Spring naar inhoud

- - - - -

Preventief speciale voeding voor de nieren geven?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 04 december 2015 - 07:48

Mijn papa heeft vorig jaar zijn kat, Misty, verloren. Ze was tien jaar, en plots werd ze ziek. Naar de dierenarts, ze was gedeshydrateerd, bloedafname gedaan. Resultaat: accuut nierfalen. Tien dagen later was ze dood...

Niet lang daarna heeft hij twee katjes geadopteerd, die nu een jaar oud zijn. Hij is ontzettend geschrokken van wat er met Misty gebeurd is, en wil ze nu dus eigenlijk speciale voeding voor de nieren geven omdat hij dat niet nog eens wil meemaken.
Is dat een goed idee? En zo ja, welke voeding dan? Ik weet dat er verschillende merken bestaan, maar ik heb het zelf nooit gegeven, dus ik ben er niet zo in thuis...
Those who don't believe in magic, will never find it

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#2 Geplaatst 04 december 2015 - 07:56

Ik weet niet of het een goed idee is om niervoeding te geven als er geen problemen zijn., hoe oud zijn de nieuwe katjes?
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#3 Geplaatst 04 december 2015 - 08:10

Wat kreeg de kat van je vader van voeding?

Bekijk berichtEphiny, op 04 december 2015 - 07:48, zei:

Mijn papa heeft vorig jaar zijn kat, Misty, verloren. Ze was tien jaar, en plots werd ze ziek. Naar de dierenarts, ze was gedeshydrateerd, bloedafname gedaan. Resultaat: accuut nierfalen. Tien dagen later was ze dood...

Niet lang daarna heeft hij twee katjes geadopteerd, die nu een jaar oud zijn. Hij is ontzettend geschrokken van wat er met Misty gebeurd is, en wil ze nu dus eigenlijk speciale voeding voor de nieren geven omdat hij dat niet nog eens wil meemaken.
Is dat een goed idee? En zo ja, welke voeding dan? Ik weet dat er verschillende merken bestaan, maar ik heb het zelf nooit gegeven, dus ik ben er niet zo in thuis...

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 04 december 2015 - 08:30

Normaal mogen gezonde katten van de niervoeding eten als ze een beetje andere voeding bijkrijgen.
De problemen beginnen meestal rond 8 à 9 jaar.Dan kun je een bloedtest laten doen.
Indien een jongere kat begint te vermageren,veel drinkt en grote plassen doet zou ik ook naar de da gaan.Zonder rede zou ik hun gewoon verder het eten geven wat ze tot nu toe gekregen hebben.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#5 Geplaatst 04 december 2015 - 08:53

Ikzelf zou het niet doen; nier/blaasvoeding is er in 2 varianten om elk een verschillend stofje omlaag of omhoog te brengen.
Bij onnodig gebruik lijkt me dat je de gezonde waarden gaat manipuleren...

Laat je vader zijn katten vooral veeel natvoer geven; niet zo goed als veel vocht bijgeven zodat alles goed doorgespoeld word

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 04 december 2015 - 09:44

De niervoeding kan geen kwaad vermits je een soeplepel gewone voeding er bij geeft.De dieetvoeding voor de blaasaandoening mogen enkel de zieke katten hebben.

artemis2
artemis2
  • 155 berichten

#7 Geplaatst 04 december 2015 - 10:20

Er is chronisch en acuut nierfalen, de tweede vorm kan omkeerbaar zijn, de eerste niet. Google eens op het verschil in oorzaak.
Nierdieet is hoofdzakelijk voeding waarin de eiwitten en de fosfor verlaagd zijn.
Volgens mijn DA kan het geen kwaad om oude katten preventief nierdieet te geven, om zo de nieren wat te ontzien, maar bij zo jonge katten zou ik dat zeker niet doen, dan gaan ze tekorten krijgen.

Is het mogelijk dat Misty vorig jaar iets giftig had gegeten? Bv een giftige plant ofzo?

Tylwyth
Tylwyth
  • 191 berichten

#8 Geplaatst 04 december 2015 - 13:13

Mij is gezegd dat niervoeding voor een kat zonder nierproblemen geen volwaardige voeding is, het zou dus op zich geen kwaad kunnen moesten ze er wat van eten, maar daarnaast hebben ze toch wel wat extra nodig.
Ik zou gewoon kwaliteitsvoeding geven, zeker geen melk natuurlijk en katjes goed in't oog houden eh.
Zoals DORIS al zei: vermageren, veel drinken, veel plassen EN vaak overgeven kunnen tekenen zijn van nierproblemen.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 04 december 2015 - 13:21

Je mag het geven, maar andere voeding bijgeven om tekorten te voorkomen
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 04 december 2015 - 13:51

Ze zijn een jaar oud nu.
Misty kreeg brokken van de Aldi denk ik (en ja, dat is geen kwaliteit, ik geef zelf Orijen, dus ik weet het...). Nika en Mindy krijgen ondertussen Smilla voor kittens, tot de zak op is, dan zal het voer voor volwassen katten worden.

Ik weet enkel dat Misty een paar dagen bij de da is moeten blijven en aan een infuus heeft gelegen. Maar haar nierwaarden waren zo slecht dat er niets meer aan te doen was. Volgens mij sprak de da van accuut nierfalen, maar ik was er niet bij.

Maar als ik het goed begrijp mag hij het dus wel geven, maar enkel in aanvulling met gewoon voer.
Zal hem van het natvoer proberen te overtuigen ook, dat geeft hij eigenlijk nooit. Heb het hem zelf al wel gezegd dat dat daar goed voor is, maar hij denkt soms (en niet altijd onterecht :lachen:) dat ik wat overdrijf als het om katten gaat.

Bedankt iig, dan kan ik met hem eens bespreken welk voer we gaan bestellen...

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#11 Geplaatst 04 december 2015 - 15:14

Als je gewoon altijd deftig eten geeft, is niervoeding niet nodig.
Dat kost zowieso veel. Voor minder geld heb je ook goede gewone voeding

Want je mag het misschien wel geven, maar als het totaal geen nut heeft, is het ook zonde van het geld.
Ik ben niet eens overtuigd dat het helpt om dat preventief te geven

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#12 Geplaatst 04 december 2015 - 16:15

Ik denk ook niet dat je niervoeding moet geven, ze zijn nog zo jong. Gewoon zorgen dat ze voldoende drinken, eventueel een fontein zetten en natte voeding bijgeven. Wat als de katjes door de niervoeding tekorten krijgen en daardoor ziek worden? Hij gaat het zich niet vergeven hoor. Ik zou gewoon gezonde voeding geven met weinig zout in, die kan je echt wel vinden. Zoals hier boven al ergens gezegd is, acuut nierfalen heeft een reden, chronisch nierfalen komt gewoonlijk als ze ouder worden
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 04 december 2015 - 16:30

Niervoeding mag mits je andere voeding bij geeft.Het is eigenlijk niet nodig bij gezonde jonge katjes.Ik zou gewoon premium voeding geven.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 04 december 2015 - 17:01

Ik zou 'gewone' maar wel goeie voeding geven. Bestaat er voor een kat ook geen 'senior' onderzoek ? Ik heb vanaf een bepaalde leeftijd bij mijn hond elk jaar bloed laten trekken en urine laten afnemen, hij heeft een nierprobleem dat ondertussen al meer dan 6-7 jaar goed onder controle is.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 04 december 2015 - 17:37

Heb het er ondertussen al met hem over gehad. Het natvoer komt wel goed, en ik denk dat hij idd zal gaan voor gewone maar betere voeding. Iets zoals Sannabelle no grain bv. Dat is nog niet superduur, en iig beter dan de Aldi.

Een fontein heeft hij geprobeerd, maar dat eindigde steevast in een lege fontein en veel water ernaast :lachen:. Mss als ze wat rustiger zijn, dat hij het dan nog eens in huis haalt.

En mss idd aanraden om, als ze wat ouder zijn, jaarlijks een bloedonderzoek te laten doen. Ben daar met Voodoo (9j) dit jaar ook mee begonnen.