Spring naar inhoud

- - - - -

Knobbeltje in hals * Update: schildklier?

Jaro Bultje Knobbeltje Hals

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 28 december 2015 - 13:22

Ik vond bij Jaro eergisteren een knobbeltje in zijn hals, naast zijn luchtpijp. Ik kan het niet vastpakken, maar het verspringt wel. Kan evengoed een dikke klier zijn ofzo. Maar ik heb meteen een afspraak bij de DA gemaakt. Want sinds een tijd heeft Jaro op zijn oor ook een zacht bultje, wat niet groter wordt. Op zijn andere oor had hij al knobbeltjes, maar dat zou beschadigd kraakbeen zijn, waarschijnlijk van een beet van Sam*.

Toch een klein beetje eng, daarom dat ik zo snel maar ga.

Ik ga zijn kammen ook meenemen, dan kunnen we hem ook eens goed doorkammen. Bij de DA laat hij zich doen, hier thuis bijt en krabt hij. Dus elke keer we gaan, kam ik hem daar.

Snoet moet ook binnenkort, ze sukkelt wat met haar oog, weerstand enzo. En ik vrees dat ze meer last heeft van haar artrose.

Bewerkt door Nasa, 29 december 2015 - 20:04.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 28 december 2015 - 13:29

Een knobbeltje is meestal onschuldig, maar inderdaad beter safe than sorry! Wanneer mag je gaan?
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 28 december 2015 - 14:55

Het kan een vetbolletje zijn.Het is natuurlijk goed dat je het laat nazien.Hier heeft Sidonie'ke ooit eentje gehad aan de bovenkant van de hals.Dat was van de enting.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 29 december 2015 - 13:18

We gaan om 18.20u. Dat van zijn oor had ik idd gewacht en in de gaten gehouden omdat het meestal niks is.
Het probleem is dat ik dat knobbeltje in zijn hals enkel kan voelen als ik aan zijn kin en keel aai en hij zijn hals goed uitstrekt, op een ontspannen manier. Vandaag lukte het nog niet, al voel ik wel vanalles aan zijn luchtpijp, die voel je zo goed. Dierenarts zal wel goed kunnen voelen en weet wat waar zit  :)
Dus 'hopelijk' zit het er nog.

Jaro heeft ook extra last van slijmen door zijn astma, kan er ook mee te maken hebben.

Ik laat straks weten wat de DA zei.

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 29 december 2015 - 15:08

Hopelijk is niets erg Nasa :geluk:
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 29 december 2015 - 19:52

Toch zorgen om de knobbel. Mijn beschrijving klonk als zijn schildklier die gezwollen is. Uiteindelijk kon de DA ook voelen (toen hij zich ontspande, dan is het voelbaar). Lag inderdaad op de plaats van de schildklier aan één kant. Ze vroeg of Jaro meer at. Maar ze eten hier allebei wel veel, de brokken gaan véél sneller vooruit dan anders. Maar ik stak dat op Finne die nog groeit en actief is. Misschien eet Jaro ook wel veel. Afgevallen is hij nog niet.

We hebben in iig bloed opgestuurd om te controleren. Morgenavond zou ik al iets weten. Als het dat is, moet hij levenslang medicatie, ofwel een schildklier behandeling onder narcose in Merelbeke. Maar ik heb nog niet veel gevraagd, eerst de uitleg afwachten.

Pffff, altijd pech met mijn katten. Hij had al astma. Sammie zijn we al kwijt aan al zijn kwalen en zwakke gezondheid. Daarom zijn de zorgen om Jaro en Snoet nu extra zwaar. Snoeterd moet binnenkort ook naar de DA ivm haar tandvleesontsteking, ontstoken oog en artrose (en gewicht).

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#7 Geplaatst 29 december 2015 - 20:16

Moest er toch niets mis zijn met zijn schildklier, kan er dan iets anders zijn of is het dan onschuldig? Neemt hij gemakkelijk medicatie? Levenslang medicatie is niet zo erg als het maakt dat hij zo in orde is?
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#8 Geplaatst 29 december 2015 - 20:26

Als het met levenslang medicatie nemen opgelost kan worden, ok, maar leuk is dat niet natuurlijk. Hangt er ook vanaf hoe makkelijk hij medicatie laat toedienen.
Maar het kan evengoed iets anders, onschuldigs zijn dat van voorbijgaande aard is. Ik duim voor het laatste. En nu weer afwachten, geeft weer veel stress en zorgen he  :hug:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 29 december 2015 - 20:51

Ja, ik weet ook niet wat de gevolgen zijn voor zijn levenskwaliteit en de lengte van zijn leven... Het zou ook hoge bloeddruk geven, wat slecht is voor de nieren enz. en zeker ook voor het hart. Katten met een snelle schildklier daar weet ik van dat ze er vaak vreselijk mager uitzien en lelijke vacht.

Geen idee of het wat anders kan zijn... vergeten te vragen. Ze heeft ook geen andere mogelijkheid gegeven en normaal doet ze dat wel. Maar ik ging hem dan met de assistente nog kammen en het was erg druk, dus toen was ze weg. Eigenlijk was zijn vacht echt nog goed, assistente met speciale trimopleiding vond hem echt goed onderhouden :)  Doet Jaro toch goed zelf hoor.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 31 december 2015 - 01:42

Ik weet niet of je veel zal hebben aan mijn reactie want ik ga het hebben over een knobbel die gevonden werd in mijn hals, op mijn schildklier.
Dus bij mens, niet bij kat ;)

Een paar jaar geleden had ik een cyste, ongeveer de grootte van een ei, op die plaats.
Ondanks het groot was bleek uit onderzoek van mijn schildklierwaarden (uit bloedonderzoek) dat mijn schildklier perfect werkte.
Daarmee wil ik maar zeggen dat een knobbel op die plaats niet persé de werking van de schildklier hoeft te beïnvloeden.
Ik hoop dat dit uit Jaro's onderzoeken ook mag blijken.

De cyste was in mijn geval niet kwaadaardig maar groeide al snel tot dezelfde grootte na de punctie.
Enkel daarom (het begon wat op mijn luchtpijp te duwen) hebben ze deze moeten weghalen samen met de helft van mijn schildklier.
Doordat ik nu maar een halve schildklier meer heb moet ik levenslang schildklierhormonen nemen.
Maar op zich vind ik dat niet dramatisch ; geen bijwerkingen en ook een lage dosis in feite.
Natuurlijk is het makkelijker -als mens- om dagelijks zelf je dosis te nemen dan dagelijks je katje medicatie toe te dienen.
Wel kan je ervan uitgaan dat éénmaal de juiste dosis is gevonden, Jaro de nadelige gevolgen van een te snel/te traag werkende schildklier niet zal kennen.
Op zich is er dus wel goeie medicatie op dat vlak ;)

Het kan ook gebeuren dat het knobbeltje niet vast hangt aan zijn schildklier en dat zou nog beter zijn.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 31 december 2015 - 15:10

Dankje helplucky, altijd interessant  :)

Goed nieuws alvast! De waarden zijn compleet normaal. Oef! Wat het dan is, weet ik nog niet... het was een andere dierenarts van de praktijk en ze kon geen uitspraken doen omdat ze het zelf niet gevoeld heeft. Heel logisch. Ik blijf regelmatig voelen, al is het niet makkelijk te vinden. Maandag bel ik met onze dierenarts om te vragen wat we doen als de bult/zwelling blijft.

Jaro loopt er hier alvast gelukkig en gezond uitziend rond. Zijn vacht is ook erg mooi nu. Tussen hem en Finne kunnen er nu al likjes vanaf, op elkaars kopke. En Jaro kwam haar zoeken toen ik douchte en zij met me in de badkamer was en ze heel hoog miauwde omdat ze eruit wou. Jaro kwam kijken erna, even snuffelen en controleren.  :love4:

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#12 Geplaatst 31 december 2015 - 15:42

Dat is toch al voorzichtig positief nieuws!

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Jaro, Bultje, Knobbeltje, Hals