naar het bakje eten dat ik op de grond zette, om haar dan naar mij te draaien met percies zo'n blik van "en waar blijft de rest?" want ik was natuurlijk het bakje natvoer vergeten volgens haar ;)

Nu zijn ze het gewoon en ik vind het toch wel enkel voordelen hebben. Zoals reeds vermeld heeft het natvoer niet echt een toegevoegde waarde en zit er in de brokken over het algemeen alles wat ze nodig hebben. Mijn katjes hebben ook altijd toegang tot een drinkfontein dus ze hebben ook geen behoefte aan het vocht in het natvoer.
Voor mij persoonlijk heb ik veel minder opkuis (eetmatje blijft veel properder en geen bakjes natvoer om dagelijks af te wassen)
Het is ook een mindere kost want natvoer is toch net iets duurder dan de brokken en veel meer brokken eten ze niet nu ze geen natvoer meer krijgen.
En als laatste, omdat mijn katten altijd toegang hebben tot hun brokjes is er geen moment meer waarom de katjes erop staan om hun eten te krijgen.
Toen ze nog natvoer kregen, waren ze het gewoon dat ik het gaf als ik thuis kwam van mijn werk. Ik mocht echt niets anders doen als ik binnenkwam dan zo snel mogelijk hun eten geven want ik zou mijn nek breken over de katten die constant voor mijn voeten kwamen lopen tot ze hun eten kregen. En nu heb ik rustig de tijd om mezelf even gemakkelijk te zetten voor ik hun bakje bijvul. Ze komen dan meestal binnen de paar minuten eens snuffelen en wat brokjes eten maar blijkbaar voor droogvoer hebben ze geen reden om zich te moeten haasten.

Ik ben persoonlijk dus vrij gelukkig dat ik ben overgeschakeld naar enkel droogvoer en zolang ik geen negatieve effecten merk bij mijn katjes ga ik het zo houden.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ephiny
Ephiny
  • 3.953 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 04 december 2015 - 07:41

Ik geef wel natvoer bij en tenzij het echt absoluut noodzakelijk is, zou ik mijn katten ook niet zonder zetten.
Het zorgt toch voor extra vochtinname. Ze hebben hier ook een fontein, en nog vier waterkommen doorheen het huis. Maar ik lees altijd dat katten uit zichzelf vaak toch te weinig drinken, dus dan ben ik wel blij met wat extra vocht.
En gewoon ook omdat ze er zo van genieten.

Maar bij mijn papa krijgen ze bv ook alleen brokken, en dat gaat uiteraard ook goed. :)
Those who don't believe in magic, will never find it

azrael
azrael
  • 364 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 04 december 2015 - 07:49

Onze kleine muis had in het begin tritrichomonas foetus. Zowel bij Hills en RC alle mogelijkheden en combinaties geprobeerd. Altijd diaree en of overgeven.
Daarna overgeschakeld op Carocroc lam en rijst (toen nog Carocat en enkel bij dierenarts te verkrijgen). Dat eet ze echt heel graag en daar heeft ze nooit problemen mee gehad. Ondanks het indertijd speciale voeding was, enkel bij dierenarts te verkrijgen, was deze niet duurder dan Hills of RC. Ondertussen kan je ze ook via verschillende webwinkels bestellen. Dus proberen waard!

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#9 Geplaatst 04 december 2015 - 11:39

Mijn poezen krijgen overwegend droogvoer.
Naar het schijnt is dat het meest voedzame.
Natvoer is hier bijna altijd 'vers' vlees met een héél zeldzame uitzondering