Spring naar inhoud

- - - - -

genetica: kleuren brits korthaar schildpad nakomelingen?

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
dilan123
dilan123
  • 7 berichten

#1 Geplaatst 12 januari 2016 - 22:24

hallo allemaal

ik had een vraag over de genetica  van een Brits Korthaar kattin...
ik krijg er binnenkort eentje, een schildpad kleurig kattin van 2 jaar oud.
en ik dacht dat als ik er 1 keer een nestje van zou willen kweken welke kleuren kleintjes dan kan krijgen?
Dat is wel leuk om te weten :)
ik heb er al op het internet naar gezocht maar ik vond bijna niets en het waren allemaal totaal andere meningen,...
ik hoop dat er iemand hier iets over weet.... :)
ik wacht op jullie antwoorden

mvg dilan :) :paw

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.222 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 13 januari 2016 - 09:34

Dilan,
Je bent 16. Je hebt volgende week pas voor de eerste keer een poes in huis.
Ik zou je zeker willen afraden je poes een nestje te laten hebben! Je moet zoveel kennis hebben over wat er moet en kan gebeuren. Je moet zeker ook verschillende testen doen via de dierenarts. Er komen heel wat extra kosten bij ook als er niks verkeerd gaat.
Ik zou zeggen geniet van je poes, laat ze steriliseren. En vergaar de volgende jaren eerst een heel pak kennis.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.889 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 13 januari 2016 - 10:44

Moet het kitten niet gesteriliseerd zijn volgens de Belgische wet? Naast dat, je moet heel veel geld uitgeven aan testen, PKD, HCM, ... en geen DNA testen maar met echo. En alle kittens moeten gesteriliseerd worden, je verliest meer geld dan je er aan wint. En wat als de moeder niet voor de kleintjes zorgt? Dan moet je enkele weken elke 2 uur voeden, overdag en s' nachts. En je poes heeft risico op baarmoedertumoren bij het krols worden. Wil je dit allemaal riskeren?

Bewerkt door BlackScorpion, 13 januari 2016 - 10:46.

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.222 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 13 januari 2016 - 10:52

Hij krijgt geen kitten he BS, de poes is al twee jaar…

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#5 Geplaatst 13 januari 2016 - 11:23

Bekijk berichtKaprice, op 13 januari 2016 - 09:34, zei:

Dilan,
Je bent 16. Je hebt volgende week pas voor de eerste keer een poes in huis.
Ik zou je zeker willen afraden je poes een nestje te laten hebben! Je moet zoveel kennis hebben over wat er moet en kan gebeuren. Je moet zeker ook verschillende testen doen via de dierenarts. Er komen heel wat extra kosten bij ook als er niks verkeerd gaat.
Ik zou zeggen geniet van je poes, laat ze steriliseren. En vergaar de volgende jaren eerst een heel pak kennis.

+1

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.599 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 13 januari 2016 - 11:55

Als je uit België bent, moet de kat gechipt zijn en gesteriliseerd voor je ze in huis neemt.
Dus tenzij je een aanvraag doet om fokker te worden, en een HKnummer hebt, mag je geen kat kopen om mee te fokken.
Niet kweken, dat doe je met groenten

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.889 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 13 januari 2016 - 13:32

Bekijk berichtKaprice, op 13 januari 2016 - 10:52, zei:

Hij krijgt geen kitten he BS, de poes is al twee jaar…

Kitten of kat, als een kat van eigenaar wisselt, moet die gesteriliseerd en gechipped zijn volgens de wet.
Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.120 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 13 januari 2016 - 14:19

Fokken overlaten aan degenen die er zich zeer serieus mee bezig houden...

het klopt idd dat die poes (als ze uit belgie komt en jij ook in BE woont), NIET ongeholpen bij jou mag komen

spirou2007
spirou2007
  • 3.948 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 13 januari 2016 - 19:02

Kijk eerst eens of jullie kunnen leven met een katje, katten zijn superdieren en toffe beesten, maar niet iedereen heeft de capaciteit om met katten om te gaan. :fishbowl :eat :kboe :eat2 :blackcat :miauw:

Inderdaad zoals Evy zegt, dieren fok je, 't zijn groenten en fruit die je kweekt... ;)

Als je nu denkt, 'al die kwade reacties' ,neenee, dit is hier om je te helpen dat wij dit allemaal zeggen. :duim:
:) :)

dilan123
dilan123
  • 7 berichten

#10 Geplaatst 13 januari 2016 - 22:58

ik heb al ervaring met katten hoor :)
ik had gewoon een vraagje waarmee ik zat en ik dacht dat ik het eens zal vragen...
ik ben nog lang niet van plan om haar te kweken ik wil gewoon vriendjes worden met haar,...
en over dat in belgie van steriliseren enzo weet ik al ik weet redelijk veel over dieren, ik lees er vooral veel over enzo :)
maar deze komt uit nederland...

en wat er kan gebeuren als men kweekt of de risicos,...... weet ik ook maar het was dus zo'n vraagje die ik wel interessant vond :)

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.722 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 13 januari 2016 - 23:04

Als dit een herplaatser is van een cattery en het katje is niet gecastreerd voor het gaat verhuizen, of er zit geen contract bij dat ze geholpen moet worden, dan mag je achter je oren krabben waarom dat is.

Het is in ieder geval zaak om haar, als ze niet al geholpen is, gewoon te laten castreren.

Dat gezegd hebbende wil ik je vraag nog even kort beantwoorden:

de kleuren die kittens van een tortiepoes kunnen hebben, zijn legio. Er kan veel verschillend vallen. Maar welke kleuren precies hangt af van een aantal factoren. Welke kleuren heeft de poes zelf, welke kleuren draagt ze, welke kleur heeft de kater en welke kleur draagt hij. Daarnaas is het ook nog eens afhankelijk van het geslacht van de kittens.

en dat is dan ook precies de reden dat je op internet niets kunt vinden. Want hoewel het erg makkelijk lijkt en het niet al te complex is, is het toch niet zo simpel als het lijkt.

Als je 16 bent kun je wel ervaring hebben met katten, maar in mijn ogen niet voldoende ervaring om te fokken.

Als de poes nog niet is geholpen, alsnog zsm laten doen!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#12 Geplaatst 13 januari 2016 - 23:14

En als die jongeheer goesting heeft om nest te hebben zal hij dat doen zoals al die andere gelegenheidsfokkers die kitttens  toch hoooo zooo leuk vind.

En groenten kweek je, zo te zien ken je er niets van.

En ze komt uit nederland dus open poes.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 14 januari 2016 - 10:58

Sorry maar zijn jullie nu allemaal niet een beetje hard voor hem? Ok, ik ben zeker akkoord, er zijn genoeg katten op de wereld, laat het fokken van (ras)katten over aan echte kenners en fokkers die er het geld en de tijd willen insteken. Zeker naar ziektes en afwijkingen toe!
Maar uiteindelijk kwam hij gewoon met de vraag: welke kleur zouden de kittens hebben? Vind ik op zich ook geen slechte vraag! Genetica is interessant en ik heb mij ook al eens van die vragen gesteld. Vb toen ik een htk kattinnetje kreeg. Een heel mooi lichtgrijs getijgerd katje met creme tussen de grijze streepjes (weet de benaming niet juist). Toen dacht ik ook 'stel dat ik ze laat dekken, wat zou er dan uitkomen??'. Het is niet omdat je je dat afvraagt dat je het ook daadwerkelijk gaat doen he. Ik heb haar toch op vroege leeftijd laten steriliseren en ben daar heel blij mee. Maar toch vraag ik mij ook af hoe het zou zijn om eens een nestje kittens te hebben. Ik denk dat iedereen die een kat heeft, hem dat al wel eens voorgesteld heeft.
Dus mss kunnen we gewoon antwoorden op zijn vraag? :)

DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 14 januari 2016 - 11:19

Bekijk berichtSimsham, op 14 januari 2016 - 10:58, zei:

Sorry maar zijn jullie nu allemaal niet een beetje hard voor hem? Ok, ik ben zeker akkoord, er zijn genoeg katten op de wereld, laat het fokken van (ras)katten over aan echte kenners en fokkers die er het geld en de tijd willen insteken. Zeker naar ziektes en afwijkingen toe!
Maar uiteindelijk kwam hij gewoon met de vraag: welke kleur zouden de kittens hebben? Vind ik op zich ook geen slechte vraag! Genetica is interessant en ik heb mij ook al eens van die vragen gesteld. Vb toen ik een htk kattinnetje kreeg. Een heel mooi lichtgrijs getijgerd katje met creme tussen de grijze streepjes (weet de benaming niet juist). Toen dacht ik ook 'stel dat ik ze laat dekken, wat zou er dan uitkomen??'. Het is niet omdat je je dat afvraagt dat je het ook daadwerkelijk gaat doen he. Ik heb haar toch op vroege leeftijd laten steriliseren en ben daar heel blij mee. Maar toch vraag ik mij ook af hoe het zou zijn om eens een nestje kittens te hebben. Ik denk dat iedereen die een kat heeft, hem dat al wel eens voorgesteld heeft.

Ginnie heeft er al op geantwoord.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#15 Geplaatst 14 januari 2016 - 11:36

Bekijk berichtSimsham, op 14 januari 2016 - 10:58, zei:

ik denk dat Dilan een zij is ;)