Spring naar inhoud

- - - - -

Vraagje

• Log in om te reageren
78 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.857 berichten
  • 3 katten

#46 Geplaatst 11 december 2015 - 18:14

Bekijk berichtlathyrus, op 11 december 2015 - 14:07, zei:

ik ben het helemaal eens met Bonnie en Ephiny

Wij hebben vier sphynxen en twee ervan hebben chronische problemen met hun stoelgang door dikke en dunne darm ontstekingen die chronisch zijn (darmproblemen zijn één van de meest voorkomende problemen die sphynxen hebben)
Onzen diddl heeft jaren aan een stuk platte kakkeledoedie gedaan, t is pas heel recent dat zijn kakjes genormaliseerd zijn en we weten niet hoelang deze periode gaat duren, t kan voor t zelfde geld morgen weer diarree zijn
Onzen thor heeft een jaar normaal kakkeledoedie gedaan en dan ineens kreeg hij diarree en tot op de dag van vandaag heeft hij nog diarree en t ziet er niet naar uit dat dat nog gaat veranderen aangezien we alles al geprobeerd hebben dat we kunnen proberen en echt niks helpt (hij is nu vijf jaar dus t is al vier jaar dat hij plat kakt)
Allebei zijn het krakken in het verspreiden/uitsmeren van hun platte kakkeledoedies
Onzen diddl zorgde er voor dat zijn kakjes aan de kelderdeur en de muur hingen en dan stond hij met zijn pootjes nog eens extra in de platte kak te patineren om vervolgens een sprintje door het hele huis in te zetten
Als we op dat moment thuis waren konden we hem nog snel vastpakken en afvegen maar als we niet thuis waren lag het hele huis vol str*nt en vonden we hem dan ergens tussen de dekentjes terug (of zelfs in ons bed) terwijl hij daar lag te stinken....
Onzen Thor staat ook regelmatig in de kakjes te trappelen plus dat bij hem ook zijn staart in de platte kak hangt , resultaat, door het hele huis kak te vinden....
En onzen thor doet ook aan wildkakken, hij gaat dus gewoon op de mat of op de grond ergens zijn kakjes gaan droppen ipv in de bak, dan sta je bv s morgends op en kom je beneden en wil je naar de keuken lopen en voel je plots wat aan je blote voeten hangen en als je dan kijkt wat er aan je voeten hangt dan zie je dat je voeten vol kakkeledoedie hangen....Want Thor heeft weer maar eens op de mat een kakkeledoedie gedropt....(dat doet hij volgens mij omdat hij de kattenbak associeert met ongemak en pijn door de pijn die hij heeft aan zijn poep oa)
En onze yoshi probeert dan nog te helpen ocharme door hun platte kakjes die in de kattenbak liggen voor hen te proberen begraven maar zij graaft dan zo hard in de bak dat het alle kanten uitvliegt waardoor het dan ook weer aan de muur en de kelderdeur hangt te druipen
In t begin vond ik dat ook maar niks, dat extra werk dat je erbij krijgt, voornamelijk omdat ik zelf serieus op de sukkel zit met mijn gezondheid en het voor mij toch echt wel moeilijk is om het nodige opkuiswerk te doen
Bijkomend moest ik dan ook nog onzen Diddl stipt om de vier uur met de hand voederen, dat wou zeggen dat je nooit op je gemak ergens kon naartoegaan want je moest  constant het uur in t oog houden en zien dat je bijtijds terug thuis was om t manneke zijn eten te geven en eens een dagje weggaan of misschien enkele dagen ne keer weggaan en de zorg voor hen aan iemand anders overlaten mocht je helemaal vergeten (we moeten ook twee maal per dag mediatie geven aan twee poezels en om de dag aan drie poezels)
Ik vond dat in t begin allesbehalve prettig dat er plots extra restricties stonden op het buitenshuis ergens naartoegaan, ik was al heel beperkt door mijn gezondheid en nu kwamen er nog een hoop beperkingen bij
Ik voelde in t begin toch een lichte wrevel ivm die extra beperkingen die me werden opgelegd en het extra werk dat toch wel voor stress zorgde omdat het voor mij niet zo vanzelfsprekend was om t nodige te doen (en ik was bang dat ik niet in staat ging zijn om t nodige te doen)
Maar ik heb heel snel geleerd om dat allemaal los te laten
Gewoon omdat ik hen doodgraag zie
En ik heb hen in ons gezin geplaatst dus ze zijn mijn verantwoordelijkheid, ik moet er voor zorgen dat het nodige voor hen gedaan wordt zodat zij gelukkig kunnen zijn.
Hun welzijn en geluk is prioriteit want zij hebben niet gevfaagd om hier te zijn, ik wou hen hier....
Het is nu eenmaal zo dat we twee poezels hebben met darmproblemen en het haalt niks uit dat we gefrustreerd lopen, dat zijn de kaarten die ons toebedeeld zijn en we moeten er gewoon het beste van maken....
De poezels voelen dat ook heel goed aan als je zelf gefrustreerd loopt, t is dus voor hen belangrijk dat je die frustraties kan loslaten
Ik ben ervan overtuigd dat Luna dat heel goed aanvoelt dat jij gefrustreerd bent doordat je iedere keer moet opletten als ze op de bak gaat en je haar dan moet afkuisen en dat je gefrustreerd bent omdat als je buitenshuis ergens naartoe gaat dat je dan weet dat als je thuiskomt dat er je dan een hele zoektocht en opkuis te wachten staat.
t Is volgens mij niet alleen omdat ze bang is dat ze gaat moeten opgepakt worden om afgeveegd te worden dat ze in de bak blijft staan of ze probeert te gaan lopen nadat ze op de bak is geweest, volgens mij voelt ze ook jullie frustraties heel goed aan en speelt dat er in mee
Plus dat het volgens mij toch wel pijn doet als jullie haar poep afvegen, bij onzen thor is dat toch zo, door dat constant plat kakken heeft hij kloofjes gekregen aan zijn poep en dat doet natuurlijk pijn, we hebben zalf gekregen van de dierenarts om aan t poepje te wrijven en daarmee kunnen we dan toch die kloofjes verzachten en wegkrijgen, ik zou toch ne keer kijken of Luna ook geen kloofjes heeft aan haar poep.
En je moet er ook op letten dat haar anaalklieren niet verstopt geraken, bij onzen thor moeten die anaalklieren regelmatig leeggedrukt worden door de dierenarts want die zitten regelmatig helemaal vol doordat hij plat kakt en een dier dat normaal kakt daarbij drukt de kakkeledoedie tegen de anaalklieren waardoor die geledigd worden maar bij een dier dat plat kakt drukt de kakkeledoedie niet tegen de anaalklieren waardoor die anaalklieren helemaal vol geraken en dat is serieus pijnlijk voor het beestje

Maar haar staart verder nog laten amputeren zou ik niet doen, ik zie niet in hoe dat voor Luna een meerwaarde kan geven, integendeel zelfs
En een dierenarts die om de redenen die je geeft (t is voornamelijk om jullie stress te verminderen)  toch die amputatie zou willen uitvoeren die is in mijn ogen geen schop in zijn kont waard.
Het feit dat je dat nog maar overweegt om dat te doen is voor mij toch een duidelijk teken dat het je heel hoog zit allemaal en je heel gefrustreerd loopt door de hele situatie en als je je daar niet kunt over zetten, als je die frustraties niet kunt overwinnen dan is t volgens mij het beste voor Luna dat je haar laat gaan en dat je contact opneemt met de opvang die Bonnie vermeldde
Want de huidige situatie kan nog jaren aanslepen en zelfs blijvend zijn
Ik vind het best wel grappig hoe je het allemaal verwoord Lathyrus. Niet de situatie hoor, daarvoor maak ik het allemaal van te dicht mee, maar je brengt het zo levendig in jouw schrijven dat het zich als een film afspeelt voor mijn ogen met enige komediegehalte.

Net zoals de mening van andere leden die het afraden respecteer ik eveneens de jouwe. Ik kan het plaatsen omdat een verdere amputatie niet zomaar een kleine ingreep is die je laat uitvoeren zonder over na te denken.
Doch had ik met mijn topic eerder gehoopt om de mogelijke nadelen/voordelen voor Luna en ons op een rijtje te kunnen plaatsen i.p.v. vaak te lezen dat het eerder neerkomt§ op een egoïstische daad.
Daaruit had ik dan verder een objectievere kijk kunnen krijgen over de mogelijke gevolgen en van daaruit een keuze kunnen maken.

Mijn redenering is dat Luna maar blijft verhuizen van het éne baasje naar het andere, door het feit dat ze zichzelf en haar omgeving vuiler maakt dan de doorsnee poes na haar behoefte gedaan te hebben, en een oplossing te zoeken om hier een einde aan te maken.
Dat zou inderdaad gemakkelijker zijn voor ons, maar de toekomst van Luna speelt hier een even grote rol in. Dus, voor alle duidelijkheid : het gaat hem hier niet enkel over ons.
Indien dat wel het geval zou zijn en ik enkel aan onszelf zou denken dan hadden we al lang Luna te koop aangeboden zonder een woord te reppen over haar diarree en het extra probleem van haar half geamputeerd staartje. Zoals het spijtig genoeg nog gebeurd met andere dieren...maar zo egoïstisch zijn we dan net nog niet.
En we houden te veel van haar, en van dieren in het algemeen, om er niet mee in te zitten hoe het verder met haar toekomst zou verlopen.

Wat ik ook wel even wil herhalen is dat de twijfel i.v.m. herplaatsen enkel bij mij wel eens naar voren komt. Mijn vriendin zet altijd maar door en schat moeilijker gevolgen in dat ikzelf, waardoor ze regelmatig over haar grenzen gaat en het daarna mag bekopen.
Zij het een andere oorzaak dan in jouw geval : we zitten beiden ook met verschillende gezondheidsproblemen waar we dagelijks mee te kampen krijgen en laat ons zeggen dat ik zowat best de grenzen moet bewaken.
Want eens ben je op en beter is dit te voorkomen dan pas op te merken wanneer er geen weg terug meer is.

Het siert jou dat je zoveel geduld hebt met de situatie zoals jij ze meemaakt.
De liefde voor jouw katten is ongetwijfeld de drijfveer om hierin door te zetten.
Desondanks leid ik daar niet uit af dat ik minder van Luna hou omdat ik "gefrustreerd" loop van onze situatie.
Ik vind een minimale hygiëne in huis niet enkel belangrijk voor mezelf maar eveneens voor ieder die er woont ; zowel mens als dier. Inclusief ons Luna.
Ervoor zorgen dat dit leefbaar blijft is eveneens een kwestie van liefde.

Mijn "frustratie" zet zich helemaal niet over op de katten, ook niet op Luna.
Dat kan ik met zekerheid zeggen door de manier waarop Luna zich in het algemeen gedraagt t.o.v. ons en onze andere vierpoterkes. Aanhankelijk, speels en al het mooie wat je je maar kan voorstellen van een kat die zich goed in haar vel voelt.
Maar je zal maar 2 jaar geworden zijn en nooit proper gehouden zijn na je toiletbezoek om daarna mee te maken dat je telkens afgekuist wordt.
Een knuffel en een kusje volgen elke keer na het proper maken, het is niet zo dat we ze bruskeren ofzo.
Het bewijs daarvan is dat ze nadien net begint te spelen met de anderen i.p.v. weg te kruipen of zich te verstoppen.
Alsook wordt er met de babydoekjes enkel lichtjes over haar poepje gewreven niet geschuurd ofzo.
Het is vooral haar staartje + eventueel buikje of billetjes als daar ook poep aan zit.
Haar poepje moet niet blinken, sowieso gaat ze om de anderhalve week in bad en wat dan is blijven zitten of opdroogde weekt dan los.

Wat die frustratie betreft daar ga ik me dus echt niet schuldig over voelen. Trouwens dat is iets dat niemand in de hand heeft.
Waar mijn grenzen t.o.v. bepaalde mensen wat lager zullen liggen, zullen ze op andere vlakken wat hoger liggen.
Zo laag ligt mijn grens nu ook weer niet betreffende deze situatie als ik de reacties hoor uit mijn omgeving.
Zo vreemd dat ik de situatie niet aangenaam vind en niet leefbaar op lang termijn blijkbaar ook niet.

En een opvang, ja maar daarna...?

Dus geen kloofjes, geen pijn noch frustratie van Luna.
Het kon geen kwaad om het te vragen, niemand kan het zien van op afstand, maar wou hier toch even de nadruk op leggen.
De problemen die er niet zijn hoeven ook niet opgelost te worden : er zijn voldoende andere problemen wel aanwezig om onze energie in te steken er hoeven dus geen niet aanwezige problemen verzonnen te worden.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 11 december 2015 - 18:21.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#47 Geplaatst 11 december 2015 - 18:53

Jij denkt misschien dat je geen frustratie uitwerkt op de dieren maar dieren voelen zoiets gewoon feilloos aan.
Al heb je stress op je werk of ben je verdrietig door iets in je relatie ... dieren voelen dat altijd

Weet je vriendin dat je soms nadenkt over herplaatsen ?

En om nog te reageren op je vraag over haar staart.
Voor de poes zijn hier mijns inziens geen voordelen aan , enkel nadelen.
Een poes heeft niet voor niets een staart, dat hebben mensen hierboven toch ook gereageerd ?  Dat ze het gebruiken als manier van communiceren en voor evenwicht.  Bovendien geeft geen staart totaal geen zekerheid wat betreft uitwerpselen in huis.  Het zal alsnog aan haar billen , poep en eventueel poten hangen.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.857 berichten
  • 3 katten

#48 Geplaatst 11 december 2015 - 18:58

Bekijk bericht*bonnie*, op 11 december 2015 - 18:53, zei:

Jij denkt misschien dat je geen frustratie uitwerkt op de dieren maar dieren voelen zoiets gewoon feilloos aan.
Al heb je stress op je werk of ben je verdrietig door iets in je relatie ... dieren voelen dat altijd

Weet je vriendin dat je soms nadenkt over herplaatsen ?

En om nog te reageren op je vraag over haar staart.
Voor de poes zijn hier mijns inziens geen voordelen aan , enkel nadelen.
Een poes heeft niet voor niets een staart, dat hebben mensen hierboven toch ook gereageerd ?  Dat ze het gebruiken als manier van communiceren en voor evenwicht.  Bovendien geeft geen staart totaal geen zekerheid wat betreft uitwerpselen in huis.  Het zal alsnog aan haar billen , poep en eventueel poten hangen.
Oké dan voelen ze het.
Het heeft geen zin dat ik hier voor de rest blijf uitleggen hoe Luna zich gedraagt en dat ze er gelukkig uitziet als er mensen tussen zitten met een glazen bol.
Goed dat jullie nooit geen stress hebben en zo op afstand kunnen oordelen daarover.

Ja, mijn vriendin weet dat. We praten erover.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#49 Geplaatst 11 december 2015 - 19:13

Ik heb geen glazen bol, dat is gewoon algemeen geweten.  En natuurlijk heeft iedereen al eens stress.  Niemand beweert toch het tegendeel ?
Maar een dier voelt zoiets gewoon.  Was maar een reactie omdat je zei dat het niet zo was.  Aan mensen zie je toch ook niet altijd dat ze spanning voelen inwendig ?  Dat zou gemakkelijk zijn als we alles kunnen aflezen.  En trouwens, alles wat mensen in dit topic reageren en in je andere topics is allemaal goedbedoeld advies.
Er werd gewoon door iemand opgemerkt, zou het kunnen dat ze de spanning voelt en daardoor de diaree aanhoudt....  voila, meer was het niet.
Mensen proberen gewoon allemaal even mee te denken naar mogelijke oorzaken en mogelijke oplossingen.

En misschien had jij liever gehoord dat iedereen zou zeggen, ja prima haal die staart eraf, daar zijn geen nadelen aan en voor jullie alleen maar voordelen maar zo werkt het niet.  Wij bekijken dit vanop een afstand, nuchter en objectief en dan zijn er gewoon geen voordelen aan, punt.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#50 Geplaatst 11 december 2015 - 19:36

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 10 december 2015 - 17:02, zei:

Wat doe jij dan Catherine om te voorkomen dat er na het toiletbezoek poep verspreid wordt?
Blijft het ook hangen aan het staartje of "enkel" aan poepje?

Gelukkig blijft er niets hangen bij haar, soms trapt ze erin als ze het toe krabt maar als dit geval is borstel ik de kattebak korrels op of stofzuig ze op en kuis dan met water en azijn. Maar aan haar poep blijft niets hangen. Het is een htk katje met kort haar.

Nu kan het ook zijn dat ze niet recht genoeg kan zitten om haar ding te doen, heb je open bak zodat ze echt goed recht kan zitten sommige zitten zo op hoge poten. Dat haar poep vol hangt kan maar 1 ding zijn dat ze te laag zit en erin zit als ze gedaan heeft.

Wanneer weet je de resultaten van de kak onderzoekjes in labo?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.857 berichten
  • 3 katten

#51 Geplaatst 11 december 2015 - 19:40

Bekijk bericht*bonnie*, op 11 december 2015 - 19:13, zei:

Ik heb geen glazen bol, dat is gewoon algemeen geweten.  En natuurlijk heeft iedereen al eens stress.  Niemand beweert toch het tegendeel ?
Maar een dier voelt zoiets gewoon.  Was maar een reactie omdat je zei dat het niet zo was.  Aan mensen zie je toch ook niet altijd dat ze spanning voelen inwendig ?  Dat zou gemakkelijk zijn als we alles kunnen aflezen.  En trouwens, alles wat mensen in dit topic reageren en in je andere topics is allemaal goedbedoeld advies.
Er werd gewoon door iemand opgemerkt, zou het kunnen dat ze de spanning voelt en daardoor de diaree aanhoudt....  voila, meer was het niet.
Mensen proberen gewoon allemaal even mee te denken naar mogelijke oorzaken en mogelijke oplossingen.

En misschien had jij liever gehoord dat iedereen zou zeggen, ja prima haal die staart eraf, daar zijn geen nadelen aan en voor jullie alleen maar voordelen maar zo werkt het niet.  Wij bekijken dit vanop een afstand, nuchter en objectief en dan zijn er gewoon geen voordelen aan, punt.
Als er geen tekenen zijn van stress heeft het geen zin om daarover blijven te discussiëren.
Dat bedoelde ik met mijn reactie.
In mijn redenering is niet alles zo omdat het "algemeen geweten" is.

Noch is het zo dat ik hoopte dat iedereen zou reageren met "ja, doe maar die amputatie".
Dan had ik geen topic geopend.
Ik vind het net positief dat iedereen eerlijk zijn gedacht zegt, spijtig dat je dat insinueert.
Net zoals insinuaties dat we Luna niet graag genoeg zouden zien, en dat we daar enkel uit eigenbelang aan denken.

Bekijk berichtcatherine, op 11 december 2015 - 19:36, zei:

Gelukkig blijft er niets hangen bij haar, soms trapt ze erin als ze het toe krabt maar als dit geval is borstel ik de kattebak korrels op of stofzuig ze op en kuis dan met water en azijn. Maar aan haar poep blijft niets hangen. Het is een htk katje met kort haar.

Nu kan het ook zijn dat ze niet recht genoeg kan zitten om haar ding te doen, heb je open bak zodat ze echt goed recht kan zitten sommige zitten zo op hoge poten. Dat haar poep vol hangt kan maar 1 ding zijn dat ze te laag zit en erin zit als ze gedaan heeft.

Wanneer weet je de resultaten van de kak onderzoekjes in labo?
De bakken zijn al redelijk hoog...maar valt zeker eens te proberen.
Zullen er de kappen eens 2 dagen af laten en zien of er verschil is.

De dierenarts zou ons bellen als de resultaten binnen zijn.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 11 december 2015 - 19:44.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#52 Geplaatst 11 december 2015 - 19:46

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 11 december 2015 - 19:40, zei:

Als er geen tekenen zijn van stress heeft het geen zin om daarover blijven te discussiëren.
Dat bedoelde ik met mijn reactie.
In mijn redenering is niet alles zo omdat het "algemeen geweten" is.

Noch is het zo dat ik hoopte dat iedereen zou reageren met "ja, doe maar die amputatie".
Dan had ik geen topic geopend.
Ik vind het net positief dat iedereen eerlijk zijn gedacht zegt, spijtig dat je dat insinueert.

De bakken zijn al redelijk hoog...maar valt zeker eens te proberen.
Zullen er de kappen eens 2 dagen af laten en zien of er verschil is.

De dierenarts zou ons bellen als de resultaten binnen zijn.

Ik insinueer niks ...  jij schreef dat je het jammer vind dat de mensen niet schrijven over voordelen/nadelen en gelijk zeggen om het niet te doen.
Maar als je goed leest lees je dat mensen wel schrijven daarover zoals ik in mijn vorig bericht schreeft en daarom concluderen dat het geen goed plan is.

En ook over stress schreef jij letterlijk Mijn "frustratie" zet zich helemaal niet over op de katten, ook niet op Luna.
Dat kan ik met zekerheid zeggen door de manier waarop Luna zich in het algemeen gedraagt t.o.v. ons en onze andere vierpoterkes.
En daarop was dus mijn reactie dat dieren alle vormen van stress en emoties aanvoelen.  Meer niet.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#53 Geplaatst 12 december 2015 - 17:13

Ik heb zelf ook hieraan gedacht, voor jouw Luna, Helplucky...  Ik vind dat helemaal geen vreemd idee om eraan te denken de staart (een stuk) verder te amputeren. Indien de diarree chronisch blijkt en er dus niks besmettelijks is dat opgelost kan worden, of een allergie (die al dan niet op te lossen is).

Het is voor mij duidelijk dat ze stress krijgt en haar behoefte inhoudt omdat ze weet dat ze erna gevangen wordt. Dat is ongezond, dus een medische oorzaak. Ik heb zelf ook al voorgehad dat de kat bang werd van mij omdat ik hem na zijn bezoek aan de bak telkens moest afkuisen. Daar krijgen katten nl. echt wel stress van. Stress rond de kattenbak = inhouden of ergens anders gaan. Wat zeker niet gaat helpen.

Met zo'n naar onder gekruld staartje kan ik me ook voorstellen dat de diarree er extra aan blijft hangen. En meer verspreid wordt. Het is anders dan een kat waarbij het in de vacht hangt aan de billetjes. En ik ben er zeker van dat katten het niet aangenaam vinden om zichzelf te bevuilen.
Dus mij lijkt het uiteindelijk niet een héél slecht en fout idee. Als ze een stukje overhoudt dat ze nog kan bewegen, zal ze evenwicht genoeg hebben.

Ik denk ook niet dat dit enkel gaat om het gemak voor de mensen. Ook voor Luna wil helplucky... minder stress en gedoe.

Het is jullie katje en ik merk dat je nadenkt over alles, niks overhaast, voordelen en nadelen zoekt. Ik weet dat jullie het beste gaan doen.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#54 Geplaatst 12 december 2015 - 18:06

Bekijk berichtNasa, op 12 december 2015 - 17:13, zei:

Ik heb zelf ook hieraan gedacht, voor jouw Luna, Helplucky...  Ik vind dat helemaal geen vreemd idee om eraan te denken de staart (een stuk) verder te amputeren. Indien de diarree chronisch blijkt en er dus niks besmettelijks is dat opgelost kan worden, of een allergie (die al dan niet op te lossen is).

Maar dat kan je na 2,5 maand nog niet zeggen.
Alles is nog niet uitgebreid getest... voedingstesten bv. duren minstens 6 weken per soort voer.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#55 Geplaatst 12 december 2015 - 18:11

Bekijk bericht*bonnie*, op 12 december 2015 - 18:06, zei:

Alles is nog niet uitgebreid getest... voedingstesten bv. duren minstens 6 weken per soort voer.

Dat is helemaal waar!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.857 berichten
  • 3 katten

#56 Geplaatst 12 december 2015 - 19:07

Bekijk berichtNasa, op 12 december 2015 - 17:13, zei:

Het is voor mij duidelijk dat ze stress krijgt en haar behoefte inhoudt omdat ze weet dat ze erna gevangen wordt. Dat is ongezond, dus een medische oorzaak. Ik heb zelf ook al voorgehad dat de kat bang werd van mij omdat ik hem na zijn bezoek aan de bak telkens moest afkuisen. Daar krijgen katten nl. echt wel stress van. Stress rond de kattenbak = inhouden of ergens anders gaan. Wat zeker niet gaat helpen.

Met zo'n naar onder gekruld staartje kan ik me ook voorstellen dat de diarree er extra aan blijft hangen. En meer verspreid wordt. Het is anders dan een kat waarbij het in de vacht hangt aan de billetjes. En ik ben er zeker van dat katten het niet aangenaam vinden om zichzelf te bevuilen.
Dus mij lijkt het uiteindelijk niet een héél slecht en fout idee. Als ze een stukje overhoudt dat ze nog kan bewegen, zal ze evenwicht genoeg hebben.

Ik denk ook niet dat dit enkel gaat om het gemak voor de mensen. Ook voor Luna wil helplucky... minder stress en gedoe.

Het is jullie katje en ik merk dat je nadenkt over alles, niks overhaast, voordelen en nadelen zoekt. Ik weet dat jullie het beste gaan doen.

Dat doet eens deugd om te lezen nu, bedankt :hug:
Niet omdat je in dezelfde richting dacht maar vooral dat je begrijpt dat het niet enkel uit eigen belang is.
Die stress komt volgens mij ook voor de angst om afgekuist te worden/of opgewacht te worden na haar toiletbezoek.
Haar tegenhouden en staartje afwrijven gaat snel, maar daarna leggen we ze telkens even op onze schoot op haar rugje om haar buikje en billetjes na te kijken. En dan zwiert ze met haar pootjes naar "alle kanten" wat soms wel tot een geworstel uitdraait voor ze terug mag gaan lopen.
Daarna is ze altijd heel speels, lijkt ze opgelucht.

Bekijk bericht*bonnie*, op 12 december 2015 - 18:06, zei:

Het was ook niet de bedoeling om een keuze te maken, positief/negatief binnen de eerstkomende dagen of weken.
Eerst informeren, alles op een rijtje zetten, nog eens nadenken en daarna pas een keuze maken.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#57 Geplaatst 12 december 2015 - 19:33

Hangt die stuk staart dan naar onder gekruld als ze op de bak zit?
En heb je de kap er al afgedaan en erop gelet hoe ze kaka doet? Hoe ze zit?

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#58 Geplaatst 12 december 2015 - 19:40

Post hier eens een foto van die staart, want iedereen maakt zijn eigen gedacht.
Zo hebben we meer duidelijkheid

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.857 berichten
  • 3 katten

#59 Geplaatst 12 december 2015 - 19:47

Bekijk berichtcatherine, op 12 december 2015 - 19:33, zei:

Hangt die stuk staart dan naar onder gekruld als ze op de bak zit?
En heb je de kap er al afgedaan en erop gelet hoe ze kaka doet? Hoe ze zit?

Terwijl ze haar behoefte doet is de staart niet naar binnen gekruld, dat gebeurd pas nadien.
Maar het is meestal de buitenkant van de staart die vuil wordt.
Tijdens het graven is het, denk ik, dat haar staartje ertegen geraakt omdat ze hem achteraf naar binnen draait.
Mijn vriendin heeft er gisteren eens extra op gelet en het lijkt er niet op dat ze niet goed recht kan staan ofzo. Ze zag het niet zitten om de kap er af te laten doordat Luna zoveel graaft...ik zou het toch een keer willen proberen.
Maar gisteren bijvoorbeeld was het dan weer heel plat en Luna kwam proper uit haar bak.
Het is echt de ene keer tegen de andere...dat ik me afvraag : kan het zijn dat ze anders begint te graven of er extra oplet zich niet vuil te maken? Maar dat kan toch bijna niet :catscratchhead

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#60 Geplaatst 12 december 2015 - 19:56

Ik zou toch eens een grotere bak proberen, dan heeft ze toch meer ruimte om te graven en haar ontlasting achteraf uit de weg te gaan.

En ik blijf erbij, zolang er 2 katten het hebben zou ik er niet vanuit gaan dat het een chronisch probleem is bij Luna dan.
Dat lijkt mij te toevallig dat dan ook net je andere kat het krijgt sinds ze samen zitten.