Spring naar inhoud

- - - - -

probleem met dominante zwerfkater

• Log in om te reageren
59 reacties op dit onderwerp
wim
wim
  • 515 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 06 december 2015 - 19:39

Hoi,
ben dus recent verhuisd en zag al na enkele dagen een  zwerfkat rond mijn woonst hangen. Beest zat vol klitten en was wreed mager dus wist gelijk zwerfkater en niet zomaar een huiskat op wandeltocht. Ben beginnen eten zetten en beestje was zeer dankbaar en kon hem eigenlijk al snel aaien. Sinds hij dus elke dag eten krijgt is hij eigenlijk constant hier in de tuin. Hij slaapt ook al lange tijd in men tuinhuis dat ik beetje ingericht heb voor hem en dat altijd open is. Klitten heb ik kunnen wegknippen en hij heeft ook al pipet tegen vlooien en wormen gehad van da gekocht.
Na enkele weken komt hij dus ook binnen in huis.
Maar kater is niet gecastreerd dus regelmatig plasjes in huis.
Sindsdien laat ik hem niet meer binnen maar krijgt hij zijn eten in tuinhuis en das dus smorgens vroeg als ik net wakker ben , savonds laat voor slapen gaan en overdag ook nog wel es.
Maar kater word dominant/ agressief tegen mijn katten zelfs kater van 6 kilo heeft er al schrik van en Liby durft nog amper buiten. Lijkt of hij jaloers/ kwaad is dat hij niet in huis mag.
Heb contact genomen met gemeente om hem te laten vangen,  castreren en terug uitzetten hier,  maar nog geen reactie en vrees dat het niet meer  voor dit jaar zal zijn. Denk beste dat ik het zelf regel en betaal maar ik heb geen vangkooi.
Wil ook wel proberen of ik opvang/ nieuwe eigenaar kan vinden maar da word lastig vrees ik.
Misschien iemand tips/ suggesties / ideeën om het hier terug wat gezelliger te maken. Gelukkig willen mijn katten niet meer de hele dag buiten Door het slechte weer, alleen Wiebe trekt hem daar niks van aan maar ook hij word dus lastig gevallen Door die zwerkater.
Dit is de zwerfkater

Bijgevoegde thumbnails

• 20151206_152220.jpg
  • 20151206_161745.jpg

Bewerkt door wim, 06 december 2015 - 19:44.

Twinkel
Twinkel
  • 1.485 berichten

#2 Geplaatst 06 december 2015 - 19:56

Een kat kan eerst en vooral niet jaloers zijn. Dat zit niet in hun aard. (ik heb meerdere cursussen kattengedragstherapie gevolgd, dus vandaar weet ik dat :) )
Wat ik ervan denk: die kater ziet jouw tuin waarschijnlijk als zijn territorium.. Ik weet niet of hij in contact kwam met de andere katten toen hij wel in huis mocht?

Bewerkt door Twinkel, 06 december 2015 - 19:57.

wim
wim
  • 515 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 06 december 2015 - 20:21

Hoi
Goh in contact komen is veel gezegt.
Uiteraard lopen die hier ook.
Maar hij zag ze wel vaak in de tuin.
Maar wat je zegt  is waar het is zijn territorium volgens hem.
Ik denk zelf dat de vorige huurders hem hebben achtergelaten.
Ik denk dat er pas beterschap zal komen eenmaal hij gecastreerd is.
grt

Twinkel
Twinkel
  • 1.485 berichten

#4 Geplaatst 06 december 2015 - 20:26

Bekijk berichtwim, op 06 december 2015 - 20:21, zei:

Hoi
Goh in contact komen is veel gezegt.
Uiteraard lopen die hier ook.
Maar hij zag ze wel vaak in de tuin.
Maar wat je zegt  is waar het is zijn territorium volgens hem.
Ik denk zelf dat de vorige huurders hem hebben achtergelaten.
Ik denk dat er pas beterschap zal komen eenmaal hij gecastreerd is.
grt

Je zegt dat je hem kan aaien hé?
Misschien ook best dat je de geuren van elkaar eens uitwisselt! De geur is voor een kat enorm belangrijk en is dan ook hetgene waarop de kat zich baseert..
Misschien kan dit al een beetje helpen. Zo zullen de katten elkaar niet meer zien als 'vijanden' en elkaar toch (een beetje) toelaten in elkaars territorium. Bij binnenkatten helpt dit heel goed, maar hoe dat dit met 1 kat die buiten leeft, weet ik niet...

Hoe dan ook, succes!

wim
wim
  • 515 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 06 december 2015 - 21:23

Hoi
Dank voor de tip.
Maar zwerfkater kent zeker de geuren van mijn katten, heb nl zetel buiten staan onder afdak die door alle katten word gebruikt ook staat er een kattenpaal en liggen en  enkele van die niveau planken met doek van oude kattepalen.
Moet wel zeggen Den Wiebe is een mietje die gaat al liggen als zwerfkater nog enkele meters van hem vandaan is dan voelt zwerfkater hem natuurlijk stoer en blijft hij uitdagen. Moest Wiebe hem ook es agressief opstellen  zou het misschien  al anders zijn
foto Wiebe

Bijgevoegde thumbnails

• 20150604_182200.jpg

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.599 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 06 december 2015 - 21:32

Een vangkooi kan je altijd lenen van ons (Kattenopvang Waasland)
Het vechten zal enkel beteren eens hij gecastreerd is en zijn hormonen stil zijn gevallen

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.889 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 06 december 2015 - 21:34

Super dat je zijn leven aantrekt, hij zal wel heel dankbaar zijn!
Je kan een opvang opbellen en horen of zij een vangkooi hebben.
Of een dierenarts die samenwerkt met de gemeente of die iemand kent met een vangkooi.
Geplaatste afbeelding

wim
wim
  • 515 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 06 december 2015 - 21:50

Bekijk berichtEvyke81, op 06 december 2015 - 21:32, zei:

Een vangkooi kan je altijd lenen van ons (Kattenopvang Waasland)

Het vechten zal enkel beteren eens hij gecastreerd is en zijn hormonen stil zijn gevallen

Hoi
Dank je voor je aanbod.
Ik ken jullie opvang tenminste de site.
Heb al es gereageerd hier op forum  omdat jullie een kater hebben ( Noah ) die als 2 druppels lijkt op Wiebe.
Zal het zeker es bekijken want idd ook al gevraagd  aan mijn da hier. Die heeft er 1 maar momenteel in gebruik. Aangezien hij toch naar haar zal gaan voor de castratie probeer ik het daar eerst.
En wie  weet krijg ik nog bericht van de VZW waar stad hier met samen werkt nl ADMA.
Maar nog es bedankt voor je aanbod en wie weet?
Grt

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#9 Geplaatst 07 december 2015 - 00:00

Castreren en dan zal het na 8 tal weken stil aan wel beteren.

Twinkel
Twinkel
  • 1.485 berichten

#10 Geplaatst 07 december 2015 - 09:28

Bekijk berichtwim, op 06 december 2015 - 21:23, zei:

Hoi
Dank voor de tip.
Maar zwerfkater kent zeker de geuren van mijn katten, heb nl zetel buiten staan onder afdak die door alle katten word gebruikt ook staat er een kattenpaal en liggen en  enkele van die niveau planken met doek van oude kattepalen.
Moet wel zeggen Den Wiebe is een mietje die gaat al liggen als zwerfkater nog enkele meters van hem vandaan is dan voelt zwerfkater hem natuurlijk stoer en blijft hij uitdagen. Moest Wiebe hem ook es agressief opstellen  zou het misschien  al anders zijn
foto Wiebe

Das al goed dat hij de geur van de andere katten kent, maar belangrijk is dat ze allemaal dezelfde geur hebben. Zo zien ze elkaar allemaal als één van hen :).
Ok, dit werkt niet altijd: er zijn katten die bij dit "trucje" direct maatjes worden en er zijn katten die elkaar hun hele leven lang als vijanden zullen zien, maar elkaar gewoon accepteren DOCH ontwijken. Hangt af van kat tot kat :).

Dasje
Dasje
  • 150 berichten

#11 Geplaatst 07 december 2015 - 14:47

Had hetzelfde probleem hier.
Broodmager katertje dat gewoon overal sproeide en en zelf vies uit zag en navenant rook.
Asiel opgebeld...ze wilden hem niet opvangen. Ik kreeg wel de toestemming om hem te laten castreren op hun kosten.
Heb hem dan ook kunnen vangen en heb hem naar de DA gebracht die al op de hoogte was van zijn komst en de reden.
Ze geven dan wel een knipje in zijn oortje zodat ze - als ze hem nog es tegenkomen - meteen zien dat hij al geholpen is.
Heb hem de dag erna terug opgehaald en vrij gelaten.
Ik sta ook in voor zijn voeding. 3 van mijn 4 poezen kunnen het vinden met hem.
Mijn jongste echter niet...dus probeer ik hem buiten de deur te houden.
.Veel succes Wim!

wim
wim
  • 515 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 december 2015 - 16:36

Hoi,
ongelooflijk  maar waar, was aan het kuisen en zwerver was binnen geraakt en naar boven gegaan.
Ik vond hem in bureaustoel maar hij geen zin om eruit te komen. Heb hem dan gewoon kunnen oppakken en rustig de trap af tot in de keuken. Heb hem dan omdat hij zo braaf was es lekker eten gegeven.
Maar zal dus wel gaan om hem te pakken en in reis bakje te zetten.Dus geen vangkooi nodig  en das goed das minder stress  voor hem.
grt

wim
wim
  • 515 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 07 december 2015 - 16:49

Ja Lap
terwijl ik vorig bericht schrijf buiten op terras omdat binnen vloer aan het drogen is glipt zwerver terug binnen. IK achter hem aan en jawel hoor living binnen en plasje doen, maar niet sproeien hè  gewoon zitten en flink  plasje doen. Terwijl  hij 3 kattenbakken voorbij stapt.
grrrrrrrrr

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#14 Geplaatst 07 december 2015 - 16:58

Kent hij wel een kattenbak?
Hij zal mss ook wel zijn territorium willen afbakenen daarmee castreren.

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.221 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 07 december 2015 - 16:59

Of gekuist met javel of kuisproduct met javel in?