Spring naar inhoud

- - - - -

Nog geen huisdieren. 1 of 2 kittens nemen?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Soho
Soho
  • 13 berichten

#1 Geplaatst 26 december 2015 - 20:21

Er is hier al heel wat geschreven over eenzaamheid bij katten en over de voordelen van 2 kittens. Ik kan er echter nog niet de vinger op leggen wanneer een poes nu juist een poezenvriendje nodig heeft. We hebben 2 jonge kinderen die staan te springen om een poes in huis te nemen. Er is ook bijna altijd iemand in huis. Is het voor een poes (in ons geval zal t een Siberische boskat worden) dan nog belangrijk om een poezenvriendje te hebben? Er zijn toch ook succesverhalen bij families met 1 poes?

(Ik heb een analoge vraag gesteld bij het rassen sub-forum van de Siberische katten maar wilde ook even naar jullie ervaringen luisteren.)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 26 december 2015 - 20:38

Zet hier even een kopie van in je andere topic...

Wij hebben1 kat, ze is nu al 10 jaar alleen.
Was bij ons een keuze omdat we 2 niet zagen zitten.
Eerstekat, ze gaat mee naar de caravan en op reis, etc.
En dat zagen we toch niet zitten met 2.

Maar moet zeggen dat nu we "ervaring" hebben, we er 2 zouden nemen.
Ze is enooooorm op ons gesteld, zo erg dat we bijna niet meer met zijn allen weg kunnen.
Er moet altijd iemznd bij haar zijn of ze maakt zich ziek.
Nu gaan we enkel heeeeeeel af en toe met zijn allen weg, enkel als ze slaapt en voor max 2 uur.

Nu is het te laat, zij kan nu geen kat bij wennen plus wegens medische problemen van haar.
Maar moesten we nu voor de keuze staan, zouden het zowiezo 2 worden.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.136 berichten
  • 16 katten

#3 Geplaatst 27 december 2015 - 00:07

Twee kittens is steeds leuker (mijn ervaring...)

Ze zijn steeds bezig en van onze adoptanten hebben we enkel nog maar positieve dingen gehoord op dat vlak.

Als ze elkaar kennen van kleins af, zijn het vrienden voor het leven... Ze moeten geen broer of zus zijn zelfs....
Wij hebben een koppeltje, een broertje en zusje, die wij zeker niet appart laten gaan. Die twee hangen té veel aan elkaar om te scheiden...

We hebben momenteel nog 4 pubers die elkaar al enkele maanden kennen.
Saar en Lien, zijn twee leeftijdgenootjes en blijvertjes, die twee ravotten héél veel met elkaar... Saar speelt ook anders met Lien dan met de anderen... Waarschijnlijk omdat Lien haar motoriek soms niet alles is :p...

Ik zou zeggen, ga voor twee, het moeten daarom geen twee raskatjes zijn hé... Twee leeftijdgenootjes gaat ook super samen :)

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#4 Geplaatst 27 december 2015 - 00:11

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 27 december 2015 - 00:07, zei:

Twee kittens is steeds leuker (mijn ervaring...)

Ze zijn steeds bezig en van onze adoptanten hebben we enkel nog maar positieve dingen gehoord op dat vlak.

Als ze elkaar kennen van kleins af, zijn het vrienden voor het leven... Ze moeten geen broer of zus zijn zelfs....
Wij hebben een koppeltje, een broertje en zusje, die wij zeker niet appart laten gaan. Die twee hangen té veel aan elkaar om te scheiden...

We hebben momenteel nog 4 pubers die elkaar al enkele maanden kennen.
Saar en Lien, zijn twee leeftijdgenootjes en blijvertjes, die twee ravotten héél veel met elkaar... Saar speelt ook anders met Lien dan met de anderen... Waarschijnlijk omdat Lien haar motoriek soms niet alles is :p...

Ik zou zeggen, ga voor twee, het moeten daarom geen twee raskatjes zijn hé... Twee leeftijdgenootjes gaat ook super samen :)
vind ook dat twee beter is, moeten idd geen raskatjes zijn hoor.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 27 december 2015 - 07:44

Zonder twijfel 2.
Sommige katten kunnen alleen.Maar ze breken dan wel gemakkelijker de boel af.
Ik zou zelfs 2 van hetzelfde nest nemen.Het is fantastisch voor hun en ook voor jullie.Ze zijn niet alleen en wennen veel rapper.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Soho
Soho
  • 13 berichten

#6 Geplaatst 27 december 2015 - 10:19

Hebben we dan niet meer werk met 2? We willen gewoon niet teveel poes in huis.

Ik verbaas me een beetje dat er niet 1 iemand is die tevreden samenleeft met een gelukkige kat. Al heb ik begrepen dat een kat sowieso gelukkiger is met een maatje.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 27 december 2015 - 10:32

Ik heb enkele jaren 1 kat gehad, fluffy. Ik dacht vroeger ook van ja er zijn zo veel mensen met 1 kat. Ik neem er ook maar 1, werk genoeg. Maar dan bij toeval kwamen er 2 bij. Daar zat ik plots totaal onvoorzien met 3 poezels. En ik moet zeggen, fluffy is veel veranderd. Vroeger speelde die niet veel, ze had overgewicht, sliep ganse dagen. Ik voelde me enorm schuldig als ik vb toch eens een weekje of zelfs een weekend van huis was. Ze zat daar dan helemaal alleen. Sinds die 2 andere poezels er zijn is ze speelser, slaapt minder, beter op gewicht. En al gaat zij nooit beste vriendjes worden met hun, toch merk ik dat ze wel iets heeft aan hun aanwezigheid. Ze zijn dan ook niet tegelijk in huis gekomen wat vast de oorzaak is dat ze nooit dikke buddy's worden. Maar het is nu ook niet dat ze vechten en ganse dagen ruzie maken. Ze houd van haar privé ruimte maar geniet er wel van om hun gade te slaan en heel occasioneel kan er een kopje af. :)
Had ik dat dus allemaal eerder geweten had ik er ook 2 genomen ipv enkel 1 kat.

Sowieso denk ik dat het wel fijn is een soortgenoot te hebben. Ze wassen elkaar, spelen met elkaar. Het is een beetje een utopisch idee dat je constant je katje gaat kunnen entertainen en blij houden. Soms kom je ook van je werk en ben je moe. Dan kunnen ze samen wat gek doen.

Qua werk vind ik niet dat ik zo veel meer werk heb dan met 1 kat. Gewoon 1 extra kattenbak uit te scheppen. Maar hoe lang duurt dat uiteindelijk.

Bewerkt door Eibhlin, 27 december 2015 - 10:33.

Nymca
Nymca
  • 22 berichten

#8 Geplaatst 27 december 2015 - 10:51

Ik sluit me volledig aan bij alle vorige reacties. Een paar maanden geleden begonnen met 1 kitten en ondertussen is er een 2e bij gekomen.
Had ik toen ik voor 1 kitten koos geweten wat ik nu weet was ik sowieso voor 2 kittens gegaan.
Het is ongelooflijk leuk om de katjes samen te zien spelen en ik voel me tenminste niet meer schuldig als we een dagje of een weekend weg zijn omdat ik weet dat ze gezelschap van elkaar hebben.

Het enige wat meer werk is met 2 katjes is de kattenbak, die moet ik vaker uitkuisen dan vroeger.
Maar langs de andere kant, toen we nog maar 1 katje hadden speelde ik dagelijks uren met haar. Kwestie dat ze haar energie kwijt kon. Nu hoefr dat niet meer omdat ze vooral samen spelen.
Dus eigenlijk heb ik tijd gewonnen met een tweede katje erbij 😉

poezeminneke
poezeminneke
  • 61 berichten

#9 Geplaatst 27 december 2015 - 11:27

ik zou zowiezo ook voor 2 gaan, dan moet je zelf veel minder tijd in hun steken, want een kitten alleen das veel tijd insteken om te spelen, we hadden 1 ragdoll kittentje en 2 oudere, poezen, maar die ouderen, keken er ni naar om dus moest ik redelijk wa tijd in hem steken voor hem wa bezig te houden,of anders verveelde hij zich, dan hebben we besloten er nog een 2 de kittentje bij te nemen, een brits korthaar , ging super , dan spelen ze met elkaar he , en vervelen ze zich ni zo rap meer , nu op de moment hebben we er nog 2 kittens bij ,brits kort en langhaar en das hier echt mega fun voor de kleinste ,kzeg nu ni da ge er 4 moet nemen he , was bij ons gewoon een optie omdat we wisten dat de  2 oudste allebei kanker hadden en ze geen jaren meer zouden mee gaan , trouwens  2 is niet meer werk dan  1 tje ze  eten geven en kattenbak proper maken blijft net hetzelfste en stofzuigen moet je toch he

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 27 december 2015 - 17:49

Twee!
Of je kiest een volwassen kat waarvan bekend is dat hij/zij niet van andere katten houdt...

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#11 Geplaatst 27 december 2015 - 17:49

Absoluut twee! (minstens  ;) )
En zeker niet meer werk hoor!

StephanieM
StephanieM
  • 19 berichten

#12 Geplaatst 27 december 2015 - 19:56

Mijn vorige kat, Sammie, heb ik ook alleen in huis genomen. Ik dacht altijd dat alles prima was en hij gelukkig was.
Na een jaar hebben we een 2de kitten erbij genomen, in het begin was dit blazen maar daarna bloeide hij open. Ook naar ons toe was hij aanhankelijker.

Deze 2 schatten zijn ondertussen helaas overleden. Een dik jaar geleden nam ik 2 kittens (niet van hetzelfde nest) samen in huis. Dit is zo leuk! Ze hebben zoveel aan mekaar en het is voor mezelf ook heel leuk om ze bezig te zien.

Het is inderdaad niet meer werk. Je zal de kattenbak eens wat meer zuiver maken, maar daar blijft het zowat bij.

Ik zou je ook echt aanraden om er 2 te nemen. Als je er toch voor kiest om 1 kat te nemen, zou ik ook echt aanraden om voor een jongvolwassen of een volwassen kat te gaan. Hun karakter is al goed gekend en van hun weet je of ze al dan niet een soortgenootje nodig hebben.

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#13 Geplaatst 28 december 2015 - 00:35

Je begint met twee en eindigt met ............???? :x :lachen: :lachen:

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#14 Geplaatst 28 december 2015 - 08:32

Bekijk berichtZajin, op 28 december 2015 - 00:35, zei:

Je begint met twee en eindigt met ............???? :x :lachen: :lachen:

Been there done that   :slach:

poezeminneke
poezeminneke
  • 61 berichten

#15 Geplaatst 28 december 2015 - 10:00

idd ze zijn verslavend :) de liefde en vriendschap en het plezier dat jer er van  krijgt