Spring naar inhoud

- - - - -

1 of 2 Siberische katten adopteren?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Soho
Soho
  • 13 berichten

#1 Geplaatst 26 december 2015 - 16:04

We staan op het punt een of 2 Siberische kitten in huis te nemen. We hebben nog geen huisdieren maar wel 2 leuke kindjes die ernaar uitkijken een katje in huis te nemen. Er is dikwijks iemand thuis, dus in principe is er 70% vd tijd gezelschap. Daarom opteren we voor 1 kitten uit het nest ipv 2 kittens (zusjes).

Nu is het zo dat we wat twijfelen of 1 kat niet teveel aandacht zal vragen, en of we niet rustiger zullen zijn met 2 kittens ipv 1. We hebben een groot huis maar de poes/poezen zal/zullen zeker in t begin altijd binnen zitten en het is niet de bedoeling dat we die de ganse tijd zelf zullen moeten entertainen.

Wat denken jullie? Kennen jullie mensen met 1 Siberische kat?

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties!

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#2 Geplaatst 26 december 2015 - 17:12

Ik heb er twee en die kunnen niet zonder mekaar.
1 is maar alleen.

006.JPG

Canon%20first%20shot%200671.JPG

Soho
Soho
  • 13 berichten

#3 Geplaatst 26 december 2015 - 17:38

Leuk! Hoe is de interactie tussen hen en de andere huisgenoten? Houden ze elkaar bezig of volgen ze je samen door het huis? Heb je ze tegelijk in huis genomen?

Ephiny
Ephiny
  • 3.873 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 26 december 2015 - 18:23

Geen Siberische kat hier, maar ik zou in t vervolg toch ook voor twee kittens gaan. Heb er altijd eentje tegelijk in huis genomen, met altijd vier jaar tussen ongeveer, tot er onverwachts kort na nr drie nog eentje bijkwam. Die twee jongsten zijn zo dol op elkaar, en spelen zo vaak samen, dat ik geen kitten meer alleen zou adopteren.

Als je kan, zou ik meteen voor twee gaan. :)
Those who don't believe in magic, will never find it

Soho
Soho
  • 13 berichten

#5 Geplaatst 26 december 2015 - 18:52

Klinkt inderdaad wel super.

De Siberische kat kost al snel 800 EUR in aanschaf en wordt ook behoorlijk groot. We zouden het liever bij eentje houden, tenzij het echt afgeraden wordt of het een groot verschil geeft als je 2 poezen hebt.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen met Siberische katten.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.150 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 26 december 2015 - 19:16

Ik heb 2 ragdolls en deze waren ook niet goedkoop maar ik kon het niet over mijn hart krijgen die 2 uiteen te halen aangezien  ze altijd samen waren.
Ik heb er geen moment spijt van gehad in tegendeel dat was de beste beslissing .
Als we weggaan zijn ze samen en ze spelen veel samen enz....
Sommige rassen en zeker ragdolls hebben echt gezelschap nodig en dan is een tweede kat zeker een aanrader.

Geplaatste afbeelding

Soho
Soho
  • 13 berichten

#7 Geplaatst 26 december 2015 - 19:33

Bedankt Rosetta! Kan je even zeggen hoe de verhouding dan precies is tussen jou en de poezen? Zijn de poezen dan steeds samen en iets afstandelijker tov jou? Of is de ene aanhankelijker dan de andere?

Ik ken mensen die enig kind waren en dat best leuk vonden. Als we 1 Siberische kat zouden adopteren en die zich super zou kunnen amuseren met ons en onze 2 kinderen dan lijkt een 2e poes niet echt nodig.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.881 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 26 december 2015 - 20:35

Wij hebben1 kat, ze is nu al 10 jaar alleen.
Was bij ons een keuze omdat we 2 niet zagen zitten.
Eerstekat, ze gaat mee naar de caravan en op reis, etc.
En dat zagen we toch niet zitten met 2.

Maar moet zeggen dat nu we "ervaring" hebben, we er 2 zouden nemen.
Ze is enooooorm op ons gesteld, zo erg dat we bijna niet meer met zijn allen weg kunnen.
Er moet altijd iemznd bij haar zijn of ze maakt zich ziek.
Nu gaan we enkel heeeeeeel af en toe met zijn allen weg, enkel als ze slaapt en voor max 2 uur.

Nu is het te laat, zij kan nu geen kat bij wennen plus wegens medische problemen van haar.
Maar moesten we nu voor de keuze staan, zouden het zowiezo 2 worden.
Geplaatste afbeelding

Soho
Soho
  • 13 berichten

#9 Geplaatst 26 december 2015 - 21:37

Bedankt BlackScorpion. Mag ik vragen of jullie kat een Siberische kat is? Die zouden nog aanhankelijker zijn dan de meeste andere katten.

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten

#10 Geplaatst 26 december 2015 - 22:16

Bekijk berichtcatherine, op 26 december 2015 - 17:12, zei:

Ik heb er twee en die kunnen niet zonder mekaar.
1 is maar alleen.

Bijlage 006.JPG

Bijlage Canon%20first%20shot%200671.JPG

Die zijn ├ęcht prachtig :love:

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.881 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 26 december 2015 - 22:29

Bekijk berichtSoho, op 26 december 2015 - 21:37, zei:

Bedankt BlackScorpion. Mag ik vragen of jullie kat een Siberische kat is? Die zouden nog aanhankelijker zijn dan de meeste andere katten.

Nee, een Sphynx (naaktkat), dat is zo een beetje het meest aanhankelijke ras dat er is :-)

Bewerkt door BlackScorpion, 26 december 2015 - 22:29.

Geplaatste afbeelding

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#12 Geplaatst 26 december 2015 - 23:24

De meeste rassen worden steeds meer gefokt op sociaal zijn en blijven bij een goede fokker ook lang(er) bij de moeder,waardoor ze dus betere manieren in de omgang naar zowel mens als dier hebben/krijgen.
Dit betekend ook dat ze ,doordat ze lang bij hun nestgenootjes zijn,deze dus meer zullen missen,het elkaar wassen,met elkaar spelen enz.
Is er in hun nieuwe thuis een kat aanwezig dan zal dat de verhuizing vergemakkelijken,(als de karakters bij elkaar passen natuurlijk)
Spelen met het baasje kan nooit de interactie met een andere kat vervangen,natuurlijk vinden ze het leuk maar katten spreken nu eenmaal dezelfde taal(die wij een beetje maar toch niet helemaal kennen)
de eenzaamheid van het alleen in huis zijn als het baasje werkt,zou ik persoonlijk een kitten niet aan willen doen.
Kijk dan liever voor een herplaatser waarvan bekend is dat hij/zij liever alleen in huis zit.
Ook katten van 1/2/3jaar kunnen nog heel speels zijn,daar hoef je geen kitten voor te nemen
Ik heb zelf 4 katten die zeer aanhankelijk zijn naar mij,maar zeker ook naar elkaar en daarbij ook nog superspeels,dus het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Vilyna
Vilyna
  • 622 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 27 december 2015 - 01:14

Hier 2 ragdolls, ook een zeer aanhankelijk ras. Elke kat is wel anders, mijn kater volgt mij overal op de voet door het huis en is een echt knuffel. De kattin doet liever haar eigen ding en komt knuffelen als ze wilt. Als ik ga werken ben ik heel blij dat ze met twee zijn. Mijn katertje kan soms uren en uren willen spelen en als ik dan even geen tijd meer heb voor hem ben ik heel blij dat ze samen kunnen spelen. Als je 1 katje hebt komt alles op jou schouders en heeft het katje geen andere afleiding. Persoonlijk zou ik altijd voor twee katten gaan, ongeacht het ras of de leeftijd. Ze spelen heel graag samen maar als ik thuis ben verkiezen ze altijd spelen met mij boven met elkaar spelen, ik denk niet dat je je zorgen moet maken dat ze je niet zien staan ;)

Soho
Soho
  • 13 berichten

#14 Geplaatst 27 december 2015 - 16:51

Bedankt voor de vele reacties!

Als ik het goed begrijp moet ik me dan ook minder zorgen maken bij 2 Siberische poezen om de deur van de bureau te sluiten zodat ik rustig kan werken. Maar anderzijds krijgen we er dan wel 2 vrienden bij die niet alleen onder elkaar zullen spelen maar ook met ons.

Maakt het uit dat het 2 zusjes zouden zijn? Ik las dat 2 katinnen soms niet de beste combinatie zouden zijn. De ene is wat rustiger en aanhankelijker, de andere wat speelser en actiever.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.150 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 27 december 2015 - 16:55

Bekijk berichtSoho, op 26 december 2015 - 19:33, zei:

Bedankt Rosetta! Kan je even zeggen hoe de verhouding dan precies is tussen jou en de poezen? Zijn de poezen dan steeds samen en iets afstandelijker tov jou? Of is de ene aanhankelijker dan de andere?

Ik ken mensen die enig kind waren en dat best leuk vonden. Als we 1 Siberische kat zouden adopteren en die zich super zou kunnen amuseren met ons en onze 2 kinderen dan lijkt een 2e poes niet echt nodig.
[font=arial,helvetica,sans-serif]
Het liefst zijn ze altijd bij ons,dus meestal zijn zijn ze echt bij ons dus als we koken zijn ze in de keuken als we tv kijken liggen ze bij ons als we slapen zijn ze bij ons  op wc liggen ze aan mijn voeten en als we weggaan dan zie je dat ze bij elkaar gaan liggen en dat ze het gemis van ons opvangen met hun twee.
Ook hebben ze zo een paar keer per dag hun zotte uurtje en dan spelen ze met hun twee of lopen ze achter elkaar...
Ik heb nu zus en broer uit een nestje maar de mensen waar ik ze gehaald heb hadden er negen en dat ging ook goed  :)

Bewerkt door ROSETTA, 27 december 2015 - 16:58.

Geplaatste afbeelding