Spring naar inhoud

- - - - -

Preventieve mastectomie en borstreconstructie

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Christel70
Christel70
  • 1.515 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 09 januari 2016 - 23:42

Hallo

Ik weet dat dit het forum er niet voor is, maar ik weet dat ik hier een groot bereik heb. Daarom vraag ik het hier ook maar even...
Heeft iemand ervaring met een preventieve borstamputatie en reconstructie of ken je iemand met die ervaring.
Ik zou graag weten welke hiervoor een goede plastisch chirurg is.
Ik zie de naam Blondeel uit Gent veel voorbij komen. Maar dat is niet echt bij de deur voor mij.
Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.
Bedankt alvast.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#2 Geplaatst 09 januari 2016 - 23:57

Ik had ergens gelezen dat het eigenlijk  toch beter  niet gedaan wordt.
Ikzelf zou dat nooit doen.

Christel70
Christel70
  • 1.515 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 10 januari 2016 - 00:07

Ik heb 60 tot 80 % kans op borstkanker.
Ik weet pas dat ik erfelijk belast ben. Heb een borstkanker en eierstokkanker gen geërfd van mijn moeder (BRCA2)
Heb een dochtertje van 3 jaar die mij nog lang niet kan missen. Niks doen is geen optie voor mij! Mijn eierstokken en baarmoeder ga ik trouwens ook nog laten verwijderen.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#4 Geplaatst 10 januari 2016 - 00:38

Ik zou het ook laten doen.

juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#5 Geplaatst 10 januari 2016 - 02:09

Christel, moet verschrikkelijk zijn om zoiets te vernemen...
Ik kan geen raad geven ivm jouw vraag, maar wens je heel veel sterkte.

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#6 Geplaatst 10 januari 2016 - 03:10

met preventieve amputatie en reconstructie heb ik geen ervaring, ik heb wel amputatie en reconstructie ondergaan omdat mijn borst vol zat met kwaadaardige cellen
Ik ben geopereerd door een collega van Blondeel namelijk Koenraad Van Landuyt en ik vind dat een heel goeie plastisch chirurg, ik was daar heel tevreden over en zou hem aan iedereen aanraden, ik ben geopereerd in ASZ van Aalst

Ik vind het heel erg voor je dat je erfelijk belast bent en je preventief moet laten amputeren en reconstrueren maar t is wel een heel verstandige beslissing die je neemt , ik wens je heel veel sterkte toe om je door het hele proces door te slaan :hug:

Bekijk berichtlilymaya, op 09 januari 2016 - 23:57, zei:

Ik had ergens gelezen dat het eigenlijk  toch beter  niet gedaan wordt.
Ikzelf zou dat nooit doen.

ik snap niet waarom dat beter niet gedaan zou worden? Waarom men dan zou afraden?
Als je zulke hoge kans hebt op het ontwikkelen van borstkanker dan is t toch net heel verstandig dat je overgaat tot preventieve amputatie ipv te zitten afwachten of je ooit kanker krijgt ja of nee  en te zitten afwachten hoe agressief die kanker dan gaat zijn...
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 10 januari 2016 - 08:05

Veel sterkte alvast, ik zou het ook laten doen met zo een grote kans.
Heb het op hrt nieuws ook gehoord dat hrt teveel wordt gedaan, maar weet niet meer waarom men het zfraadde.
Maar hoe dan ook, ik zou het ook laten doen.
Geplaatste afbeelding

Seabert
Seabert
  • 4.653 berichten

#8 Geplaatst 10 januari 2016 - 08:13

Veel sterkte alvast.

Héél ingrijpende beslissing, maar ik zou het ook doen.

Mijn man zijn zus is gestorven aan borstkanker, ze was amper 34 en heeft 2 héél jonge kindjes moeten achterlaten (4 en 6).
Zijn jongere zus is toen ook getest geweest en ze was ook erfelijk belast en heeft toen ook die moeilijke beslissing genomen. Was in Gent bij dr. Blondeel.
We hebben erg weinig contact met haar maar ik weet dat er absoluut géén spijt van heeft.

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

CallistoDolls
CallistoDolls
  • 29 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 10 januari 2016 - 09:33

Ik kan je ook geen ook geen goede raad geven maar wil je wel veel sterkte wensen. Jij bent de enige die de juiste beslissing kan nemen voor jezelf en voor je familie. Xxxx

meitepeit
meitepeit

Grootste wildebras 2016

• 1.690 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 10 januari 2016 - 11:23

Een goede kennis waar 5 jaar geleden een borst van is verwijderd heeft de andere borst ook laten verwijderen, ze is erfelijk belast en de stress om iedere keer op controle te gaan dat drukte heel erg op haar. ze is zo blij dat ze de beslissing heeft genomen, ook zij heeft er lang over nagedacht, ze heeft toch doorgezet. en heeft er geen spijt van.
Wat je het beste kan doen dat bepaal jezelf, niemand kan je daar raad in geven ga op je gevoel af dan weet je het antwoord. :hug:

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 10 januari 2016 - 11:27

Hier ook geen ervaring mee.
Maar ik wil je heel veel sterkte wensen met de beslissingen die je moet nemen!

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#12 Geplaatst 10 januari 2016 - 11:53

Heel veel sterkte met deze moeilijke keuze.
Wist niet goed hoe te reageren toen ik het zag langs komen op FB, hele dikke knuffel

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#13 Geplaatst 10 januari 2016 - 12:02

Bekijk berichtChristel70, op 10 januari 2016 - 00:07, zei:

Ik heb 60 tot 80 % kans op borstkanker.
Ik weet pas dat ik erfelijk belast ben. Heb een borstkanker en eierstokkanker gen geërfd van mijn moeder (BRCA2)
Heb een dochtertje van 3 jaar die mij nog lang niet kan missen. Niks doen is geen optie voor mij! Mijn eierstokken en baarmoeder ga ik trouwens ook nog laten verwijderen.

Dat is een groot risico, dan is er wél reden om er over na te denken.
Het gebeurt blijkbaar tegenwoordig  veel te snel ook bij klein risico en dát blijkt  niet  altijd goed te zijn.
Ik begrijp ook zeker dat je aan je dochtertje denkt.
Ik wens je héél  veel sterkte met deze hele moeilijke beslissing :hug:

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 10 januari 2016 - 12:59

Ik heb ook geen tips of raad voor jou. Geen ervaring mee, gelukkig maar...
Kan die keuze best wel snappen en hoop dat je er uit geraakt waar je dit best laat doen, door wie, enz...
Sterkte!

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#15 Geplaatst 10 januari 2016 - 20:38

Veel sterkte met uw beslissingen, zoiets is zeker niet gemakkelijk :geluk: