Spring naar inhoud

- - - - -

Loki pest Finn

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 11 januari 2016 - 08:36

Ik wou even jullie mening vragen omdat ik dus totaal geen idee heb over het hoe en waarom hiervan.
Zoals jullie weten zijn Loki en Finn, nu beiden 3 jaar en broertjes, beiden gecastreerd al effe samen bij mij.
Als ze jonger waren sliepen ze vaak samen en elkaar wassen. Toen ze ouder werden verminderde dat maar ze bleven goed met elkaar opschieten.
Nu sinds enkele maanden gebeurt het toch enkele keren per week dat Loki en Finn zo naar elkaar zitten meppen. Vervolgens springt Loki op Finn waarna die begint te schreeuwen en het haar rond vliegt. Finn weegt de helft van Loki waardoor hij dus gewoon elke keer het onderspit delft. Er zijn gelukkig nog geen gewonden gevallen buiten Loki die er soms een schram aan zn neusje aan overhoud.
Het vreemde is, ze doen dat enkel en alleen 's avonds heel laat of 's morgens heel vroeg. Altijd als ik in bed lig dus. :p Overdag is dat dus nog nooit gebeurd. Dan liggen ze soms wel gewoon in elkaar buurt te slapen of passeren elkaar normaal. Dus het is niet dat ze constant op elkaar zo inlopen.

Ik vraag me dus af, enig idee wat kan helpen of de oorzaak proberen achterhalen?
Er is hier op zich helemaal niks veranderd in de omgeving.

Oja, Fluffy laten ze altijd met rust hier in. Die gaat wel elke keer bezorgd gaan kijken en staat daar dan.

Bewerkt door Eibhlin, 11 januari 2016 - 09:12.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 11 januari 2016 - 09:52

Ik weet trouwens niet of dat er met te maken heeft. Maar tussen Fluf en Finn gaat het dan weer wel beter dan vroeger. Ze snuffelen af en toe aan elkaars neusje, er wordt minder gemept. Deze morgen lagen ze lekker rustig naast elkaar en ze lijken me toch ontspannen in elkaars omgeving.
IMG_20160111_092615.jpg

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#3 Geplaatst 11 januari 2016 - 12:15

Hier thuis zit ik ook met een soortgelijk probleem.  Onze Nio vertoont ook dat 'pestgedrag' tov ons Beau.
Bij ons geldt (volgens Nio) de regel:  Alles is van Nio.... :gek:
Hij springt ook zo regelmatig op ons Beau, maar tis elke keer afwachten of hij het doet of niet doet....Heel raar....
Er is maar 1 ding wat hem stoort en dat is:  Ons Beau die op de kattenbak gaat  (en ik heb er 4 staan, maar soit...)

Ofwel zit hij in een hoekje te gluren tot ze van de bak afkomt en springt dan bovenop haar, ofwel laat hij haar nog lopen tot in de woonkamer en springt dan bovenop haar.   Ons Beauke heeft artrose, en is daar natuurlijk niet mee opgezet.
Er komt dan ook zo een akelig geschreeuw van ons Beau en de plukken vliegen in het rond.

Nio weet goed genoeg dat hij dat niet mag doen, want als ik het zie en ik reageer  (ik hoef maar gewoon mijn vinger in de lucht te steken, of hm hm te doen, of recht te staan,......) dan vlucht hij de andere kant uit. :knuppel:

Ik ben van 3 kattenbakken naar 4 kattenbakken gegaan en had geen resultaat.  Nio blijft dat doen.
Ik heb beloningen uitgedeeld elke keer dat hij 'braaf' was als ons Beau op de bak ging.  Nio blijft dat doen.

Gelukkig gebeurt het nog zelden, en gelukkig ben ik regelmatig in de buurt om hem op zijn 'pootjes' te tikken :knuppel:

Zou Loki misschien ook wat jaloers kunnen zijn ofzo?  Merk je daar iets van?  :oops:

Bewerkt door Inavanthielen, 11 januari 2016 - 12:14.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 11 januari 2016 - 14:25

Ik denk wel dat als de onderlinge verhoudingen veranderen (de ene komt beter overeen met de andere dan vroeger), 1 van de katten ineens ander gedrag kan stellen.
Hier kwamen Luna en Voodoo vroeger best wel goed overeen. En het is pas veranderd toen Voodoo wat meer op haar gemak was met de twee jongste katten, en Luna nog niet. Sindsdien is het tussen Luna en Voodoo ook wel eens ruzie. Ik kom altijd tussen als ik het zie, maar ik ben er niet altijd bij he.

Echt pestgedrag vertonen ze bij mij niet zo. Marlee een beetje zoals Nio bij Ina, hij denkt dat alles van hem is, en gedraagt er zich ook naar. Als er een andere kat ergens ligt waar hij wil liggen, pech voor de andere kat, hij zal ze pesten tot de plek van hem is. Maar verder gedraagt hij zich ok :).

En het is niet dat 1 van de twee plots op een ander plekje bij jou komt liggen? Of gewoon op een plekje waar de andere kat vroeger altijd sliep?
Those who don't believe in magic, will never find it

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 11 januari 2016 - 14:39

Ik heb ook een eerder pestende kater rondelopen.
Flix kan heel jaloers reageren op Miroux. Vooral als hij ergens een lekker slaapplekje heeft gevonden. Dat moet Felix het voor zichzelf hebben! Springt bovenop Miroux, die lekker lag te slapen, en jaagt hem eraf. In plaats dat hij er gewoon bij gaat liggen... Maar nee, gaat dan zelf parmantig liggen.
Ook is hij een gigantische speelvogel. Als hij niet slaapt wil hij spelen. Wil het nu net zijn dat Miroux totaal geen speler is! Heel af en toe zou hij eens meedoen, maar als dat 1x per week is, is dat veel..  Flix duikt dus heel vaak op Miroux, of gaat achter zijn staart aan of zo. Maar de ander vindt dat dus echt niet leuk! Zelfs als Miroux, in dat ene zeldzame momentje, eens achter Flix aangaat, en de rollen draaien zich om: baf weer veeeeel lawaai en plukken haar.
Ik probeer ze vaak samen bezig te houden. Heel moeilijk, want Miroux speelt niet graag! Nu heb ik 1 iets gevonden dat hij wel leuk vindt, kijkt Felix er niet naar om.

En idd ook zo dat het meestal savonds of smorgens vroeg is dat ik beneden heel veel lawaai hoor :trance:

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 11 januari 2016 - 16:35

Bekijk berichtInavanthielen, op 11 januari 2016 - 12:15, zei:

Zou Loki misschien ook wat jaloers kunnen zijn ofzo?  Merk je daar iets van?  :oops:
Goh awel, dat gaat soms door mn hoofd eigenlijk. Maar sommigen zeggen dat katten geen jaloezie kennen. Het is wel zo dat als finn bij mij ligt hij soms zo vree kan zitten kijken. Finn knuffel ik algemeen iets meer dan Loki maar dat was altijd wel beetje zo.

Ik moet hier algemeen ook maar de trap af komen of me recht stellen en ze stoppen ook. Dus hij weet wel dat het niet mag. Finn zit dan altijd zo helemaal verschoten te kijken ocharme.

Bekijk berichtEphiny, op 11 januari 2016 - 14:25, zei:

Ik denk wel dat als de onderlinge verhoudingen veranderen (de ene komt beter overeen met de andere dan vroeger), 1 van de katten ineens ander gedrag kan stellen.
Hier kwamen Luna en Voodoo vroeger best wel goed overeen. En het is pas veranderd toen Voodoo wat meer op haar gemak was met de twee jongste katten, en Luna nog niet. Sindsdien is het tussen Luna en Voodoo ook wel eens ruzie. Ik kom altijd tussen als ik het zie, maar ik ben er niet altijd bij he.

Echt pestgedrag vertonen ze bij mij niet zo. Marlee een beetje zoals Nio bij Ina, hij denkt dat alles van hem is, en gedraagt er zich ook naar. Als er een andere kat ergens ligt waar hij wil liggen, pech voor de andere kat, hij zal ze pesten tot de plek van hem is. Maar verder gedraagt hij zich ok :).

En het is niet dat 1 van de twee plots op een ander plekje bij jou komt liggen? Of gewoon op een plekje waar de andere kat vroeger altijd sliep?

Ik ben er wel altijd bij. Ik ben nog nooit thuis gekomen dat ze zoiets gedaan hebben. Het is altijd en alleen als ik thuis ben. Dus daar begon ik al een link te zien maar ik weet niet goed in welke richting te zoeken. Als ik van school kom heb ik nog nooit plukken haar gevonden die er op wijzen dat ze vochten zoals ik aantref als dat gebeurt. Dus ja, ik vermoed dat het dan nooit gebeurt.

Qua plekje, finn is laatste tijd iets aanhankelijker geworden dan vroeger. Vroeger kwam hij effe knuffelen en weer weg, in bed lag die nooit. Nu ben ik al enkele keren wakker geworden met Finn in mn armen. Ook in de zetel komt hij vaker. Geen idee of het dat is. Kan moeilijk Finn gaan negeren natuurlijk :(

Bekijk berichtSimsham, op 11 januari 2016 - 14:39, zei:

Ik heb ook een eerder pestende kater rondelopen.
Flix kan heel jaloers reageren op Miroux. Vooral als hij ergens een lekker slaapplekje heeft gevonden. Dat moet Felix het voor zichzelf hebben! Springt bovenop Miroux, die lekker lag te slapen, en jaagt hem eraf. In plaats dat hij er gewoon bij gaat liggen... Maar nee, gaat dan zelf parmantig liggen.
Ook is hij een gigantische speelvogel. Als hij niet slaapt wil hij spelen. Wil het nu net zijn dat Miroux totaal geen speler is! Heel af en toe zou hij eens meedoen, maar als dat 1x per week is, is dat veel..  Flix duikt dus heel vaak op Miroux, of gaat achter zijn staart aan of zo. Maar de ander vindt dat dus echt niet leuk! Zelfs als Miroux, in dat ene zeldzame momentje, eens achter Flix aangaat, en de rollen draaien zich om: baf weer veeeeel lawaai en plukken haar.
Ik probeer ze vaak samen bezig te houden. Heel moeilijk, want Miroux speelt niet graag! Nu heb ik 1 iets gevonden dat hij wel leuk vindt, kijkt Felix er niet naar om.

En idd ook zo dat het meestal savonds of smorgens vroeg is dat ik beneden heel veel lawaai hoor :trance:

Loki doet dat ook met Finn, zo op hem springen. Finn ligt altijd op de hangmat van de krabpaal. Als hij dat ziet gaat hij boven op hem zitten. Eerst zit hij hem te wassen, dan begint hij zacht te bijten en dan harder tot Finn weg springt. Daan gaat hij er achteraan om dan trots terug te komen en die plek in te pakken.

Als ze eten idem. Ik kan ze niet alleen laten eten. Loki eet zijn kom razend snel leeg. Dan gaat hij Finn gaan wegduwen en eet het zijne op. Finn eet super traag dus die is altijd zn eten kwijt. Dus ik sta daar dan, precies refterwacht te houden. En nochtans, bij Fluf neemt hij NOOIT haar eten af. Alleen en altijd bij Finn.

Haar laten ze eigenlijk zelf heel erg met rust. Vroeger durfde Finn zo eens achter fluf aan lopen. Nu gaat hij er braaf bij liggen en is het tussen de 2 broertjes gedoe.

Bewerkt door Eibhlin, 11 januari 2016 - 16:32.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 11 januari 2016 - 18:24

Bekijk berichtEibhlin, op 11 januari 2016 - 16:35, zei:

Loki doet dat ook met Finn, zo op hem springen. Finn ligt altijd op de hangmat van de krabpaal. Als hij dat ziet gaat hij boven op hem zitten. Eerst zit hij hem te wassen, dan begint hij zacht te bijten en dan harder tot Finn weg springt. Daan gaat hij er achteraan om dan trots terug te komen en die plek in te pakken.

Als ze eten idem. Ik kan ze niet alleen laten eten. Loki eet zijn kom razend snel leeg. Dan gaat hij Finn gaan wegduwen en eet het zijne op. Finn eet super traag dus die is altijd zn eten kwijt. Dus ik sta daar dan, precies refterwacht te houden. En nochtans, bij Fluf neemt hij NOOIT haar eten af. Alleen en altijd bij Finn.

Hier heb ik ook van die rare taferelen! Maar net iets anders: Als ze dan eindelijk es ergens samen liggen -> Soms slapen ze lekker samen, maar andere keren begint Flix miroux te wassen en na 5 likjes vliegt Miroux uit naar Felix. Hij bijt zeker niet, en wil denk ik echt wel lief doen!

Bij het eten is het Miroux die altijd zo schrokt en alles echt suuuuupersnel nr binnenwerkt en dan gaat hij bij Felix zitten en eten ze samen uit zijn bak. Ik probeer hem dat wel af te leren, want ik merk dat Felix gewicht verliest en Miroux te dik wordt! Enkel smorgens eten ze uit hun apartje potjes, omdat ik Flix dat wat meer geef. En smiddags en savonds doe ik hun eten in een spelletje. Dan heeft Miroux zo de kans niet om te schrokken, al dat hij het wel ng steeds veel sneller doet dan Felix.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 11 januari 2016 - 20:02

Hier is dat met periodes.
Jinx en kitty zijn de pestkoppen vd hoop, zitten graag achter die iets zwakkere van karakter.
Filou die is sinds de dood van zijn broer Tigri jager geworden achter winston onze ragdoll, waarom geen idee, en hij kijkt naar kleur patroon op ze, want soms springt hij naar baily en bowie ook die ook lilac points zijn maar ziet dan hmm het is hem niet, dit vooral als hij langs de deur van buiten naar binnen komt of via luik...
Samen slapen op bed is geen probleem maar in mekaar pootjes liggen nooit alleen de siberen doen dat met mekaar.
En er zijn weken dat het kalm is en er zijn weken dat het aanvals periode is, zoals nu, ik denk voor hier dat het wat te maken heeft met meer binnen zitten.
Ze kunnen naar buiten wanneer ze willen luik blijft open tot als we slapen gaan en om half zeven gaat het al terug open en de rolluik op zodat ze in de tuin kunnen.
In de zomer slapen ze meer buiten nu meer binnen en dat frustreert denk ik af en toe wel eens...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 11 januari 2016 - 20:09

Bekijk berichtSimsham, op 11 januari 2016 - 18:24, zei:

Hier heb ik ook van die rare taferelen! Maar net iets anders: Als ze dan eindelijk es ergens samen liggen -> Soms slapen ze lekker samen, maar andere keren begint Flix miroux te wassen en na 5 likjes vliegt Miroux uit naar Felix. Hij bijt zeker niet, en wil denk ik echt wel lief doen!

Bij het eten is het Miroux die altijd zo schrokt en alles echt suuuuupersnel nr binnenwerkt en dan gaat hij bij Felix zitten en eten ze samen uit zijn bak. Ik probeer hem dat wel af te leren, want ik merk dat Felix gewicht verliest en Miroux te dik wordt! Enkel smorgens eten ze uit hun apartje potjes, omdat ik Flix dat wat meer geef. En smiddags en savonds doe ik hun eten in een spelletje. Dan heeft Miroux zo de kans niet om te schrokken, al dat hij het wel ng steeds veel sneller doet dan Felix.

Ik geef noodgedwongen Finn eten op de tafel en fluf in de eetkamer en loki in de keuken op de vloer. Dan blijf ik daar staan tot finn klaar is. Beetje onhandig maar ja. Finn is ook niet de dikste en eet al niet veel. Dus wil ik wel dat hij tenminste zn portie op eet.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 12 januari 2016 - 09:51

Bekijk berichtcatherine, op 11 januari 2016 - 20:02, zei:

Hier is dat met periodes.
Jinx en kitty zijn de pestkoppen vd hoop, zitten graag achter die iets zwakkere van karakter.
Filou die is sinds de dood van zijn broer Tigri jager geworden achter winston onze ragdoll, waarom geen idee, en hij kijkt naar kleur patroon op ze, want soms springt hij naar baily en bowie ook die ook lilac points zijn maar ziet dan hmm het is hem niet, dit vooral als hij langs de deur van buiten naar binnen komt of via luik...
Samen slapen op bed is geen probleem maar in mekaar pootjes liggen nooit alleen de siberen doen dat met mekaar.
En er zijn weken dat het kalm is en er zijn weken dat het aanvals periode is, zoals nu, ik denk voor hier dat het wat te maken heeft met meer binnen zitten.
Ze kunnen naar buiten wanneer ze willen luik blijft open tot als we slapen gaan en om half zeven gaat het al terug open en de rolluik op zodat ze in de tuin kunnen.
In de zomer slapen ze meer buiten nu meer binnen en dat frustreert denk ik af en toe wel eens...

Hier gaan ze nooit buiten dus dat kan het alvast niet zijn. Misschien wel dat het zo vroeg donker is ofzo?

Ik ben al blij dat het hier niet alleen is. Begon me al zorgen te maken. Nu hebben ze al 2 dagen helemaal niks gedaan.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#11 Geplaatst 12 januari 2016 - 10:30

Bekijk berichtEibhlin, op 11 januari 2016 - 16:35, zei:

Maar sommigen zeggen dat katten geen jaloezie kennen.
Goh...ik weet dat ze dat zeggen, maar ik merk hier thuis toch wel een vorm van jaloezie hoor.
Als Beau op mijn schoot komt liggen, zie ik Nio altijd in haar richting kijken.   Of hij knippert zo met zijn ogen.  Hij houdt haar scherp in het oog.  :lachen:
Hij zal ook steeds zijn plaats verlaten om dan ook bij op mijn schoot te komen liggen.  Het maakt niet uit of hij slaapt, eet, op de kattenbak zit.....als ons Beau bij mij komt zitten, is meneer ook daar... :slach: Kortom, ons Beau mag geen beweging maken in mijn richting, want dan staat Nio ook daar.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 12 januari 2016 - 10:56

Bekijk berichtInavanthielen, op 12 januari 2016 - 10:30, zei:

Goh...ik weet dat ze dat zeggen, maar ik merk hier thuis toch wel een vorm van jaloezie hoor.
Als Beau op mijn schoot komt liggen, zie ik Nio altijd in haar richting kijken.   Of hij knippert zo met zijn ogen.  Hij houdt haar scherp in het oog.  :lachen:
Hij zal ook steeds zijn plaats verlaten om dan ook bij op mijn schoot te komen liggen.  Het maakt niet uit of hij slaapt, eet, op de kattenbak zit.....als ons Beau bij mij komt zitten, is meneer ook daar... :slach: Kortom, ons Beau mag geen beweging maken in mijn richting, want dan staat Nio ook daar.

Ja awel ik herken dat ook. Als ik tv kijk in de zetel komt Loki normaal in mn armen liggen. En soms ligt Finn dan bij mij. Dan komt er een kopje van achter de zetel tevoorschijn en staat hij zo te kijken. Hij kan dan echt een bepaalde blik opzetten. Kaarsrecht zit hij dan met zn oogjes zo precies wat dicht genepen. Precies of die is allerlei plannen aan het verzinnen.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 12 januari 2016 - 15:16

Bekijk berichtEibhlin, op 12 januari 2016 - 10:56, zei:

Ja awel ik herken dat ook. Als ik tv kijk in de zetel komt Loki normaal in mn armen liggen. En soms ligt Finn dan bij mij. Dan komt er een kopje van achter de zetel tevoorschijn en staat hij zo te kijken. Hij kan dan echt een bepaalde blik opzetten. Kaarsrecht zit hij dan met zn oogjes zo precies wat dicht genepen. Precies of die is allerlei plannen aan het verzinnen.

Dat ken ik ook! Dat doet Felix ook als Miroux bij mij ligt! Heel af en toe geeft hij toe en gaat gwn tegen mij liggen. maar meestal gaat Miroux dan weg en komt hij gezellig zijn plekje innemen. En dit terwijl Felix vroeger nooit een schootzitter was!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 04 februari 2016 - 09:49

Effe een update. Ze lijken er nu al effe met gestopt. Soms kunnen ze elkaar nog eens zitten meppen 'savonds maar dan haal ik de laser boven. Dan is het snel gedaan en rennen ze hier alle 3 daar achter. :) Maar gelukkig 's nachts niet meer mogen opstaan voor worstelpartijen. :)

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 04 februari 2016 - 15:36

Goed nieuws! Laten ze Fluffy nog wat met rust?