Spring naar inhoud

- - - - -

kitten als gezelschap bij een oudere poes

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
snoopy-pruts
snoopy-pruts
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 05 december 2015 - 11:21

Hallo,

15 jaar geleden hebben wij 2 kittens geadopteerd uit het dierenasiel.

Spijtig genoeg is onze Snoopy enkele weken geleden overleden en blijft onze Pruts alleen achter.

Wij hebben de indruk dat ze soms treurt of zich alleen voelt.

Daarom onze vraag : doen we er goed aan om een kitten of oudere poes te adopteren als gezelschap ?

Graag jullie ervaringen ?

Alvast bedankt

Bijgevoegde thumbnails

• Snoopy.JPG

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#2 Geplaatst 05 december 2015 - 11:45

Ik denk dat een kattin van 15 jaar niet gecharmeerd is van een stuiterende kitten.
Ik heb hier een oude kater en een kattin van 1j in opvang zitten en hij wordt vaak lastiggevallen door haar omdat zij veel energie heeft en hij veel meer wilt slapen.
In jouw geval zou ik voor een kat gaan die bijna even oud is zodat ze wel gezelschap heeft maar nog steeds haar rust.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.676 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 05 december 2015 - 11:49

Een kitten bij zo'n oude poes is niet echt een goed idee.

Voor 2 redenen: de oude kat gaat het niet leuk vinden.
En binnen enkele jaren (ik hoop nog heel veel) zal ook het kitten alleen vallen.

Zou dus eerder voor een volwassen, rustige kat gaan of voor 2 kittens.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.326 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 05 december 2015 - 11:55

Als je voor kittens wilt gaan, neem er dan twee. Dan is pruts niet meer alleen maar heeft ze toch af en toe rust als de kittens teveel energie hebben.
Als ze 15jr een maatje heeft gehad is t inderdaad normaal dat ze nu treurt en de eenzaamheid voelt.
Toch zou een seniormaatje beter bij haar passen zodat ze zich niet moet gaan verstoppen om van haar rustmomentjes als oudere poes te kunnen genieten.

Tylwyth
Tylwyth
  • 191 berichten

#5 Geplaatst 05 december 2015 - 12:15

Denk er heel heel heel diep over na!

Wij hebben sinds 2 weken een nieuwe kat om dezelfde reden : oude poes (17) verliest haar dikke vriend (12)
Ik was er echt van overtuigd dat ze eenzaam was en terug gezelschap wou, nu ben ik daar niet meer zo zeker van (maar we zijn nog bezig met de introductie, het kan allemaal nog wel goed komen :) ) en achteraf gezien vind ik eigenlijk dat ik wat te snel ben gegaan, maar het is nu zo en we moeten er verder door. Onderschat het niet!

Vraag jezelf dus 1st eens af of je poes echt eenzaam is of gewoon nog aan het rouwen is om haar verlies. (en of jij het niet bent die eigenlijk gewoon een nieuwe kat bij wil om welke reden dan ook)
Kijk naar de noden van je poes, wat doet ze een hele dag? speelt ze graag, slaapt ze heel de dag, is het een schootknuffelaar, ... ?
Past daar een andere (vreemde) kat bij, zo ja wat voor kat zou het beste passen ?
Neem ruim je tijd om te weten te komen wat je kat echt wil.

Ik wens je nog heel veel sterkte met je verlies en heel veel succes in de toekomst ;)

En nog eens, omdat ik het niet hard genoeg kan benadrukken : denk er echt hard en diep over na, dit gaat om een serieuze verandering in het leven van je kat, van u (+ eventuele partner, kinderen, etc) en van de eventueel toekomstige kat(ten), het kan allemaal van'n leien dakje gaan, maar het kan ook een hoop stress meebrengen en veel tijd kosten.

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 05 december 2015 - 14:26

Ik zou geen kitten nemen, tenzij je er 2 neemt.

Toen Minuit helaas noodgedwongen moest verhuizen, bleef Cuba ook alleen achter.
Cuba is een heel rustige kat en heeft maar heel af en toe even het zot. Dus een kitten er bij was hier zeker ook niet de oplossing.
Ik ben toen beginnen opvangen voor een kattenopvang. Ik had 2 kittens van 6 maanden in opvang.
Ze hielden elkaar bezig en Cuba was niet alleen :) Was eigenlijk heel ideaal.
En na 2 jaar (de katjes blijven) is de situatie nog steeds goed. De intussen 2,5 jarige katjes houden nog steeds elkaar bezig en ons Cuba kan lekker luieren op de krabpaal.

Ephiny
Ephiny
  • 3.940 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 05 december 2015 - 16:45

Kan eigenlijk alleen de rest hier bijvallen. Ik heb het zelf gedaan, niet om die reden weliswaar. Kat van 9j en een kat van 5j en daar kwam dan een kitten bij. Voodoo (9j) was het grootste 'slachtoffer' van kitten Marlee. Gewoon omdat hij wilde spelen en zij niet.
Er is dan een dik half jaar later nog een kitten bijgekomen en dat was voor Voodoo iig veel beter. De twee kleintjes spelen met elkaar, en Marlee valt Voodoo niet meer (enfin, heel af en toe nog eens) lastig met al zijn energie.

Dus als ik het zelf ooit meemaak, zou ik wss voor twee kittens gaan..
Those who don't believe in magic, will never find it

snoopy-pruts
snoopy-pruts
  • 2 berichten

#8 Geplaatst 06 december 2015 - 11:22

Bekijk berichtTylwyth, op 05 december 2015 - 12:15, zei:

Denk er heel heel heel diep over na!

Wij hebben sinds 2 weken een nieuwe kat om dezelfde reden : oude poes (17) verliest haar dikke vriend (12)
Ik was er echt van overtuigd dat ze eenzaam was en terug gezelschap wou, nu ben ik daar niet meer zo zeker van (maar we zijn nog bezig met de introductie, het kan allemaal nog wel goed komen :) ) en achteraf gezien vind ik eigenlijk dat ik wat te snel ben gegaan, maar het is nu zo en we moeten er verder door. Onderschat het niet!

Vraag jezelf dus 1st eens af of je poes echt eenzaam is of gewoon nog aan het rouwen is om haar verlies. (en of jij het niet bent die eigenlijk gewoon een nieuwe kat bij wil om welke reden dan ook)
Kijk naar de noden van je poes, wat doet ze een hele dag? speelt ze graag, slaapt ze heel de dag, is het een schootknuffelaar, ... ?
Past daar een andere (vreemde) kat bij, zo ja wat voor kat zou het beste passen ?
Neem ruim je tijd om te weten te komen wat je kat echt wil.

Ik wens je nog heel veel sterkte met je verlies en heel veel succes in de toekomst ;)

En nog eens, omdat ik het niet hard genoeg kan benadrukken : denk er echt hard en diep over na, dit gaat om een serieuze verandering in het leven van je kat, van u (+ eventuele partner, kinderen, etc) en van de eventueel toekomstige kat(ten), het kan allemaal van'n leien dakje gaan, maar het kan ook een hoop stress meebrengen en veel tijd kosten.

Wij denken dat we jullie ervaring in gedachten moeten houden, 't is waarschijnlijk voor iedereen, wij en de poes, stresserend .... Daarom houden we het voorlopig op één poes, Pruts is sowieso al een wat schrikkerig type ( geluiden buiten, onweer, ons kleinkind van 2 jaar ).

En onze Snoopy is toch nog aanwezig in een mooie urne !

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten

#9 Geplaatst 06 december 2015 - 12:17

Bekijk berichtsnoopy-pruts, op 06 december 2015 - 11:22, zei:

Wij denken dat we jullie ervaring in gedachten moeten houden, 't is waarschijnlijk voor iedereen, wij en de poes, stresserend .... Daarom houden we het voorlopig op één poes, Pruts is sowieso al een wat schrikkerig type ( geluiden buiten, onweer, ons kleinkind van 2 jaar ).

En onze Snoopy is toch nog aanwezig in een mooie urne !
ik denk dat het een goede beslissing is.  Ik zou het zelf ook nooit  doen bij een kat van die leeftijd.
15 jaar samen is lang dat moet Pruts ook nog verwerken.
Wens jullie ook veel  sterkte bij het verlies van Snoopy :hug: :hug: