Spring naar inhoud

- - - - -

Preventief speciale voeding voor de nieren geven?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
wendyv123
wendyv123
  • 4.370 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 04 december 2015 - 18:22

Ik heb een fontein van keramiek (keramik im hof) en dat is echt een aanrader, zowel esthetisch als praktisch. Eigenlijk kan je ook zelf een 'probeerfontein' maken. Neem een zware, ondiepe schaal en zet daar een aquariumpompje in... meer is dat niet in principe. Die van mij is natuurlijk wel heel netjes afgewerkt :)

Bijgevoegde thumbnails

• dolls186.jpg

Poeslap
Poeslap
  • 1.620 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 04 december 2015 - 19:54

Bekijk berichtwendyv123, op 04 december 2015 - 18:22, zei:

Ik heb een fontein van keramiek (keramik im hof) en dat is echt een aanrader, zowel esthetisch als praktisch. Eigenlijk kan je ook zelf een 'probeerfontein' maken. Neem een zware, ondiepe schaal en zet daar een aquariumpompje in... meer is dat niet in principe. Die van mij is natuurlijk wel heel netjes afgewerkt :)

2

Geen last meer van een Puen die haar fontein uit elkaar haalt. En het oogt ook mooier. :p

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#18 Geplaatst 04 december 2015 - 20:17

Bekijk berichtartemis2, op 04 december 2015 - 10:20, zei:

Er is chronisch en acuut nierfalen, de tweede vorm kan omkeerbaar zijn, de eerste niet. Google eens op het verschil in oorzaak.
Nierdieet is hoofdzakelijk voeding waarin de eiwitten en de fosfor verlaagd zijn.
Volgens mijn DA kan het geen kwaad om oude katten preventief nierdieet te geven, om zo de nieren wat te ontzien, maar bij zo jonge katten zou ik dat zeker niet doen, dan gaan ze tekorten krijgen.

Is het mogelijk dat Misty vorig jaar iets giftig had gegeten? Bv een giftige plant ofzo?

Als ze vroeg genoeg erbij zijn kan het wel gedeeltelijk of tijdelijk gestopt worden. Door de medicatie gaan de nierblaasjes groter worden die nog gezond zijn en dan nemen die het proces over en dan kunnen ze vaak ook nog jaren leven. Maar voorwaarde is je moet er optijd bij zijn.
Ben dit jaar in maart een kat verloren aan chronisch nierfalen, nooit iets gemerkt aan hem, niet meer drinken of van die toestanden tot zijn mond op een dag helemaal open lag tot bloedens toe. En was een symptoom ervan, heeft erna nog maand geleefd.

Ephiny
Ephiny
  • 3.953 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 04 december 2015 - 20:40

Bekijk berichtwendyv123, op 04 december 2015 - 18:22, zei:

Die vind ik zelf ook supermooi. Staan alweer een tijdje op mijn lijstje, maar andere dingen hadden voorrang :). Heb zelf voorlopig een simpele van zooplus, die doet het ook goed.
En dat van dat aquariumpompje ben ik nog maar net ergens tegengekomen, dat ga ik dus ook eens proberen.
Maar bij mijn papa scheppen ze het water er blijkbaar gewoon uit...

Bekijk berichtcatherine, op 04 december 2015 - 20:17, zei:

Als ze vroeg genoeg erbij zijn kan het wel gedeeltelijk of tijdelijk gestopt worden. Door de medicatie gaan de nierblaasjes groter worden die nog gezond zijn en dan nemen die het proces over en dan kunnen ze vaak ook nog jaren leven. Maar voorwaarde is je moet er optijd bij zijn.
Ben dit jaar in maart een kat verloren aan chronisch nierfalen, nooit iets gemerkt aan hem, niet meer drinken of van die toestanden tot zijn mond op een dag helemaal open lag tot bloedens toe. En was een symptoom ervan, heeft erna nog maand geleefd.

Het kan toch ineens snel gaan he...dat maakt me echt bijna hyperbezorgd soms om mijn lieverdjes...
Those who don't believe in magic, will never find it

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#20 Geplaatst 05 december 2015 - 13:30

Bekijk berichtcatherine, op 04 december 2015 - 20:17, zei:

Als je er vroeg genoeg bij bent kan chronisch nierfalen inderdaad nog een hele tijd bijgestuurd worden of redelijk onder controle gehouden worden met nierdieet en later ook medicatie maar het blijft een voortschrijdend proces, de nieren gaan er enkel verder op achteruit. Bij de ene kat gaat dat sneller dan bij de andere, het tempo is niet te voorspellen en is bij elke kat anders. Maar ja, er zijn katten die het inderdaad nog jaren verder goed blijven doen.
Vorig jaar onze poes van 17 moeten laten gaan aan chronisch nierfalen, de diagnose was er pas een half jaar eerder maar ondanks nierdieet en Semintra takelde ze snel verder af.
Ze moeten het nierdieet ook willen (blijven) eten, bij veel nierpatientjes is dat een probleem en moet er veel uitgetest en afgewisseld worden. Wat ze vandaag lekker vinden laten ze volgende week staan enz.. Op den duur had ik hier een hele winkel aan nierdieten in huis en heb ik er Ipakitine moeten bijhalen.

Nu heb ik nog Pappie van tegen de 16. Hij is schildklierpatient waardoor zijn bloed regelmatig gecheckt wordt (ook op nierwaarden). Mochten zijn nieren het ook begeven (en die kans is reëel met hyperthyreoïdie) dan zal ik het in een vroeger stadium weten. Bij de laatste check waren die waarden nog goed *hout vasthouden*.

Maar acuut nierfalen kan in veel gevallen wél volledig genezen, mits een snelle en goede behandeling. De oorzaak is dan ook totaal anders (kan o.a. door een vergiftiging komen). Maar ook die vorm kan overgaan in chronisch, als de nierschade te groot was...

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.185 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 05 december 2015 - 15:00

De boodschap is een jaarlijkse bloedcontrole .

Mijn vorige kater heb ik ook moeten afgeven door  nierfalen.
Hij was een moeilijke kater en ik kreeg hem met alle moeite van de wereld niet bij de da.
Toen er al symptomen waren heb ik hem half verdoofd naar de da gebracht maar  toen was het al  redelijk gevorderd .
Met aangepaste eten heeft hij toch nog jaren geleefd.
Het is wel zoals artemis2 zegt ze eten  die niervoreding niet graag en dan word het zoeken naar iets dat ze lusten  en aangezien ze al minder goesting hebben om te eten word het moeilijk.

Ik ben ook bang van dat mijn ragdolls dit ook zouden krijgen.
Nu geef ik hen goede voeding KVV en heb ik mijn da gevraagd om op tijd een bloedcontrole te doen.
Ze zegt dat je het best vanaf 7 jaar een jaarlijkse bloedonderzoek laat doen.
Meer kan een mens (denk ik )helaas niet doen.

Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#22 Geplaatst 05 december 2015 - 16:09

Ik laat ook mijn katten vanaf 7 jaar jaarlijks controleren.Indien er een probleem is worden ze op dieet gezet.Momenteel doen ze het goed op de mousse van Hill's k/d.Ze lusten het.Ik wissel soms af met de zakjes van RC.Er staat altijd een kommetje met droge voeding,RC renal special.Al de rest willen ze niet.Flair krijgt al een paar jaar Nelio.

Maar aan dat jonge katje zou ik gewoon de normale voeding geven.Tenminste als hij gezond is.Er is geen rede om over te schakelen op dieetvoer.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig