Spring naar inhoud

- - - - -

Vraagje

• Log in om te reageren
78 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 10 december 2015 - 01:26

Ik hoop met deze vraag niemand te choqueren, daarom voor alle duidelijkheid : het is ook maar een vraag...

Ons sphynxje heeft een gedeeltelijke amputatie van haar staart gehad bij een vorige eigenaar, dit omwille van een knik die erin zat.
Sinds ze bij ons is (eind september) en ook onbekende periode voordien heeft ze last van diarree, nu ook één van ons andere poezen.
Hier zijn al verschillende onderzoeken voor gebeurd en werden ze ook behandeld.
Morgenavond gaat er terug een staaltje binnen voor verder onderzoek.
We hopen dat ze iets vinden waar we kunnen voor behandelen.

Echter heeft zij een extra probleem door het feit dat ze maar een half staartje meer heeft, ik denk toch dat het daardoor komt want kwam het anders nog niet tegen.
Na bijna elk toiletbezoek hangt er nog poep aan de uiteinde van haar staart, vaak wordt dit dan nog uitgewreven tegen haar buikje en billen.
Momenteel zitten we dus elke dag bijna continu er op te letten wanneer ze naar haar bak gaat om haar nadien proper te kunnen maken.
Niet enkel omwille van de hygiëne maar ook om verdere besmetting te voorkomen.
Als er even niemand thuis is, is het met angst thuis komen dat ze naar de bak geweest is en als dat gebeurd is wordt er overal gekeken en geroken zodanig dat alles wat vuil is de was in kan.
Voor haarzelf is dat uiteraard ook niet plezant : na elk toiletbezoek wordt ze nagekeken, laat dit wel toe maar merken dat ze het echt niet fijn vindt om opgewacht te worden en daarna afgekuist te worden met babydoekjes.
We merken ook dat ze niet relaxed naar de bak gaat ; soms begint ze te graven en komt ze eruit zonder haar behoefte gedaan te hebben om na 10 minuten opnieuw te herbeginnen.

Haar herplaatsen is al ter sprake gekomen maar is voor ons de laatste optie :

- Dit is al de vijfde thuis voor Luna
- Het probleem zal zich op een andere plaats opnieuw voordoen en door dit te verzwijgen lossen we het voor haar ook niet op
- We zijn al best gehecht aan haar, zij aan ons en ook aan onze andere katten
- Het niet weten of ze ergens anders zal aarden en goed verzorgd worden...

Ik heb me al suf zitten denken over mogelijke oplossingen om haar te houden bij ons op een manier dat ik zelf haalbaar vindt (= niet meer dagelijks continu gefixeerd zijn op het gegraaf in de kattenbak en niet bang meer hoeven te zijn om haar even alleen thuis te laten).

Vandaar dat ik me de vraag stelde of een verdere amputatie van haar staartje een oplossing zou zijn.
Ik huiver van de gedachte omdat ik van oordeel ben dat je niets wegneemt bij een dier/mens waar niets verkeerd mee is.
Anderzijds, als het haalbaar zou zijn voor haar kwestie van gezondheid...als ze er goed zou van herstellen en dit tot gevolg zou hebben dat al die stress voor ons en voor haar zou wegvallen wanneer ze haar behoefte moet doen lijkt het me toch waard om even over na te denken en me over in te lichten.

Zijn er toevallig mensen die een kat hebben die een volledige amputatie van het staartje heeft doorgemaakt?
Zou dit haalbaar zijn voor haar?
Wat zouden de gevolgen kunnen zijn?

Hopelijk vinden ze iets waar we ze voor kunnen behandelen, maar sowieso wil ik me toch inlichten hierover. Want ook al zou het beteren wil ik wel op de hoogte zijn hiervan naar de toekomst toe.
Ze zal in haar verdere leven misschien nog periodes hebben met diarree en het probleem zal zich dan toch opnieuw voordoen...

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 10 december 2015 - 04:09

De eerste kat van m'n ouders heeft een volledige amputatie gehad van de staart. Details bespaar ik jullie omdat het over gruwelijk misbruik ging.
Maar zij was nog wel heel jong toen dat gebeurde en zij is heel snel genezen, verder heeft zij er nooit teveel problemen mee gehad. Dus als dit een mogelijke oplossing zou zijn zou ik dit zeker eens bespreken metde DA

Time spent with cats is never wasted

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#3 Geplaatst 10 december 2015 - 08:27

Ik denk dat het ook van de leeftijd afhangt, hoe jonger, hoe gemakkelijker ze er met omgaan. De staart gebruiken ze voor evenwicht. Kan zijn dat als de staart helemaal weg is, ze moeite zal hebben met springen.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 10 december 2015 - 12:41

Mijn mening : nee dit doe je niet

Dit doe je enkel om medische redenen en dit is voorlopig geen medische reden.
Om alle mogelijke parasieten uit te sluiten moet je effectief verschillende testen doen en verschillende dagen.
Dus én microscoop met verse ontlasting én labo met ontlasting van verschillende dagen (in mijn ogen ook meer dan 3)
Ik heb dit al vaker uitgelegd.
Is er bv. ookal opnieuw getest op coccidiose ?  Dat de besmetting wel volledig 100% zeker weg is ?
Is er getest op giardia ?
Daarna heb je nog voedselovergevoeligheid, voedselallergie en er zullen nog wel meer dingen zijn die diaree veroorzaken ....  
Ik vind dat je een voer pas kan testen als ze totaal geen behandeling meer krijgen en dan minstens 6 weken één soort voeding geven bv. de gastro intestinal van Royal Canin ... werkt deze totaal niet na 6 weken dan kan je kiezen voor een hypoallergeen brok ... werkt die na 6 weken ook niet , dan kan je kiezen voor een volledig graanvrije brok.
Is er al eens een uitgebreid bloedonderzoek gedaan ?
Ik bedoel maar er zijn zoveel dingen die nog niet uitgesloten zijn.

+ het feit blijft dat er 2 poezen diaree hebben en dus iets besmettelijks in mijn ogen nog altijd bovenaan de lijst van oorzaken staat (zou ik denken maar met zekerheid weet je dat dus ook niet)
Je moet dus in mijn ogen niet aan medische ingrepen denken om het te vergemakkelijken maar proberen de oorzaak van het probleem te vinden.  Ga op zijn minst al eens voor een 2e opinie in een dierenkliniek alvorens aan zo'n ingreep te denken.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 10 december 2015 - 12:54

Haar staart amputeren lost het probleem niet op.

Het zal jullie minder kuiswerk opleveren.
Hoewel, als haar poep volhangt, en ze gaat zitten, heb je het ook vlaggen.

Dus nee, ik zou dat niet doen

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 10 december 2015 - 12:59

Bekijk bericht*bonnie*, op 10 december 2015 - 12:41, zei:

Mijn mening : nee dit doe je niet

Dit doe je enkel om medische redenen en dit is voorlopig geen medische reden.
Om alle mogelijke parasieten uit te sluiten moet je effectief verschillende testen doen en verschillende dagen.
Dus én microscoop met verse ontlasting én labo met ontlasting van verschillende dagen (in mijn ogen ook meer dan 3)
Ik heb dit al vaker uitgelegd.
Dit is de tweede test en loopt over 4 dagen : van maandagavond t.e.m. donderdagavond.
Is er bv. ookal opnieuw getest op coccidiose ?  Dat de besmetting wel volledig 100% zeker weg is ?
Is er getest op giardia ? Het is toch de bedoeling dat dit met dit staatje gebeurd.
Daarna heb je nog voedselovergevoeligheid, voedselallergie en er zullen nog wel meer dingen zijn die diaree veroorzaken ....  
Ik vind dat je een voer pas kan testen als ze totaal geen behandeling meer krijgen en dan minstens 6 weken één soort voeding geven bv. de gastro intestinal van Royal Canin ... werkt deze totaal niet na 6 weken dan kan je kiezen voor een hypoallergeen brok ... werkt die na 6 weken ook niet , dan kan je kiezen voor een volledig graanvrije brok.
Is er al eens een uitgebreid bloedonderzoek gedaan ? Nee. Ze zitten wel beiden met diarree en bij Moon is het begonnen toen Luna hier kwam. Wat niet uitsluit dat er bij elk een andere oorzaak kan zijn, dat is ook nog een mogelijkheid.
Ik bedoel maar er zijn zoveel dingen die nog niet uitgesloten zijn.

+ het feit blijft dat er 2 poezen diaree hebben en dus iets besmettelijks in mijn ogen nog altijd bovenaan de lijst van oorzaken staat (zou ik denken maar met zekerheid weet je dat dus ook niet)
Je moet dus in mijn ogen niet aan medische ingrepen denken om het te vergemakkelijken maar proberen de oorzaak van het probleem te vinden.  Ga op zijn minst al eens voor een 2e opinie in een dierenkliniek alvorens aan zo'n ingreep te denken.
Het is niet om het te vergemakkelijken...sowieso blijven we zoeken naar de oorzaak en mogelijke oplossingen, daar wil ik toch heel duidelijk in zijn.
Maar Luna zal in haar verder leven waarschijnlijk nog problemen hebben met diarree, die kans is toch heel reëel bij elke kat?
Wat als Luna maar blijft herplaatst worden daardoor? En wat als ze op de duur niet meer durft haar behoefte te doen omdat ze hoe langer hoe meer gestresseerd loopt doordat ze telkens afgekuist wordt na toiletbezoek?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 10 december 2015 - 13:09

Bekijk berichtSteffie_G, op 10 december 2015 - 04:09, zei:

De eerste kat van m'n ouders heeft een volledige amputatie gehad van de staart. Details bespaar ik jullie omdat het over gruwelijk misbruik ging.
Maar zij was nog wel heel jong toen dat gebeurde en zij is heel snel genezen, verder heeft zij er nooit teveel problemen mee gehad. Dus als dit een mogelijke oplossing zou zijn zou ik dit zeker eens bespreken metde DA
Bedoel je dat het nog een kitten was? Ons Luna is 2 jaar.
Heeft de kat van je ouders later geen problemen gehad met haar evenwicht achteraf?

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 10 december 2015 - 13:21

De kat van m'n ouders was anderhalf als ik het goed heb.
Maar haar staart amputeren was toen echt een must, geen optie.
Ze heeft het daar in het begin moeilijk mee gehad en is een hele tijd binnen moeten blijven (ik weet nu niet hoe lang, want dit is allemaal voor mijn geboorte gebeurd)
Maar de kat was 3 jaar oud toen wij geboren zijn en ik heb nooit geweten dat zij daar problemen mee heeft gehad voor zover ik mij dat kan herinneren.

Time spent with cats is never wasted

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 10 december 2015 - 13:24

Bekijk berichtSteffie_G, op 10 december 2015 - 13:21, zei:

De kat van m'n ouders was anderhalf als ik het goed heb.
Maar haar staart amputeren was toen echt een must, geen optie.
Ze heeft het daar in het begin moeilijk mee gehad en is een hele tijd binnen moeten blijven (ik weet nu niet hoe lang, want dit is allemaal voor mijn geboorte gebeurd)
Maar de kat was 3 jaar oud toen wij geboren zijn en ik heb nooit geweten dat zij daar problemen mee heeft gehad voor zover ik mij dat kan herinneren.
Bedankt voor de informatie Steffie.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 10 december 2015 - 13:36

In mijn ogen heb je maar 2 opties : blijven zorgen voor Luna en proberen de oorzaak van haar diaree te achterhalen.

of optie 2 : haar onderbrengen bij een opvang met ervaring met sphynxen en diaree dus ook niet zomaar bij eender wie

een optie van herplaatsen, doorverkopen heb je volgens mij niet want als je dat doet , dan is het een vogel voor de kat want die gaat van thuis naar thuis naar thuis blijven gaan.  Vele mensen willen wel een sphynx en knikken al snel van ja ja , we nemen hem wel , maakt ni uit dat die wat diaree heeft ... tot het zover is ....  ik heb ookal mensen gezien waar de kat uiteindelijk in een bench eindigt omdat het "gemakkelijk" is (mensen die hier overigens lid waren/zijn)

Anyway , staartamputatie omdat ze "misschien" haar hele leven last gaat hebben van diaree, komaan .... je hebt haar pas van dit najaar ???   En zoals Evy zegt ... je wil niet weten wat een kat van spoor kan trekken als die met diaree net naar het toilet is geweest hoor.  Dobby veegde een keer zijn poep af aan mijn bed ....  dan ben je even ver van huis.

Er is nog een hele lang weg te gaan voor je in mijn ogen uberhaupt kan oordelen of de diaree chronisch is.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 10 december 2015 - 13:49

Bekijk bericht*bonnie*, op 10 december 2015 - 13:36, zei:

In mijn ogen heb je maar 2 opties : blijven zorgen voor Luna en proberen de oorzaak van haar diaree te achterhalen.

of optie 2 : haar onderbrengen bij een opvang met ervaring met sphynxen en diaree dus ook niet zomaar bij eender wie
maar welke garantie heb ik hier dat ze achteraf niet herplaatst wordt?

een optie van herplaatsen, doorverkopen heb je volgens mij niet want als je dat doet , dan is het een vogel voor de kat want die gaat van thuis naar thuis naar thuis blijven gaan.  Vele mensen willen wel een sphynx en knikken al snel van ja ja , we nemen hem wel , maakt ni uit dat die wat diaree heeft ... tot het zover is ....  ik heb ookal mensen gezien waar de kat uiteindelijk in een bench eindigt omdat het "gemakkelijk" is (mensen die hier overigens lid waren/zijn)

Anyway , staartamputatie omdat ze "misschien" haar hele leven last gaat hebben van diaree, komaan .... je hebt haar pas van dit najaar ???  26 september En zoals Evy zegt ... je wil niet weten wat een kat van spoor kan trekken als die met diaree net naar het toilet is geweest hoor.  Dobby veegde een keer zijn poep af aan mijn bed ....  dan ben je even ver van huis.
Ze wordt hoe langer hoe banger om haar behoefte te doen hé.
Haar niet afkuisen is geen optie.
Ik begrijp dat het via de poep ook wel eens ergens anders terecht komt. Sporadisch is dat bij ons andere katten ook wel gebeurd. Aan Luna's staartje blijft er wel meer hangen en via de staart raakt het op verschillende plaatsen niet enkel op de vloer.

Er is nog een hele lang weg te gaan voor je in mijn ogen uberhaupt kan oordelen of de diaree chronisch is. Snap ik, ik beweer ook niet dat het chronisch is. Enkel dat me de kans héél miniem lijkt dat er nooit meer een periode volgt in haar leven zonder diarree.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 10 december 2015 - 14:06

Dat er nooit geen periode meer gaat volgen met diaree dat weet je niet net zoals je niks op voorhand weet.  Kan ze fip krijgen ?  Heeft ze HCM, heeft ze nierproblemen ?  kan ze morgen nog een poot breken of stikken in een brokje ?
Dat is voorlopig geen reden om preventief een staart te amputeren denk ik dan.

En haar onderbrengen bij een opvang geeft nooit 100% zekerheid maar wel meer zekerheid dan als je haar zomaar ter herplaatsing zou aanbieden (in dit geval, omdat het om een raskat gaat die al meermaals herplaatst is en een probleem heeft)  Diegene waar ik over gesproken heb, ik weet uberhaupt niet of ze haar zouden opnemen , dat is iets dat onderling moet besproken worden maar het is wel iemand waarvan ik nu eens 100% zeker ben dat die er alles aan zouden doen om haar te genezen en indien ze niet zou beteren dan zou ze daar ook met liefde verzorgd worden.  En ja , opvang is steeds met de mogelijkheid tot adoptie later (wanneer het dier genezen is) maar ook dat is iets waar ik mij niet over kan uitspreken in naam van anderen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 10 december 2015 - 14:11

Soms krijg ik hier toch met al uwe uitleg dat je ze beu zijt.
Ja diarree vegen is niet amusant, ik heb een poes met chronische diarree gelukkig smeert ze het niet uit in huis maar plezant is het niet.

Denk dat je best de raad van Bonnie opvolgt eerst testen afwachten en dan verder gaan zoeken.... mss ze als er geen uitsluitsel is ze overzetten op volledige rauw voer, maar ja het soms zoeken zoeken zoeken ....
Meer dan afwachte naar de resultaten kan je niet doen en wil je er vanaf dan kan je ze naar opvang doen denk dat bonnie je al naam had doorgegeven en die persoon gaat er 500% voor...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.108 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 10 december 2015 - 14:24

Bekijk berichtcatherine, op 10 december 2015 - 14:11, zei:

Soms krijg ik hier toch met al uwe uitleg dat je ze beu zijt.
Ja diarree vegen is niet amusant, ik heb een poes met chronische diarree gelukkig smeert ze het niet uit in huis maar plezant is het niet.

Denk dat je best de raad van Bonnie opvolgt eerst testen afwachten en dan verder gaan zoeken.... mss ze als er geen uitsluitsel is ze overzetten op volledige rauw voer, maar ja het soms zoeken zoeken zoeken ....
Meer dan afwachte naar de resultaten kan je niet doen en wil je er vanaf dan kan je ze naar opvang doen denk dat bonnie je al naam had doorgegeven en die persoon gaat er 500% voor...

Als ik ze gewoon beu was dan zou ik er al mijn tijd, energie en geld niet insteken hoor.
Het steeds paraat moeten staan om haar af te kuisen en de angst altijd om weg te gaan en thuis te komen ; ja dat ben ik beu.
Mijn vriendin staat er 's morgens vroeger voor op en ik blijf er 's nachts langer voor op.
Om 2u00 deze ochtend heb ik haar nog eens afgekuist en daarna ben ik gaan slapen.
Thuis komen = alle plaids in de was + alles onderzoeken en nog eens afkuisen telkens als ze naar de bak geweest is.
Zelfs t.v. kijken is niet meer plezant ; bij 't minste dat ze gaat rondwandelen en we horen gaat het volume uit om te luisteren of ze naar haar bak is.
Soms wordt het onderschat denk ik, vooral als het al maanden aan een stuk duurt.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 10 december 2015 - 14:26.

tangie
tangie
  • 209 berichten

#15 Geplaatst 10 december 2015 - 14:32

iets onnozel maar dit kun je toch ook eens proberen is een oude remedie voor diarree  
gekookte kip , americain ,en in melk gekookte vis
dat heb ik mijn katten vroeger  altijd gegeven als een kat diarree had
drie simpele dingen en nog lekker ook