Spring naar inhoud

- - - - -

Suikerkat die terug beter was geeft opeens terug over

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Nala en Luna
Nala en Luna
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 16 januari 2016 - 14:32

Hoi beste mensen, zoals de titel al aangeeft zit ik met een probleem. Onze kattin Nala van 14 jaar heeft sinds 21 november 2015 suikerziekte (Alle, is toen toch opgemerkt geweest, ze had het wss al veel langer). Dit kwam helaas maar ten weten toen ze zwaar ziek was door pancreatitis en ze toen bloed moest laten trekken waardoor de diagnose te weten kwam. Nadat ze beter was van haar pancreatitis begonnen we dus met insuline te geven, twee keer per dag om 9 uur en 21 uur. In het begin was het nog een beetje zoeken en kreeg ze dus maar 1 volume (ze krijgt trouwens mensen insuline) maar omdat haar suiker nog te hoog was begon dat naar 2 volume, dan naar 2.5, 3 en nu 3.5. Dat bleek blijkbaar goed want ze stond opeens op 157 van waarden, maar toen we twee weken terug gingen was ze terug 241... Toch raadde de DA ons aan om dit zo te laten, en om 2 weken terug te komen (wat dus de 21ste januari zou zijn).

We hebben dat dus gedaan, maar vanochtend rond 11 uur moest Nala opeens overgeven. Het was enkel gal (wit schuim) maar ik merkte ook twee plantenstengels aan in haar braaksel. Geen idee hoe, want ze gaat niet buiten, dus ik vermoeid een huisplant. Daarna was ze wat sloom maar ze kon wel nog goed gaan en was nogal boos toen m'n vader haar oppakte (ze word nooit graag opgepakt.) Maar ze staat nu constant met haar lippen te smaken, wat ik dus wist dat ze nog eens ging moeten overgeven, en ja hoor, rond 13.30 moest ze nog eens overgeven, terug gal, deze keer geen plantenstengels erbij. Ook doet Nala meestal zo'n raar gemiauw vlak voor ze moet overgeven, als een soort waarschuwing(?) maar deze keer klonk het nogal heel eng, en langer dan normaal, alsof ze niet kon overgeven en het duurde ook een tijdje voor ze het ocharme kon doen, maar ze deed het dan toch wel. Vlak daarna kroop ze terug in haar kattenbak waar ze een klein beetje stoelgang liet gaan, half vast, half diaree-achtig (maar ze ging er bijna in liggen :s)

Nu zit ze terug met haar lippen te smakken, waardoor ik dus bang ben dat ze nog eens zal moeten overgeven. Ze is niet helemaal futloos, ze kijkt rond, maar ze spint niet of loopt niet rond, en eten en drinken doet ze ook al niet (ze mag trouwens eten wanneer ze wil van de DA, ze moest niet op dieet)

Ik weet echt niet wat er mis is, is het mss een te hoge insuline waarde? met dat ze toch rond de 100 schommelde van waarden in een week tijd, is het mss door die plantenstengels? Ze had trouwens ook last van vlooien waardoor ze wormpjes had, maar die zagen we de laatste weken ook al niet meer in haar stoelgang, of zoals ik heel bang voor ben, is het misschien haar pancreas die terug een opsteking krijgt? De eerste keer dat ze dat had, moest ze in de loop van 2 uur 7 keer overgeven, en liep de diarree zo uit haar waar ze lag, en ze heeft dat jammer genoeg maar net overleeft (kwam hospitalisatie bij te pas, baksters, ect)

Bijkomend probleem is dus dat we zaterdag zijn, en in mijn stad is er geen DA van wacht en m'n normale DA kan ik maar pas maandag bereiken, dus ik moet zowiezo wachten tot maandag, of een rekening van 200+ euro betalen. Alle hulp of tips zijn welkom, en ik hoop echt dat het gewoon door dat plantenrommel is dat ze niet kan verteren, maar ja, ik ben nogal bang voor zwaardere dingen :(

meitepeit
meitepeit

Grootste wildebras 2016

• 1.690 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 16 januari 2016 - 21:12

Wat zijn dat voor planten waar ze van overgeeft? Je moet ontzettend opletten met giftige planten, hier staat geen plant in huis.
Om tot maandag te wachten zou ik niet doen, dan ging ik naar een andere dierenarts, maar als je informatie wil opzoeken, kijk eens op het www.suikerkattenforum.nl daar vindt je antwoord op al je vragen.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#3 Geplaatst 17 januari 2016 - 11:52

Binnenplanten buiten gooien om te beginnen vooral als je niet weet welke er giftig zijn en dat zijn er heel wat.
Als ze blijft overgeven, niet eet en constant slaapt zou ik direkt naar een dierenarts ermee gaan.
Je kan half motilium geven of wat primperan, of emeprid tegen het overgeven.

Probeer uit te vissen welke plant ze zou gegeten hebben...

Nala en Luna
Nala en Luna
  • 6 berichten

#4 Geplaatst 17 januari 2016 - 12:39

Het gaat gelukkig terug goed met Nala. Rond 16.00 gisteren nadak ik wat aandrong, want eerst wou ze niet, begon ze toch te drinken, en daarna at ze zelf (nogal veel zelfs). Daarna leek ze toch normaal en in de loop van de avond deed ze terug normaal, na haar insuline spuit die avond heb ik haar extra in de gaten gehad, maar ze bleef toch normaal. Zelfde deze morgen, ze is terug normaal, dus ik denk dat het wel van die plantenstengels komt. Hebben die plant ook direct weggesmeten (hij was toch al kapot). Was ff paniek maar gelukkig is het terug normaal met Nala

meitepeit
meitepeit

Grootste wildebras 2016

• 1.690 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 17 januari 2016 - 22:58

Toch maar alert blijven en dan maar geen planten in huis....